Kappa - automatyczne składanie lusterek
- grzesiekj23
- Forumowicz/ka
- Posty: 882
- Rejestracja: 12 kwie 2009, 20:51
- Imię: Grzesiek
- Lokalizacja: Sławno
Kappa - automatyczne składanie lusterek
Przeszukałem forum na powyższy temat i znalazłem jeden w którym jednak nie znalazłem odpowiedzi. Zrobiłem po swojemu i zamieszczam mój plan w nowym temacie bo to dotyczy tylko składania lusterek.
Wymyśliłem sobie, że lusterka mają się składać i rozkładać z zamkiem centralnym.
Co potrzeba:
1. Kabel ok 180cm.
2. Dwie diody (20gr sztuka).
3. Śrubokręt, nóż, lutownica etc.
1. Trzeba poszukać przekaźnika centralnego zamka(od strony pasażera otwieramy klapkę. W tunelu na środku znajduje się żółty przekaźnik- powinien się znajdować bo ja akurat mam dołączaną centralkę). Wyciągamy centralkę i szukamy żółto-czarnego przewodu(otwieranie) oraz siwo-zielonego - przynajmniej u mnie ma taki kolor - (zamykanie). W dostępnym miejscu przylutowujemy do tych kabelków dwa przewody o długości ok. 60cm jeden.
2. Szukamy zasilania. Ponieważ sterownik od lusterek ma zasilanie ze stacyjki, musimy zrobić obejście. Ja zdecydowałem, że zrobię stałe zasilanie. Wiem, wiem, dostanę za to pewnie po głowie, ale tak mi pasowało. Zasilanie podkradłem z różowego przewodu przekaźnika CZ. Oczywiście po drodze dałem bezpiecznik 5A. Gdyby ktoś był zainteresowany i miał przekaźnik czasowy, mogę opisać jak go podłączyć, żeby zasilanie pojawiało się tylko na czas zamknięcia/otwarcia lusterek.
3. Odczepiamy mieszek lewarka skrzyni biegów i przeciągamy wszystkie 3 przewody tunelem- z daleka od lewarka.
4. Wyciągamy sterownik lusterek i znajdujemy czerwono-zielony przewód we wtyczce. Jest to zasilanie ze stacyjki. Przecinamy przewód na dł. ok 1-2cm od wtyczki. W tym miejscu chciałbym zwrócić uwagę na pewien szczegół - nie możemy przylutować naszego zasilania bezpośrednio do tego przewodu nie odcinając go! Podanie zasilania na ten przewód spowoduje... włączenie zapłonu.
Można zrobić to na dwa sposoby -mój- wstawić przełącznik pozwalający na przełączenie między zasilaniem stałym, a tym ze stacyjki. Lub drugi sposób - wstawienie diody pomiędzy zielono-czerwony przewód i wtyczkę oraz przylutowanie kabla z zas. stałym przed diodą. Spowoduje to brak "cofania" prądu w kierunku do stacyjki i zapłon się nie włączy. Ja jednak wolałem mieć wybór między fabrycznym sterowaniem i moim dlatego zastosowałem przełącznik.
5. Rozbrajamy sterownik- 4 zatrzaski które trzeba odgiąć i wyciągnąć zawartość(Uwaga żeby się klawisze nie posypały.) na załączniku nr 3 są pokazane piny do których trzeba przylutować diody jak na fotografii. STEROWANIE W TYM MODULE ODBYWA SIĘ + (PLUSEM) !(przynajmniej u mnie - kappa 1998r.)
Do diod przylutowujemy kable ze sterowania siłownikami, zgodnie z przeznaczeniem. Kabel przylutowany do żółto-czarnego(otwieranie) przy CZ przylutowujemy do diody przy pinie otwarcia. Analogicznie z drugim. Diody są po to, żeby centralny nie wariował kiedy będziemy chcieli zamknąć/otworzyć lusterka manualnie. Ja dodatkowo zamontowałem włącznik na przewodzie otwierania, ponieważ kiedy włączę zapłon i odpalę auto, alarm zamyka drzwi. Chcąc uniknąć niepotrzebnego zamieszania z zamknięciem się w tym momencie lusterek, mam tak, że zamykają się z centralnym, a otwieram sobie ręcznie.
