Kappa - dziwne prowadzenie
Kappa - dziwne prowadzenie
Czołem panowie,
Powoli tracę cierpliwość do swojego auta i jak tak dalej pójdzie, to pewnie będzie pierwsza w tym roku kappa na sprzedaż na forum. Ale do rzeczy. Problem na pewno dotyczy tylnej osi.
Jakie są objawy:
1. W trakcie jazdy odczucie jest takie jakby jedna z opon miała wybrzuszenie. Szczególnie jest to odczuwalne przy minimalnej prędkości, poniżej 10 km/h. Tak jakby na kwadratowym kole (o tym dalej). Sprawdziłem opony, wszystko jest ok, chociaż są delikatnie wyząbkowane. Założyłem też na próbę opony letnie na innych felgach, jest może minimalnie lepiej, ale na pewno nie jest dobrze. Nie sprawdzałem w dłuższej trasie tylko kilometr, dwa.
2. Na stacji diagnostycznej jak wjechałem na rolki, to samochodem delikatnie trzęsło.
3. Odnoszę wrażenie, że auto jest niestabilne. Przy wyższej prędkości jak przejeżdżam nierówną drogą to tył skacze.
4. Wchodząc w zakręty na skrzyżowaniach (mała prędkość) mam takie odczucia, jakby tylna oś też była skrętna, a każde koło żyło własnym życiem.
5. Dziś zauważyłem, że hamując dość ostro to tak jakby tył hamował nierówno. Wydaje mi się, że lewa strona podnosi się bardziej niż prawa. Na stacji diagnostycznej sprawdzali hamulce na rolkach i nic nie stwierdzili.
Na stacji diagnostycznej nie wykryli żadnych luzów w zawieszeniu. W zeszłym roku założyłem sprężyny od faraona oraz amortyzatory Kayaby. Z tym, że niedługo potem jak na stacji sprawdzili ich sprawność to wyszło coś koło 60% jeden, ok. 70% drugi więc wydaje mi się troche mało. Wymianiałem też łozysko w lewym kolo, bo wcześniej objaw był właśnie taki, to że jak kwadratowe koło. Teraz jest to mniej odczuwalne, ale odczucia podobne Zastanawiam się więc nad wymianą łożyska z prawej. Może jakieś inne sugestie? Zbieżność była robiona po wymianie amortyzatorów, czyli jakieś 8 miesięcy temu. Ale wtedy też nie było dobrze, jeśli chodzi o zachowanie auta z tyłu. Będę wdzięczny za wszelkie pomysły.
Powoli tracę cierpliwość do swojego auta i jak tak dalej pójdzie, to pewnie będzie pierwsza w tym roku kappa na sprzedaż na forum. Ale do rzeczy. Problem na pewno dotyczy tylnej osi.
Jakie są objawy:
1. W trakcie jazdy odczucie jest takie jakby jedna z opon miała wybrzuszenie. Szczególnie jest to odczuwalne przy minimalnej prędkości, poniżej 10 km/h. Tak jakby na kwadratowym kole (o tym dalej). Sprawdziłem opony, wszystko jest ok, chociaż są delikatnie wyząbkowane. Założyłem też na próbę opony letnie na innych felgach, jest może minimalnie lepiej, ale na pewno nie jest dobrze. Nie sprawdzałem w dłuższej trasie tylko kilometr, dwa.
2. Na stacji diagnostycznej jak wjechałem na rolki, to samochodem delikatnie trzęsło.
3. Odnoszę wrażenie, że auto jest niestabilne. Przy wyższej prędkości jak przejeżdżam nierówną drogą to tył skacze.
4. Wchodząc w zakręty na skrzyżowaniach (mała prędkość) mam takie odczucia, jakby tylna oś też była skrętna, a każde koło żyło własnym życiem.
5. Dziś zauważyłem, że hamując dość ostro to tak jakby tył hamował nierówno. Wydaje mi się, że lewa strona podnosi się bardziej niż prawa. Na stacji diagnostycznej sprawdzali hamulce na rolkach i nic nie stwierdzili.
