Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
Grzebiąc sobie dzisiaj komputerem po aucie zauważyłem, że te wariacje wskaźnika temperatury które mam to jednak nie jest problem z zegarem tylko z raczej z czujnikiem - moment po odpaleniu (jak już MES się połączył z ECU) komputer pokazywał ok. 80°C, czyli tak jakby silnik po kilkudziesięciu obrotach się już nagrzał. Wskazówka oczywiście "standardowo" od ponad dwóch lat po nieco dłuższej chwili skokami poszła do samej góry, zaświeciła kontrolkę, po czym kontrolka zgasła a wskazówka zeszła na zero. Do tej pory jeździłem tak ze świadomością (powiedzianą przez pewien dobry serwis w Łodzi), że są dwa czujniki temperatury silnika i ECU czyta z jednego, a wskazówka bierze sygnał z drugiego - więc mnie ten stan rzeczy nie bolał, zwłaszcza że samochód jeździł ogólnie poprawnie. Po przygodzie z komputerem i zajrzeniu w papiery okazuje się, że jednak chyba jest jeden? Jak to w końcu jest i czy ten prawidłowy, 0.280.130.055 jest w ogóle do dostania?
Druga rzecz jest taka, że w serwisówce jest opisany tryb awaryjny dla tego czujnika, czyli chyba na wypadek gdyby ewidentnie strzelił - zależnie od temperatury powietrza dolotowego albo po trzech minutach, albo od razu przyjmuje się T silnika = 80°C. Problem w tym że u mnie niemal od razu było mocne "około" tej wartości a nie równo.
Wiem, zadaję głupie pytania.
EDIT: dobra, czujnik jest do dostania bez problemu, już znalazłem. Reszta pytań/rozważań zostaje.
Druga rzecz jest taka, że w serwisówce jest opisany tryb awaryjny dla tego czujnika, czyli chyba na wypadek gdyby ewidentnie strzelił - zależnie od temperatury powietrza dolotowego albo po trzech minutach, albo od razu przyjmuje się T silnika = 80°C. Problem w tym że u mnie niemal od razu było mocne "około" tej wartości a nie równo.
Wiem, zadaję głupie pytania.
EDIT: dobra, czujnik jest do dostania bez problemu, już znalazłem. Reszta pytań/rozważań zostaje.
Drop a gear and disappear!
Re: Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
Raczej chyba we wszystkich kappach są albo dwa czujniki albo (w nowszych) jeden ale podwójny, więc jest tak jak mówił serwis...
KAPPA TDS & JTD
Re: Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
Z tym nowszym/starszym jest o tyle problem, że 20vt jest "nowsze", ale komputer jest "starszy" 2.10.
Poza tym serwisówka jest dziwna - w tej samej książce (chyba czwarta część, tam gdzie opisywane jest 20vt) pinout ECU pokazuje że czujnik temperatury wchodzi tylko na dwa piny do ECU, natomiast ogólniejsze schematy pokazują że czujnik wchodzi tylko do wskaźnika i kontrolki, konkretnie do procka w zegarach zawiadującego nimi, a dopiero stąd wychodzi sygnał do sterowania wiatrakiem i do ECU... Zaprawdę włoska myśl techniczna bywa dziwna.
W każdym razie z obu schematów wynika że czujnik jest tylko jeden (zwykły dwupinowy), ale to może nie być jego wina tylko procesora w zegarach... No nic, nazbierało mi się przez lata zegarów przeróżnych to będzie skąd przełożyć w razie czego, a może przy okazji jakiegoś moda sobie strzelę.
Poza tym serwisówka jest dziwna - w tej samej książce (chyba czwarta część, tam gdzie opisywane jest 20vt) pinout ECU pokazuje że czujnik temperatury wchodzi tylko na dwa piny do ECU, natomiast ogólniejsze schematy pokazują że czujnik wchodzi tylko do wskaźnika i kontrolki, konkretnie do procka w zegarach zawiadującego nimi, a dopiero stąd wychodzi sygnał do sterowania wiatrakiem i do ECU... Zaprawdę włoska myśl techniczna bywa dziwna.
W każdym razie z obu schematów wynika że czujnik jest tylko jeden (zwykły dwupinowy), ale to może nie być jego wina tylko procesora w zegarach... No nic, nazbierało mi się przez lata zegarów przeróżnych to będzie skąd przełożyć w razie czego, a może przy okazji jakiegoś moda sobie strzelę.
Drop a gear and disappear!