Trzeba sobie zaplanować rozmieszczenie tych dwóch diod, bo miejsca mało, zwłaszcza jak się do kupy wszystko złoży.
6. Poskładać wszystko i cieszyć się wynalazkiem
Koszt operacji 40gr i parę godzinek na świeżym powietrzu. Myślę że w 2godz. spokojnie można się wyrobić, a nawet znacznie krócej. Mi trochę to zajęło bo musiałem wszystko rozgryźć.
Wymyśliłem sobie, że lusterka mają się składać i rozkładać z zamkiem centralnym.
Co potrzeba:
1. Kabel ok 180cm.
2. Dwie diody (20gr sztuka).
3. Śrubokręt, nóż, lutownica etc.
1. Trzeba poszukać przekaźnika centralnego zamka(od strony pasażera otwieramy klapkę. W tunelu na środku znajduje się żółty przekaźnik- powinien się znajdować bo ja akurat mam dołączaną centralkę). Wyciągamy centralkę i szukamy żółto-czarnego przewodu(otwieranie) oraz siwo-zielonego - przynajmniej u mnie ma taki kolor - (zamykanie). W dostępnym miejscu przylutowujemy do tych kabelków dwa przewody o długości ok. 60cm jeden.
2. Szukamy zasilania. Ponieważ sterownik od lusterek ma zasilanie ze stacyjki, musimy zrobić obejście. Ja zdecydowałem, że zrobię stałe zasilanie. Wiem, wiem, dostanę za to pewnie po głowie, ale tak mi pasowało. Zasilanie podkradłem z różowego przewodu przekaźnika CZ. Oczywiście po drodze dałem bezpiecznik 5A. Gdyby ktoś był zainteresowany i miał przekaźnik czasowy, mogę opisać jak go podłączyć, żeby zasilanie pojawiało się tylko na czas zamknięcia/otwarcia lusterek.
3. Odczepiamy mieszek lewarka skrzyni biegów i przeciągamy wszystkie 3 przewody tunelem- z daleka od lewarka.
4. Wyciągamy sterownik lusterek i znajdujemy czerwono-zielony przewód we wtyczce. Jest to zasilanie ze stacyjki. Przecinamy przewód na dł. ok 1-2cm od wtyczki. W tym miejscu chciałbym zwrócić uwagę na pewien szczegół - nie możemy przylutować naszego zasilania bezpośrednio do tego przewodu nie odcinając go! Podanie zasilania na ten przewód spowoduje... włączenie zapłonu.
Można zrobić to na dwa sposoby -mój- wstawić przełącznik pozwalający na przełączenie między zasilaniem stałym, a tym ze stacyjki. Lub drugi sposób - wstawienie diody pomiędzy zielono-czerwony przewód i wtyczkę oraz przylutowanie kabla z zas. stałym przed diodą. Spowoduje to brak "cofania" prądu w kierunku do stacyjki i zapłon się nie włączy. Ja jednak wolałem mieć wybór między fabrycznym sterowaniem i moim dlatego zastosowałem przełącznik.
5. Rozbrajamy sterownik- 4 zatrzaski które trzeba odgiąć i wyciągnąć zawartość(Uwaga żeby się klawisze nie posypały.) na załączniku nr 3 są pokazane piny do których trzeba przylutować diody jak na fotografii. STEROWANIE W TYM MODULE ODBYWA SIĘ + (PLUSEM) !(przynajmniej u mnie - kappa 1998r.)
