Lancia Klub Polska

Forum dyskusyjne miłośników marki Lancia

>> SKLEPIK LANCIA KLUB POLSKA <<

Autosklep
Dzisiaj jest 20 wrz 2018, 15:40

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
PostDodany: 22 sie 2014, 22:42 
Offline
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum

Rejestracja: 17 sty 2010, 22:12
Posty: 45
Lokalizacja: Ruda Śląska
Wymiana przednich amortyzatorów Lancia Lybra (wszystkie modele 1999-2005) ? tutorial
Obrazek





Poniższy tutorial został opracowany na przykładzie mojego samochodu ? Lancia Lybra 1.9 jtd 2001 rok.
Wykaz części:
- amortyzatory przód Magneti Marelli 5441G 2 sztuki (cena 245zł szt ? importowane z Włoch)
- talerz oporowy sprężyny góra Impergom 27260 2 sztuki (cena 10zł szt)
- łożysko amortyzatora Impergom 27752 2 sztuki (cena 33zł szt)
- górne mocowanie amortyzatora-poduszka Sasic 9005619 2 sztuki (cena 88zł szt)
- odbój + osłona zostały wykorzystane stare ze względu na ich dobry stan. Nr oe 46760030 cena ok 35zł szt
Całość wyszła mnie 664zł

Wykaz narzędzi:
- grzechotka 1/2 i 3/8 cala
- klucze nasadowe 13, 17, 19
- pokrętka 1/2 cala
- ściągacze do sprężyn najlepiej 4 sztuki
- klucz torx 35, 45 ? zamiennie imbus 7, 8
- śrubokręt płaski
- lewarek słupkowy i typu żaba
- klucz gięto-oczkowy 19






W pierwszej kolejności popuszczamy śruby kół (klucz 17).
Obrazek


Następnie podkładamy po samochód lewarek, najlepiej typu żaba i unosimy aż do momentu oderwania się koła od ziemi.
Obrazek


Dalej otwieramy maskę i ściągamy osłonę górnej śruby amortyzatora. W tym celu używamy śrubokręta płaskiego.
Obrazek
Obrazek

Po ukazaniu się nakrętki (klucz 19), lekko ją luzujemy. Ułatwi nam to dalszą pracę po wyciągnięciu mcpersona.




Po zdjęciu koła i zabezpieczeniu pojazdu przed ew zsunięciem się z lewarka, przystępujemy do dalszych prac. W celu uwolnienia mcpersona od pozostałych elementów zawieszenia odkręcamy 2 główne śruby zwrotnicy, końcówkę drążka oraz górny sworzeń łącznika stabilizatora.
Proponuję zacząć o odkręcenia nakrętek śrub zwrotnicy. W tym celu używamy nasadki 19 i pokrętki oraz przedłużenia.
Obrazek

Po odkręceniu nakrętek i zdjęciu podkładek, śruby zostawiamy w zwrotnicy aż do momentu odkręcenia pozostałych części.
Obrazek

Kolejno luzujemy nakrętkę górnego sworznia łącznia stabilizatora ? klucz 17
Obrazek

Dalej przechodzimy do końcówki drążka kierowniczego. Odkręcamy nakrętkę (klucz 17) i uderzając w ?wąs? zwrotnicy wyciągamy końcówkę.
Obrazek


Gdy już zdemontowaliśmy końcówkę drążka, przystępujemy to odłączenia łącznika stabilizatora.
Pod wahacz podkładamy lewarek słupkowy i podnosimy do momentu aż łącznik będzie luźny. Dalej wyciągamy go z otworu montażowego.
Obrazek







Zluzowany łącznik.
Obrazek


















W dalszej części popuszczamy lewarek pod wahaczem i wyciągamy dwie śruby zwrotnicy.
Obrazek



Teraz przechodzimy pod maskę i odkręcamy 3 śruby (klucz 13) górnej poduszki mcpersona.
Obrazek


Po wykręceniu śrub można wyciągać mcpersona. Robimy to ostrożnie nie uszkadzając przewodów abs czy czujnika klocków.















Zdemontowany mcperson skręcamy ściągaczami. Oczywiści dotyczy to samej sprężyny. Skręcamy ściągacze tak długo aż górne mocowanie z łożyskiem będzie luźne.
Obrazek

Najbezpieczniej użyć do tego 4 ściągaczy. Wtedy sprężyna schodzi się równo i będzie ją można łatwiej przełożyć do nowego amortyzatora.
Obrazek
Teraz przechodzimy do odkręcania górnego mocowania. Odkręcamy nakrętkę klucz 19, blokując jednocześnie trzpień amortyzatora imbusem 7 bądź torx 40.
Obrazek
Obrazek



Na nowy amortyzator zakładamy kolejno gumową podkładkę sprężyny, dalej odbój z osłoną, sprężynę, talerz oporowy, łożysko oraz górne mocowanie. Poskręcaną całość montujemy w odwrotnej kolejności do samochodu.




