Lybra 1.9 JTD - poduszka skrzyni biegów - wymiana

bronx
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1842
Rejestracja: 04 lip 2012, 13:09
Lokalizacja: Gliwice

Lybra 1.9 JTD - poduszka skrzyni biegów - wymiana

Post autor: bronx » 22 gru 2012, 13:33

Witam, szukając informacji na sieci o problemie opisanym tu:
KLIK
znalazłęm na forum fiata gdzie osoba miała identyczne objawy. Winowajcą
okazał się poduszka pod skrzynią biegów.
Moje pytanie, z racji świąt nie mam gdzie auta zawieźć do mechanika, jak samemu zdiagnozować czy to
rzeczywiście poduszka pod skrzynią. Ile tam jest poduszek , no i najważniejsze czy samemu (mam kanał)
dam bez problemów to wymienić, tzn. czy trzeba specjalnie coś demontować podtrzymywać silnik itp?

Dodano 20.12.2012:
A więc wszedłem pod auto i nie bardzo wiem jak sprawdzić te poduszki.
Jedynie to co widziałem to popękaną gumę w tych poduszkach:


Koledzy w sumie to mam już chyba tylko pytanie, czy jak będę wymieniać poduszkę skrzyni (prawy rysunek)
to muszę podeprzeć silnik lub skrzynie? Jak tak to w którym miejscu?

No to spokojnych i wesołych swiąt, auto idzie na drugi plan, teraz czas przygotować wigilie :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

bronx
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1842
Rejestracja: 04 lip 2012, 13:09
Lokalizacja: Gliwice

Re: Lybra 1.9 JTD - Poduszka skrzyni biegów - wymiana samemu

Post autor: bronx » 29 gru 2012, 0:14

W kilku etapach opiszę jak samemu wymieniałem poduszkę skrzyni 1.9 JTD.

Jeśli podczas jazdy, ściągasz nogę z gazu, lub jedziesz z prędkością jednostajną a nagle występuje
szarpniecie takie jakby zabrakło paliwa na ułamek sec. może oznaczać zerwaną poduszkę skrzyni biegów.
Wymiana nie jest trudna ale kanał jest obowiązkowy.
Potrzebne narzędzia :
lewarek - z koła zapasowego nadaje się idealnie - podtrzymanie silnika jak będziemy zmieniać poduszkę.
Porządny zestaw kluczy nasadowych z dwoma przedłużkami i elastycznym przegubem - bez tego ani rusz !!!!
Nasadki 17,16(lub 15) i 13, i klucz plaski 16(lub15)
Całość operacji nie powinna zając więcej jak 30 min, o ile się już wie co i jak ( a będzie wiadomo po tym opisie :) )