Do diod przylutowujemy kable ze sterowania siłownikami, zgodnie z przeznaczeniem. Kabel przylutowany do żółto-czarnego(otwieranie) przy CZ przylutowujemy do diody przy pinie otwarcia. Analogicznie z drugim. Diody są po to, żeby centralny nie wariował kiedy będziemy chcieli zamknąć/otworzyć lusterka manualnie. Ja dodatkowo zamontowałem włącznik na przewodzie otwierania, ponieważ kiedy włączę zapłon i odpalę auto, alarm zamyka drzwi. Chcąc uniknąć niepotrzebnego zamieszania z zamknięciem się w tym momencie lusterek, mam tak, że zamykają się z centralnym, a otwieram sobie ręcznie.
Trzeba sobie zaplanować rozmieszczenie tych dwóch diod, bo miejsca mało, zwłaszcza jak się do kupy wszystko złoży.
6. Poskładać wszystko i cieszyć się wynalazkiem
Koszt operacji 40gr i parę godzinek na świeżym powietrzu. Myślę że w 2godz. spokojnie można się wyrobić, a nawet znacznie krócej. Mi trochę to zajęło bo musiałem wszystko rozgryźć.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były:
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień
Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień
Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat
- tasman3310
- Forumowicz/ka
- Posty: 1563
- Rejestracja: 08 lut 2010, 11:26
- Imię: Tomasz
- Lokalizacja: Mirków/Wrocław
Kappa - automatyczne składanie lusterek
Jeśli ktoś jeszcze tego nie zrobił, to dobrze że Ty to zrobiłeś i że działa A to ponieważ, sam się nad tym zastanawiałem.. Może i ja sobie też tak zrobię Skoro mam już gotowca
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Były:
Fiat Tempra 1.4
Lancia Dedra 1.8 16V VVT
Lancia Kappa 2.4TDS
Lancia Kappa 2.0 16VT
Jest:
Lancia Kappa Coupe 2.0 20VT
Lancia Delta II 1.8 16VVT
Fiat Tempra 1.4
Lancia Dedra 1.8 16V VVT
Lancia Kappa 2.4TDS
Lancia Kappa 2.0 16VT
Jest:
Lancia Kappa Coupe 2.0 20VT
Lancia Delta II 1.8 16VVT
Re: Kappa - automatyczne składanie lusterek
a koniecznie trzeba było się włamywać w sterownik? może by dało sie na poziomie kabli na zewnątrz to ogarnąć...?
BMW E39 Touring - 4,4 V8
- grzesiekj23
- Forumowicz/ka
- Posty: 882
- Rejestracja: 12 kwie 2009, 20:51
- Imię: Grzesiek
- Lokalizacja: Sławno
Re: Kappa - automatyczne składanie lusterek
Koniecznie, bo sterowanie odbywa sie impulsem. Wciskasz przycisk przez ułamek sekundy i układ się załącza- przekaźnik zamyka lusterka i a przeciążeniówka (chyba)rozłącza. Tak samo CZ podaje impuls 1-no sekundowy do zadziałania zamka. Musiałbyś zdublować układ żeby zrobić to na kablach. Po prostu nie ma innej opcji bo z wtyczki wychodzą tylko przewody bezpośrednio do silniczków.
Były:
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień
Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień
Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat
Re: Kappa - automatyczne składanie lusterek
aaaaaa.
myslalem ze to tylko przelacznik. skoro uklad jest tam to jasne wszystko jest.
Ja to chyba sobie podepnę pod 3 kanał w alarmie. składanie na przycisk.
aczkolwiek nie widzę przeciwskazań do zasilania tego na stałe (nie po zapłonie).
centralny tak działa, lampki tak działają i jakoś strachu ni ma:)
myslalem ze to tylko przelacznik. skoro uklad jest tam to jasne wszystko jest.
