Kappa - geometria kół

Awatar użytkownika
Luckyy
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1374
Rejestracja: 26 cze 2005, 0:00
Lokalizacja: Mielec/Kraków
Kontakt:

Kappa - geometria kół

Post autor: Luckyy » 27 wrz 2006, 22:23

dzis bylem na ustawieniu tego wszystkiego i co sie okazalo:

- zbieznosc kol tylnych da sie ustawic !! (poprzednim razem powiedziano mi ze sie nie da)
- natomiast nie da sie regulowac pochylenia kol tylnych


Po wizycie zabralem sie za lekture co jest co i jaki ma wplyw na jazde (szkoda ze nie zrobilem tego wczesniej, jakby kogos interesowalo polecam stroneoraz strone)

Pytanie brzmi - czy przyrzad pomiarowy (jakis komputerowy firmy FACOM) moze wykonac pomiary wzgledem obrysu samochodu ktory sam sobie 'generuje'?
czy wszystkie przesuniecia osi sa wzgledem osi geometrycznej pojazdu ?

PS. mam nadzieje ze ktos to zrozumie ;-)
KAPPA 2,4 JTD '98 Obrazek
EXcar Obrazek
V Obrazek

"mBank funkcjonuje w zasadniczym oderwaniu od rzeczywistości bankowej go otaczającej"
/biegły sądowy

lancia1969
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2058
Rejestracja: 22 cze 2005, 0:00
Lokalizacja: ????-???

Kappa - geometria kół

Post autor: lancia1969 » 28 wrz 2006, 0:42

Łukasz no serio Ty się nudzisz !!!

Przecież nie jest ważne czy to jest Facom czy inne urządzeni bo zasada jest taka sama - najważniesze - koło ma przylegać ( kąt) i być osiowe ( przekątne ) oraz współbieżne ( zbieżne -rozbieżne) z danymi Fabrycznymi !

Czy to robisz sznurkiemi ,ekierka oraz cyrklem - długa metoda czy Facomem - dużo szybsza to liczy się efekt i wynik końcowy !

Nie sądzisz??


:D
Grzegorz

GG 13364997

Awatar użytkownika
Luckyy
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1374
Rejestracja: 26 cze 2005, 0:00
Lokalizacja: Mielec/Kraków
Kontakt:

Kappa - geometria kół

Post autor: Luckyy » 28 wrz 2006, 10:59

Wszystko sie zgadza, ale nie napisalem co tak naprawde chce sie dowiedziec, chcialem uniknac zbednego pisania i rozwijania tematu, ale jak to to juz tlumacze:

pojechalem to ustawic dlatego ze gdy jechalem prosto musialem caly czas miec kierownice lekko w lewo i po ustawieniu zbieznosci z przodu (katy wyszly same OK) okazalo sie ze nadal kierownica musi byc w lewo zeby jechac prosto. Mlody mechanik poszedl po pomoc i tu sie zaczelo ... przyszlo dwoch i jak zaczeli ogladac wyniki pomiarow to wyszlo im ze osie (przod i tyl) sa wzgledem siebie przesuniete o 3 cm !!! powiedzial cos takiego "... ma pan przesunieta os wzgledem obrysu samochodu... obrysu ktory generuje sobie to urzadzenie pomiatowe..."

i dlatego pytanie - czy rzeczywiscie tak to moze byc mierzone, bo z tego co czytalem to tak nie jest - pomiary sa wzgledem osi geometrycznej pojazdu wyznaczonej z dwusiecznej kata zbieznosci osi tylnej.

Osobiscie nie bardzo w wierze to co uslyszalem zwlaszcza po tym jak 2 m-ce temu w tym samym miejscu stwierdzili ze z tylu nie da sie ustawic zbieznosci (brak takiej mozliwosci) a teraz jednak sie dalo (robila to inna osoba ale na tym samym sprzecie).


mam nadzieje ze tkos to przeczyta - bo jakos duzo wyszlo ....
KAPPA 2,4 JTD '98 Obrazek
EXcar Obrazek
V Obrazek

"mBank funkcjonuje w zasadniczym oderwaniu od rzeczywistości bankowej go otaczającej"
/biegły sądowy

Awatar użytkownika
darkobo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1547
Rejestracja: 09 maja 2006, 0:00
Lokalizacja: Łódź

Kappa - geometria kół

Post autor: darkobo » 28 wrz 2006, 11:04

"luckyy" pisze:gdy jechalem prosto musialem caly czas miec kierownice lekko w lewo
A rozważałeś taką możliwość, że masz źle założoną kierownicę na oś (przekręcona o jeden ząbek na wielowypuście) ?
homo homini Lancia (est)
Było: Dedra 2.0 ie, Kappa 2.0, Kappa 2.4 JTD
Jest: Delta II 1.6 8V (w rodzinie ;) )