Nowo zamontowany amortyzator.
Obrazek


Czas poświęcony na wymianę to ok 2 godzin.
Mam nadzieję że powyższy tutorial będzie przydatny i dzięki niemu samemu wykonacie powyższą robotę ?
W razie pytań proszę o kontakt ;-)

Wersję PDF mogę przesłać na maila ;-)

_________________
Lancia Lybra SW 1.9 jtd 2001
Rover 416 1.6+gaz 1999


Na górę
PostDodany: 23 sie 2014, 20:05 
Offline
Klubowicz
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 kwie 2011, 20:02
Posty: 666
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Tarnobrzeg
Ładnie to opisałeś nie ma co : ok2 :
Mam pytanie,mianowicie w jakim celu demontowałeś końcówkę drążka kierowniczego :?: Czy przeszkadza w czymś pod czas demontażu :?:

_________________
Były:
Fiat Tempra SW 1.6 i.e 93'
Fiat Marea Weekend 1.9JTD 01'
Lancia Lybra 1.6 16V 01'
Jest:
Fiat Stilo MW 1.9 16v JTD 04'


Na górę
PostDodany: 24 sie 2014, 2:50 
Offline
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum

Rejestracja: 17 sty 2010, 22:12
Posty: 45
Lokalizacja: Ruda Śląska
Tak, demontaż końcówki drążka pozwala na odchylenie zwrotnicy w maksymalny punkt, a co za tym idzie swobodne wyciągnięcie przegubu ze zwrotnicy;-)

_________________
Lancia Lybra SW 1.9 jtd 2001
Rover 416 1.6+gaz 1999


Na górę
PostDodany: 24 sie 2014, 9:43 
Offline
Klubowicz
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 kwie 2011, 20:02
Posty: 666
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Tarnobrzeg
Po odkręceniu dwóch śrub łączących amortyzator ze zwrotnicą,cała kolumna wychodzi,więc po co dodatkowo demontować resztę :?:

_________________
Były:
Fiat Tempra SW 1.6 i.e 93'
Fiat Marea Weekend 1.9JTD 01'
Lancia Lybra 1.6 16V 01'
Jest:
Fiat Stilo MW 1.9 16v JTD 04'


Na górę
PostDodany: 24 sie 2014, 10:25 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 paź 2013, 11:46
Posty: 796
Lokalizacja: Gdańsk
Super tutorial, szkoda że wrzuciłeś akurat kiedy skończyłem wymianę :P

- W moim przypadku ukręcił się torx blokujący górną nakrętkę. Rozwiązanie było brutalne - rozwierciłem środek do momentu w którym jest klej. Potem przytrzymując tłoczysko żabką kręciłem śrubą. Niestety po takiej operacji stary amor traci na wartości :)
- Należy pamiętać żeby skręcić sprężynę odpowiednio mocno
- Końcówki drążka nie trzeba odkręcać, trzeba tylko łącznik stabilizatora


Zakupy robiłem w aso i ceny były:
Łożysko 90
Poduszka 170

Amor kupiony osobno
Sachs olejowo gazowy - 410 pln


Na górę
PostDodany: 12 paź 2016, 11:27 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 sie 2009, 12:50
Posty: 325
Imię: Paweł
Lokalizacja: Brwinów/k.Warszawy
https://drive.google.com/file/d/0B81aWR ... sp=sharing

Czy waszym zdaniem drążek nie został przykręcony za mocno na zdjęciu z linku powyżej??
Przy przykręcaniu obracała mi się śruba, więc docisnąłem drążek ręką mocno i zacząłem go dokręcać.

Patrząc na zdjęcie z pierwszego postu (zdjęcie końcówki drążka nr.9) nie jest on tak mocno jak u mnie dokręcony,chyba...

_________________
Lancia Lybra 2.0 COMFORTRONIC


Na górę
PostDodany: 13 paź 2016, 10:58 
Offline
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 sie 2012, 7:20
Posty: 483
Imię: Paweł
Lokalizacja: Pleszew
Świetny opis, akurat mi powinien sie przydac, bo jeszcze nie wymieniałem amorków, a kiedys pewnie przyjdzie na to czas :D

_________________
Lancia Lybra Intensa SW 2,4 JTD 150KM
Lancia Lybra Berlina 1,9 JTD 115 KM --> 140KM by Ramzes


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
[ Regulamin Forum ]

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl