Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

Awatar użytkownika
Daro_wawa
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 407
Rejestracja: 29 maja 2009, 9:35
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

Post autor: Daro_wawa » 16 cze 2009, 0:05

Generalnie wymieniłem tuleje zwrotnicy na tyle w mojej Lucynie chciałem zrobić fotorelacje ale zapomniałem aparatu ale postaram się opowiedzieć dokładnie krok po kroku jak i co zrobić aby szybko samemu je wymienić

Potrzebne narzędzia:

Klucze najlepiej oczkowe 13,11,12 i potrzebne będą 2 klucze 19
Młotek
Klucz (końcówka) nasadowy 22
Mała piłka do metalu ( brzeszczot)
Mały przecinak (śrubokręt)

1. Zdejmujemy koło
2. odkręcamy zacisk hamulca(klucz 13) dwie śruby
3. zdejmujemy klocki
4. odkrecamy tarcze(klucz 11 lub 12 ) - będzie troszkę kombinacji jak ją wyjąć ale pomanewrujecie i wyjdzie
5. Po zdjęciu tarczy będziemy widzieć pordzewiała osłonę tarczy od dołu - Odginamy ją do góry
6. Po odgięciu widzimy śrubę nakładamy klucz( klucz 19) i odkręcamy kiedy śrubą drgnie będzie się kręcić wtedy będzie potrzebny nam 2-gi klucz (klucz 19) tak aby przytrzymać,od tyłu
7. Po odkręceniu śruby wybija ja z tulei i zwrotnicy przy pomocy młotka
8. W moim przypadku po wybiciu tuleja była odklejona od części metalowej i część metalowa została w dziurze a gumowa wypadła, ale jeśli w twoim wypadku siedzi nadal przyklejona wypchnij ją np. młotkiem i i kluczem nasadkowym 17
najgorsza część:
9. piłką do metalu nacinamy pozostałość po tulei i przy pomocy młotka i przecinaka wybijamy pozostałość
10. Kiedy już wypadnie nam reszta starej tulei. Bierzemy nową tuleje wkładamy w otwór oczywiście sama nie wejdzie ale trzeba jej pomóc , przy pomocy końcówki nasadowego klucza 22 i młotka,( Dlaczego nasadowy 22 ponieważ uderzając młotkiem w gołą tulejkę możesz odkleić gumę od części metalowej tulei a klucz 22 idealnie pasuje do wymiaru tulei i wystająca część chowa się w kluczu:) )
11. nakładamy klucz 22 na tuleje i przy pomocy młotka wbijamy ją tak aż zrówna się z krawędziami dziury
Kiedy to już nam się uda czas na skręcenie wszystkiego do kupy

Zaczynamy od spasowania śruby wahacza i piasty musisz albo docisnąć wahacz do dołu albo piastę do góry tak żebyś mógł przewlec śrubę przez zwrotnice

!! I bardzo ważne pamiętaj o kolejności wkładania podkładek

śruba->podkładka mała->wahacz->podkładka duża-> tuleja zwrotnicy->podkładka duża->nakrętka

następnie są dwie wersje jedna mówi o tym żeby śrubę łączącą wahacz i zwrotnice dokręcać jak samochód jest na kołach opuszczonych a 2 jak wisi na lewarku ja robiłem to na lewarku

Ja opisze jak ja zrobiłem

dokręć śrubę - wahacz zwrotnica
Odegnij osłonę tarczy tak jak była
załóż tarcze i ją dokręć
Obkręć tarczą tak żeby sprawdzić czy blacha jest dobrze odgięta i czy nie trze o tarcze
zamontuj klocki
dokręć zacisk hamulcowy
załóż koło
i Gotowe :D

Moja wersja naprawy Kappy pisze to o 00:04 przepraszam za ortografie, mam nadzieje że jest to sensownie opisane jak to zrobić, ale jeśli czegoś nie możecie zrozumieć piszcie postaram się inaczej opisać
Ostatnio zmieniony 06 lut 2012, 22:53 przez Dudi, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Przeniosłem do odpowiedniego działu.
Były :
1.Kappa 2.4b 2.Kappa 2,4b 3.Kappa 2.0 4.Kappa 2.0 5.Kappa 2.4b 6. Kappa 2.4b 7.Kappa Coupe 2.4 20V nr 1410,Kappa Coupe 2.4 20V nr 0615, Lanos 1.6 16V,Kappa Coupe 2.0 20VT nr 2774
Jest :
BMW E39 2.5 24V
OPEL VECTRA C GTS OPC LINE

Awatar użytkownika
luki
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 27
Rejestracja: 06 cze 2010, 10:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kappa wymiana tulej zwrotnicy tył

Post autor: luki » 04 maja 2011, 12:21

Bardzo przydatny manual. Skorzystałem z niego, ale montaż nowej tulei proponuję przeprowadzić w bardziej finezyjny sposób:)

Zwrotnicę można przed montażem tulei nieco podgrzać palinikiem, opalarką. Następnie, zamiast stukać młotkiem, wcisnąć ją za pomocą konstrukcji składającej się z długiej śruby, podkładek , klucza nasadowego (wspomniany wcześniej klucz 22 proponuję zamienić na 24 lub 27), podkładki i nakrętki. Śrubę i nakrętkę łapiemy kluczami o numerze 19 i zaczynamy skręcać, a tuleja nam ładnie wchodzi w zwrotnicę.

Wygląda to mniej więcej tak, jak na załączonym zdjęciu.

Koszt takiego wciskacza to ok 5 zł za śrubę w sklepie żelaznym.
sciagacz.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kappa 2.4 B LX
Punto 1.2
Seicento 1.1
126p 0.65

Awatar użytkownika
robert199
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 295
Rejestracja: 15 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski

Re: Kappa wymiana tulej zwrotnicy tył

Post autor: robert199 » 28 sty 2012, 21:14

mogę tylko dopisać, ze taką tujeje wymieniam w 15min i nawet nie odkręcam koła wszystko na kanale i samochód podniesiony na lewarku.
Najtrudniejsze jest wybiie starej tulei, najlepiej użyć palnika lub brzeszczot i przeciąc tuleje

Awatar użytkownika
Dawka
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 293
Rejestracja: 09 lis 2008, 0:00
Imię: Dawid
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Kappa wymiana tulej zwrotnicy tył

Post autor: Dawka » 06 lut 2012, 21:26

W 15min ? Bez ściągania koła ? Proszę o info jak się za to zabrać twoim sposobem ?

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Kappa wymiana tulej zwrotnicy tył

Post autor: marceli » 06 lut 2012, 22:18

Jak stara się rozwulkanizuje, lub Ty jej środek wywalisz, to przecinasz i wyjdzie pobijając lekko.

Ja też to robiłem i u mnie siedziała mocno ,że ściągacze nie dawały rady więc ją przeciąłem, wtedy jest Twoja.
Myślę ,że 15 min to chyba lekka przesada.Trochę więcej czasu się przyda. :)
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

Awatar użytkownika
Dawka
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 293
Rejestracja: 09 lis 2008, 0:00
Imię: Dawid
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

Post autor: Dawka » 18 mar 2012, 15:30

No to i ja jestem po wymianie, gumowa część tuleji dała się wypchnąć palcami, natomiast metalowa już nie chciała tak łatwo współpracować, ja swoją tuleje przyciąłem tak żeby przecinak oparł się na części metalowej, dalej już tylko konkretny młotek i walimy aż wyjdzie, oczywiście przecinak musi być szerokości jak nasza tulejka, żeby wchodził nam w otwór po tulejce, dodam iż robiłem to bez kanału i bez ściągania tarczy (była strasznie zapieczona i nie chciała tak łatwo zejść) Śruba którą używamy musi być odpowiednio twarda, tak samo podkładki, ja użyłem starej śruby od głowicy z Peugeota 406 HDI :) była idealna.

Awatar użytkownika
robert199
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 295
Rejestracja: 15 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

Post autor: robert199 » 04 kwie 2012, 22:44

co do czasu wymiany wcale nie przesadzam.
Ostatnio wymieniałem na podnosniku
Podniesienie auta 1min
odkrecenie sruby 2min
Wybijanie tulei niekonieczne bo sie rozwulkanizowała
przeciecie brzeszczotem i wybicie starej 4min
wbicie nowej 2 min
skrecenie 2min
To oczywiscie przypuszczalny czas który opisałem
śpieszyło mi sie i zajeło mi to około 10 min
Oczywiście na strone i nie zawsze tak łatwo idzie

Awatar użytkownika
Wilkin
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 5284
Rejestracja: 02 lis 2009, 21:40
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

Post autor: Wilkin » 05 kwie 2012, 7:54

robert199 pisze:co do czasu wymiany wcale nie przesadzam.
Ostatnio wymieniałem na podnosniku
Podniesienie auta 1min
odkrecenie sruby 2min
Wybijanie tulei niekonieczne bo sie rozwulkanizowała
przeciecie brzeszczotem i wybicie starej 4min
wbicie nowej 2 min
skrecenie 2min
To oczywiscie przypuszczalny czas który opisałem
śpieszyło mi sie i zajeło mi to około 10 min
Oczywiście na strone i nie zawsze tak łatwo idzie
Hihi - brak zaznaczenia- podstawienia zabezpieczenia pod auto w postaci hm.-Klocka ew.kobyłki
szacowany czas ok 30 sec.
Za brak poszanowania dla przepisów BHP : czerwona :
Po za tym omkłeś - czas wyjęcia podnośnika z auta - przygotowania kluczy - założenie rękawiczek - i otwarcie pifka.Po za tym przejścia z gratami na drugą stronę autka
Opis niekompletny :P -
byłe: Delta II 1.6 16V Hpe,Kappa 2.0 20V "Litwin" ,Kappa 2.0 20V "Przemytnik",Delta II bi-colore 2.0 16V Vice miss Sypniewo,Ypsilon 1.3 JTD bi-colore Miss Topornia,Kappa 3.0 Coupe Aut 2vice Zwierzyń, Kappa 2.0 20 VT. Alfa 166 3.0 sportronic.
Obecne
Kappa 3.0 sportronic,Kappa 3.0 SW sportronic, Gamma 2.5 Aut.Tipo 1.4 T-jet SW.Ford expedition 5.4. Volt,126p.
Tak z grubsza ;)

