Delta II - silniczek od klapki obiegu wewnętrznego
- Tomzik
- Klubowicz
- Posty: 5389
- Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
- Imię: Tomczysław ;)
- Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie
Delta II - silniczek od klapki obiegu wewnętrznego
Czy ktoś ma pojęcie jak dokładnie działa ten silniczek?
Dzisiaj udało mi się z kumplem dostać do silniczka w celu naprawy klapki.
Na podstawie dwóch silniczków jakie posiadam (w aucie i w zakupionej osobno nagrzewnicy) wysnuliśmy wniosek, że najczęściej ulega ułamaniu taki plastikowy "wypustek" o kwadratowym przekroju, który wychodzi z silniczka i porusza cięgnem klapki.
Podłączyliśmy oba silniczki i okazało się, że oba kręciły się po ponad jeden obrót.
Przekładało się to na praktycznie 2 ruchy klapą, zamiast jednego. Silniczek jest przykręcony do takiej blaszki z wypustami, które chyba powinny hamować ruch elementu poruszającego cięgnem klapki. Ale do tego potrzeba chyba jakiegoś zabezpieczenia "przeciążeniowego" silniczka, aby doszedł dowypustu na blaszce, poczuł opór i się zatrzymał, co oznaczałoby jedno z położeń skrajnych klapki.
Nasza teoria to awaria tegoż zabezpieczenia i próba kręcenia się silnika mimo blokady przez wypusty blaszki, co w konsekwencji powoduje ukręcenie się plastikowego "wypustka" silniczka.
I teraz pytanie - czy i gdzie takie zabezpieczenie przeciążeniowe się może znajdować?
Dzisiaj udało mi się z kumplem dostać do silniczka w celu naprawy klapki.
Na podstawie dwóch silniczków jakie posiadam (w aucie i w zakupionej osobno nagrzewnicy) wysnuliśmy wniosek, że najczęściej ulega ułamaniu taki plastikowy "wypustek" o kwadratowym przekroju, który wychodzi z silniczka i porusza cięgnem klapki.
Podłączyliśmy oba silniczki i okazało się, że oba kręciły się po ponad jeden obrót.
Przekładało się to na praktycznie 2 ruchy klapą, zamiast jednego. Silniczek jest przykręcony do takiej blaszki z wypustami, które chyba powinny hamować ruch elementu poruszającego cięgnem klapki. Ale do tego potrzeba chyba jakiegoś zabezpieczenia "przeciążeniowego" silniczka, aby doszedł dowypustu na blaszce, poczuł opór i się zatrzymał, co oznaczałoby jedno z położeń skrajnych klapki.
Nasza teoria to awaria tegoż zabezpieczenia i próba kręcenia się silnika mimo blokady przez wypusty blaszki, co w konsekwencji powoduje ukręcenie się plastikowego "wypustka" silniczka.
I teraz pytanie - czy i gdzie takie zabezpieczenie przeciążeniowe się może znajdować?
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205
- Tomzik
- Klubowicz
- Posty: 5389
- Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
- Imię: Tomczysław ;)
- Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie
Re: Delta II - silniczek od klapki obiegu wewnętrznego
Odkopuję temat.
Czy ktoś jest w stanie powiedzieć "skąd" silniczek od klapki ma wiedzieć kiedy się zatrzymać?
Generalnie zauważyłem, że jak się wciśnie przycisk to silniczek zrobi blisko dwa obroty. Jeśli się zatrzyma i wciśnie się przycisk klapki na panelu drugi raz to silniczek zaczyna kręcić w drugą stronę o blisko dwa obroty.
Ale nie ma on żadnych "ustalonych" pozycji zatrzymania, bo w momencie kiedy np. wciśnie się przycisk i silniczek ruszy w jedną ze stron, a po chwili (przed skończeniem pierwszej "operacji") wciśnie ponownie, to silniczek od razu zaczyna kręcić w drugą stronę, i obraca się o prawie 2 obroty licząc od miejsca, w którym dostał ostatnie "polecenie".
I teraz tak - kabelki idą do niego tylko 2 - patrz foto. Nasz silniczek to poz. 219. Ja tam się nie znam na elektryce i elektronice, ale patrząc na ten schemat nie widzę żadnych elementów elektrycznych po drodze z panela do silniczka.
Silniczek ma nakładany na oś taki plastik, który dalej jest połączony z cięgnem do klapki. Silniczek jest przykręcany do takiej blaszki, która ma jakby 2 wypusty, z moich obserwacji wychodzi na to, że one służą do ustalania pozycji skrajnych (otwarta i zamknięta klapa). Jak wiemy w Deltach zdecydowana większość klapek nie działa, jest to moim zdaniem spowodowane tym, że silniczek nie zatrzymuje się po dotarciu do "ogranicznika" z metalowej ramki na zdjęciu, tylko na siłę kręci dalej, co w konsekwencji powoduje ukręcenie się ośki silniczka i przerwanie połączenia silniczek-klapka.