Na stacji diagnostycznej nie wykryli żadnych luzów w zawieszeniu. W zeszłym roku założyłem sprężyny od faraona oraz amortyzatory Kayaby. Z tym, że niedługo potem jak na stacji sprawdzili ich sprawność to wyszło coś koło 60% jeden, ok. 70% drugi więc wydaje mi się troche mało. Wymianiałem też łozysko w lewym kolo, bo wcześniej objaw był właśnie taki, to że jak kwadratowe koło. Teraz jest to mniej odczuwalne, ale odczucia podobne Zastanawiam się więc nad wymianą łożyska z prawej. Może jakieś inne sugestie? Zbieżność była robiona po wymianie amortyzatorów, czyli jakieś 8 miesięcy temu. Ale wtedy też nie było dobrze, jeśli chodzi o zachowanie auta z tyłu. Będę wdzięczny za wszelkie pomysły.
Ostatnio zmieniony 23 sty 2016, 1:18 przez Dudi, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: proszę tytułować zgodnie z zasadami/stabraf/
Powód: proszę tytułować zgodnie z zasadami/stabraf/
- Wilkin
- Klubowicz Wspierający
- Posty: 5284
- Rejestracja: 02 lis 2009, 21:40
- Imię: Grzesiek
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Re: Dziwne prowadzenie kappy
Brak lużu w zawieszeniu to zrób geometrię tyłu.
Druga rzecz , nic nie piszesz o felgach , masz oryginalne , może jest jedna krzywa - zamieniałeś miejscami ze sobą.
Może tu tkwi przyczyna.
Jak przy 10km/h czuć uskoki - to bym się skupił właśnie na samych kołach
Druga rzecz , nic nie piszesz o felgach , masz oryginalne , może jest jedna krzywa - zamieniałeś miejscami ze sobą.
Może tu tkwi przyczyna.
Jak przy 10km/h czuć uskoki - to bym się skupił właśnie na samych kołach
byłe: Delta II 1.6 16V Hpe,Kappa 2.0 20V "Litwin" ,Kappa 2.0 20V "Przemytnik",Delta II bi-colore 2.0 16V Vice miss Sypniewo,Ypsilon 1.3 JTD bi-colore Miss Topornia,Kappa 3.0 Coupe Aut 2vice Zwierzyń, Kappa 2.0 20 VT. Alfa 166 3.0 sportronic.
Obecne
Kappa 3.0 sportronic,Kappa 3.0 SW sportronic, Gamma 2.5 Aut.Tipo 1.4 T-jet SW.Ford expedition 5.4. Volt,126p.
Tak z grubsza
Obecne
Kappa 3.0 sportronic,Kappa 3.0 SW sportronic, Gamma 2.5 Aut.Tipo 1.4 T-jet SW.Ford expedition 5.4. Volt,126p.
Tak z grubsza
Re: Dziwne prowadzenie kappy
Felgi oryginalne, zreszta jedne i drugie. Wczoraj bylem u wulkanizatora, kola ładnie sie toczą na wyważarce
- Wilkin
- Klubowicz Wspierający
- Posty: 5284
- Rejestracja: 02 lis 2009, 21:40
- Imię: Grzesiek
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Re: Kappa - Dziwne prowadzenie
Felgi i opony ok
Luzów brak
amory nowe
No to ci zostaje tylko i wyłącznie geometria (patrz wyząbkowanie opon)
ustaw porządnie kąty i po sprawie
tu więcej cudów nie ma
Luzów brak
amory nowe
No to ci zostaje tylko i wyłącznie geometria (patrz wyząbkowanie opon)
ustaw porządnie kąty i po sprawie
tu więcej cudów nie ma
byłe: Delta II 1.6 16V Hpe,Kappa 2.0 20V "Litwin" ,Kappa 2.0 20V "Przemytnik",Delta II bi-colore 2.0 16V Vice miss Sypniewo,Ypsilon 1.3 JTD bi-colore Miss Topornia,Kappa 3.0 Coupe Aut 2vice Zwierzyń, Kappa 2.0 20 VT. Alfa 166 3.0 sportronic.
