Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów

roger.glowacki
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 15
Rejestracja: 19 wrz 2015, 17:35
Imię: Roger
Lokalizacja: Konin

Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów

Post autor: roger.glowacki » 01 lip 2016, 16:27

witam, szukałem już wielokrotnie i nie mogłem nic znaleźć, proszę mnie poprawić jeśli nie zauważyłem już takiego tematu;
jestem szczęśliwym właścicielem już drugiej Kappy i obie (2.4TDS i 2.4VIS 5biegów manual) miały ten sam problem więc podejrzewam, że to jakaś typowa usterka;
stąd moje pytanie: jak usunąć luz na dźwigni/lewarku/gałce zmiany biegów; mam wrażenie, że ten luz coraz bardziej się powiększa i coraz trudniej wrzucić jedynkę/dwójkę oraz piątkę/wsteczny;
dodatkowo zawsze przy wrzucaniu dwójki słyszę zgrzyt mimo wciśniętego sprzęgła; ale to dzieje mi się tylko w 2.4 VIS;
Ostatnio zmieniony 06 lip 2016, 9:44 przez Dudi, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Tytułujemy zgodnie z zasadami. Poprawiłem./stabraf/
Roger

Awatar użytkownika
stabraf
Administrator
Administrator
Posty: 8477
Rejestracja: 22 lut 2008, 0:00
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów.

Post autor: stabraf » 01 lip 2016, 18:49

Podejrzewam gniazdo dźwigni zmiany biegów (od seicento jest to samo ;) ), przynajmniej w 2.4 VIS jeśli masz skrzynię na linki. W tds zapewne jest na drągu ;)

Awatar użytkownika
rob_76
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3633
Rejestracja: 07 kwie 2013, 22:31
Imię: Robert
Lokalizacja: Gdynia/WorldWide

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów.

Post autor: rob_76 » 01 lip 2016, 19:12

Poza tym może być jeszcze zużyta przesuwka/widelec wybieraka zmiany biegów (wewnątrz skrzyni)... No i oczywiście synchronizator 2-go biegu... Jaki auto (2.4 VIS) ma przebieg? Kiedy sprawdzałeś poziom/wymieniałeś olej w skrzyni...?
Oczywiście powyższe to najgorszy scenariusz...
Ostatnio zmieniony 01 lip 2016, 23:08 przez rob_76, łącznie zmieniany 1 raz.
Autovettura Lancia Beta Coupe S2 2000 119KM Anno Domini '76 - Serce i dusza...
Autovettura Lancia Gamma Coupe S2 2500 i.e. 140KM x2 Anno Domini '80/'81 - Duma i radość...
Autovettura Lancia Kappa Coupe 2400 20V 175KM Anno Domini '98 - Przyjemność i wygoda...
Autovettura Lancia Lybra SW 2.4JTD 140KM Anno Domini '01 - Ekonomika i miekkość...
Chevrolet Volt Hybrid plug-in Anno Domini '13 - Zaawansowanie i oszczędność...
To już wspomnienie: Opel Ascona C 1.6D sedan 4D 54KM, Hyundai Pony IV 1.5 GL sedan 77KM, Renault Clio II Phase I 1.2 RN 60KM, Renault Clio III 1.2 Tce 100KM, Lancia Delta II HPE 2000 16V 139KM, Opel Astra Caravan 1.4 S.P.I. 60KM, Honda Civic VIII 4D 1.8 Ex. 140KM.

Awatar użytkownika
Jano
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 305
Rejestracja: 18 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów.

Post autor: Jano » 01 lip 2016, 22:24

W swojej JTD miałem uszkodzony / pęknięty / plastik w "konstrukcji mocowania gniazda" i podobne objawy.
Lybra 2,4 JTD CF3

Awatar użytkownika
stabraf
Administrator
Administrator
Posty: 8477
Rejestracja: 22 lut 2008, 0:00
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów.

Post autor: stabraf » 02 lip 2016, 0:02

Jano pisze:W swojej JTD miałem uszkodzony / pęknięty / plastik w "konstrukcji mocowania gniazda" i podobne objawy.
...czyli właśnie gniazdo dźwigni zmiany biegów ;)

Obrazek

Awatar użytkownika
Arek175
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 118
Rejestracja: 31 mar 2015, 19:16
Imię: Arkadiusz
Lokalizacja: Siemianowice Sl

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów.

