Lybra 1.9 JTD - wymiana termostatu /fotorelacja/

Awatar użytkownika
rybart
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 19
Rejestracja: 22 cze 2010, 1:27
Lokalizacja: Świdnik

Lybra 1.9 JTD - wymiana termostatu /fotorelacja/

Post autor: rybart » 15 sty 2012, 22:55

Witam,

Poniżej przedstawiam fotorelację z wymiany termostatu, może komuś się przyda.
Proszę ewentualnie o potwierdzenie poprawności odpowietrzenia układu.

Wprowadzenie (przesłanki do wymiany):

1. Galopująca cena oleju (ostatnia zanotowana 5,71zł/l)
2. Pomierzone średnie aktualne spalanie paliwa 7,3 l/100km (lekka zima, temp ok 0C, przejeżdżane odcinki 20km - tylko dojazdy, średnia prędkość 35km/h)
3. Temperatura na wskaźniku, po starcie zimnego silnika wzrasta po przejechaniu ok 10 km do 90C a następnie spada do 70C i taka utrzymuje się w trakcie

normalnej jazdy. Do 90C wzrasta tylko przy jeździe w korkach.

Zakup:

Na allegro Vernet 6551/88J cena z przesyłką 111zł.

Wygląd zewnętrzny - prawie identyczny ze starym.
W trakcie montażu okazało się, że istnieje między nimi subtelna różnica - przesunięty o 90st występ ustalający na króćcu do podłączenia węża od chłodnicy. Nie utrudnia to jednak montażu.

Cel:

Zmniejszenie spalania o 0,5l/100km (czyli zwrot kosztów zakupu termostatu po przejechaniu ok 4000 km - u mnie po 3 miesiącach).

Narzędzia i elementy:
1.gif
1. Nowy termostat z oringiem
2. Grzechotka i przedłużki.
3. Nasadki 7mm, 13mm i 20,8mm - głęboka do świec - wygodnie odkręcimy czujnik temperatury.
4. Klucze oczkowe (takie pogięte) 7, 8, 10 mm
5. Kombinerki, śrubokręt płaski, nożyce - do zdjęcia starych opasek.
6. Lusterko aby zlokalizować śruby w trudno dostępnych miejscach.
7. Strzykawa 50-100 ml + 1m wężyka FI 8mm + butelka 5l na wyciągany płyn + lejek
8. Miejsce w garażu + max. 3 godziny czasu (2 demontaż + 1 montaż)
9. Nowe opaski 1szt 8-12mm, 2szt 12-22mm, 2szt 16-27mm, 1szt 25-40mm
10. Lampka/latarka
11. Podnośnik.

Demontaż:

Poczekać aż ostygnie płyn chłodniczy.

Odłączyć ujemną klemę akumulatora (klucz 10mm), następnie dołączyć zespół łączówek osadzony na dodatniej klemie akumulatora (klucz 10mm), dodatkowo odłączyć

jeden przewód utrudniający odsunięcie zespołu na bok (klucz 8mm).
2.gif
Odkręcić odpowietrznik po lewej stronie chłodnicy i korzystając z lejka oraz małej butelki zebrać wylewający się płyn (ok, 0,25l).
Ściąć ukośnie koniec wężyka i wsunąć do otworu tak aby wężyk wsunął się kilka cm w dół chłodnicy.
Za pomocą strzykawki zassać płyn i zlać do butli 5l.
Unieść prawą przednią stronę samochodu, odkręcić korek zbiornika przelewowego i jeszcze raz odciągnąć płyn.
Razem zebrało się ok 3,5 l płynu.
3.gif
Kolejność demontażu czujnika i opasek jak na rysunku poniżej.
4.gif
Odłączyć i wykręcić czujnik temperatury (nasadka przedłużona 20,8mm)
Do demontażu starych opasek użyć płaskiego śrubokręta, kombinerek i nożyc uważając aby nie uszkodzić węzy.
Po zdemontowaniu opasek 2, 3 i 4 odkręcić dwie śruby mocujące termostat (nasadka 13mm) lusterko ułatwi zlokalizowanie dolnej śruby.
Pomagając sobie płaskim śrubokrętem zdjąć wężyk z mocowania 4 i odchylić termostat.
5.gif
Zdemontować pozostałe opaski i ostrożnie wkładając śrubokręt dookoła, pomiędzy węże a króćce zsunąć pozostałe węże i wyjąć termostat.
6.gif
Montaż:

