Kappa - geometria kół
Kappa - geometria kół
dzis bylem na ustawieniu tego wszystkiego i co sie okazalo:
- zbieznosc kol tylnych da sie ustawic !! (poprzednim razem powiedziano mi ze sie nie da)
- natomiast nie da sie regulowac pochylenia kol tylnych
Po wizycie zabralem sie za lekture co jest co i jaki ma wplyw na jazde (szkoda ze nie zrobilem tego wczesniej, jakby kogos interesowalo polecam stroneoraz strone)
Pytanie brzmi - czy przyrzad pomiarowy (jakis komputerowy firmy FACOM) moze wykonac pomiary wzgledem obrysu samochodu ktory sam sobie 'generuje'?
czy wszystkie przesuniecia osi sa wzgledem osi geometrycznej pojazdu ?
PS. mam nadzieje ze ktos to zrozumie
- zbieznosc kol tylnych da sie ustawic !! (poprzednim razem powiedziano mi ze sie nie da)
- natomiast nie da sie regulowac pochylenia kol tylnych
Po wizycie zabralem sie za lekture co jest co i jaki ma wplyw na jazde (szkoda ze nie zrobilem tego wczesniej, jakby kogos interesowalo polecam stroneoraz strone)
Pytanie brzmi - czy przyrzad pomiarowy (jakis komputerowy firmy FACOM) moze wykonac pomiary wzgledem obrysu samochodu ktory sam sobie 'generuje'?
czy wszystkie przesuniecia osi sa wzgledem osi geometrycznej pojazdu ?
PS. mam nadzieje ze ktos to zrozumie
-
- Klubowicz
- Posty: 2058
- Rejestracja: 22 cze 2005, 0:00
- Lokalizacja: ????-???
Kappa - geometria kół
Łukasz no serio Ty się nudzisz !!!
Przecież nie jest ważne czy to jest Facom czy inne urządzeni bo zasada jest taka sama - najważniesze - koło ma przylegać ( kąt) i być osiowe ( przekątne ) oraz współbieżne ( zbieżne -rozbieżne) z danymi Fabrycznymi !
Czy to robisz sznurkiemi ,ekierka oraz cyrklem - długa metoda czy Facomem - dużo szybsza to liczy się efekt i wynik końcowy !
Nie sądzisz??
Przecież nie jest ważne czy to jest Facom czy inne urządzeni bo zasada jest taka sama - najważniesze - koło ma przylegać ( kąt) i być osiowe ( przekątne ) oraz współbieżne ( zbieżne -rozbieżne) z danymi Fabrycznymi !
Czy to robisz sznurkiemi ,ekierka oraz cyrklem - długa metoda czy Facomem - dużo szybsza to liczy się efekt i wynik końcowy !
Nie sądzisz??
Grzegorz
GG 13364997
GG 13364997
Kappa - geometria kół
Wszystko sie zgadza, ale nie napisalem co tak naprawde chce sie dowiedziec, chcialem uniknac zbednego pisania i rozwijania tematu, ale jak to to juz tlumacze:
pojechalem to ustawic dlatego ze gdy jechalem prosto musialem caly czas miec kierownice lekko w lewo i po ustawieniu zbieznosci z przodu (katy wyszly same OK) okazalo sie ze nadal kierownica musi byc w lewo zeby jechac prosto. Mlody mechanik poszedl po pomoc i tu sie zaczelo ... przyszlo dwoch i jak zaczeli ogladac wyniki pomiarow to wyszlo im ze osie (przod i tyl) sa wzgledem siebie przesuniete o 3 cm !!! powiedzial cos takiego "... ma pan przesunieta os wzgledem obrysu samochodu... obrysu ktory generuje sobie to urzadzenie pomiatowe..."
i dlatego pytanie - czy rzeczywiscie tak to moze byc mierzone, bo z tego co czytalem to tak nie jest - pomiary sa wzgledem osi geometrycznej pojazdu wyznaczonej z dwusiecznej kata zbieznosci osi tylnej.