Ja to chyba sobie podepnę pod 3 kanał w alarmie. składanie na przycisk.
aczkolwiek nie widzę przeciwskazań do zasilania tego na stałe (nie po zapłonie).
centralny tak działa, lampki tak działają i jakoś strachu ni ma:)
BMW E39 Touring - 4,4 V8
- grzesiekj23
- Forumowicz/ka
- Posty: 882
- Rejestracja: 12 kwie 2009, 20:51
- Imię: Grzesiek
- Lokalizacja: Sławno
Re: Kappa - automatyczne składanie lusterek
Doładnie też tak pomyślałem, chociaż to teoretycznie jedno miejsce poboru prądu więcej. Jednak mi to nie przeszkadza.
Były:
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień
Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień
Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat
- grzesiekj23
- Forumowicz/ka
- Posty: 882
- Rejestracja: 12 kwie 2009, 20:51
- Imię: Grzesiek
- Lokalizacja: Sławno
Re: Kappa - automatyczne składanie lusterek
Mała modyfikacja żeby się lusterka nie zamknęły jak silnik pracuje(przekręcony zapłon). Przekaźnik 12A 12V zwierno-rozwierny. Koszt ok. 3zł.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 28 wrz 2012, 9:47 przez grzesiekj23, łącznie zmieniany 1 raz.
Były:
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień
Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień
Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat
Re: Kappa - automatyczne składanie lusterek
A tak ostatnio pomyślałem- zamiast czasówki, żeby nie było na stałe podłączone do prądu, teoretycznie możnaby jakiś drobny układ na kondziorze zwykłym zapodać- byleby wystarczyło na impuls- czy reszta układu też jest sterowana po zapłonie? (silniki itp)?
BMW E39 Touring - 4,4 V8
- grzesiekj23
- Forumowicz/ka
- Posty: 882
- Rejestracja: 12 kwie 2009, 20:51
- Imię: Grzesiek
- Lokalizacja: Sławno
Re: Kappa - automatyczne składanie lusterek
Też o tym myślałem, ale niestety zasilanie stałe jest potrzebne do zasilenia całego układu lusterek. Impuls zamknięcia pochodzi z 1s impulsu CZ gdzie jest +12V właśnie przez tą 1s. Musiałby być spory kondensator żeby zasilić lusterka na czas zamknięcia/otwarcia
EDIT:
Można ewentualnie podpiąć się do czasówki oświetlenia wnętrza i zastosować identyczny przekaźnik jak wyżej opisany, tyle że działający w drugą stronę. Ale(bo zawsze jakieś jest ) nie będzie otwierania lusterek po otwarciu CZ, dopiero po otwarciu drzwi można sobie przycisk wcisnąć.
EDIT:
Przemyślałem to co powyżej. Zadziałałoby gdyby nie jeden problem- światło gaśnie po zamknięciu centralnego i lusterka nie zdążą się zamknąć. Oprócz osobnej czasówki nie ma chyba innego rozwiązania...
EDIT:
Można ewentualnie podpiąć się do czasówki oświetlenia wnętrza i zastosować identyczny przekaźnik jak wyżej opisany, tyle że działający w drugą stronę. Ale(bo zawsze jakieś jest ) nie będzie otwierania lusterek po otwarciu CZ, dopiero po otwarciu drzwi można sobie przycisk wcisnąć.
EDIT:
Przemyślałem to co powyżej. Zadziałałoby gdyby nie jeden problem- światło gaśnie po zamknięciu centralnego i lusterka nie zdążą się zamknąć. Oprócz osobnej czasówki nie ma chyba innego rozwiązania...
Były:
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień
Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień
Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat
Re: Kappa - automatyczne składanie lusterek
Myślę, że nawet było by lepiej aby składały sie po zamknięciu a otwierały np po włączeniu zapłonu lub samodzielnie przyciskiem bo powiedzmy, że chcesz się wrócić do auta bez uruchamiania i lusterka będą sie machały nie potrzebnie.
