Delta HPE - 'śmieć audio' - projekt i budowa :)

dawidson

Delta HPE - 'śmieć audio' - projekt i budowa :)

Post autor: dawidson » 09 lut 2013, 14:33

Wydaje mi się, że mam już prawie wszystko co będzie mi potrzebne do tego aby zacząć składać moje 'śmieciowe audio'. Projekt jest z założenia niskobudżetowy i taki ma pozostać. Nie jestem audiofilem.
Będę wdzięczny za porady bo NIGDY wcześniej nie bawiłem się w takie rzeczy. Zawsze szydziłem, że rozbudowane audio to zbędny balast. Cały ten 'projekt' to niejako eksperyment. Proszę o wyrozumiałość i umiarkowane wyśmiewanie pomysłów za to konstruktywna krytyka i poczucie humoru są jak najbardziej wskazane :)

Ogólne założenia:
- low budget!
- wykorzystanie fabrycznych miejsc na głośniki (boczki drzwi w ŻADNYM wypadku nie będą cięte)
- mimo niskobududżetowych założeń możliwie "porządne" wykonanie i montaż
- możliwość rozbudowy
- BRAK skrzyni basowej w bagażniku!

Skompletowany sprzęt:
1. radio JVC KD-R501
Obrazek
Radio nie jest docelowe. Niestety, posiada tylko jedno wyjście na wzmacniacz. W dodatku nie do końca ogarniam jego obsługę - a szkoda bo brzmi świetnie i dzięki możliwości zmiany koloru podświetlenia ładnie pasuje do podświetlenia wnętrza auta.

2. Głośniki
- 4 gwizdki 'no name'
- MAC Audio 10.2 (używane) 10cm
dwudrożne
- Clarion 1.01 Dualcone (nowe) 10cm
- Focal Acces 130A1 (kompletny zestaw - nowy) 13cm
- JBL GTO 6527s (używane) 16cm

3. Wzmacniacze
- Alpine MRV-F400s (używany)
http://amp-performance.de/122-Alpine-MRV-F400.html

- Kenwood KAC-525 (nowy)
http://www.audiophile.pl/p/218_kenwood_kac-525

4. Zwrotnice
- Drive High Definition Passive Crossover
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 500wt_1414
- zwrotnice z zestawu Focal

5. Kable
- spory zapas kabli głośnikowych 2,5mm2
- spory zapas kabli głośnikowych 1,5mm2
- zapas kabli zasilających w różnej grubości
- zapas kabli cinch

Tak wyglądają stany magazynowe na dzień obecny. Naturalnie zdaję sobie sprawę, że cała ta zbieranina to sprzęt stary i raczej z niskiej (z małymi wyjątkami) półki. Nie oczekuje cudów :)

The Plan :D
Jakkolwiek głupio by to brzmiało chciałbym zabudować w samochodzie łącznie 8 głośników:
- 10cm w desce rozdzielczej + tweeter w słupku puszczone przez zwrotnicę (Clarion lub MAC Audio. W wypadku MAC Audio nie będzie zwrotnic i tweeterów bo głośniki i tak już są dwudrożne.)
- 13cm Focal w drzwi + tweeter na trójkącie lusterka puszczone przez zwrotnicę (muszę dokupić 'taschki' na 13cm bo cięcie boczków nie wchodzi w grę)
- 16cm JBL 6527s w tylnym boczku + tweeter w słupkach B puszczone przez zwrotnicę (są to głośniki w wersji 'slim' więc powinny tam pasować0
- 16/20cm w tylnej półce (ten punkt jest otwarty) samą półkę mogę dorobić z jakiejś płyty lub czegoś podobnego.