Osobiscie nie bardzo w wierze to co uslyszalem zwlaszcza po tym jak 2 m-ce temu w tym samym miejscu stwierdzili ze z tylu nie da sie ustawic zbieznosci (brak takiej mozliwosci) a teraz jednak sie dalo (robila to inna osoba ale na tym samym sprzecie).
mam nadzieje ze tkos to przeczyta - bo jakos duzo wyszlo ....
pojechalem to ustawic dlatego ze gdy jechalem prosto musialem caly czas miec kierownice lekko w lewo i po ustawieniu zbieznosci z przodu (katy wyszly same OK) okazalo sie ze nadal kierownica musi byc w lewo zeby jechac prosto. Mlody mechanik poszedl po pomoc i tu sie zaczelo ... przyszlo dwoch i jak zaczeli ogladac wyniki pomiarow to wyszlo im ze osie (przod i tyl) sa wzgledem siebie przesuniete o 3 cm !!! powiedzial cos takiego "... ma pan przesunieta os wzgledem obrysu samochodu... obrysu ktory generuje sobie to urzadzenie pomiatowe..."
i dlatego pytanie - czy rzeczywiscie tak to moze byc mierzone, bo z tego co czytalem to tak nie jest - pomiary sa wzgledem osi geometrycznej pojazdu wyznaczonej z dwusiecznej kata zbieznosci osi tylnej.
Osobiscie nie bardzo w wierze to co uslyszalem zwlaszcza po tym jak 2 m-ce temu w tym samym miejscu stwierdzili ze z tylu nie da sie ustawic zbieznosci (brak takiej mozliwosci) a teraz jednak sie dalo (robila to inna osoba ale na tym samym sprzecie).
mam nadzieje ze tkos to przeczyta - bo jakos duzo wyszlo ....
Kappa - geometria kół
A rozważałeś taką możliwość, że masz źle założoną kierownicę na oś (przekręcona o jeden ząbek na wielowypuście) ?"luckyy" pisze:gdy jechalem prosto musialem caly czas miec kierownice lekko w lewo
homo homini Lancia (est)
Było: Dedra 2.0 ie, Kappa 2.0, Kappa 2.4 JTD
Jest: Delta II 1.6 8V (w rodzinie )
Było: Dedra 2.0 ie, Kappa 2.0, Kappa 2.4 JTD
Jest: Delta II 1.6 8V (w rodzinie )
Kappa - geometria kół
Nie sądzę, żeby to coś dało... Zwłaszcza, jeśli wcześniej było OK."darkobo" pisze:A rozważałeś taką możliwość, że masz źle założoną kierownicę na oś (przekręcona o jeden ząbek na wielowypuście) ?"luckyyBIS" pisze:gdy jechalem prosto musialem caly czas miec kierownice lekko w lewo
Luckyy- a czy jak puszczasz kierownicę w czasie jazdy na wprost, to auto zaczyna skręcać w prawo?
Nie pierdyknąłeś ostatnio w jakiś krawężnik, albo cos takiego?
Ew. pojed jeszcze na geometrię do innej firmy celem potwierdzenia tych wyników.
Pozdrawiam, Radicz.
Kappa - geometria kół
żeby miał o 3 cm przesuniete osie to twój samochód musial by jakiś poważny wypadek przejść z przesunięciem punktów mocowania zawieszenia albo z poprzesuwaniem punktów na płycie podłogowej. Toż to jakieś oszolomy były.luckyy
przyszlo dwoch i jak zaczeli ogladac wyniki pomiarow to wyszlo im ze osie (przod i tyl) sa wzgledem siebie przesuniete o 3 cm !!! powiedzial cos takiego "... ma pan przesunieta os wzgledem obrysu samochodu... obrysu ktory generuje sobie to urzadzenie pomiatowe..."
Nawet jesli tak jak pisal Radisz przyrżnąłbyś w krawężnik to by się o tyle nie mogło przesunąć.
Weź ty podjedź na jakiś inny zakład.
Lancia i jeszcze raz Lancia
Lancia Kappa 2,4 20V LX Bi-Power
Lancia Kappa 2,4 20V LX Bi-Power
Kappa - geometria kół
Dlatego moje pytanie bylo jakie sa mozliwosci pomiarowe takiej 'maszyny', bo jestem przekonany na 90% ze gosc zle to odczytal. Z pierwszego pomiaru wyszlo ze mam kola ustawione co kolo tego
http://images4.fotosik.pl/144/1b1bd550d25e6c1b.jpg[/img]
i w takim przypadku moglo wysc przesuniecie ale nie wzgledem obrysu samochodu tylko zgledem osi geometrycznej pojazdu, a po ustawieniu zbieznosci z tylu problem sie rozwiazal sam.
Ja troche zawalilem bo moglem kazac pokazac sobie wyniki tego pomiaru gdzie wczesniej mu wyszlo to przesuniecie osi o 3cm...
a na wydruku niesladowosc mam na poziomie 2mm
http://images4.fotosik.pl/144/1b1bd550d25e6c1b.jpg[/img]
i w takim przypadku moglo wysc przesuniecie ale nie wzgledem obrysu samochodu tylko zgledem osi geometrycznej pojazdu, a po ustawieniu zbieznosci z tylu problem sie rozwiazal sam.
