Lybra - wycieraczka tylnej szyby /fotorelacja/
Lybra - wycieraczka tylnej szyby /fotorelacja/
Witam
Ostatnimi czasy, zaczęła u mnie zwalniać tylnia wycieraczka szyby, aż dwa dni temu całkowicie stanęła.
Problem wystąpił w Lybrze SW ( bo przecież sedan nie ma wycieraczki ).
W związku z powyższym zamieszczam foto i info jak temat rozwiązałem.
POTRZEBNE DO NAPRAWY:
1. Śrubokręt płaski
2. Śrubokręt krzyżak
2. Kleszcze
3. Grzechotka mała z przedłużką 10 cm ( do tego klucz nasadka 7, klucz nasadka 10 )
4. Sześciokątny "imbus"
5. Młotek ( ja używałem 1.5 kg )
6. Pręt śr. 5 mm tak żeby nie był giętki
CZYNNOŚCI:
1. Odkręcamy tylnią wycieraczkę przy pomocy grzechotki z przedłużką i nasadki 10
2. Szarpiąc delikatnie na boki wyciągamy tylnią wycieraczkę
3. Śrubokrętem płaskim ściągamy zabezpieczenie i podkładkę pod nim
4. Ściągamy plastikową osłonę zaczepu zamka klapy
5. Odkręcamy śrobokrętem krzyżakiem 3 śrubki przytrzymujące ( po jednej przy trzymaniach w plastiku klapy i jedna pod osłoną z pkt. 4 )
6. Demontujemy całą plastikową osłonę ( jest na takich specjalnych zatrzaskach delikatnie szarpiąc odchodzi bez problemu )
7. Odpinamy konektor z prądem od mechanizmu
8. Przy użyciu Grzechotki, przedłużki i sześciokątnego imbusa odkręcamy 3 śruby mocujące mechanizm na klapie (UWAGA śruby są z dwóch stron na podkładkach )
9. Wyciągamy mechanizm z klapy na stół.
10. Od silnika idą kable do białej skrzyneczki z zieloną zastawką. Podważamy skrzyneczkę w miejscu gdzie się zatrzaskuje i zsuwamy.
11. Silnik jest przymocowany do mechanizmu na zagiętych wypustkach - delikatnie je prostujemy śrubokrętem, nie na prosto tylko tak żeby silnik wyciągnąć.
12. Przy użyciu grzechotki demontujemy plastikową,białą osłonę mechanizmu ( jak ją ściągnąłem to zobaczyłem dwa rodzaje smaru, jeden na ślimaku silnika był, drugi gdzie zęby trzpienia, obydwa ściągnąłem aby potem ponownie go tam dać )
13. Zostaje nam sam mechanizm i zacięty w nim trzpień.
14. Wyciągamy trzpień jeśli się zblokuje to używamy młotka i pręta - wybijamy wsadzając pręt od strony gdzie zamocowana jest wycieraczka ( trzeba uważać żeby tej tulei w której pracuje trzpień nie uszkodzić.
15. Jak już wybijemy trzpień czyścimy go przy użyciu papieru ściernego do połysku.
16. Smarujemy na maxa cały trzpień i wkładamy do tulei.
17. Montujemy mechanizm.
18. Zakładamy silnik ( zaginamy wcześniej odgięte zaczepy, zatrzaskujemy białą puszkę z zieloną zaślepką )
19. Robimy test podpinamy do konektora, druga osoba ( bo mamy ręce w smarze ) przekręca kluczyk i włącza wycieraczkę tył.
20. Jeśli wszystko dobrze złożyliśmy to widać że działa, jeśli coś nie tak ustawiliśmy ( zęby trzpienia i zęby koła pośredniego ) to robimy korektę dopóki nie będzie tak jak trzeba.
21. Po pozytywnym teście skręcamy białą osłonę mechanizmu.
22. Skręcamy zmontowany mechanizm do klapy.
23. Zakładamy podkładkę i zabezpieczenie.
24. Montujemy wycieraczkę ( be przesady bo idzie to ukręcić ).
25. KONIEC
powodzenia
ps. dałbym więcej foto ale te zrobiłem i mi aparat padł
Ostatnimi czasy, zaczęła u mnie zwalniać tylnia wycieraczka szyby, aż dwa dni temu całkowicie stanęła.
Problem wystąpił w Lybrze SW ( bo przecież sedan nie ma wycieraczki ).
W związku z powyższym zamieszczam foto i info jak temat rozwiązałem.