- stabraf
- Administrator
- Posty: 8477
- Rejestracja: 22 lut 2008, 0:00
- Imię: Andrzej
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Re: Kappa - automatyczne składanie lusterek
A jakby toto podłączyć pod światła? I tak trzeba jeździć z włączonymi cały czas...Przynajmniej by się o nich nie zapominało
Kappa 2.0 turbo 20v, sedan '99, 220 pajaców;)
Zeta 2.1 TD Epic FREE
Mapa Użytkowników LKP-kliknij
Kliknij tutaj jeśli chcesz umieścić na mapie swoje dane (swoją Lancię, polecany warsztat, miejsce zlotu lub spotu)
Zeta 2.1 TD Epic FREE
Mapa Użytkowników LKP-kliknij
Kliknij tutaj jeśli chcesz umieścić na mapie swoje dane (swoją Lancię, polecany warsztat, miejsce zlotu lub spotu)
Re: Kappa - automatyczne składanie lusterek
Andrzej światła to pikuś przecież możesz ich nie wyłączać lub podłączyć automatyczny włącznik.stabraf pisze:A jakby toto podłączyć pod światła? I tak trzeba jeździć z włączonymi cały czas...Przynajmniej by się o nich nie zapominało
- grzesiekj23
- Forumowicz/ka
- Posty: 882
- Rejestracja: 12 kwie 2009, 20:51
- Imię: Grzesiek
- Lokalizacja: Sławno
Re: Kappa - automatyczne składanie lusterek
Konfiguracja zamykania/otwierania do indywidualnej decyzji
Ja, tak jak napisałem, mam przełącznik na przewodzie otwarcia i mam albo full automat, albo pół automat
Co do świateł, to mogłoby mieć zastosowanie przy np. dodatkowych swiatłach led, ale faktycznie oryginalne swiatła niezbyt .
Ja, tak jak napisałem, mam przełącznik na przewodzie otwarcia i mam albo full automat, albo pół automat
Co do świateł, to mogłoby mieć zastosowanie przy np. dodatkowych swiatłach led, ale faktycznie oryginalne swiatła niezbyt .
Były:
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień
Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień
Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat
Re: Kappa - automatyczne składanie lusterek
Ładny temat w mojej zamykanych-łamanych el. nie było, zmieniłem lustra na łamane elektrycznie,
natomiast może wiesz gdzie dolutować-połaczyć przewody "+-" by wziąć prąd do podświetlenia klamek w drzwiach kierowcy do których przewodów ze sterownika szyb?
pozdrawiam
natomiast może wiesz gdzie dolutować-połaczyć przewody "+-" by wziąć prąd do podświetlenia klamek w drzwiach kierowcy do których przewodów ze sterownika szyb?
pozdrawiam
LANCIA KAPPA JTD sedan-była
Alfa Romeo 166 JTD jest
Krzysiek
Projekty Wnętrz
Alfa Romeo 166 JTD jest
Krzysiek
Projekty Wnętrz
- grzesiekj23
- Forumowicz/ka
- Posty: 882
- Rejestracja: 12 kwie 2009, 20:51
- Imię: Grzesiek
- Lokalizacja: Sławno
Re: Kappa - automatyczne składanie lusterek
Ha, też nad tym pracuję! Chcesz podświetlić wewnętrzne czy zewnętrzne klamki? Najprawdopodobniej przewód od podświetlenia jest koloru żółtego, a masa standardowo czarna. Sprawdzę to jeszcze dokładnie. Wybrałeś diody? Jeśli tak to jaki kolor? Ja się zastanawiam, albo nad zielonym, albo ciepłym białym.
EDIT:
Co do przewodów to napewno żółty(+) i czarny(masa).
EDIT:
Co do przewodów to napewno żółty(+) i czarny(masa).
Były:
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień
Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat
Dedra 2.0 i.e.
Kappa 2.4 175KM '98 > 8 lat i 120 000 km wspaniałych wspomnień
Jest:
Phedra Emblema 2.0 D 136+KM '06 > salon na kółkach
Ypsilon Oro 1.4 95KM '07 > mały wariat