Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

JacekK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 69
Rejestracja: 22 wrz 2007, 0:00
Imię: Jacek
Lokalizacja: Skierniewice / Tomaszów Maz.

Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: JacekK » 14 mar 2016, 0:12

Z tego co się dowiedziałem w poniższym wątku, to Dedra po lifcie miała szeroki zawias, czyli jak mniemam taki jak Marea, Bravo HGT.
http://forum.lanciapolska.org/viewtopic ... 32#p703232

Moja Dedra to rocznik 1991, więc rozumiem, że zawias jest typu wąskiego. W związku z tym chciałbym zadać kilka pytań do Szanownych Forumowiczów.
1. Z czego dokładnie wynikają różnice w obu wariantach szerokości, tzn. które elementy są inne?
2. Czy możliwe jest uzyskanie szerokiego rozstawu kół tylko poprzez przekładkę łatwo dostępnych części?
3. Czy rozstaw kół tylnych również się zmienia, czy różnice dotyczą tylko przodu?
4. Czy szeroki zawias występuje również w Fiatach Coupe, Alfach GTV/145/146/155?
5. Czy, jeśli chciałbym uzyskać lepsze możliwości regulacji zawieszenia tylnego, to czy można łatwo przełożyć całe zawieszenie np. z Alfy Q4, albo z Delty I, w których o ile dobrze kojarzę, znajdują się poprzeczne drążki z regulacją?

Pozdrawiam, Jacek

Awatar użytkownika
vanisch
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 6287
Rejestracja: 04 sie 2006, 0:00
Imię: Bartosz
Lokalizacja: Tarnów

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: vanisch » 14 mar 2016, 9:37

Wahacze, drążki, łączniki są inne- dłuższe, nie pamiętam, co jeszcze- sprawdź w ePerze.
Tył z tego co pamiętam był taki sam, ale to było parę lat temu...
Były:
Dedra 1.6 IE, Dedra 1.8 16v VVT, Dedra 2.0 16v, Dedra 1.6 16v LPG
Delta 1.6 16v, Delta 2.0 16v,
Delta VVT i 2.0 16v Turbo na części
Lybra 2.0 20v Emblema
Megane mkI ph2 1.9dCi, Polonez Caro Plus GLI, Golf mk2 GT, Poldolot Cargo Plus GSi
Ulysse, Doblo Malibu, Peugeot 207, Fiat Doblo, Pro_Ceed, IS200
GTC, Meriva, Vectra
Berlingo
Są:
BMW + 3x Dedra + K V6 + Yaris Verso + Vibe + SC Sporting

JacekK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 69
Rejestracja: 22 wrz 2007, 0:00
Imię: Jacek
Lokalizacja: Skierniewice / Tomaszów Maz.

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: JacekK » 14 mar 2016, 9:45

Dzięki. Domyślam sie, że skoro wahacze są dłuższe na dole to, aby nie było zmiany kąta pochylenia koła - musi być też jakaś różnica na górze, czyli albo zwrotnica, albo przedłużone mocowanie amora?

Awatar użytkownika
vanisch
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 6287
Rejestracja: 04 sie 2006, 0:00
Imię: Bartosz
Lokalizacja: Tarnów

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: vanisch » 14 mar 2016, 9:47

Amortyzatory też wymieniałem, ale tu jak zawsze wziąłem amortyzatory do Bravo/Marea (tak jak i do starszych), więc pewnie zwrotnica.
Były:
Dedra 1.6 IE, Dedra 1.8 16v VVT, Dedra 2.0 16v, Dedra 1.6 16v LPG
Delta 1.6 16v, Delta 2.0 16v,
Delta VVT i 2.0 16v Turbo na części
Lybra 2.0 20v Emblema
Megane mkI ph2 1.9dCi, Polonez Caro Plus GLI, Golf mk2 GT, Poldolot Cargo Plus GSi
Ulysse, Doblo Malibu, Peugeot 207, Fiat Doblo, Pro_Ceed, IS200
GTC, Meriva, Vectra
Berlingo
Są:
BMW + 3x Dedra + K V6 + Yaris Verso + Vibe + SC Sporting

JacekK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 69
Rejestracja: 22 wrz 2007, 0:00
Imię: Jacek
Lokalizacja: Skierniewice / Tomaszów Maz.

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: JacekK » 14 mar 2016, 9:54

Czy dobrze rozumiem, że dokonywałeś takiej modyfikacji? I że generalnie nie powinno być z tym jakiegoś wielkiego problemu w Dedrze Turbo '93r?