Awatar użytkownika
Ventura
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 274
Rejestracja: 04 lis 2009, 11:01
Imię: Marcel
Lokalizacja: Grudziądz

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

Post autor: Ventura » 03 lip 2016, 22:11

Jak czytam te posty na głos to moja tulejka ze złości nie chce wejść na miejsce. Czy nabijana czy wkręcana włazi krzywo w wahacz. (wahacz prostokątny). Jak to kurna wsadzić?

ps. Samo wykręcenie jednej śruby to co najmniej 10 minut czekania aż odrdzewiacz zrobi swoje a gdzie tu 15 minut na całość :D

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3996
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

Post autor: volf » 03 lip 2016, 22:43

Ventura ale jak w wahacz, przecież ona jest w zwrotnicy i typ wahacza nie ma tu nic do rzeczy :?:
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
Ventura
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 274
Rejestracja: 04 lis 2009, 11:01
Imię: Marcel
Lokalizacja: Grudziądz

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

Post autor: Ventura » 03 lip 2016, 22:56

oż F&%$ ;) Nie ten temat :(

Awatar użytkownika
rob_76
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3633
Rejestracja: 07 kwie 2013, 22:31
Imię: Robert
Lokalizacja: Gdynia/WorldWide

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

Post autor: rob_76 » 04 lip 2016, 1:26

Ventura pisze: ... tulejka ze złości nie chce wejść na miejsce. Czy nabijana czy wkręcana włazi krzywo w wahacz. (wahacz prostokątny). Jak to kurna wsadzić?
Przejechałbym drobniejszym papierem ściernym otwór w wahaczu, a krawędź samej tulejki lekko sfazował w łagodny stożek i tą stroną wciskał... Poza tym można też podgrzać końcówkę samego wahacza... Ew. też użyć trochę oleju...
Autovettura Lancia Beta Coupe S2 2000 119KM Anno Domini '76 - Serce i dusza...
Autovettura Lancia Gamma Coupe S2 2500 i.e. 140KM x2 Anno Domini '80/'81 - Duma i radość...
Autovettura Lancia Kappa Coupe 2400 20V 175KM Anno Domini '98 - Przyjemność i wygoda...
Autovettura Lancia Lybra SW 2.4JTD 140KM Anno Domini '01 - Ekonomika i miekkość...
Chevrolet Volt Hybrid plug-in Anno Domini '13 - Zaawansowanie i oszczędność...
To już wspomnienie: Opel Ascona C 1.6D sedan 4D 54KM, Hyundai Pony IV 1.5 GL sedan 77KM, Renault Clio II Phase I 1.2 RN 60KM, Renault Clio III 1.2 Tce 100KM, Lancia Delta II HPE 2000 16V 139KM, Opel Astra Caravan 1.4 S.P.I. 60KM, Honda Civic VIII 4D 1.8 Ex. 140KM.

Awatar użytkownika
Ventura
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 274
Rejestracja: 04 lis 2009, 11:01
Imię: Marcel
Lokalizacja: Grudziądz

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

Post autor: Ventura » 04 lip 2016, 10:24

Wahacz był oczyszczony aż błyszczał ale na frezowanie tulei nie wpadłem - dzięki, weszło bez problemu :)

Awatar użytkownika
rob_76
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3633
Rejestracja: 07 kwie 2013, 22:31
Imię: Robert
Lokalizacja: Gdynia/WorldWide

Re: Kappa - wymiana tulei zwrotnicy tył

Post autor: rob_76 » 04 lip 2016, 12:32

Bardzo prosze!
Autovettura Lancia Beta Coupe S2 2000 119KM Anno Domini '76 - Serce i dusza...
Autovettura Lancia Gamma Coupe S2 2500 i.e. 140KM x2 Anno Domini '80/'81 - Duma i radość...
Autovettura Lancia Kappa Coupe 2400 20V 175KM Anno Domini '98 - Przyjemność i wygoda...
Autovettura Lancia Lybra SW 2.4JTD 140KM Anno Domini '01 - Ekonomika i miekkość...
Chevrolet Volt Hybrid plug-in Anno Domini '13 - Zaawansowanie i oszczędność...
To już wspomnienie: Opel Ascona C 1.6D sedan 4D 54KM, Hyundai Pony IV 1.5 GL sedan 77KM, Renault Clio II Phase I 1.2 RN 60KM, Renault Clio III 1.2 Tce 100KM, Lancia Delta II HPE 2000 16V 139KM, Opel Astra Caravan 1.4 S.P.I. 60KM, Honda Civic VIII 4D 1.8 Ex. 140KM.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”