POTRZEBNE DO NAPRAWY:
1. Śrubokręt płaski
2. Śrubokręt krzyżak
2. Kleszcze
3. Grzechotka mała z przedłużką 10 cm ( do tego klucz nasadka 7, klucz nasadka 10 )
4. Sześciokątny "imbus"
5. Młotek ( ja używałem 1.5 kg )
6. Pręt śr. 5 mm tak żeby nie był giętki
CZYNNOŚCI:
1. Odkręcamy tylnią wycieraczkę przy pomocy grzechotki z przedłużką i nasadki 10
2. Szarpiąc delikatnie na boki wyciągamy tylnią wycieraczkę
3. Śrubokrętem płaskim ściągamy zabezpieczenie i podkładkę pod nim
4. Ściągamy plastikową osłonę zaczepu zamka klapy
5. Odkręcamy śrobokrętem krzyżakiem 3 śrubki przytrzymujące ( po jednej przy trzymaniach w plastiku klapy i jedna pod osłoną z pkt. 4 )
6. Demontujemy całą plastikową osłonę ( jest na takich specjalnych zatrzaskach delikatnie szarpiąc odchodzi bez problemu )
7. Odpinamy konektor z prądem od mechanizmu
8. Przy użyciu Grzechotki, przedłużki i sześciokątnego imbusa odkręcamy 3 śruby mocujące mechanizm na klapie (UWAGA śruby są z dwóch stron na podkładkach )
9. Wyciągamy mechanizm z klapy na stół.
10. Od silnika idą kable do białej skrzyneczki z zieloną zastawką. Podważamy skrzyneczkę w miejscu gdzie się zatrzaskuje i zsuwamy.
11. Silnik jest przymocowany do mechanizmu na zagiętych wypustkach - delikatnie je prostujemy śrubokrętem, nie na prosto tylko tak żeby silnik wyciągnąć.
12. Przy użyciu grzechotki demontujemy plastikową,białą osłonę mechanizmu ( jak ją ściągnąłem to zobaczyłem dwa rodzaje smaru, jeden na ślimaku silnika był, drugi gdzie zęby trzpienia, obydwa ściągnąłem aby potem ponownie go tam dać )
13. Zostaje nam sam mechanizm i zacięty w nim trzpień.
14. Wyciągamy trzpień jeśli się zblokuje to używamy młotka i pręta - wybijamy wsadzając pręt od strony gdzie zamocowana jest wycieraczka ( trzeba uważać żeby tej tulei w której pracuje trzpień nie uszkodzić.
15. Jak już wybijemy trzpień czyścimy go przy użyciu papieru ściernego do połysku.
16. Smarujemy na maxa cały trzpień i wkładamy do tulei.
17. Montujemy mechanizm.
18. Zakładamy silnik ( zaginamy wcześniej odgięte zaczepy, zatrzaskujemy białą puszkę z zieloną zaślepką )
19. Robimy test podpinamy do konektora, druga osoba ( bo mamy ręce w smarze ) przekręca kluczyk i włącza wycieraczkę tył.
20. Jeśli wszystko dobrze złożyliśmy to widać że działa, jeśli coś nie tak ustawiliśmy ( zęby trzpienia i zęby koła pośredniego ) to robimy korektę dopóki nie będzie tak jak trzeba.
21. Po pozytywnym teście skręcamy białą osłonę mechanizmu.
22. Skręcamy zmontowany mechanizm do klapy.
23. Zakładamy podkładkę i zabezpieczenie.
24. Montujemy wycieraczkę ( be przesady bo idzie to ukręcić ).
25. KONIEC
powodzenia
ps. dałbym więcej foto ale te zrobiłem i mi aparat padł
Ostatnio zmieniony 31 sty 2011, 18:45 przez topcio, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód: Przeniosłem do odpowiedniego działu
Powód: Przeniosłem do odpowiedniego działu
-
- Klubowicz
- Posty: 963
- Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Brzeg
Re: Lybra - tylnia wycieraczka szyby /fotorelacja/
Dokładnie tak. Też to u siebie robiłem. Ja dodam tylko od siebie, że często rdza łapie trzpień poniżej gwintu, w miejscu gdzie on już jest w tej rurce i przez to ciężko go wyciągnąć jak i wbić potem. Ja go przetarłem papierem wodnym na całej linii, a zwłaszcza miejsca rdzy, i solidnie nasmarowałem. Trzeba tylko uważać na simmering poniżej gwintu w takim rowku. Ja dodatkowo po złożeniu w całość i nałożeniu wycieraczki nasmarowałem gęstym smarem wystającą ośkę i jej nakrętkę, aby zabezpieczyć przed wodą.