Awatar użytkownika
vanisch
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 6287
Rejestracja: 04 sie 2006, 0:00
Imię: Bartosz
Lokalizacja: Tarnów

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: vanisch » 14 mar 2016, 10:04

Nie, miałem Dedry z różnych lat produkcji, w ostatniej było już szerokie zawieszenie.
Były:
Dedra 1.6 IE, Dedra 1.8 16v VVT, Dedra 2.0 16v, Dedra 1.6 16v LPG
Delta 1.6 16v, Delta 2.0 16v,
Delta VVT i 2.0 16v Turbo na części
Lybra 2.0 20v Emblema
Megane mkI ph2 1.9dCi, Polonez Caro Plus GLI, Golf mk2 GT, Poldolot Cargo Plus GSi
Ulysse, Doblo Malibu, Peugeot 207, Fiat Doblo, Pro_Ceed, IS200
GTC, Meriva, Vectra
Berlingo
Są:
BMW + 3x Dedra + K V6 + Yaris Verso + Vibe + SC Sporting

Tomasz_SK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 215
Rejestracja: 12 paź 2008, 0:00
Lokalizacja: Katowice

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: Tomasz_SK » 14 mar 2016, 10:50

"Tylne wahacze w HPE są szersze, co za tym idzie zwiększa się rozstaw kół tylnej osi." Info zaczerpnięte z tematu MaćkaTTT -> Dedra Tds

Awatar użytkownika
vanisch
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 6287
Rejestracja: 04 sie 2006, 0:00
Imię: Bartosz
Lokalizacja: Tarnów

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: vanisch » 14 mar 2016, 11:25

Możliwe, sprawdzałem to, ePer twierdził że HPE i moja Dedra z 98r ma ten sam numer wahaczy, starszych nie sprawdzałem ;)
Były:
Dedra 1.6 IE, Dedra 1.8 16v VVT, Dedra 2.0 16v, Dedra 1.6 16v LPG
Delta 1.6 16v, Delta 2.0 16v,
Delta VVT i 2.0 16v Turbo na części
Lybra 2.0 20v Emblema
Megane mkI ph2 1.9dCi, Polonez Caro Plus GLI, Golf mk2 GT, Poldolot Cargo Plus GSi
Ulysse, Doblo Malibu, Peugeot 207, Fiat Doblo, Pro_Ceed, IS200
GTC, Meriva, Vectra
Berlingo
Są:
BMW + 3x Dedra + K V6 + Yaris Verso + Vibe + SC Sporting

JacekK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 69
Rejestracja: 22 wrz 2007, 0:00
Imię: Jacek
Lokalizacja: Skierniewice / Tomaszów Maz.

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: JacekK » 14 mar 2016, 13:13

Uff, trochę czasu spędziłem nad ePer'em i jednak trochę inaczej to wygląda. Podaję zestawienie numerów wahacza tylnego DS:

7603699, 46460172 - wszystkie Delty II i Dedry fwd, Alfa 155 po 1996r.
46519898, 46519897 - Alfa 145 po 1999r, Bravo/a po 99r, Marea(wszystkie)
46409096, 46459720 - Bravo/a do 1998r
60806414, 60812543 - Alfa 155 do 1996r
7769877, 60812886 - Alfa 145 boxery i diesle do 96r
60812052, 60812551 - Alfa 145 TSy do 1999r

Czyżby ePer miał błędne dane? Wychodziłoby z niego, że wszystkie Delty i Dedry mają z tyłu ten sam wąski wahacz? A szeroki byłby tylko w Marei i końcówkach serii Bravo/a i 145/6?

Awatar użytkownika
vanisch
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 6287
Rejestracja: 04 sie 2006, 0:00
Imię: Bartosz
Lokalizacja: Tarnów

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: vanisch » 14 mar 2016, 17:47

Możliwe, że ePer się myli.
Były:
Dedra 1.6 IE, Dedra 1.8 16v VVT, Dedra 2.0 16v, Dedra 1.6 16v LPG
Delta 1.6 16v, Delta 2.0 16v,
Delta VVT i 2.0 16v Turbo na części
Lybra 2.0 20v Emblema
Megane mkI ph2 1.9dCi, Polonez Caro Plus GLI, Golf mk2 GT, Poldolot Cargo Plus GSi
Ulysse, Doblo Malibu, Peugeot 207, Fiat Doblo, Pro_Ceed, IS200
GTC, Meriva, Vectra
Berlingo
Są:
BMW + 3x Dedra + K V6 + Yaris Verso + Vibe + SC Sporting

Awatar użytkownika
mac1us
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1321
Rejestracja: 01 wrz 2009, 20:10
Imię: Maciek
Lokalizacja: Radziszów Kraków

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: mac1us » 14 mar 2016, 21:10

Ja zmieniałem wahacze na szerokie w swojej delcie, ale ze względu na swapa i chęć posiadania większych przegubów homokinetycznych zewnętrznych. Ja zmieniałem półosie, wahacze, kolumne mcphersona, zwrotnice, końcówki drążków. Do delty z wąskim przodem zawieszenie jest za szerokie przy feldze 7,5" i musiałem podgiąć trochę błotniki. Drążki kierownicze też pasuje zmienić, bo mało gwintu zostaje. Pytanie po co chcesz zmieniać?

Awatar użytkownika
wladek-15
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 718
Rejestracja: 27 cze 2014, 23:00
Imię: Radek
Lokalizacja: Siemiatycze

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: wladek-15 » 14 mar 2016, 21:57

dokładnie po co ??
Były Dedra Turbo DS 1.9 67kw, Peugeot 405 1.9D 55kw, 2xBMW E46 2.0D 100kw ŚMIERDZIELE
Tempra SW 4x4 2.0b 83kw, Rover 416 1.6b 84kw,Golf 4 Do zadań specjalnych LPG
Jest Audi A3 1.6 8v następca Golfa 4 1.6 b 105KM BĘZIN + LPG (Pojazd użytkowy)
Jest następna zabawka BMW Z4 E86 Coupe ;)
Jest Yamaha - YZF R1, Suzuki - DR 650 RS, Honda - CR 500 AF
Dedra Integrale ;) 2.0TB 124kw JEST JAZDA

Awatar użytkownika
PastorFSO
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 234
Rejestracja: 18 cze 2012, 22:17
Imię: Marcin
Lokalizacja: Na południe od Krakowa.

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: PastorFSO » 14 mar 2016, 22:27

Zmienić pewnie po to żeby rozstaw był większy i lepsze prowadzenie jak sądzę. Wydaje mi się, że to gra nie warta świeczki bo podobny efekt można uzyskać stosując szerszą oponę lub dystanse, ale co kto lubi :) Rozumiem tę zabawę. Co do epera i różnych numerów wahaczy to jest też opcja, że różnice wynikają z jakiś drobiazgów, powiedzmy np, że wahacz w 155 miał jeden otworek gdzieś indziej, ponieważ kabel ABS szedł inaczej i wtedy wahacz już dostaje nowy numer. Tak więc niestety, ale dokumentacja tego typu nie jest doskonała w tej zabawie. Bardziej polecam szukać krosowania się numerów wg. katalogów zamienników. A najlepszym sposobem jest organoleptyczne przekonanie się co i jak. Jeżeli uda Ci się coś ustalić podziel się z nami :)

JacekK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 69
Rejestracja: 22 wrz 2007, 0:00
Imię: Jacek
Lokalizacja: Skierniewice / Tomaszów Maz.

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: JacekK » 15 mar 2016, 1:08

Tak jak PastorFSO pisze, chodzi o prowadzenie. Innymi słowy, jeśli w danym modelu można coś poprawić w ramach fabrycznych rozwiązań to szkoda by z tego rozwiązania nie skorzystać. Oczywiście od chcenia do wykonania długa droga, wszystko zależy od tego jaki będzie wymagany nakład środków. Dystanse trochę zmieniają geometrię w nie do końca pożądany sposób. Poza tym zawsze współczułem kolegom, którzy męczyli się z dystansami przy zmianie kół i obiecałem sobie, że nie będę sobie tak komplikował życia. ;)
Oczywiście, że eper to średni pomysł, natomiast nie chciałem, żeby mi ktoś zarzucił lenistwo i czekanie na gotową odpowiedź bez udziału własnego. :D Właściwie to teraz myślę, czy nie lepiej byłoby po prostu przejrzeć konkretne rozstawy kół dla danych modeli w różnych tabelach danych technicznych.

Ogólnie to myślałem, że jestem skazany na wąski rozstaw z przodu(obstawiałem że to kielichy są szerzej), a z tyłu to w ogóle nie wiedziałem, że są różnice. Także już i tak w dużej mierze oświeciliście mnie w tym wątku, za co bardzo dziękuję. :)

Awatar użytkownika
PastorFSO
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 234
Rejestracja: 18 cze 2012, 22:17
Imię: Marcin
Lokalizacja: Na południe od Krakowa.

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

Post autor: PastorFSO » 15 mar 2016, 1:35

Wątpię aby kielichy były szerzej rozstawione, raczej podejrzewam, że sprawa leży w zwrotnicy lub w uchwycie amortyzatora, w sumie wystarczyłoby przemieścić tylko jeden otwór aby skompensować negatywne pochylenie po poszerzeniu. Co do dystansów zgadzam się, że nie jest to doskonałe rozwiązanie, ale np na tylnej osi gdzie są wahacze wleczone, nie miałyby takiego wpływu na geometrię.
A odnośnie poszukiwania różnic w rozstawach to też może być różnie ponieważ często stosowano felgi o różnym ET w zależności od modelu, a rozstaw jest podawany chyba już z uwzględnieniem felg. Ciekawa jest jeszcze sprawa, że wg epera zmienione było pochylenie koła na mniejsze, wiec może kosztem poszerzenia tyłu warto poszukać wahaczy z większym pochyleniem, ale to może nie być łatwe. Z trochę bardziej szalonych pomysłów... ciekawe czy całe zawieszenie z Multipli jest dużo szersze ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i hamulce”