Awatar użytkownika
Radicz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1604
Rejestracja: 27 lut 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Kappa - geometria kół

Post autor: Radicz » 28 wrz 2006, 11:45

"darkobo" pisze:
"luckyyBIS" pisze:gdy jechalem prosto musialem caly czas miec kierownice lekko w lewo
A rozważałeś taką możliwość, że masz źle założoną kierownicę na oś (przekręcona o jeden ząbek na wielowypuście) ?
Nie sądzę, żeby to coś dało... Zwłaszcza, jeśli wcześniej było OK.
Luckyy- a czy jak puszczasz kierownicę w czasie jazdy na wprost, to auto zaczyna skręcać w prawo? :roll: :roll: :roll:

Nie pierdyknąłeś ostatnio w jakiś krawężnik, albo cos takiego? :( :( :(

Ew. pojed jeszcze na geometrię do innej firmy celem potwierdzenia tych wyników.

Pozdrawiam, Radicz.

Awatar użytkownika
Marcin_D
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3240
Rejestracja: 21 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Radom woj. mazowieckie

Kappa - geometria kół

Post autor: Marcin_D » 28 wrz 2006, 11:55

luckyy
przyszlo dwoch i jak zaczeli ogladac wyniki pomiarow to wyszlo im ze osie (przod i tyl) sa wzgledem siebie przesuniete o 3 cm !!! powiedzial cos takiego "... ma pan przesunieta os wzgledem obrysu samochodu... obrysu ktory generuje sobie to urzadzenie pomiatowe..."
żeby miał o 3 cm przesuniete osie to twój samochód musial by jakiś poważny wypadek przejść z przesunięciem punktów mocowania zawieszenia albo z poprzesuwaniem punktów na płycie podłogowej. Toż to jakieś oszolomy były.
Nawet jesli tak jak pisal Radisz przyrżnąłbyś w krawężnik to by się o tyle nie mogło przesunąć.
Weź ty podjedź na jakiś inny zakład.
Lancia i jeszcze raz Lancia

Lancia Kappa 2,4 20V LX Bi-Power

Awatar użytkownika
Luckyy
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1374
Rejestracja: 26 cze 2005, 0:00
Lokalizacja: Mielec/Kraków
Kontakt:

Kappa - geometria kół

Post autor: Luckyy » 28 wrz 2006, 15:23

Dlatego moje pytanie bylo jakie sa mozliwosci pomiarowe takiej 'maszyny', bo jestem przekonany na 90% ze gosc zle to odczytal. Z pierwszego pomiaru wyszlo ze mam kola ustawione co kolo tego

http://images4.fotosik.pl/144/1b1bd550d25e6c1b.jpg[/img]

i w takim przypadku moglo wysc przesuniecie ale nie wzgledem obrysu samochodu tylko zgledem osi geometrycznej pojazdu, a po ustawieniu zbieznosci z tylu problem sie rozwiazal sam.

Ja troche zawalilem bo moglem kazac pokazac sobie wyniki tego pomiaru gdzie wczesniej mu wyszlo to przesuniecie osi o 3cm...

a na wydruku niesladowosc mam na poziomie 2mm
KAPPA 2,4 JTD '98 Obrazek
EXcar Obrazek
V Obrazek

"mBank funkcjonuje w zasadniczym oderwaniu od rzeczywistości bankowej go otaczającej"
/biegły sądowy

ASSOLUTO
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 137
Rejestracja: 09 mar 2006, 0:00
Lokalizacja: Łódź

Kappa - geometria kół

Post autor: ASSOLUTO » 29 wrz 2006, 16:13

mam ten sam problem z kierownicą (takie same objawy), i tak to chciałem rozwiązać (uwaga opis jest trochę dłuugi):
epizode 1 - pojechałem na sprawdzenie zbieżności, "fachowcy" przy pomocy swojego komputerka wykryli że cała zbieżność jest sp........ona, pokręcili trochę z tyłu, pokręcili trochę z przodu i komputerek powiedział że wszystko jest OK. Po wyjechaniu z warsztatu okazało się że kierownica zachowuje się tak samo jak przed regulacją.
epizode 2 - ponowne ustawienie zbieżności ty razem tylko z przodu, z ustawieniem jazdy na wprost (czego nie zrobili za pierwszym razem !!!), doważanie przednich kół, kręcenie przy drążkach kierowniczych. Po wyjechaniu z warsztatu okazało się że kierownica jest bardziej przekoszona w lewo niż była przed regulacją (powtórną !!!), diagnoza ustawiacza "ja już nie wiem jak to zrobić" a komputerek mówi znowu że wszystko jest OK. diagnoza moja "ustawiacz jest do d..py i kręcił drążkami nie w tą stronę co powinien.
epizode 3 - pojechałem do innego warsztatu "fachowców" poleconych, podnieśli auto i kazali usunąć luzy w przednim zawieszeniu, inaczej nie biorą się za zbieżność.
diagnoza że kierownica jest przesunięta o 1 ząbek jest możliwa, ale żeby ktoś zdejmował kółko w kapiszonie to musiał mieć poważny powód
pozdrawiam
ASSOLUTO
była Kappa Coupe 2,4 V.I.S. 1997r.
była ZETA 2,0JTD 2001r.
jest Kappa 3.0LX automat 1999r.