Post autor: Arek175 » 02 lip 2016, 2:36

Siema. Tak podczepie sie do tematu. Ja mam 2.0 vis 20v i luzow co kolega opisuje brak lecz wsteczny wchodzi bez podnoszenia tego grzybka. Sam w sobie ciezko pracuje gora-dol. Moment z lewarka do skrzyni przekazywany jest na "dragu". Jedyna linka to od grzyba jest. Nie wiem czy powinna byc taka blokada przed wlaczeniem biegu bez sprzegla. U mnie brak tego.

Awatar użytkownika
jasiugm
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 372
Rejestracja: 03 lut 2015, 19:14
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów.

Post autor: jasiugm » 03 lip 2016, 11:21

Linka wędruje do wybieraka w skrzyni. Trzeba sprawdzić, czy coś się tam nie urwało/zapiekło.
Kappa SW 2.0 20V VIS
Y 1.2 8V

roger.glowacki
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 15
Rejestracja: 19 wrz 2015, 17:35
Imię: Roger
Lokalizacja: Konin

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów.

Post autor: roger.glowacki » 06 lip 2016, 11:51

rob_76 pisze:Poza tym może być jeszcze zużyta przesuwka/widelec wybieraka zmiany biegów (wewnątrz skrzyni)... No i oczywiście synchronizator 2-go biegu... Jaki auto (2.4 VIS) ma przebieg? Kiedy sprawdzałeś poziom/wymieniałeś olej w skrzyni...?
Oczywiście powyższe to najgorszy scenariusz...
przebieg 320 tys. podejrzewam, że może nawet prawdziwy, bo od nowości od 2000 do 2007 roku chodziła w rządzie (ministerstwo środowiska), potem miała w Warszawie 2 właścicieli; ogólny stan i środek wskazuje, że albo bardzo dbali, albo nie używali jej zbyt intensywnie;
nie sprawdzałem oleju w skrzyni; mogę to jakoś prosto bez kanału zobaczyć?;
Roger

Awatar użytkownika
rob_76
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3633
Rejestracja: 07 kwie 2013, 22:31
Imię: Robert
Lokalizacja: Gdynia/WorldWide

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów

Post autor: rob_76 » 06 lip 2016, 20:46

Jest bagnet usytuowany w górnej części obudowy dyferencjału - od strony ściany grodziowej. Można się do niego dostać od góry, ale wymaga dość cienkiej i długiej ręki ;) - ale da się... Rękę wkładasz na wysokości węży od nagrzewnicy...
Autovettura Lancia Beta Coupe S2 2000 119KM Anno Domini '76 - Serce i dusza...
Autovettura Lancia Gamma Coupe S2 2500 i.e. 140KM x2 Anno Domini '80/'81 - Duma i radość...
Autovettura Lancia Kappa Coupe 2400 20V 175KM Anno Domini '98 - Przyjemność i wygoda...
Autovettura Lancia Lybra SW 2.4JTD 140KM Anno Domini '01 - Ekonomika i miekkość...
Chevrolet Volt Hybrid plug-in Anno Domini '13 - Zaawansowanie i oszczędność...
To już wspomnienie: Opel Ascona C 1.6D sedan 4D 54KM, Hyundai Pony IV 1.5 GL sedan 77KM, Renault Clio II Phase I 1.2 RN 60KM, Renault Clio III 1.2 Tce 100KM, Lancia Delta II HPE 2000 16V 139KM, Opel Astra Caravan 1.4 S.P.I. 60KM, Honda Civic VIII 4D 1.8 Ex. 140KM.

roger.glowacki
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 15
Rejestracja: 19 wrz 2015, 17:35
Imię: Roger
Lokalizacja: Konin

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów

Post autor: roger.glowacki » 24 sie 2016, 21:49

rob_76 pisze:Jest bagnet usytuowany w górnej części obudowy dyferencjału - od strony ściany grodziowej. Można się do niego dostać od góry, ale wymaga dość cienkiej i długiej ręki ;) - ale da się... Rękę wkładasz na wysokości węży od nagrzewnicy...
dziękuję za precyzyjny opis - bagnet jest mało widoczny, ale znalazłem bez problemu; trudno mi dokładnie odczytać poziom; ogólnie na miarce między MIN a MAX jest bardzo mała odległość, a mi wydaje się, że cała miarka jest zaolejona; w zasadzie bałem się, że może nie być oleju, ale czy to poważny problem jak jego poziom jest zbyt wysoki?;
Roger

Awatar użytkownika
rob_76
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3633
Rejestracja: 07 kwie 2013, 22:31
Imię: Robert
Lokalizacja: Gdynia/WorldWide

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów

Post autor: rob_76 » 24 sie 2016, 22:02

Gdybs mial zalane "po sufit"to zapewne tak. Ale stan "troche powyzej maxa" w niczym nie zaszkodzi :) W zasadzie po pierwszym wyjeciu powinienes go (bagnet) dobrze wytrzec i sprobowac jeszcze raz - wtedy powinno byc wyraznie widac, o ile oczywiscie auto poziomo stoi... Pisze profilaktycznie, bo zakladam, ze to oczywiste...
W kwestii ilosci/rodzaju oleju - ok. 2 litry/polsyntetyk.