Jedyny zatem problem polega na tym jak spowodować, żeby silniczek zatrzymywał się po wyczuciu oporu spowodowanego natrafieniem na te wypusty (ograniczniki) w blaszce.
Jak jest to realizowane, skoro do silniczka idą tylko 2 przewody?
Ciekawostka - mam panel sterowania oraz silniczek wyjęty z auta Nowego84, gdzie przed demontażem sprawdzaliśmy, że klapka działa bez zastrzeżeń. U mnie niestety silnik kręci jak wściekły po napotkaniu oporu wypustów blaszki i na 99% gdybym nie interweniował to by ośka się po chwili ukręciła...
Jak to ugryźć?
Czy ktoś jest w stanie powiedzieć "skąd" silniczek od klapki ma wiedzieć kiedy się zatrzymać?
Generalnie zauważyłem, że jak się wciśnie przycisk to silniczek zrobi blisko dwa obroty. Jeśli się zatrzyma i wciśnie się przycisk klapki na panelu drugi raz to silniczek zaczyna kręcić w drugą stronę o blisko dwa obroty.
Ale nie ma on żadnych "ustalonych" pozycji zatrzymania, bo w momencie kiedy np. wciśnie się przycisk i silniczek ruszy w jedną ze stron, a po chwili (przed skończeniem pierwszej "operacji") wciśnie ponownie, to silniczek od razu zaczyna kręcić w drugą stronę, i obraca się o prawie 2 obroty licząc od miejsca, w którym dostał ostatnie "polecenie".
I teraz tak - kabelki idą do niego tylko 2 - patrz foto. Nasz silniczek to poz. 219. Ja tam się nie znam na elektryce i elektronice, ale patrząc na ten schemat nie widzę żadnych elementów elektrycznych po drodze z panela do silniczka.
Silniczek ma nakładany na oś taki plastik, który dalej jest połączony z cięgnem do klapki. Silniczek jest przykręcany do takiej blaszki, która ma jakby 2 wypusty, z moich obserwacji wychodzi na to, że one służą do ustalania pozycji skrajnych (otwarta i zamknięta klapa). Jak wiemy w Deltach zdecydowana większość klapek nie działa, jest to moim zdaniem spowodowane tym, że silniczek nie zatrzymuje się po dotarciu do "ogranicznika" z metalowej ramki na zdjęciu, tylko na siłę kręci dalej, co w konsekwencji powoduje ukręcenie się ośki silniczka i przerwanie połączenia silniczek-klapka.
Jedyny zatem problem polega na tym jak spowodować, żeby silniczek zatrzymywał się po wyczuciu oporu spowodowanego natrafieniem na te wypusty (ograniczniki) w blaszce.
Jak jest to realizowane, skoro do silniczka idą tylko 2 przewody?
Ciekawostka - mam panel sterowania oraz silniczek wyjęty z auta Nowego84, gdzie przed demontażem sprawdzaliśmy, że klapka działa bez zastrzeżeń. U mnie niestety silnik kręci jak wściekły po napotkaniu oporu wypustów blaszki i na 99% gdybym nie interweniował to by ośka się po chwili ukręciła...
Jak to ugryźć?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205
- Pawcio78
- Forumowicz/ka
- Posty: 1465
- Rejestracja: 24 lip 2009, 15:04
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Odp: Delta II - silniczek od klapki obiegu wewnętrznego
Podejrzewam że sprawa wygląda tak jak w lybrze czyli po zamknięciu klapy obiegu silnik się zatrzymuje i tu zaczyna się rola układu przeciążeniowego w panelu klimatyzacji. Układ ten po wykryciu zwiekszonego poboru prądu powinien odciąć zasilanie silniczka sterującego klapą. Powinien a jak jest w rzeczywistości?? Niedawno przerabiałem temat w lybrze i miałem na stole panel klimy z lybry i silniczek. Po włączeniu obiegu zewnętrznego silniczek zaczynał się kręcić i jak zasymulowałem zamkniecie klapy poprzez zablokowanie ośki silniczka to napięcie szybciej było odcinane od silnika niż bez blokowania go. Mierzyłem też pobór prądu silnika po zablokowaniu i nie jest on duży, coś około kilkudziesięciu mA więc niegroźny dla panela. Problem powszechny m.in. w oplach i renówkach.
Wysyłane z mojego GT-I8160 za pomocą Tapatalk 2
Wysyłane z mojego GT-I8160 za pomocą Tapatalk 2
była: Tempra 1.6 86KM
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.
- Tomzik
- Klubowicz
- Posty: 5389
- Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
- Imię: Tomczysław ;)
- Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie
Re: Delta II - silniczek od klapki obiegu wewnętrznego
Panel powinien być sprawny, bo wyciągnięty z auta ze sprawną klapką.
Czyli co - ryzykować? Powinno odciąć napięcie w momencie napotkania oporu?
Czyli co - ryzykować? Powinno odciąć napięcie w momencie napotkania oporu?
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205
- Pawcio78
- Forumowicz/ka
- Posty: 1465
- Rejestracja: 24 lip 2009, 15:04
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Odp: Delta II - silniczek od klapki obiegu wewnętrznego
Sprawdź eksperymentalnie. Podłącz silniczek, dopasuj sobie do ośki kwadratowej silniczka płaski klucz, u mnie to była 10 i sprawdź czy panel szybciej odetnie napiecie od silnika pod obciążeniem. Policz w sekundach jak długo się kręci na sucho a potem pod obciążeniem. Może Ci się wydawać że duży prąd popłynie po zablokowaniu ale silniczek jest naprawdę małej mocy, ma tylko dużą przekładnię.
Wysyłane z mojego GT-I8160 za pomocą Tapatalk 2
Wysyłane z mojego GT-I8160 za pomocą Tapatalk 2
była: Tempra 1.6 86KM
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.
- Pawcio78
- Forumowicz/ka
- Posty: 1465
- Rejestracja: 24 lip 2009, 15:04
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Odp: Delta II - silniczek od klapki obiegu wewnętrznego
Od razu po napotkaniu oporu napewno nie odetnie ale dużo szybciej jak bez obciążenia. Sprawdzałem na miliamperomierzu.
Wysyłane z mojego GT-I8160 za pomocą Tapatalk 2
Wysyłane z mojego GT-I8160 za pomocą Tapatalk 2
była: Tempra 1.6 86KM
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.
- Tomzik
- Klubowicz
- Posty: 5389
- Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
- Imię: Tomczysław ;)
- Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie
Re: Delta II - silniczek od klapki obiegu wewnętrznego
Ja się nie boję o prąd a bardziej o to, że jak nie odetnie to mi ukręci ostatnią sprawną ośkę albo zmieli zębatki w środku...
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205
- Pawcio78
- Forumowicz/ka
- Posty: 1465
- Rejestracja: 24 lip 2009, 15:04
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Odp: Delta II - silniczek od klapki obiegu wewnętrznego
W lybrach te ośki też się ukręcają a obecnie mam zrobione jak fabryka nakazała i nic się nie łamie, wszystko działa należycie.
Wysyłane z mojego GT-I8160 za pomocą Tapatalk 2
Wysyłane z mojego GT-I8160 za pomocą Tapatalk 2
była: Tempra 1.6 86KM
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.
- Tomzik
- Klubowicz
- Posty: 5389
- Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
- Imię: Tomczysław ;)
- Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie
Re: Delta II - silniczek od klapki obiegu wewnętrznego
Zrobiłem eksperyment.
"Luzem" silniczek kręci się 20 sekund.
Po zablokowaniu go usiłuje się kręcić... 20sekund. Ale kilka razy brutalnie go zastopowałem i nic mu się nie stało, zatem chyba po powrocie z urlopu go zakładam i tyle.
Najwyżej spróbuję sobie dokupić jeszcze jeden na tzw. "wszelki wypadek".
"Luzem" silniczek kręci się 20 sekund.
Po zablokowaniu go usiłuje się kręcić... 20sekund. Ale kilka razy brutalnie go zastopowałem i nic mu się nie stało, zatem chyba po powrocie z urlopu go zakładam i tyle.
Najwyżej spróbuję sobie dokupić jeszcze jeden na tzw. "wszelki wypadek".
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205
- Pawcio78
- Forumowicz/ka
- Posty: 1465
- Rejestracja: 24 lip 2009, 15:04
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Odp: Delta II - silniczek od klapki obiegu wewnętrznego
Sprawdzałeś na tym rzekomo sprawnym panelu? Jeśli tak to widać tak ma byc. Poczytaj jeszcze na jakims forum opla lub renault. Też mają z tym problem ale z tego co ja wyczytałem to w każdym samochodzie w panelu klimatronika jest taki układ przeciążeniowy. W astrze jeden gość montowal wyłączniki krańcowe na klapie.
Wysyłane z mojego GT-I8160 za pomocą Tapatalk 2
Wysyłane z mojego GT-I8160 za pomocą Tapatalk 2
była: Tempra 1.6 86KM
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.