Awatar użytkownika
Luckyy
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1374
Rejestracja: 26 cze 2005, 0:00
Lokalizacja: Mielec/Kraków
Kontakt:

Kappa - geometria kół

Post autor: Luckyy » 29 wrz 2006, 20:44

ja tez niepotrzebnie kilka m-cy temu ustawialem bo nikt nie sprawdzil jak tam luzy w zawieszeniu, a pozniej sie okazalo ze mialem niedokrecone wahacze a po dokreceniu numer z kierownica sie powtorzyl.

z mojego doswiadczenia wyglada to tak:
1. wymiana wszystkich uszkodzonych elementow gumowo metalowych
2. dokrecenia wahaczy (przod)
3. ustawienie zbieznosci tyl
4. ustawienie zbieznosci przod (jesli tyl jest zle ustawiony to nie ma co ustawiac przodu - zawsze bedzie 'psi slad")

i powinno byc OK, po weekendzie napisze jak sie prowadzi auto, ale z jazdy po miescie wygla ze jest WRESZCIE OK.
KAPPA 2,4 JTD '98 Obrazek
EXcar Obrazek
V Obrazek

"mBank funkcjonuje w zasadniczym oderwaniu od rzeczywistości bankowej go otaczającej"
/biegły sądowy

Awatar użytkownika
Luckyy
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1374
Rejestracja: 26 cze 2005, 0:00
Lokalizacja: Mielec/Kraków
Kontakt:

Kappa - geometria kół

Post autor: Luckyy » 02 paź 2006, 21:45

wyniki z pomiaru po ustawieniu mam takie

OS PRZEDNIA
zbieznosc calkowita___________0st 10'______
zbieznosc polowkowa___0st 05'_______0st05'
kat poch kola_________-0st39'_______-1st14' (jest w normie wiec nie bylo regulowane)
nierownoleglosc osi___________2,1mm______

OS TYLNA
zbieznosc calkowita___________0st 23'______
zbieznosc polowkowa___0st 12'_______0st12'
kat poch kola__________-1st23'_______-1st29' (nie da sie tego regulowac)
niesladowosc _______________0,5mm_______
nierownoleglosc osi__________-2,6mm______

a bylo tak
OS PRZEDNIA
zbieznosc calkowita___________-0st 23'______
zbieznosc polowkowa___0st 13'_______-0st35'
kat poch kola_________-0st54'_______-1st16' (jest w normie wiec nie bylo regulowane)
nierownoleglosc osi___________10,7mm______

OS TYLNA
zbieznosc calkowita___________0st 05'______
zbieznosc polowkowa___-0st 19'_______0st24'
kat poch kola__________-1st23'_______-1st30' (nie da sie tego regulowac)
niesladowosc _______________-16,8mm_______
nierownoleglosc osi__________-3,7mm______



w tej chwili auto prowadzi sie bardzo dobrze - teraz juz wiem dlaczego czasami w szybkich zakretach dalo sie wyczuc nerwowe zachowanie.
Zmiany wgladaja na niewielkie - ale prowadzenie DUZO lepsze !!
KAPPA 2,4 JTD '98 Obrazek
EXcar Obrazek
V Obrazek

"mBank funkcjonuje w zasadniczym oderwaniu od rzeczywistości bankowej go otaczającej"
/biegły sądowy

Kojak
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 338
Rejestracja: 07 mar 2006, 0:00
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Ścinawa

Kappa - geometria kół

Post autor: Kojak » 03 paź 2006, 17:24

Ja u siebie w aucie robiłem zbieżność ale tylko przodu - na tył nawet nie zerknęli. Przed regulacją jednak wymieniałem oba silent blocki z przdu przy obu stronach - bo tam mi zbieżności nie trzymał.