Chciałbym to podłączyć specyficznie, z wykorzystaniem dwóch małych wzmacniaczy czterokanałowych. Posiadany już Alpine miałby napędzać przód, czyli deska + drzwi. Drugi wzmacniacz pozostałe 4 głośniki. Naturalnie będzie potrzebny drugi wzmacniacz bo posiadany Kenwood obsługuje jedynie dwa kanały (a szkoda bo jest nowiutki). Będzie tez potrzebne inne radio bo obecne ma wyjścia wzmacniacza na jedynie dwa kanały.

Przede wszystkim chciałbym położyć kompletny zestaw kabli aby nie było potrzeby robienia tego drugi raz. A że moje fotele i tak dotrą do mnie na koniec miesiąca i będę musiał obecne wyjąć z samochodu to będzie dobra okazja :)
1. Każdy komponent (radio + wzmacniacze) ma otrzymać własne zasilanie bezpośrednio z akumulatora. W tym miejscu chciałbym prosić o poradę co do grubości kabli, grubość najlepiej 'z zapasem" bo od przybytku głowa nie boli :)
2. Zwrotnice i wzmacniacze będą w bagażniku dlatego trzeba od razu położyć kable głośnikowe. Czy 2,5mm2 dla głównych głośników i 1,5mm2 dla tweeterów będzie ok?
3. Kable sygnałowe dla wzmacniaczy w ilości 3 pary (6 kanałów) - na wypadek gdyby kiedyś jednak naszła mnie ochota żeby zacząć wozić tubę w bagażniku :) Tutaj bez pytań :D
4. Rozłożenie kabli w aucie. Słyszałem, że powinno się odseparować od siebie poszczególne grupy kabli. Osobno kable sygnałowe, osobno zasilające i osobno głośnikowe. Czy to prawda? Czy wystarczy że kable sygnałowe puszcze po lewej stronie kanału a zasilające po prawej? Czy to prawda, że kable głośnikowe powinny być równej długości?


Tak wygląda plan. Wiem, że brzmi to trochę komicznie (kolega który pierwszy go usłyszał śmiał się do łez) ale chciałbym to zrealizować w ten sposób -w ramach garażowego eksperymentu :D Będę wdzięczny za porady.
naturalnie temat uzupełnię zdjęciami z budowy aby potomni również mogli się śmiać :D

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3301
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Delta HPE 'śmieć audio' - projekt i budowa :)

Post autor: adamM20 » 09 lut 2013, 14:53

.... bardzo śmiały i ambitny projekt, chętnie obejrzę zdjęcia.
Jeśli zmontujesz całość to zrób test na sztywność "budy" Derdy. Pełna moc wzmacniczy i jeśli przy zamknietej budzie auto wytrzyma utwór Zwierzenia Kontestatora zespołu TSA to znaczy, że auto nie ma grama rdzy, nie było bite a fabryczne wzmocnienia drzwi zostały prawidłowo pospawane.
Tzrymam kciuki za projekt, powodzenia : ok2 :

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Delta HPE - 'śmieć audio' - projekt i budowa :)

Post autor: Tomzik » 25 mar 2013, 21:28

Ja tu widzę mały zgrzyt, choć laik jestem i może się mylę...

Głośniki 10cm bym sobie podarował i w ogóle ich nie montował - tylko będą przeszkadzać, muzy porządnie nie podkręcisz, bo zanim te 16cm zaczną dobrze drgać to te 10 już się na śmierć zapierdzą... 13cm będą nieco lepsze, ale przy 16cm też moim zdaniem wysiądą.

Ja swoje oryginały 10cm w desce zwyczajnie uszkodziłem, zostały same tweetery ;)

Jeśli ma to zagrać w miarę to proponuję jednak dać 16cm w drzwi (te Sinuslive'y są całkiem dobre w dziedzinie jakość/cena).

Zamiast tych 10cm w desce bym wrzucił coś większego w półkę (jakieś 20cm).

Mnie też po łbie chodzi mała modyfikacja audio w Deltolocie, ale żona by mnie w końcu zastrzeliła za wydawanie kasy na te stare trupy ;)
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

ODPOWIEDZ

Wróć do „Car Audio & Navi”