Ja troche zawalilem bo moglem kazac pokazac sobie wyniki tego pomiaru gdzie wczesniej mu wyszlo to przesuniecie osi o 3cm...
a na wydruku niesladowosc mam na poziomie 2mm
Kappa - geometria kół
mam ten sam problem z kierownicą (takie same objawy), i tak to chciałem rozwiązać (uwaga opis jest trochę dłuugi):
epizode 1 - pojechałem na sprawdzenie zbieżności, "fachowcy" przy pomocy swojego komputerka wykryli że cała zbieżność jest sp........ona, pokręcili trochę z tyłu, pokręcili trochę z przodu i komputerek powiedział że wszystko jest OK. Po wyjechaniu z warsztatu okazało się że kierownica zachowuje się tak samo jak przed regulacją.
epizode 2 - ponowne ustawienie zbieżności ty razem tylko z przodu, z ustawieniem jazdy na wprost (czego nie zrobili za pierwszym razem !!!), doważanie przednich kół, kręcenie przy drążkach kierowniczych. Po wyjechaniu z warsztatu okazało się że kierownica jest bardziej przekoszona w lewo niż była przed regulacją (powtórną !!!), diagnoza ustawiacza "ja już nie wiem jak to zrobić" a komputerek mówi znowu że wszystko jest OK. diagnoza moja "ustawiacz jest do d..py i kręcił drążkami nie w tą stronę co powinien.
epizode 3 - pojechałem do innego warsztatu "fachowców" poleconych, podnieśli auto i kazali usunąć luzy w przednim zawieszeniu, inaczej nie biorą się za zbieżność.
diagnoza że kierownica jest przesunięta o 1 ząbek jest możliwa, ale żeby ktoś zdejmował kółko w kapiszonie to musiał mieć poważny powód
epizode 1 - pojechałem na sprawdzenie zbieżności, "fachowcy" przy pomocy swojego komputerka wykryli że cała zbieżność jest sp........ona, pokręcili trochę z tyłu, pokręcili trochę z przodu i komputerek powiedział że wszystko jest OK. Po wyjechaniu z warsztatu okazało się że kierownica zachowuje się tak samo jak przed regulacją.
epizode 2 - ponowne ustawienie zbieżności ty razem tylko z przodu, z ustawieniem jazdy na wprost (czego nie zrobili za pierwszym razem !!!), doważanie przednich kół, kręcenie przy drążkach kierowniczych. Po wyjechaniu z warsztatu okazało się że kierownica jest bardziej przekoszona w lewo niż była przed regulacją (powtórną !!!), diagnoza ustawiacza "ja już nie wiem jak to zrobić" a komputerek mówi znowu że wszystko jest OK. diagnoza moja "ustawiacz jest do d..py i kręcił drążkami nie w tą stronę co powinien.
epizode 3 - pojechałem do innego warsztatu "fachowców" poleconych, podnieśli auto i kazali usunąć luzy w przednim zawieszeniu, inaczej nie biorą się za zbieżność.
diagnoza że kierownica jest przesunięta o 1 ząbek jest możliwa, ale żeby ktoś zdejmował kółko w kapiszonie to musiał mieć poważny powód
pozdrawiam
ASSOLUTO
była Kappa Coupe 2,4 V.I.S. 1997r.
była ZETA 2,0JTD 2001r.
jest Kappa 3.0LX automat 1999r.
ASSOLUTO
była Kappa Coupe 2,4 V.I.S. 1997r.
była ZETA 2,0JTD 2001r.
jest Kappa 3.0LX automat 1999r.
Kappa - geometria kół
ja tez niepotrzebnie kilka m-cy temu ustawialem bo nikt nie sprawdzil jak tam luzy w zawieszeniu, a pozniej sie okazalo ze mialem niedokrecone wahacze a po dokreceniu numer z kierownica sie powtorzyl.
z mojego doswiadczenia wyglada to tak:
1. wymiana wszystkich uszkodzonych elementow gumowo metalowych
2. dokrecenia wahaczy (przod)
3. ustawienie zbieznosci tyl
4. ustawienie zbieznosci przod (jesli tyl jest zle ustawiony to nie ma co ustawiac przodu - zawsze bedzie 'psi slad")
i powinno byc OK, po weekendzie napisze jak sie prowadzi auto, ale z jazdy po miescie wygla ze jest WRESZCIE OK.
z mojego doswiadczenia wyglada to tak:
1. wymiana wszystkich uszkodzonych elementow gumowo metalowych
2. dokrecenia wahaczy (przod)
3. ustawienie zbieznosci tyl
4. ustawienie zbieznosci przod (jesli tyl jest zle ustawiony to nie ma co ustawiac przodu - zawsze bedzie 'psi slad")
i powinno byc OK, po weekendzie napisze jak sie prowadzi auto, ale z jazdy po miescie wygla ze jest WRESZCIE OK.