P.S. Sorki za literki - komputer firmowy... :roll:
Autovettura Lancia Beta Coupe S2 2000 119KM Anno Domini '76 - Serce i dusza...
Autovettura Lancia Gamma Coupe S2 2500 i.e. 140KM x2 Anno Domini '80/'81 - Duma i radość...
Autovettura Lancia Kappa Coupe 2400 20V 175KM Anno Domini '98 - Przyjemność i wygoda...
Autovettura Lancia Lybra SW 2.4JTD 140KM Anno Domini '01 - Ekonomika i miekkość...
Chevrolet Volt Hybrid plug-in Anno Domini '13 - Zaawansowanie i oszczędność...
To już wspomnienie: Opel Ascona C 1.6D sedan 4D 54KM, Hyundai Pony IV 1.5 GL sedan 77KM, Renault Clio II Phase I 1.2 RN 60KM, Renault Clio III 1.2 Tce 100KM, Lancia Delta II HPE 2000 16V 139KM, Opel Astra Caravan 1.4 S.P.I. 60KM, Honda Civic VIII 4D 1.8 Ex. 140KM.

roger.glowacki
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 15
Rejestracja: 19 wrz 2015, 17:35
Imię: Roger
Lokalizacja: Konin

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów

Post autor: roger.glowacki » 08 sty 2017, 20:14

wymienione gniazdo dźwigni zmiany biegów takie jak na zdjęciu które załączył stabraf; nie mam już problemu z wrzucaniem piątki (to był największy problem), luz w jakiejś części zniknął, ale nie do końca...
zgrzyt na dwójce oczywiście dalej występuje, więc obstawiam - jak już nadmienił kolega rob - synchronizator; ale w dalszym ciągu niezbyt chętnie wchodzą biegi, zwłaszcza jedynka i wsteczny; jest to o tyle irytujące, że coraz częściej na parkingu nie sposób ich wrzucić bez głośnego zgrzytu; jeśli dobrze myślę, chyba za bardzo nic nie da się zrobić z samym synchronizatorem i czeka mnie tylko wymiana całej skrzyni, ale zanim zacznę szukać, może warto jeszcze odpowietrzyć sprzęgło; domyślam się, że jest hydrauliczne choć nie przyglądałem się dokładnie;
Roger

Awatar użytkownika
Borek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3050
Rejestracja: 12 maja 2012, 7:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów

Post autor: Borek » 19 sty 2017, 23:20

Sprzęgło owszem jest hydrauliczne, odpowietrzyć zawsze można - będzie głowa spokojna. A synchronizator też można wymienić, jak już w planach jest wymiana skrzyni to jaki problem w starej podłubać? Drogi ten element chyba nie jest, jedyny problem to jakość zamiennika, bo oryginałów oczywiście brak. ;)
Drop a gear and disappear!

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4007
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów

Post autor: volf » 20 sty 2017, 0:46

Synchronizator w zamienniku-bardzo wątpię czy w ogóle ktoś to produkował...
Co do zgrzytania 1 i wstecznego to raczej winił bym tu sprzęgło. Podobnie miałem w swoim TDS-jakieś "zdolne mechaniki", jeszcze w Italii założyły odwrotnie tarcze sprzęgła : cenzura : .
Taki efekt ciągnięcia występuje też w przypadku zużytego docisku jak się przetrze "słoneczko" przy łożysku wyciskowym.
KAPPA TDS & JTD

miesozerca
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 14
Rejestracja: 05 sty 2017, 19:59

Re: Kappa - luz na dźwigni zmiany biegów

Post autor: miesozerca » 10 mar 2017, 14:11

Pozwolę sobie odkopać temat.
W mojej kappie 2.4 VIS z 96 roku występuje dość spory luz na lewarku zmiany biegów. W jaki sposób mogę go wyeliminować?

[youtube][/youtube]
Kappa 2.4 20v '96
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”