Strona 1 z 7

Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

: 14 maja 2010, 18:50
autor: Codee
Witam

Dziś moje auto jeździło bez udziału turbiny tzn. jak zwykły Diesel.
Powodem tego była awaria/zapieczenie zaworu sterowania zmienną geometrią turbiny.

poniżej hasła które mogą naprowadzić innych którzy szukają:
problem z przyśpieszeniem
problem z turbo
niedziałające turbo
brak działania turbo
zamulone auto


Poniżej manual jak sobie poradzić z tym zaworem w 1.9 jtd 116 KM. Zawór znajduje się na chłodnicy, jest przykręcony na dwie śrubki na klucz 8 do wiatraka chłodnicy. Od gruszki turbo idzie wężyk z podciśnieniem właśnie do tego zaworu.
Do tej pracy potrzebujemy:
- śrubokręt płaski do odczepienia styku od elektrozaworu
- klucz rozmiar 8 do demontażu/montażu na chłodnicy
- odrobinę silikonu do uszczelnienia korpusów
- wazelinę do nasmarowania wałka
- papier ścierny nie za gruby do wypolerowania rdzy z wałka

Powodzenia i nie życzę nikomu tej nieprzyjemności.

Taka podpowiedź jak tego uniknąć - nad zaworem na chłodnicy jest zaworek plastikowy chyba odpowietrzacz, pilnujcie żeby nie był nie dokręcony bo może Wam nalecieć na elektrozawór i rdza gotowa.
1 zawór.JPG
2 rozcięcie.JPG
3 detale.JPG
4 wałek.JPG
5 nasmarowany wałek.JPG
6 złożony zawór.JPG
7 posmarowany korpus.JPG
8 zawór.JPG
9 zmontowany zawór.JPG
10 zmontowany zawór.JPG

Re: LYBRA - zawór sterowania geometrią turbiny

: 14 maja 2010, 21:15
autor: mac1us
A twój problem pojawił się z tego, że za wolno jeździsz :) i zawór nie pracuje.

Re: LYBRA - zawór sterowania geometrią turbiny

: 15 maja 2010, 9:07
autor: Codee
mac1us pisze:A twój problem pojawił się z tego, że za wolno jeździsz :) i zawór nie pracuje.
nie kolego. Chodził jak trzeba do momentu jak nad nim z chłodnicy zaworek odpowietrzający się wykręcił i polewał go płynem chłodniczym, jak widzisz nie jest on za specjalnie zabezpieczony przed wodą, po prostu poskładany, zaprasowana opaska i tyle. Żadnego uszczelnienia takiego jakie ja proponuję z czarnego silikonu nie było, ani uszczelki.

Dziękuję za dobre słowa, ale niestety ja wolno nie jeżdżę - do pracy codziennie w dwie strony 70 km pokonuję w trasie 90-120 km/h po mieście wiadomo że czasem się szybciej ruszy.

ps. jak powiem to przyszłej teściowej to mnie wyśmieje : yesyes : :lol: :lol: :lol:

Re: LYBRA - zawór sterowania geometrią turbiny

: 25 maja 2010, 8:45
autor: Jarek_Lu
Codee troszkę późno uszkodził się twój zawór ja zmuszony byłem wymienić swój jesienią zeszłego roku , po zasięgnięciu opinii "fachowców" stary wyrzuciłem jako nierozbieralny .
Na twoim przykładzie widać że wiele da się naprawić pomimo iż producent tego nie przewiduje , ja też jestem zwolennikiem podejmowania tego typu prób , by uniknąć zbędnych kosztów.

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

: 27 cze 2010, 20:05
autor: banzer0
Witam

Moje auto (tj. Lybra 1.9 JTD) wydaje się być zamulone i słabo przyśpiesza.
Muła, i to okropnego, ma do ok. 2500 obrotów potem jest już żwawsze i nieźle pomyka.
Trafiłem na ten temat i kontrolnie postanowiłem go sprawdzić.
W związku z tym, że jestem kompletnym amatorem, mam pytania:

1. Czy to - to, tylko od innego producenta ? (fotki poniżej)
2. Jeśli tak to, może ktoś rozbierał ten model ( o ile jest w ogóle ,rozbieralny) i jaka jest różnica w robocie?
3. Czy przed odłączeniem zaworu trzeba odłączyć akumulator?

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

: 27 cze 2010, 21:39
autor: lulu85
To na Twoim zdjęciu to sterowanie podciśnieniem EGR jeżeli się nie mylę - tak było w Kappie JTD 2.4 i wyglądało identycznie.

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

: 29 cze 2010, 14:36
autor: Codee
Widzę że ma opaskę którą można naciąć i ściągnąć potem opaską skręcaną!
Ja ostatnio w swojej ślicznotce zmieniłem wężyki podciśnienia na nowe + czyściłem węże TURBO-INTERCOOLER-SILNIK ( te od powietrza ) i przyznam szczerze ze teraz nie wyje tylko kręci jak trzeba!

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

: 05 lip 2010, 11:54
autor: allprint
Witam,
czy ktoś może podać mi symbol, numer tego zaworu sterowania zmienną geometrią turbiny?

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

: 05 lip 2010, 12:18
autor: Piotr84
Super fotorelacja - oby więcej takich. :D

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

: 05 lip 2010, 16:50
autor: Codee
allprint pisze:Witam,
czy ktoś może podać mi symbol, numer tego zaworu sterowania zmienną geometrią turbiny?
Wejdź w EPER online i wg.swojego własnego VIN znajdź to co chcesz.

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

: 08 wrz 2010, 11:39
autor: allprint
Witam,
czy wymiana tego czujnika moze pomoc przy nastepujacych objawach:
1. Nadmierne kopcenie, jak ostro ruszam i krece go wysoko to strasznie dymi.
2. Wysokie zurzycie paliwa, w miescie ok. 10-11 l/100km
3. Slaba elastyka, marnie przyspiesza na niskich obrotach.
Z gory dziekuje za pomoc.

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

: 08 wrz 2010, 22:16
autor: Dudi
Najpierw wymień przewody do niego - może tak jak w moim przypadku pomoże. Jeśli nie to możesz bawić się z zaworem. Objawy wskazują na niego właśnie.

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

: 08 wrz 2010, 22:51
autor: allprint
Dudi pisze:Najpierw wymień przewody do niego - może tak jak w moim przypadku pomoże. Jeśli nie to możesz bawić się z zaworem. Objawy wskazują na niego właśnie.
Dziekuje Ci za pomoc, przewody sa szczelne,sprawdzilem. Zabieram sie zatem za zawor.
Tak z ciekawosci, znasz moze parametry tych przewodow (srednica)?
Pozdrawiam, napisze czy pomoglo.

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

: 08 wrz 2010, 23:01
autor: Dudi
Parametrów nie pamiętam, ale z tego co widzę masz wersję 115KM, więc w tym temacie znajdziesz numery z Eper tych przewodów, które ja wymieniłem.

Re: Lybra - zawór sterowania geometrią turbiny

: 08 wrz 2010, 23:03
autor: allprint
Dudi pisze:Parametrów nie pamiętam, ale z tego co widzę masz wersję 115KM, więc w tym temacie znajdziesz numery z Eper tych przewodów, które ja wymieniłem.
Super, wielkie dzieki za pomoc.
Pozdrawiam