Re: Lybra - tylnia wycieraczka szyby /fotorelacja/
A ja dodam od siebie że nie trzeba demontowac silniczka;) całość mozna wybic nie ruszajac z miejsca silnika:)
Dobra robota Codee
Dobra robota Codee
QV...soon:)
Re: Lybra - tylnia wycieraczka szyby /fotorelacja/
Silnik zdemontowałem ponieważ tak miałem zapieczony ten trzpień że praktycznie jak gwint schował się w tulei to musiałem tłuc, obawiałem się że podczas drgań jak będę wybijał i tak, zamocowany w taki sposób silnik się obruszy i ślimakiem zerwie mi zęby na plastikowym kole pośrednim. Wolałem nie ryzykować.
KOROZJA u mnie na trzpieniu to jest całe to czarne pole na zdjęciu z trzpieniem
KOROZJA u mnie na trzpieniu to jest całe to czarne pole na zdjęciu z trzpieniem
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 258
- Rejestracja: 28 maja 2009, 9:44
- Lokalizacja: Ostrołęka, Kurpie
Re: Lybra - tylnia wycieraczka szyby /fotorelacja/
No mi niestety się nie udało, cała osłona mechanizmu po prostu pękła na kawałki, trzpień nie chciał wyleźć za cholerę, do pewnego momentu ok, potem już nawet nie drgnął i po zabawie...
Lancia Lybra 2.4 JTD
Re: Lybra - tylnia wycieraczka szyby /fotorelacja/
WSKAZÓWKA:
Jak wybijasz trzpień z tulei to:
- jak się zblokuje wlej trochę oleju żeby był poślizg
- wybijanie robić najlepiej na drewnianym taborecie
- pręt trzeba mieć odpowiedni i trzeba sobie umieć trafić w trzpień żeby nie pękła obudowa
Jak wybijasz trzpień z tulei to:
- jak się zblokuje wlej trochę oleju żeby był poślizg
- wybijanie robić najlepiej na drewnianym taborecie
- pręt trzeba mieć odpowiedni i trzeba sobie umieć trafić w trzpień żeby nie pękła obudowa
-
- Klubowicz
- Posty: 963
- Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Brzeg
Re: Lybra - tylnia wycieraczka szyby /fotorelacja/
Dokładnie tak!!!Codee pisze:WSKAZÓWKA:
Jak wybijasz trzpień z tulei to:
- jak się zblokuje wlej trochę oleju żeby był poślizg
- wybijanie robić najlepiej na drewnianym taborecie
- pręt trzeba mieć odpowiedni i trzeba sobie umieć trafić w trzpień żeby nie pękła obudowa
Re: Lybra - tylnia wycieraczka szyby /fotorelacja/
Codee pisze:WSKAZÓWKA:
Jak wybijasz trzpień z tulei to:
- jak się zblokuje wlej trochę oleju żeby był poślizg
- wybijanie robić najlepiej na drewnianym taborecie
- pręt trzeba mieć odpowiedni i trzeba sobie umieć trafić w trzpień żeby nie pękła obudowa
Zamiast wybijaka wystarczy długa sruba M8,w tulejce plastikowej jest jeszcze brazowa tuleja przy samym silniczku.W rowku przy końcu oski wchodzi oring,który z biegem czasu parcieje i stąd niedomagania wycieraczki,więc nalezy załozyc oring od uszczelniacza zaworu ssącego od F126p.
Re: Lybra - tylna wycieraczka szyby /fotorelacja/
super relacja ... wlasnie zrobilem swoja wycieraczke wg opisu. Dzieki
Re: Lybra - tylna wycieraczka szyby /fotorelacja/
Cieszę się że Wam to działa, ja dodam że po tym remoncie prawie wycieraczki nie słychać z tyłu, wcześniej każdy ruch silnika było słychać. Jak ktoś siadał z tyłu jak puszczałem wycieraczkę to robił taki unik głową do przodu
Ostatnio nasmarowałem profilaktycznie osprzęt wycieraczek przód - tutaj jest jeszcze prościej, tyle tylko że trzeba się zabezpieczyć w zatrzaski mocujące podszybie, tę robotę proponuję każdemu, u mnie auto będzie mieć w grudniu 9 lat, a na tym osprzęcie ani grama smarowania nie było, wyrabia się tam wszystko - połączenia są kulkowe. Smarowałem wszystko smarem do łożysk bo nie spłynie i dobrze się klei. Teraz i przód jest cichszy.