Oczyścić z zanieczyszczeń powierzchnię styku termostatu.
7.gif
Montować w kolejności odwrotnej:
Nasunąć opaski i węże 6, 7 i 5, dokręcić opaski (nasadka 7mm).
Przykręcić termostat (nasadka 13mm) uważając aby oring termostatu nie wysunął się z rantu.
Nasunąć opaski i węże 4, 3 i 2, dokręcić opaski (nasadka 7mm).
Wkręcić i podłączyć czujnik temperatury (nasadka przedłużona 20,8mm)
Zamontować akumulator najpierw dodatnia potem ujemna klema.
Zakręcić odpowietrznik.
Unieść lewą przednią stronę samochodu i wlać płyn do zbiornika.
Odkręcając odpowietrznik ostrożnie wypuścić powietrze i odpowietrzyć wstępnie układ.
Uruchomić na chwilę silnik i ponownie odpowietrzyć, czynność powtórzyć i skontrolować odpowietrzenie,

I to by było na tyle.

Po zmierzeniu spalania napiszę o wielkości zmiany.

Proszę ewentualnie o potwierdzenie poprawności odpowietrzenia układu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 16 sty 2012, 10:14 przez stabraf, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Wrzuciłem fotki na nasz serwer ;)
Lancia Lybra 1.9JTD LX 105KM Silver Wagon
2000r. 245kkm (w rodzinie od 19.06.2010) :)

Awatar użytkownika
redy19
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 454
Rejestracja: 18 sty 2008, 0:00
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Bełchatów
Kontakt:

Re: Lybra 1.9 JTD - wymiana termostatu /fotorelacja/

Post autor: redy19 » 05 gru 2015, 14:47

U mnie pod termostatem jest jeszcze takie dziwne coś do którego wchodzi wąż z cieczą chłodzącą wie ktoś co to jest ?
Układ chłodzenia ma jeden czujnik ten w termostacie czy jeszcze gdzieś się ukrył drugi ??

Awatar użytkownika
FXX
Administrator
Administrator
Posty: 10673
Rejestracja: 27 mar 2009, 16:14
Imię: Kamil

Re: Lybra 1.9 JTD - wymiana termostatu /fotorelacja/

Post autor: FXX » 05 gru 2015, 15:36

Czy to nie aby chłodniczka spalin EGRu?
Volvo S60 R-Design D5

Były:
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD

Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX

Obrazek

lanciolet
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 363
Rejestracja: 28 gru 2009, 21:03
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Lybra 1.9 JTD - wymiana termostatu /fotorelacja/

Post autor: lanciolet » 07 gru 2015, 20:48

Tak,to jest chłodnica EGR. I ten,który wymyślił mocowanie tej chłodnicy (na szpilce od termostatu) powinien wisieć :evil: Sprawa wygląda następująco: termostat posiada dwa mocowania. Górne to śruba, dolne to śruba/szpilka do której to jest mocowana właśnie ta wspomniana chłodnica EGR. Problem polega na tym, że odkręcenie tej dolnej szpilki graniczy z cudem. I nie chodzi o samą szpilkę, ale o to, że aby ją odkręcić trzeba zdemontować chłodnicę EGR. Żeby to zrobić, trzeba odkręcić metalowe przewody dolotowy i wylotowy. Są przymocowane do chłodnicy EGR obejmami. To jest dosyć proste. Ale metalowe rurki dolotowa i wylotowa są elementami układu wydechowego i z tego powodu śruby je mocujące są często zapieczone i skorodowane. Dostęp jest utrudniony, trzeba demontować sporo osprzętu, łatwo uszkodzić łeb śruby. Generalnie sporo atrakcji. Jeśli ktoś chce to zrobić sam, to należy zachować ostrożność, żeby czegoś nie zepsuć. Jeśli oddacie do mechanika, to za wymianę zapłacicie sporo a już sam oryginalny termostat nie jest tani. Więc jeśli ktoś ma na pokładzie to ustrojstwo i zechce wymienić termostat, ma z reguły pod górkę.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”