Chciałbym podzielić się moim doświadczeniem. Temat był wielokrotnie poruszany na forum ale zawsze w kontekście "a może to to?". Ja przedstawiam manuala do testu
1)czujnika wałka rozrządu,
2)czujnika położenia wału,
z którymi każdy przy odrobinie chęci sobie poradzi. Może dla niektórych będzie to zabawne ale mi zaoszczędziłoby mnóstwo czasu gdyby już taka instrukcja była gotowa.
Objawy- u mnie brak iskry i paliwa (dochodzi do listwy ale nie jest podawane do komory spalania przez wtryskiwacze), w związku z tym auto kręci rozrusznikiem ale nie odpala. Dodatkowo jeśli ktoś ma taką możliwość w pierwszym przypadku może odnaleźć błąd w komputerze (czujnik fazy- zbyt wysoka wartość [czy coś takiego]).
Test1:
-odpinamy niebieską kostkę znajdującą się na kolektorze dolotowym po stronie pasażera ( przewód czujnika wychodzi z pod plastikowej pokrywy paska rozrządu)
-wewnątrz kostki są 3 piny, które mają numerację (1-patrząc od szyby,3-najdalej od szyby i najbliżej silnika) najprościej mówiąc pin 1 to minus, 2 sygnał, 3plus
-pomiędzy 1 i 3 powinno być napięcie ok 5V, które można zmierzyć np. multimetrem
-pomiędzy 1 i 2 napięcie powinno zmieniać się skokowo: 5V gdy w szczerbinie czujnika nic nie ma (czujnik trafi na przerwę w kole rozrządu) lub 0V gdy coś znajduje się w szczerbinie czujnika (element koła rozrządu lub np. śrubokręt ). NIE TRZEBA WIĘC PODCZEPIAĆ DIODY! Jest to ważna informacja bo znacznie ułatwia życie (nie trzeba biegać po sklepach elektronicznych szukając diody 5V, lutować itp. ). Wystarczy multimetr i kawałek pojedynczego kabla. Kabel dzielimy na trzy kawałki i ściągamy trochę izolacji na końcach. Na dwóch kawałkach ściągamy trochę izolacji po środku kabelków i te wpinamy pomiędzy pin 1 i odpowiadające mu złącze 1 oraz pin 2 i opowiadające mu złącze 2. Trzeci nieobskrobany kabelek wpinamy pomiędzy pin 3 i odpowiadające mu złącze 3. Do wpięcia można użyć np. małych konektorów ( są ogólnodostępne np. w Leroy Merlin).
- Do odsłoniętej części kabla 1 przykładamy masę multimetru
- Do odsłoniętej części kabla 2 przykładamy + multimetru
- Włączamy zapłon- multimetr powinien wskazać 5V lub 0V (zależy jak ustawiło się koło względem czujnika)
- Bierzemy klucz nasadkowy z tzw. żabką i powoli kręcimy rozrządem, np. za koło pasowe
- napięcie powinno zmieniać się skokowo od 5V do 0V (odpowiada to świeceniu i gaśnięciu diody przy użyciu sposobu, który był do tej pory proponowany- informacja potwierdzona przez doktoranta PWR wydziału elektroniki). Jeśli napięcie cały czas utrzymuje się na poziomie 5V- czujnik do wymiany. Jeśli cały czas na 0- można szukać przyczyny gdzieś w układzie elektrycznym.
Test2 (info znalezione na forum):
-Odpinamy złącze brązowe znajdujące się na kolektorze dolotowym od strony kierowcy
-Wewnątrz znajdziemy 2 piny
-Przykładamy do nich szpilki multimetru i mierzymy oporność
-Sprawny czujnik ma oporność ok 900 OM
Może komuś się przyda. Pozdrawiam
Lybra 2.0 20v - sprawdzenie czujnika fazy
Przejdź do
- ::: Lancia Klub Polska :::
- ↳ ::: Regulamin :::
- ↳ ::: Zloty i spotkania :::
- ↳ ::: Sklep :::
- ↳ ::: Powitania :::
- ↳ ::: INTEGRALE i nie tylko - superliga Lancii wszechczasów :::
- ↳ ::: Znalezione & Linkownia :::
- ↳ ::: Oldtimery, youngtimery :::
- ↳ ::: Hyde Park :::
- ::: Forum Techniczne :::
- ↳ ::: Rozpoczynam przygodę z Lancią :::
- ↳ Y/Y10/Ypsilon
- ↳ Delta I/Prisma
- ↳ Delta II/Dedra/Dedra SW
- ↳ Delta III
- ↳ Lybra/Lybra SW
- ↳ Thema/Thema SW
- ↳ Kappa/Kappa SW/Kappa Coupe
- ↳ Thesis
- ↳ Zeta/Phedra
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Y10/Y/Ypsilon :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Musa :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Delta/Dedra INTEGRALE :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Delta I/Prisma :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Delta II/Dedra/Dedra SW :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Delta III :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Lybra/Lybra SW :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Thema/Thema SW :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Kappa/Kappa SW/Kappa Coupe :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Thesis :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Zeta/Phedra/Voyager :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Zabytkowe :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: Pozostałe :::
- ↳ Nadwozie i wnętrze
- ↳ Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia
- ↳ Zawieszenie i hamulce
- ↳ Instalacja elektryczna
- ↳ Car Audio & Navi
- ↳ Zrób to sam
- ↳ Pozostałe
- ↳ ::: LPG :::
- ↳ ::: Serwisy, sklepy, zamienniki i regeneracje :::
- ↳ ::: Tuning :::
- ::: Giełda :::
- ↳ ::: Sprzedam/Zamienię :::
- ↳ ::: Kupię :::
- ↳ ::: Ogłoszenia znalezione :::
- ↳ ::: Obejrzane, ostrzeżenia i godne polecenia :::
- ::: Regiony :::
- ↳ ::: Dolny Śląsk i Lubuskie:::
- ↳ ::: Lubelskie i Podkarpackie:::
- ↳ ::: Łódzkie :::
- ↳ ::: Mazowieckie :::
- ↳ ::: Opolskie :::
- ↳ ::: Pomorskie i Zachodniopomorskie :::
- ↳ ::: Śląsk i Małopolska :::
- ↳ ::: Warmia i Mazury :::
- ↳ ::: Wielkopolska :::