Kappa 20vT - objawy zużytej turbosprężarki ?

Awatar użytkownika
matis1906
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Posty: 580
Rejestracja: 14 kwie 2014, 21:15
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Lublin

Kappa 20vT - objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: matis1906 » 05 maja 2017, 21:24

Witajcie.
Mam mały problem, zauważyłem zwiększone zużycie oleju, właściwie zbliża się do katalogowej granicy 0,5l na 1000km. W aucie czuć olejem na postoju, zwłaszcza po mocnej jeździe, potrafi zakopcić, ale nie jakoś spektakularnie. Zlokalizowałem również miejsce które przyczynia się do wyżej wymienionych objawów.
Tym miejscem są okolice podkładek i łby śrub które dociskają płytę uszczelniającą turbiny zarówno do strony dolotu jak i od strony wydechu, z obu stron wydobywa się powoli olej, oczywiście im wyższa prędkość obrotowa tym większy wyciek. Od strony dolotu olej powoli wycieka a od strony wydechu robi się zwęglony. Turbina ma mały luz osiowy, powiedział bym do 0,5mm. Śruby przy których widoczny jest wyciek są dokręcone dość mocno a mimo to wycieki występują.
Miał ktoś podobny problem? Wrzucam poglądowe zdjęcie miejsc z którym cieknie oliwa.
garrett-gt42-gt4294r.jpg
Pozdrawiam
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Kappa 20VT, objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: kond243 » 05 maja 2017, 23:49

Pierwszym objawem zużycia przy TB2810 jest kopcenie z wydechu n na zimnym silniku około 5do10sekund po odpaleniu. Te turbinki puszczają olej w wydech a najlepsze jest to że ma mały luz ponieważ zwęglony olej usztywnia wirnik i niby luz mały a turbo umarło. A luz wzdłużny jest? W spalinach nie czuć czasem słodkiego zapachu płynu chłodzenia? Lubi czasem też pękać korpus i płyn leje się również w wydech. Co do śrub i oleju po stronie zimnej sprawdź odme oraz doprowadzenie powietrza do turbo. Każda turbo sprężarka popuści minimalne ilości oleju zwłaszcza na zimnym.Ale to 0.5l na 1000km to troszkę sporo już. A luz wzdłużny też lubi te turbinki zwłaszcza jak brak kata oraz nie sprawny DV wtedy przy opuszczeniu gazu i zamknięciu przepustnicy powietrze się odbija od przepustnicy i daje z powrotem po łopatkach sprężarki. Jedną miałem uszkodzoną przez DV.Po ostrej jeździe u mnie też czuć olej a wycieków brak oleju ubywa mi jedynie jak daje w palnik co jest chyba normą dla tego silnika.Przy normalnej eksploatacji dolewam litr na 8000km. Intercooler jest czysty?po tylu latach też może być zabrudzony olejem i spływa z ic do turbo. Ale jak kopciuszek na zimnym po odpaleniu do momentu zagrzania to sprężarka umiera.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
matis1906
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Posty: 580
Rejestracja: 14 kwie 2014, 21:15
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Lublin

Re: Kappa 20VT, objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: matis1906 » 06 maja 2017, 0:05

Płynu nie wyczułem, zresztą po odpaleniu też nie zauważyłem kopcenia, rura dolotowa za turbo sucha, grama oleju nie znalazłem, down pipe jedynie przykopcona, ale bez oleju, sam wirnik od strony wydechu czarny, ale nie zasmarowany w oleju, taki powiedział bym zwyczajny, od spalin. Luz osiowy jak pisałem nie wielki 0,5mm a poprzecznego nie wyczułem pod palcami. Jestem w stanie sprawdzić jakoś zawór DV na aucie ? Jego powrót jest gdzieś w okolicach obudowy filtra ? Jak przyłożę rękę przy wylocie to powinienem czuć podmuch ? Odma czysta i drożna. Podobno jadąc za mną widać że od czasu do czasu puści dymka, ale wystarczy że potrzymam na postoju minutę na 2000obr i zostawiam plamkę własnie przez uciekający olej przy śrubach muszli 8-O

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Kappa 20VT, objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: kond243 » 06 maja 2017, 0:14

Odma na bank ok? DV jest podłączony wężem przed przepustnicą i jest w rurze za przepływką zaraz za kolankiem od strony aku. Sterowany wężykiem fi4mm z tyłu kolektora. Wystarczy zdjąć wężyk z kolektora i dmuchnąć lub zassać powietrze. Jeśli nie szczelny od razu zauważysz.Jeśli szczelny nie dasz rady dmuchnąć lub zaciągnąć powietrza.A te ori Boscha lubią padać i często są problemy z utrzymaniem ciśnienia doładowania bo puszcza powietrze bokiem.Mi wygląda to na odme zaworek sprawny na kolektorze? Też zdejmij i dmuchnij ma działać tylko w jedną stronę jeśli nie działa to ciśnienie idzie w silnik a to już blisko do wyciskania oleju.A jeśli wszystko ok to turbo zaczyna dopuszczać oliwę.
Ostatnio zmieniony 06 maja 2017, 0:29 przez kond243, łącznie zmieniany 1 raz.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
matis1906
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Posty: 580
Rejestracja: 14 kwie 2014, 21:15
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Lublin

Re: Kappa 20VT, objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: matis1906 » 06 maja 2017, 0:27

Sprawdzę jutro i opiszę co z zaworem i odmą :)

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Kappa 20VT, objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: kond243 » 06 maja 2017, 0:30

Nie jeden przypadek był kopcenia i Właśnie zaworek był winny. Jeśli będzie ok to turbo do weryfikacji.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
matis1906
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Posty: 580
Rejestracja: 14 kwie 2014, 21:15
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Lublin

Re: Kappa 20VT, objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: matis1906 » 06 maja 2017, 17:55

Witam, mam kolejne wiadomości. Zawór DV sprawdzony, w jedną jak i w drugą stronę płucami nie byłem w stanie przedmuchać powietrza przez wężyk, można założyć że zawór jest sprawny i szczelny.
Odma także sprawdzona i jest drożna, ale... zawór jednostronny odmy, ten przy kolektorze nie jest taki jednostronny jak się zowie. Powietrze przedmuchiwałem z jednej jak i z drugiej strony, a skoro robiłem to przy pomocy płuc to co się dzieje przy nadciśnieniu 1.2atm...? Zawór idzie do podmianki na początku tygodnia i zobaczymy co dalej. Dzięki za podpowiedź, to by mogło wyjaśniać te zużycie oleju.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Borek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3050
Rejestracja: 12 maja 2012, 7:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Kappa 20VT, objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: Borek » 06 maja 2017, 19:13

Jakby ci się udało znaleźć taki (albo odpowiadający) zawór odmy nowy to daj tu namiary, na wszelki wypadek też szukam bo u mnie jest pewnie już też "przelotowy". Jedyne czego się dowiedziałem w sklepach to że nie ma i nie będzie. ;)
Drop a gear and disappear!

Awatar użytkownika
matis1906
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Posty: 580
Rejestracja: 14 kwie 2014, 21:15
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Lublin

Re: Kappa 20VT, objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: matis1906 » 06 maja 2017, 19:32

Bo oryginalnego nigdzie już nie dostaniemy, ten który jest u nas jest bardzo podobny do zaworu serwa do większości aut. Chciałem zamówić taki rozbieralny ze stali, dedykowany do paliwa ale nie wiem pod jakim ciśnieniem zaczyna puszczać żeby nie okazało się że jest za mocny. W poniedziałek wybiorę się do znajomego sklepu, podpytam i podmucham sobie w zaworki dla porównania.

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Kappa 20VT, objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: kond243 » 06 maja 2017, 23:33

Mam normalny stalowy od paliwa i puszcza od minus0,2Bara a trzyma ciśnienie do 6barów. Czyli jak mówiłem ciśnienie idzie w silnik i brak odpowietrzenia komory korbowej i mamy wycieki. Załóż taki od paliwa jednostronny i będzie dobrze.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
Borek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3050
Rejestracja: 12 maja 2012, 7:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Kappa 20VT, objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: Borek » 07 maja 2017, 7:43

Właśnie podpytuję kolegę Rapeek, on u siebie przecież to wstawił. Pomysł nie jest zły, zwłaszcza jeżeli w stronę "właściwą" zawór też nie jest taki całkiem luźny. ;)
Drop a gear and disappear!

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Kappa 20VT, objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: kond243 » 07 maja 2017, 7:54

Przy nadciśnieniu jest zamknięty tak jak powinno być, a przy podciśnieniu się otwiera jak oryginał i działa mi to już drugi rok.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
matis1906
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Posty: 580
Rejestracja: 14 kwie 2014, 21:15
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Lublin

Re: Kappa 20vT - objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: matis1906 » 10 maja 2017, 12:35

Zaworek wymieniony, zastosowałem zwykły od serwa. Pokonałem 30km i to zbyt mało by stwierdzić jakieś istotne zmiany ale póki co nie zostawiam choćby małej plamki przy dłuższym postoju z okolic turbiny. Swoją drogą sączy mi się z broka wałka balansowego lub uszczelniacza wału i to też może być wynik uszkodzonego zaworu przy odmie...
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Kappa 20vT - objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: kond243 » 10 maja 2017, 12:48

Wałek nie jest smarowany ciśnieniem tylko rozbryzgowo osadzony na łożyskach kultowych.Brok dość mocno jest osadzony musiałby być rozgrzany żeby puszczał olej Mi podcieka z śrub koła zamachowego a wyglądało jak by puszczał Brok.Może być wyciągnięty uszczelniacz wału ciśnienie musiało którąś drogą opuścić silnik.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
matis1906
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Posty: 580
Rejestracja: 14 kwie 2014, 21:15
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Lublin

Re: Kappa 20vT - objawy zużytej turbosprężarki ?

Post autor: matis1906 » 10 maja 2017, 15:03

Rozbiorę w najbliższym czasie i zerknę. Temat będzie kontynuowany z czasem, warto sprawdzić czy u każdego działa odpowietrzenie skrzyni korbowej, dużo złego może zrobić taka błaha z pozoru usterka.
Pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”