Obecne
Kappa 3.0 sportronic,Kappa 3.0 SW sportronic, Gamma 2.5 Aut.Tipo 1.4 T-jet SW.Ford expedition 5.4. Volt,126p.
Tak z grubsza
Obecne
Kappa 3.0 sportronic,Kappa 3.0 SW sportronic, Gamma 2.5 Aut.Tipo 1.4 T-jet SW.Ford expedition 5.4. Volt,126p.
Tak z grubsza
Re: Kappa - Dziwne prowadzenie
A czy kąty sa ustawialne? Bo wg tego co tu było pisane nt. zbieżności to się każdy wypowiadał że nie.. Nawet faraon wrzucił skan z serwisówki z którego wynikało że to parametry nieregulowane..
- Rapeek
- Forumowicz/ka
- Posty: 561
- Rejestracja: 14 lip 2012, 10:37
- Imię: Jacek
- Lokalizacja: mazowieckie
Re: Kappa - Dziwne prowadzenie
Z tyłu też reguluje się zbieżność, poprzeczne wahacze z tylu belki mają tzw. śrubę rzymską.
Lancia Delta HPE 2.0 16v
Lancia Kappa 2.0 20vT[/color]
Lancia Kappa Coupe 3.0 V6
wcześniej:
Lancia Dedra 1.8 LS
Lancia Kappa 2.4 20v LX
Lancia Kappa 2.0 20vT[/color]
Lancia Kappa Coupe 3.0 V6
wcześniej:
Lancia Dedra 1.8 LS
Lancia Kappa 2.4 20v LX
- faraon
- Moderator Globalny
- Posty: 7280
- Rejestracja: 09 gru 2009, 21:50
- Skype: nie używam
- Imię: Andrzej
- Lokalizacja: Stalowa Wola
Re: Kappa - Dziwne prowadzenie
W załączeniu skan z serwisówki.
Parametry (**) są nieregulowane wtedy gdy te "stosowane do kontroli" są OK. Jednakże doświadczenie/praktyka mówi, że jak coś ma zakres "od-do" i do tego są podane wartości, to są one "regulowalne".
Z pewnością auto "po przygodach" może mieć/będzie miało "skrzywione" parametry geometrii, które trzeba sprawdzić/poprawić.
Jedź tam, gdzie goście mają pojęcie o geometrii, odpowiednie przyrządy (najlepiej 3D) i trzeba to zrobić od A-Z. Przód i tył Kompleksowo. Ja za taką usługę z regulacją zbieżności tył w Cromie zapłaciłem ok. 140 zł.
Zwracam uwagę na (**) - parametry nieregulowane, ale także na "wartości kątów nieregulowane - stosowane do kontroli".Parametry (**) są nieregulowane wtedy gdy te "stosowane do kontroli" są OK. Jednakże doświadczenie/praktyka mówi, że jak coś ma zakres "od-do" i do tego są podane wartości, to są one "regulowalne".
Z pewnością auto "po przygodach" może mieć/będzie miało "skrzywione" parametry geometrii, które trzeba sprawdzić/poprawić.
Jedź tam, gdzie goście mają pojęcie o geometrii, odpowiednie przyrządy (najlepiej 3D) i trzeba to zrobić od A-Z. Przód i tył Kompleksowo. Ja za taką usługę z regulacją zbieżności tył w Cromie zapłaciłem ok. 140 zł.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Samochodem kieruje głowa. Ręce i nogi to tylko robole ...
Niewidomy może jeździć samochodem ..... - jako pasażer ....
ZAPRASZAM DO SKLEPIKU KLUBOWEGO - TAKICH GADŻETÓW NIE KUPISZ NIGDZIE <<<- klik
Kappa Coupe 3.0 24v automat nr 191 - 1997 - KLIK
FIAT Croma II; 2.4 M-Jet automat - 2008 - KLIK
była =>Kappa SW 2.0 20v + LPG - 1997 - KLIK
była =>Delta HPE 1,6 + LPG Vialle - 1999 - KLIK
Były: Syrena 105 (1974, 1979); PF 125p (1980, 1987); Polonez (1989); MB W123 (1983); Palio weekend (1998); IVECO TD (1998)
Niewidomy może jeździć samochodem ..... - jako pasażer ....