Kappa - geometria kół
wyniki z pomiaru po ustawieniu mam takie
OS PRZEDNIA
zbieznosc calkowita___________0st 10'______
zbieznosc polowkowa___0st 05'_______0st05'
kat poch kola_________-0st39'_______-1st14' (jest w normie wiec nie bylo regulowane)
nierownoleglosc osi___________2,1mm______
OS TYLNA
zbieznosc calkowita___________0st 23'______
zbieznosc polowkowa___0st 12'_______0st12'
kat poch kola__________-1st23'_______-1st29' (nie da sie tego regulowac)
niesladowosc _______________0,5mm_______
nierownoleglosc osi__________-2,6mm______
a bylo tak
OS PRZEDNIA
zbieznosc calkowita___________-0st 23'______
zbieznosc polowkowa___0st 13'_______-0st35'
kat poch kola_________-0st54'_______-1st16' (jest w normie wiec nie bylo regulowane)
nierownoleglosc osi___________10,7mm______
OS TYLNA
zbieznosc calkowita___________0st 05'______
zbieznosc polowkowa___-0st 19'_______0st24'
kat poch kola__________-1st23'_______-1st30' (nie da sie tego regulowac)
niesladowosc _______________-16,8mm_______
nierownoleglosc osi__________-3,7mm______
w tej chwili auto prowadzi sie bardzo dobrze - teraz juz wiem dlaczego czasami w szybkich zakretach dalo sie wyczuc nerwowe zachowanie.
Zmiany wgladaja na niewielkie - ale prowadzenie DUZO lepsze !!
OS PRZEDNIA
zbieznosc calkowita___________0st 10'______
zbieznosc polowkowa___0st 05'_______0st05'
kat poch kola_________-0st39'_______-1st14' (jest w normie wiec nie bylo regulowane)
nierownoleglosc osi___________2,1mm______
OS TYLNA
zbieznosc calkowita___________0st 23'______
zbieznosc polowkowa___0st 12'_______0st12'
kat poch kola__________-1st23'_______-1st29' (nie da sie tego regulowac)
niesladowosc _______________0,5mm_______
nierownoleglosc osi__________-2,6mm______
a bylo tak
OS PRZEDNIA
zbieznosc calkowita___________-0st 23'______
zbieznosc polowkowa___0st 13'_______-0st35'
kat poch kola_________-0st54'_______-1st16' (jest w normie wiec nie bylo regulowane)
nierownoleglosc osi___________10,7mm______
OS TYLNA
zbieznosc calkowita___________0st 05'______
zbieznosc polowkowa___-0st 19'_______0st24'
kat poch kola__________-1st23'_______-1st30' (nie da sie tego regulowac)
niesladowosc _______________-16,8mm_______
nierownoleglosc osi__________-3,7mm______
w tej chwili auto prowadzi sie bardzo dobrze - teraz juz wiem dlaczego czasami w szybkich zakretach dalo sie wyczuc nerwowe zachowanie.
Zmiany wgladaja na niewielkie - ale prowadzenie DUZO lepsze !!
Kappa - geometria kół
Ja u siebie w aucie robiłem zbieżność ale tylko przodu - na tył nawet nie zerknęli. Przed regulacją jednak wymieniałem oba silent blocki z przdu przy obu stronach - bo tam mi zbieżności nie trzymał.
Kappa - geometria kół
jesli tyl jest rozjechamy to szkocza pracy, czasu i kasy na regulacje przodu - bo nic to nie da ..."Kojak" pisze:Ja u siebie w aucie robiłem zbieżność ale tylko przodu - na tył nawet nie zerknęli. Przed regulacją jednak wymieniałem oba silent blocki z przdu przy obu stronach - bo tam mi zbieżności nie trzymał.