- kond243
- Forumowicz/ka
- Posty: 2597
- Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
- Skype: Kondi243
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Przysieka
Re: Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
Po 99r są dalej dwa czujniki temp silnika. Obydwa są w termostacie jeden szary 3piny z czego dwa podłączone, drugi z tyłu termostatu czerwony jedno pinowy taki jak w fiacie coupe. Druga sprawa zegary w 20vt nie sterują wentylatorami robi to ecu. Schemat i Pinout jest ok do ecu tylko dwa piny z szarego czujnika.Do wskaźnika jest czujnik jedno pinowy z tyłu termostatu. Przerabiałem ten schemat jak nie miałem sterowania pierwszego biegu wentylatora. Urwał się kafelek w wiązce. Starsze zegary miały sterowanie z procka od wskaźnika i nie są zamienne.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt
Re: Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
Innymi słowy w 20vt jest "po ludzku", czyli sztuka do ecu+wiatraki i sztuka do zegarów. Ty to masz na co dzień, Tobie ufam bez gadania, dzięki.
Z tego by wynikało że oba czujniki mi szlag trafił albo kable, bo i ECU źle widzi i zegar szaleje.
Z tego by wynikało że oba czujniki mi szlag trafił albo kable, bo i ECU źle widzi i zegar szaleje.
Drop a gear and disappear!
- kond243
- Forumowicz/ka
- Posty: 2597
- Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
- Skype: Kondi243
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Przysieka
Re: Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
Który rok Masz kappy? Jest tak do 99 czyli moja końcówka 98r ma dwa czujniki starego typu czyli niebieski w termostacie i czerwony w głowicy. Pierwszy ecu drugi wskaźnik który pokazuje aż 75stopni jak silnik ma 88stopni więc to tradycja. Ale wentylator sterowany jest z ecu a wskaźnik po włączeniu wentylatora pokazuje 85stopni.Po99r jest to już jak należy wskaźnik i wskazania ecu się pokrywają. Obydwa czujniki są w termostacie jeden szary drugi też czerwony ale jedno pinowy jest taki sam jak FC. W tej po 99r też świrował wskaźnik i były uszkodzone zegary. Po zmianie od 2.0 vis 99r problem ustąpił. Wiązkę też prześwietliłem i było ok. Czasem lubią sniedzieć piny przy czynnikach.czujnikach.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt
Re: Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
Rocznik 2000 i obejrzałem sobie dziś - są dwa w termostacie, jeden 3-pinowy i drugi 1-pinowy. Styki we wtyczkach wyglądają w porządku, natomiast nie dojrzałem jak w czujnikach, ale to przy sposobności bo czeka mnie inna robota na górze silnika. Niemniej u mnie wskaźnik świruje po swojemu, a ECU widzi cały czas temperaturę ok. 85 stopni, więc albo czujnik leci w kulki albo wiązka.
Drop a gear and disappear!
- kond243
- Forumowicz/ka
- Posty: 2597
- Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
- Skype: Kondi243
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Przysieka
Re: Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
Musisz sprawdzić wiązkę oraz czujniki. Okaże się czy coś nie halo i co będzie winne.Powodzenia w naprawie.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt
Re: Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
I ten 3-pinowy to jest właśnie ten podwójny, jedna połowa dla ECU druga dla zegaraBorek pisze: ↑24 kwie 2017, 19:28 Rocznik 2000 i obejrzałem sobie dziś - są dwa w termostacie, jeden 3-pinowy i drugi 1-pinowy. Styki we wtyczkach wyglądają w porządku, natomiast nie dojrzałem jak w czujnikach, ale to przy sposobności bo czeka mnie inna robota na górze silnika. Niemniej u mnie wskaźnik świruje po swojemu, a ECU widzi cały czas temperaturę ok. 85 stopni, więc albo czujnik leci w kulki albo wiązka.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
KAPPA TDS & JTD
- kond243
- Forumowicz/ka
- Posty: 2597
- Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
- Skype: Kondi243
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Przysieka
Re: Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
Podłączone są dwa piny tylko z tego czujnika. Trzeci pin nie jest podłączony wogole do niczego.Podobnie jest w Thhesis 20vt Jeden czujnik cztery piny podłączone tylko dwa piny.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt
Re: Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
U mnie w jtd podłączone są wszystkie ale ja nie mam benzyny więc pewnie masz rację.