ZAPRASZAM DO SKLEPIKU KLUBOWEGO - TAKICH GADŻETÓW NIE KUPISZ NIGDZIE <<<- klik
Kappa Coupe 3.0 24v automat nr 191 - 1997 - KLIK
FIAT Croma II; 2.4 M-Jet automat - 2008 - KLIK
była =>Kappa SW 2.0 20v + LPG - 1997 - KLIK
była =>Delta HPE 1,6 + LPG Vialle - 1999 - KLIK
Były: Syrena 105 (1974, 1979); PF 125p (1980, 1987); Polonez (1989); MB W123 (1983); Palio weekend (1998); IVECO TD (1998)
Re: Kappa - Dziwne prowadzenie
Hamulce, sprawdź tarcze
Re: Kappa - Dziwne prowadzenie
Byłem dziś na geometrii - nie mogę powiedzieć żeby panowie zrobili na mnie mega pozytywne wrażenie. Jak powiedziałem, że oczekuję ustawienia kątów to odpowiedź była jedna, że się nie ustawia. Tak że stwierdziłem, że biorę wydruk, wrzucam tutaj i poproszę o ustosunkowanie się do wyników. I pewnie w niedługim czasie pojadę na reklamację. A w jaki sposób ustawia się te kąty - bo chyba będę musiał to wiedzieć, żeby ustawiaczom przekazać..
Generalnie po tym całym ustawianiu jest niewiele lepiej - pewnie przez zbieżność z przodu. Tył zachowuje się dokładnie jak wcześniej.
Generalnie po tym całym ustawianiu jest niewiele lepiej - pewnie przez zbieżność z przodu. Tył zachowuje się dokładnie jak wcześniej.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- faraon
- Moderator Globalny
- Posty: 7280
- Rejestracja: 09 gru 2009, 21:50
- Skype: nie używam
- Imię: Andrzej
- Lokalizacja: Stalowa Wola
Re: Kappa - Dziwne prowadzenie
Spróbuję Ci to "ogarnąć" po niedzieli - muszę się skontaktować z dobrym diagnostą. Zrobię wydruki i coś może wymyślimy
Samochodem kieruje głowa. Ręce i nogi to tylko robole ...
Niewidomy może jeździć samochodem ..... - jako pasażer ....
ZAPRASZAM DO SKLEPIKU KLUBOWEGO - TAKICH GADŻETÓW NIE KUPISZ NIGDZIE <<<- klik
Kappa Coupe 3.0 24v automat nr 191 - 1997 - KLIK
FIAT Croma II; 2.4 M-Jet automat - 2008 - KLIK
była =>Kappa SW 2.0 20v + LPG - 1997 - KLIK
była =>Delta HPE 1,6 + LPG Vialle - 1999 - KLIK
Były: Syrena 105 (1974, 1979); PF 125p (1980, 1987); Polonez (1989); MB W123 (1983); Palio weekend (1998); IVECO TD (1998)
Niewidomy może jeździć samochodem ..... - jako pasażer ....
ZAPRASZAM DO SKLEPIKU KLUBOWEGO - TAKICH GADŻETÓW NIE KUPISZ NIGDZIE <<<- klik
Kappa Coupe 3.0 24v automat nr 191 - 1997 - KLIK
FIAT Croma II; 2.4 M-Jet automat - 2008 - KLIK
była =>Kappa SW 2.0 20v + LPG - 1997 - KLIK
była =>Delta HPE 1,6 + LPG Vialle - 1999 - KLIK
Były: Syrena 105 (1974, 1979); PF 125p (1980, 1987); Polonez (1989); MB W123 (1983); Palio weekend (1998); IVECO TD (1998)
Re: Kappa - dziwne prowadzenie
Dziękuje Andrzeju za zainteresowanie tematem.
