Thema - VIS

skinner
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 299
Rejestracja: 25 lut 2008, 0:00
Lokalizacja: Mysłowice

Thema - VIS

Post autor: skinner » 14 lis 2008, 17:13

Siemka,
mam takie pytanko, jak dziala dokladnie ten VIS? Jak ten silowniczek idzie do gory to klapki w srodku tez ida do gory i co sie wtedy dzieje? Jakie to ma wlasciwosci? Ja nie mam tej elektroniki do sterowania tym VISem no i sobie podciagnelem tercznie te klapki no i teraz auto mi sie wydaje takie lekko przymulone... dopiero kolo 4000 obrotow lepiej idzie a wczesniej od 2 tysiecy sie lepiej zbieral...

Jak dziala ten VIS i jakie ma wlsciwosci w roznych polozeniach tych klapek?
Pozdrawiam
Lancia Thesis 2.4 JTD 20V 175KM 2004r., manual

Awatar użytkownika
Piszczyk
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 915
Rejestracja: 19 sie 2007, 0:00
Imię: Rafał
Lokalizacja: opole lubelskie

Thema - VIS

Post autor: Piszczyk » 14 lis 2008, 18:18

cos takiego znalazłem...
W celu poprawy sprawności napełniania, układy dolotowe są konstruowane w ten sposób, by w użytkowym zakresie prędkości obrotowych wykorzystać zjawiska falowe związane z ruchem ładunku (doładowanie dynamiczne). W silnikach o szerokim zakresie użytecznej prędkości obrotowej, dobór przewodów dolotowych jest utrudniony, gdyż każdej prędkości obrotowej odpowiada inna optymalna ich długość. Dlatego stosuje się zmienne układy dolotowe VIS (Variable Intake System) dopasowujące długość i/lub średnicę przewodów dolotowych do chwilowych warunków pracy silnika.
w themie 2.0 16v VIS klapki zamykające kanały sterowane są chyba podciśnieniowo (siłownik pneumatyczny połączony z dolotem)
jeśli pamiętam na niskich obrotach potrzebne są długie doloty a przy wysokich jak najkrótsze
jeśli zablokowałeś w pozycji "na krótkie" to silnik będzie ładnie pracował na wysokich obrotach a opornie na niskich
...niewykonalność jakiegoś zadania jest tymczasowa i spowodowana jedynie złym doborem narzędzi...

jest :
DELTA I 1.6 GTi.e.`1992   w remoncie
AR166 2,5 V6 `2000   holownik
HiLux 3.0d `2007   służbowy
Thesis 3,0V6 `2002   żony
Thema 2,8 PRV   powrót do przeszłości

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Re: VIS

Post autor: Nat » 14 lis 2008, 20:58

"skinner" pisze:Siemka,
mam takie pytanko, jak dziala dokladnie ten VIS? Jak ten silowniczek idzie do gory to klapki w srodku tez ida do gory i co sie wtedy dzieje? Jakie to ma wlasciwosci? Ja nie mam tej elektroniki do sterowania tym VISem no i sobie podciagnelem tercznie te klapki no i teraz auto mi sie wydaje takie lekko przymulone... dopiero kolo 4000 obrotow lepiej idzie a wczesniej od 2 tysiecy sie lepiej zbieral...

Jak dziala ten VIS i jakie ma wlsciwosci w roznych polozeniach tych klapek?
Pozdrawiam
105 postów na koncie i nie domyślasz się, że takie elementarne pytanie z pewnoscią juz wielokrotnie było?

A taki ciekawy szczegół Lancii to nawet w artykułach? :lol:

:link:
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

skinner
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 299
Rejestracja: 25 lut 2008, 0:00
Lokalizacja: Mysłowice

Re: VIS

Post autor: skinner » 15 lis 2008, 1:24

"Nat" pisze:
105 postów na koncie i nie domyślasz się, że takie elementarne pytanie z pewnoscią juz wielokrotnie było?

Szukalem, ale jest taki mentlik ze trudno cos sensownego znalesc...
Lancia Thesis 2.4 JTD 20V 175KM 2004r., manual

skinner
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 299
Rejestracja: 25 lut 2008, 0:00
Lokalizacja: Mysłowice

Zdjecie urzadzenia od VISa

Post autor: skinner » 15 lis 2008, 14:46

Siemka,
czy moglby mi ktos zrobic zdjecie tego urzadzonka co steruje VISem? Bylbym bardzo wdzieczny, z gory dzieki.
Pozdrawiam
Lancia Thesis 2.4 JTD 20V 175KM 2004r., manual

Awatar użytkownika
NOWY84
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 181
Rejestracja: 05 maja 2007, 0:00
Imię: Paweł
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Thema - VIS

Post autor: NOWY84 » 20 sie 2012, 17:05

Nieco odkopałem, ale mam pytanie do Osób zorientowanych, jak w Themach było rozwiązane sterowanie VIS'em???Pod kolektorem jest zawór, który steruje klapkami w kolektorze, a jak realizowane jest sterowanie tym zaworem???Jakaś elektronika tym zarządza, czy ciśnienia???
Widziałem ostatnio foto tego kolektora i właśnie do tego zaworu szedł wężyk ciśnieniowy, tylko teraz pytanie wskutek czego tam ciśnienie się pojawia???

Zaznaczam, że chodzi mi konkretnie tylko i wyłącznie o Themę, ponieważ tylko w tym modelu występował VIS z 2.0 16v ;)

Ktoś podpowie???
---------------------------------------

Awatar użytkownika
Piszczyk
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 915
Rejestracja: 19 sie 2007, 0:00
Imię: Rafał
Lokalizacja: opole lubelskie

Re: Thema - VIS

Post autor: Piszczyk » 20 sie 2012, 20:42

podciśnienie pochodzi z kolektora dolotowego
natomiast to czy siłownik obróci klapki (dostanie podciśnienie) to na przewodzie jest elektrozawór a nim steruje nim ECU
...niewykonalność jakiegoś zadania jest tymczasowa i spowodowana jedynie złym doborem narzędzi...

jest :
DELTA I 1.6 GTi.e.`1992   w remoncie
AR166 2,5 V6 `2000   holownik
HiLux 3.0d `2007   służbowy
Thesis 3,0V6 `2002   żony
Thema 2,8 PRV   powrót do przeszłości

Arek76
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 112
Rejestracja: 11 mar 2005, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Łuków /lubelskie
Kontakt:

Re: Thema - VIS

Post autor: Arek76 » 07 wrz 2022, 13:34

Witam
Mam wspomniany system VIS w swojej 2.0 16V.
Działa poprawnie i tak przy około 3tys. obrotów czuć "dodanie" mocy. Motor szybciej się wkręca wyżej.
Takie mam odczucia :)
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Marcin_D
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3236
Rejestracja: 21 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Radom woj. mazowieckie

Re: Thema - VIS

Post autor: Marcin_D » 07 wrz 2022, 13:47

Arek "złota łopata" się należy.
A żeś kotleta odgrzał.

Arek76
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 112
Rejestracja: 11 mar 2005, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Łuków /lubelskie
Kontakt:

Re: Thema - VIS

Post autor: Arek76 » 14 wrz 2022, 17:05

:D : ok2 : :lol:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”