KAPPA TDS & JTD
- kond243
- Forumowicz/ka
- Posty: 2597
- Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
- Skype: Kondi243
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Przysieka
Re: Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
20Vt ma jeszcze jeden czujnik czerwony z tyłu termostatu. Jtd korzysta z jednego czujnika 20vt z dwóch jak FC coupe Nie mam pojęcia czemu taki motyw z dwoma czujnikami odstawili.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt
Re: Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
A ten drugi to nie służy przypadkiem tylko do obsługi samej kontrolki przegrzania?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
KAPPA TDS & JTD
- kond243
- Forumowicz/ka
- Posty: 2597
- Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
- Skype: Kondi243
- Imię: Konrad
- Lokalizacja: Przysieka
Re: Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
Nie jestem pewny ale jak pamiętam to po zdjęciu wtyczki wskazówka poszła do góry i kontrolka się zaswieciła, W pierwszym poście pisze że wskazówka też wariuje razem z kontrolką.Jakby była tylko kontrolka to by się chyba nie zaswieciła jak wskazówka idzie do końca skali. Podmieniałem ecu z jednej do drugiej i nie ma problemu działa jak trzeba poprawnie. Zmiany są tylko w instalacji jeden kabel mniej pewnie zmodyfikowana masa gdzieś jest. Nie idzie do czujnika.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt
Re: Kappa 20vt - czujniki temperatury wody (silnika)
Zgadza się, ten jednopinowy jest "teoretycznie" tylko do obsługi kontrolki, ale tutaj teoria łączy się z praktyką - nie działa poprawnie i nie wiadomo czemu.
U mnie objaw jest dokładnie taki:
- odpalasz silnik (obojętnie czy ciepły czy zimny) i w pierwszej powiedzmy minucie, może mniej, nie dzieje się nic,
- po tym czasie wskazówka zaczyna wstawać, najpierw powoli (jednak szybciej niż normalnie) ale po chwili w może pięciu skokach idzie na czerwone pole - kontrolka się zapala różnie, czasem już w połowie skali a czasem na samej górze,
- po parunastu sekundach wskazówka zaczyna opadać, też skokowo ale wolniej - kontrolka też różnie, czasem wyłączy się od razu a czasem potrafi się świecić aż do dołu skali,
- później w trakcie jazdy kontrolka leży bardzo nisko, najwyżej milimetr powyżej minimum i kontrolka nie świeci - czasem tylko, bardzo rzadko w losowych momentach pracy silnika powyższy cyrk się powtórzy, czasem nawet wskazówka nie doleci do góry a kontrolka i tak zaświeci,
Możliwe że to cyrk z masą czujników albo i masą silnika. Dawno, krótko po zakupie samochodu miałem podobne jaja, tylko że wskazania pracowały normalnie i nagle już w trakcie jazdy kontrolka potrafiła wyskoczyć i świecić długo, wyglądało to na poważny problem z chłodzeniem. Argenta poprawił wszystkie masy na silniku, skrzyni itp. i było dobrze nawet długo po remoncie silnika, czyli jakieś dwa lata, zmieniałem w tym czasie zegary na potęgę i szukałem prawidłowych, bo oryginały niestety były uszkodzone. Potem z miesiąc się nacieszyłem dobrymi zegarami i pewnego dnia - jak wyżej.
U mnie objaw jest dokładnie taki:
- odpalasz silnik (obojętnie czy ciepły czy zimny) i w pierwszej powiedzmy minucie, może mniej, nie dzieje się nic,
- po tym czasie wskazówka zaczyna wstawać, najpierw powoli (jednak szybciej niż normalnie) ale po chwili w może pięciu skokach idzie na czerwone pole - kontrolka się zapala różnie, czasem już w połowie skali a czasem na samej górze,
- po parunastu sekundach wskazówka zaczyna opadać, też skokowo ale wolniej - kontrolka też różnie, czasem wyłączy się od razu a czasem potrafi się świecić aż do dołu skali,
- później w trakcie jazdy kontrolka leży bardzo nisko, najwyżej milimetr powyżej minimum i kontrolka nie świeci - czasem tylko, bardzo rzadko w losowych momentach pracy silnika powyższy cyrk się powtórzy, czasem nawet wskazówka nie doleci do góry a kontrolka i tak zaświeci,
Możliwe że to cyrk z masą czujników albo i masą silnika. Dawno, krótko po zakupie samochodu miałem podobne jaja, tylko że wskazania pracowały normalnie i nagle już w trakcie jazdy kontrolka potrafiła wyskoczyć i świecić długo, wyglądało to na poważny problem z chłodzeniem. Argenta poprawił wszystkie masy na silniku, skrzyni itp. i było dobrze nawet długo po remoncie silnika, czyli jakieś dwa lata, zmieniałem w tym czasie zegary na potęgę i szukałem prawidłowych, bo oryginały niestety były uszkodzone. Potem z miesiąc się nacieszyłem dobrymi zegarami i pewnego dnia - jak wyżej.
Drop a gear and disappear!