Nie wiem na ile to istotne, ale dziś jadąc z dużym obciążeniem kufra (zazwyczaj jeżdzę sam, bez bagażu) auto prowadziło się lepiej.
Nie wiem na ile to istotne, ale dziś jadąc z dużym obciążeniem kufra (zazwyczaj jeżdzę sam, bez bagażu) auto prowadziło się lepiej.
Re: Kappa - dziwne prowadzenie
Nic specjalnego w tym wydruku nie ma co by mogło sprawiać problemy w prowadzeniu...
O jakich prędkościach mówimy?
O jakich prędkościach mówimy?
KAPPA TDS & JTD
Re: Kappa - dziwne prowadzenie
Faktycznie kątów pochylenia się nie ustawia, bo są definiowane stałymi punktami mocowań wahaczy, kolumn i tak dalej. Zależnie od budowy zawieszenia mogą się jednak bardzo nieznacznie zmienić po regulacji innych elementów. Jeśli kąty są niewłaściwe to oznacza to po prostu zużycie elementów zawieszenia i być może już konieczność ich wymiany (nie mówię tu tylko o amortyzatorach). Powiedzmy sobie szczerze - Kappa to samochód wygodny, więc pewnie poprzedni kierowcy nie przejmowali się przesadnie krawężnikami albo dziurami. Efekty proste do przewidzenia. Niepokoją mnie trochę zbyt pionowe prawe koła u ciebie, te kąty na czerwono.Na własnym pomiarze widzę, że mogą, więc chyba powinny być większe (czyli mniejsze ), podana wcześniej serwisówka też to sugeruje.
Ja tylko zaznaczę że przez takich jeleni miałem dość mocno pogiętą tylną zdaje się belkę zawieszenia, tę co "spina" oba koła. Nie dość że waliła na dziurach to samochód prowadził się dość gówniano, ale pomiarów geometrii nie robiłem przed naprawą. Po naprawie (belka, wahacze, sprężyny i amorki) jest ok... Chociaż belka zdążyła pordzewieć dość mocno więc ją zmieniam.
Ja tylko zaznaczę że przez takich jeleni miałem dość mocno pogiętą tylną zdaje się belkę zawieszenia, tę co "spina" oba koła. Nie dość że waliła na dziurach to samochód prowadził się dość gówniano, ale pomiarów geometrii nie robiłem przed naprawą. Po naprawie (belka, wahacze, sprężyny i amorki) jest ok... Chociaż belka zdążyła pordzewieć dość mocno więc ją zmieniam.
Drop a gear and disappear!
Re: Kappa - dziwne prowadzenie
Prędkość nie ma większego znaczenia, przy każdej jest specyficznie. Przy niskiej czuć "kwadratowe koła", przy wysokiej auto jest niestabilne.
Co do stanu zawieszenia, to ponoć nie ma się czego czepić. Auto wcześniej miało jednego właściciela przez 14 lat, facet z '43 to myślę, że powinien przynajmniej jeździć trochę jak emeryt. Ale o auto raczej dbał, nawet w schowku mam naklejkę, że poduszki powietrzne zostały wymienione po 10 latach od daty produkcji.
Co do stanu zawieszenia, to ponoć nie ma się czego czepić. Auto wcześniej miało jednego właściciela przez 14 lat, facet z '43 to myślę, że powinien przynajmniej jeździć trochę jak emeryt. Ale o auto raczej dbał, nawet w schowku mam naklejkę, że poduszki powietrzne zostały wymienione po 10 latach od daty produkcji.
Re: Kappa - dziwne prowadzenie
Daj fotkę, bo nie wierzę, że ktoś wymienił poduszki na nowe z powodu przedawnienia
Co do tych "kwadratowych" kół to jest to zastanawiające... Felgi masz oryginalne alu czy stalowe, otwór centrujący nie jest rozkalibrowany
Co do tych "kwadratowych" kół to jest to zastanawiające... Felgi masz oryginalne alu czy stalowe, otwór centrujący nie jest rozkalibrowany
KAPPA TDS & JTD