- prezesjm
- Klubowicz
- Posty: 2062
- Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kappa - geometria kół
Czasem jak widzę jak mechanicy zabieraja się za ustawianie geometrii zawieszenia to tylko płakać. Ludzie nie wiedzą absolutnie nic na temat. Co z tego że mają super komputerowe stanowiska do badań jak nie potrafią tego obsługiwać. Jak można stwierdzić że w Kappie, themie nie można regulować zbieżności, jak wytarczy tylko spojrzeć na drążki i od razu widać że można i to w prosty sposób. Jak by mi tak ktoś powiedział w warsztacie to proszę o wyjazd z warsztatu i tyle mnie tam widzieli. W Kappie Themie jak i w większości obecnie produkowanych aut można regulować tylko zbieżność przód i tył, wszelkie inne regulacje są niemożliwe w sposób prosty, można oczywiście bawić się w plywające śruby ale to już nie fabryczne rozwiązania. Auta z tym typem zawieszenia jak Kappa i Thema, Croma stara, Alfa 164 są bardzo wrażliwe na ustawienie zbieżności tylnego zawieszenia, tylne koła powinny być stosunkowo zbieżne bo inaczej prowadzenie jest tragiczne. Ustawienie geometriii w tych autach koniecznie trzeba ustawiać tył i przód, to nie belka skrętna tylko wielodrążkowe zawieszenie. Ludzi którzy wiedzą na czym polega geometria wyznaczają środek układu kierowniczego sprawdzając np przez pomiar kontrony skrętów kół, ustawiają ewentualnie kierownicę w położeniu neutralnym i blokują ją stosowną blokadą. Tylko wtedy można przystąpić do regulacji zbieżności tył i przód. Ustawianie kierownicy na wieloklinie po ustaleniu geometrii to sygnał aby już nigdy nie pojawić się w tym warsztacie. Pojęcie trapezu kierowniczego powinno być znane ustawiaczom doskonale a ustawianie kierownicy po ustawieniu geometrii to znak że pojęcie to jest obce mechanikowi. Odchyłki od fabrycznych danych w punktach innych niż zbieżność z reguły wskazuje na zużycie elementów zawieszenia lub powypadkową wadę karoserii.
Luckyy - w tak mało zbieżnym tyle jak miałeś to prowadzenie nie mogło być dobre, zbieżności połówkowe powinny być równe i w sumie dać zbieżność całkowitą wymaganą przez fabrykę, zbieżność całkowita w sumie dobra nic nie mówi bo jedno kolo może mieć 0 a drugie np 25`, czyli zbieżność sumaryczna dobra a auto jedzie bokiem.
Luckyy - w tak mało zbieżnym tyle jak miałeś to prowadzenie nie mogło być dobre, zbieżności połówkowe powinny być równe i w sumie dać zbieżność całkowitą wymaganą przez fabrykę, zbieżność całkowita w sumie dobra nic nie mówi bo jedno kolo może mieć 0 a drugie np 25`, czyli zbieżność sumaryczna dobra a auto jedzie bokiem.
Kappa - geometria kół
No niby prowadzi się dobrze - ale ja to nie mam porównania w stosunku do starego samochodu (Seat Toledo) - jest po prostu bosko. Ale gdybym może miał do porównania jakiś naprawdę dobrze wyregulowany model Kappy to wtedy można byłoby być pewnym.
Kappa - geometria kół
Ja mam podobny problem, podczas jazdy na wprost samochód znosi lekko na prawo i musze sie troszke siłować ze wspomaganiem zeby jechać prosto. Ktoś moze mi powiedzieć ile kosztuje ustawienie tych wszystkich zbierzności itp i czy na corocznym przeglądzie mogą sie do tego przyczepić?
A tak poza konkursem
Podczas wymiany klocków zauważyłem ze lewa tylna opona jest w jednym miejscu zjechana do samego zbrojenia. Pojechałem do serwisu i tam dowiedziałem sie ze to musi być wada opony a nie zbierzności czy czegoś takiego. Musiałem wymienić tylne koła i róznica jest ogromna, przed wymianą przy 120km/h samochodem trzesło i trudno było utrzymać kierownice, po wymianie poleciałem 170km/h i prowadziło sie wspaniale (oprócz tego że kierownica ciągnie w prawo )
A tak poza konkursem
Podczas wymiany klocków zauważyłem ze lewa tylna opona jest w jednym miejscu zjechana do samego zbrojenia. Pojechałem do serwisu i tam dowiedziałem sie ze to musi być wada opony a nie zbierzności czy czegoś takiego. Musiałem wymienić tylne koła i róznica jest ogromna, przed wymianą przy 120km/h samochodem trzesło i trudno było utrzymać kierownice, po wymianie poleciałem 170km/h i prowadziło sie wspaniale (oprócz tego że kierownica ciągnie w prawo )