Awatar użytkownika
Luckyy
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1374
Rejestracja: 26 cze 2005, 0:00
Lokalizacja: Mielec/Kraków
Kontakt:

Kappa - geometria kół

Post autor: Luckyy » 03 paź 2006, 22:03

"Kojak" pisze:Ja u siebie w aucie robiłem zbieżność ale tylko przodu - na tył nawet nie zerknęli. Przed regulacją jednak wymieniałem oba silent blocki z przdu przy obu stronach - bo tam mi zbieżności nie trzymał.
jesli tyl jest rozjechamy to szkocza pracy, czasu i kasy na regulacje przodu - bo nic to nie da ...
KAPPA 2,4 JTD '98 Obrazek
EXcar Obrazek
V Obrazek

"mBank funkcjonuje w zasadniczym oderwaniu od rzeczywistości bankowej go otaczającej"
/biegły sądowy

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Kappa - geometria kół

Post autor: prezesjm » 03 paź 2006, 22:53

Czasem jak widzę jak mechanicy zabieraja się za ustawianie geometrii zawieszenia to tylko płakać. Ludzie nie wiedzą absolutnie nic na temat. Co z tego że mają super komputerowe stanowiska do badań jak nie potrafią tego obsługiwać. Jak można stwierdzić że w Kappie, themie nie można regulować zbieżności, jak wytarczy tylko spojrzeć na drążki i od razu widać że można i to w prosty sposób. Jak by mi tak ktoś powiedział w warsztacie to proszę o wyjazd z warsztatu i tyle mnie tam widzieli. W Kappie Themie jak i w większości obecnie produkowanych aut można regulować tylko zbieżność przód i tył, wszelkie inne regulacje są niemożliwe w sposób prosty, można oczywiście bawić się w plywające śruby ale to już nie fabryczne rozwiązania. Auta z tym typem zawieszenia jak Kappa i Thema, Croma stara, Alfa 164 są bardzo wrażliwe na ustawienie zbieżności tylnego zawieszenia, tylne koła powinny być stosunkowo zbieżne bo inaczej prowadzenie jest tragiczne. Ustawienie geometriii w tych autach koniecznie trzeba ustawiać tył i przód, to nie belka skrętna tylko wielodrążkowe zawieszenie. Ludzi którzy wiedzą na czym polega geometria wyznaczają środek układu kierowniczego sprawdzając np przez pomiar kontrony skrętów kół, ustawiają ewentualnie kierownicę w położeniu neutralnym i blokują ją stosowną blokadą. Tylko wtedy można przystąpić do regulacji zbieżności tył i przód. Ustawianie kierownicy na wieloklinie po ustaleniu geometrii to sygnał aby już nigdy nie pojawić się w tym warsztacie. Pojęcie trapezu kierowniczego powinno być znane ustawiaczom doskonale a ustawianie kierownicy po ustawieniu geometrii to znak że pojęcie to jest obce mechanikowi. Odchyłki od fabrycznych danych w punktach innych niż zbieżność z reguły wskazuje na zużycie elementów zawieszenia lub powypadkową wadę karoserii.
Luckyy - w tak mało zbieżnym tyle jak miałeś to prowadzenie nie mogło być dobre, zbieżności połówkowe powinny być równe i w sumie dać zbieżność całkowitą wymaganą przez fabrykę, zbieżność całkowita w sumie dobra nic nie mówi bo jedno kolo może mieć 0 a drugie np 25`, czyli zbieżność sumaryczna dobra a auto jedzie bokiem.

Kojak
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 338
Rejestracja: 07 mar 2006, 0:00
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Ścinawa

Kappa - geometria kół

Post autor: Kojak » 04 paź 2006, 8:45

No niby prowadzi się dobrze - ale ja to nie mam porównania w stosunku do starego samochodu (Seat Toledo) - jest po prostu bosko. Ale gdybym może miał do porównania jakiś naprawdę dobrze wyregulowany model Kappy to wtedy można byłoby być pewnym.

Crion

Kappa - geometria kół

Post autor: Crion » 09 paź 2006, 9:57

Ja mam podobny problem, podczas jazdy na wprost samochód znosi lekko na prawo i musze sie troszke siłować ze wspomaganiem zeby jechać prosto. Ktoś moze mi powiedzieć ile kosztuje ustawienie tych wszystkich zbierzności itp i czy na corocznym przeglądzie mogą sie do tego przyczepić?

A tak poza konkursem

Podczas wymiany klocków zauważyłem ze lewa tylna opona jest w jednym miejscu zjechana do samego zbrojenia. Pojechałem do serwisu i tam dowiedziałem sie ze to musi być wada opony a nie zbierzności czy czegoś takiego. Musiałem wymienić tylne koła i róznica jest ogromna, przed wymianą przy 120km/h samochodem trzesło i trudno było utrzymać kierownice, po wymianie poleciałem 170km/h i prowadziło sie wspaniale (oprócz tego że kierownica ciągnie w prawo :P)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i hamulce”