No to zaczynamy : (zdjęcia dodam za kilka dni)
Ściągamy osłonę dolną o ile ktoś posiada
Ściągamy rurę z turbiny, i zabezpieczamy oba wloty szmatką przed dostaniem się brudu.
Teraz bierzemy lewarek i podstawiamy pod silnik/skrzynię.
Ja demontowałem w tej kolejności:
Lewarkiem delikatnie podniosłem silnik ( tak długo kręciłem lewarkiem aż unisłem skrzynie kilka mm od położenia początkowego)
Wykręcamy szpilkę łączącą łapę skrzyni z poduszką.
Odkręcamy łapę od skrzyni. Z racji że łapa przykręcona do obudowy ze stopi młotkiem stukam w łby śrub, z wyczuciem ale nie
za delikatnie, ma to "poluzować" uchwyt :)
Wykręcamy 3 szpilki.
Dwie wykręcimy bez problemy do 3 ( od strony koła) będzie potrzebny klucz płaski, bo przeszkadza nam ta plastikowa skrzynka.
Wyciągamy łapę.
Odkręcamy 3 śruby trzymające poduszkę klucz 13, potrzebny elastyczny przegub.
Wkręcamy nową poduszkę (patrz aby wycięcia weszły w odpowiednie miejsca - będzie wiadomo o co biega)
Poduszkę delikatnie chwytamy śrubami aby można było ja jeszcze przesuwać.
I teraz jak skręciłem całość, przed tym 3 razy demontowałem wszystko bo nie mogłem spasować łapy szpilki i poduszki.
Przykładamy łapę do poduszki i chwytamy szpilką na kilka porządnych zwojów.
Przykładamy łapę do skrzyni, i zapierając się ręką podnosimy skrzynię/silnik do góry, lewarkiem podkręcają aby ładnie dopasować położenie łapy z otworami. Silnik spokojnie każdy do radę podnieść :)
Jak już dopasujemy w/w elementy to skręcamy łapę śrubami na gotowo - czyi porządnie, ale tak aby gwintów nie urwać :)
Następnie dokręcamy mocniej poduszkę.
Dokręciłem znów kilka zwojów szpilki łapa/poduszka - tak że łapa zbliżyła się na ok 1cm do poduszki.
Teraz dokręciłem na gotowo poduszkę do samochodu. I na samym końcu dokręcam szpilkę do poduszki, podnosząc jednocześnie lewarek.
Wycięcia w łapie i poduszce muszą na siebie wejść.
Sprawdzamy czy wszystko dokręciliśmy.
Zakładamy rurę z turbiny, osłonę silnika i zrobione :)
Zaznaczam że to mój amatorski opis i sposób na wymianę , nie biorę odpowiedzialności za ew. uszkodzenia materiałów i ciała.
Robisz wszystko na swoją odpowiedzialność.
Powodzenia.
Mi zajęła wymiana ok 1h20min, bo przez 40 min kąbinowałem jak przypasować łapę do poduszki... :/

Powodzenia :)

p.s
Robiłem bardzo szczegółowe rozeznanie gdzie kupić poduszkę, najtaniej wyszło w autosklepie24 wliczając przesyłkę kurierem.

kriskros52
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 13
Rejestracja: 10 lis 2011, 22:01
Imię: Robert
Lokalizacja: Warszawa

Re: Lybra 1.9 JTD - Poduszka skrzyni biegów - wymiana samemu

Post autor: kriskros52 » 16 sty 2013, 0:47

Mi wymiana lewej poduszki pod skrzynią biegów zajęła jakieś 30 minut i nie odkręcałem rury od dolotu, wszystko robiłem bez kanału tylko na najazdach które podniosły mi przód samochodu o jakieś 20 cm.

Generalnie wymiana jest prosta jak konstrukcja gwoździa i nie ma się czego bać. Skrzynie można podeprzeć i łapę a reszta to dokładnie tak jak poprzednik opisał.

pozdro

Awatar użytkownika
barsliw
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 496
Rejestracja: 06 lut 2012, 23:58
Imię: Bartek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Lybra 1.9 JTD - poduszka skrzyni biegów - wymiana

Post autor: barsliw » 15 lut 2013, 23:03

W sumie prosta naprawa a jak mi śruba puściła to bez lawety się nie obeszło. Zespół napędowy spadł na dół i półoś oparła się o wahacz.
Była: Lybra 1.8 LPG, Lybra 2.4jtd CF3 - 2000r
Jest: Alfa Romeo 156SW 2.5 V6

jjash
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1345
Rejestracja: 14 mar 2011, 15:26
Imię: Jan
Lokalizacja: Poznań

Re: Lybra 1.9 JTD - poduszka skrzyni biegów - wymiana

Post autor: jjash » 07 mar 2015, 22:12

No dobra, a jak wymienić poduszkę środkową czyli tylną? Wymieniłem dwie przednie - pikuś, ale z tylną sobie nie mogę poradzić. Wprawdzie to 2,4jtd ale sądzę, że ktoś pomoże. To jak, pomożecie? No...
Jash

THESIS 2.4 150KM - Obrazek
LYBRA 2.4 140KM - Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”