Ostatnio nasmarowałem profilaktycznie osprzęt wycieraczek przód - tutaj jest jeszcze prościej, tyle tylko że trzeba się zabezpieczyć w zatrzaski mocujące podszybie, tę robotę proponuję każdemu, u mnie auto będzie mieć w grudniu 9 lat, a na tym osprzęcie ani grama smarowania nie było, wyrabia się tam wszystko - połączenia są kulkowe. Smarowałem wszystko smarem do łożysk bo nie spłynie i dobrze się klei. Teraz i przód jest cichszy.
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 94
- Rejestracja: 29 mar 2010, 17:56
- Lokalizacja: Wawka
Re: Lybra - tylna wycieraczka szyby /fotorelacja/
Równierz przeżyłem ten "dramat"
Opis i fotki - superowa sprawa.
Dodam tylko, bo nie zauważyłem w opisie, że na trzpieniu zamontowany był u mnie oring uszczelniający.
Opis i fotki - superowa sprawa.
Dodam tylko, bo nie zauważyłem w opisie, że na trzpieniu zamontowany był u mnie oring uszczelniający.
Lybra SW 1,9 jtd 77kW
Były: 1.PF 126p (91'salon), 2.Opel Kadet Kombi(okularnik), 3.PF126p, 4.Mazda 121 (USA), 5.Mazda 121 (Japan), 6.Mitsubishi Carisma, ...
Były: 1.PF 126p (91'salon), 2.Opel Kadet Kombi(okularnik), 3.PF126p, 4.Mazda 121 (USA), 5.Mazda 121 (Japan), 6.Mitsubishi Carisma, ...
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 56
- Rejestracja: 28 sie 2010, 10:51
- Skype: zagajka
- Lokalizacja: Krosno i okolice
- Kontakt:
Re: Lybra - tylna wycieraczka szyby /fotorelacja/
No wlasnie dzisiaj tez dzieki Waszym relacjom naprawilem swoja. Tyle ze ta byla tak zapieczona ze ledwno ja z lutelki wydarłem. No ale śmiga. Dzieki wielkie.
Lancia Lybra 1.9 JTD 91KW 2001. --->Krosno i okolice.
Nie traktuj życia zbyt poważnie - i tak nie wyjdziesz z niego żywy
Nie traktuj życia zbyt poważnie - i tak nie wyjdziesz z niego żywy
Re: Lybra - tylna wycieraczka szyby /fotorelacja/
panowie, czy ktos wie jaki oring mam kupic przed robota?
i drugie pytanie, - codee, jakie zatrzaski sa na podszybiu, gdzie kupiles?:) bo chcial bym to zrobic i sie musze zaopatrzec w takie rozne;;)
b
i drugie pytanie, - codee, jakie zatrzaski sa na podszybiu, gdzie kupiles?:) bo chcial bym to zrobic i sie musze zaopatrzec w takie rozne;;)
b
pozdrawiam, Bartek
Lancia Kappa Coupe 2.0 16VT
Lancia Y 1.4 '2008
Fiat 125 - w remoncie:)
była Lancia Lybra 2.4 JTD Intensa
Była Lancia Y 1.2 '2002
Lancia Kappa Coupe 2.0 16VT
Lancia Y 1.4 '2008
Fiat 125 - w remoncie:)
była Lancia Lybra 2.4 JTD Intensa
Była Lancia Y 1.2 '2002
Re: Lybra - tylna wycieraczka szyby /fotorelacja/
Oring - taka gumka mała okrągła jak litera O taka jak widzisz na monitorze
SPINKA WYGLĄDA DOKŁADNIE TAK
SPINKA WYGLĄDA DOKŁADNIE TAK
Re: Lybra - tylna wycieraczka szyby /fotorelacja/
ja wiem co to o-ring niewiem tylko jakimam kupic przed rozebraniem:P
jaki rozmiar;)
te spinki gdzie dorwales?
jaki rozmiar;)
te spinki gdzie dorwales?
pozdrawiam, Bartek
Lancia Kappa Coupe 2.0 16VT
Lancia Y 1.4 '2008
Fiat 125 - w remoncie:)
była Lancia Lybra 2.4 JTD Intensa
Była Lancia Y 1.2 '2002
Lancia Kappa Coupe 2.0 16VT
Lancia Y 1.4 '2008
Fiat 125 - w remoncie:)
była Lancia Lybra 2.4 JTD Intensa
Była Lancia Y 1.2 '2002