Thema 2.0 16vT - odpowietrzenie układu chłodzenia

Awatar użytkownika
Mariusz91
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2735
Rejestracja: 08 cze 2007, 0:00
Skype: Mariusz8.32
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Kraków

Thema 2.0 16vT - odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: Mariusz91 » 05 lut 2016, 20:47

Witam!

Pacjent to jak wiadomo moja 2.0 16vT mam mały problem z układem chłodzenia.
Usterka polega na tym, że ogrzewanie w samochodzie przestaje działać, dokładnie przy osiągnięciu wskaźnikowych 90 stopni C. Osiąga 90 stopni i temp. nawiewu zaczyna spadać, aż wieje zimnym. Samochód kupiłem już z tą usterką, tak że nie wiem kiedy ona się pojawiła. Dodam że w między czasie samochód przeszedł kapitalny remont silnika. Płynu rzecz jasna nie ubywa i nie ma też żadnej nieszczelności. Próbowałem już różnych sposobów odpowietrzania i nic z tego. Jedyne co do tej pory zauważyłem, to że gdy przestaje grzać (osiąga 90 stopni) to po odkręceniu odpowietrznika na przewodach do nagrzewnicy płyn nie wydostaje się z układu, a zanim osiągnie te 90 stopni no to elegancko cały czas płynie i cały czas w środku grzeje. Wygląda na to że po rozgrzaniu woda "ucieka" mi z nagrzewnicy, nie rozumiem tylko dlaczego i nie mogę znaleźć jakiegoś rozwiązania tego problemu. Jak ma ktoś z was jakiś pomysł na ten przypadek to chętnie wysłucham opinii :)

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Thema - Odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: marceli » 05 lut 2016, 21:58

Witaj,i jak już jest gorący silnik i popuścisz odpowietrznik to nawet po chwili nie leci płyn tzn może być popuszczony i cały czas nic??

A czy Thema ma jakiś zawór w układzie nagrzewnicy czy jak w K płyn lata swobodnie??
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

Awatar użytkownika
Mariusz91
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2735
Rejestracja: 08 cze 2007, 0:00
Skype: Mariusz8.32
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Kraków

Re: Thema - Odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: Mariusz91 » 05 lut 2016, 22:06

W momencie kiedy przestaje grzać w środku (osiąga 90 stopni) Odpowietrznik może być cały czas odkręcony, chyba że zgaszę motor wtedy po chwili woda się pojawia. Thema nie ma zaworu, woda krąży swobodnie za sterowanie ciepłe/zimne odpowiada klapa w nagrzewnicy.

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Thema - Odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: marceli » 05 lut 2016, 22:14

No to tak samo jak w K.

Faktycznie zagadka.Przecież jak silnik chodzi pompa pompuje płyn to powinno wtedy cieknąć(czyli krążyć i w nagrzewnicy)a tu takie jaja.

Hmm,a termostat może jak się otworzy na maksa to gdzieś "zabiera"płyn ?? Dziwne ,wiem ale może coś tam jest skopane??
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

Awatar użytkownika
tasman3310
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1563
Rejestracja: 08 lut 2010, 11:26
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Mirków/Wrocław

Thema 2.0 16vT - odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: tasman3310 » 06 lut 2016, 9:19

Gdy termostat się otwiera, to zamyka układ na nagrzewnice, przerabiałem to w mojej byłej K 2.0 16VT, bez problemu da się tą blaszkę stamtąd wyciąć.
Czerwoną strzałką zaznaczyłem blaszkę, którą trzeba wyciąć żeby nie blokowała układu na nagrzewnice, niebieską strzałką rzecz jasna zaznaczyłem wylot na nagrzewnice ;)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były:
Fiat Tempra 1.4
Lancia Dedra 1.8 16V VVT
Lancia Kappa 2.4TDS
Lancia Kappa 2.0 16VT
Jest:
Lancia Kappa Coupe 2.0 20VT
Lancia Delta II 1.8 16VVT

Lukasz_TG
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2136
Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE

Re: Thema 2.0 16vT - odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: Lukasz_TG » 06 lut 2016, 11:36

Ja to robie tak, może komuś się nie spodoba, ale działa na 100% :) także w przypadku Themy. Na początek standardowo, czyli odkręcam odpowietrznik zalewam układ. Jak mam już w zbiorniku ponad max, a nic nie leci z odpowietrznika to ściskam przewody chłodnicy, oczywiście na odkręconym korku zbiornika. Czasami nic nie poleci z odpowietrznika, wtedy odpalam i czekam, aż zacznie lecieć z odpowietrznika. No i niby koniec, ale wcale nie. Wtedy gasze motor ogrzewanie na max. Luzuje odpowietrznik i słysze powietrze jak uchodzi czekam, aż całkiem zejdzie, zakręcam, odpalam na jakieś 10 sekund z obrotami gdzieś 3000 gasze, luzuje odpowietrznik i znowu słysze powietrze. I powtarzam tak w kółko. Zawsze przy którymś tam poluzowaniu odpowietrznika ostro zabulgocze w zbiorniku, a poziom znacznie opadnie, to już dobry znak, ale dalej odpalam na chwile gasze luzuje odpowietrznik, aż do momentu włączenia się wentylatora. Sprawdzam czy na jałowych obrotach leci gorąc z nagrzewnicy, jeszcze mi się nie zdażyło, żeby nie leciał :D Aha wszystko robie na odkręconym korku zbiornika wyrównawczego, na sam koniec go zakręcam.

Pozdrawiam
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz :),Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V :) Peugeot 206 cc :)

Awatar użytkownika
Przemek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 929
Rejestracja: 06 paź 2006, 0:00
Imię: Przemek
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Thema 2.0 16vT - odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: Przemek » 06 lut 2016, 16:11

tasman3310 pisze:Gdy termostat się otwiera, to zamyka układ na nagrzewnice...
A co Ty za bzdury piszesz :?: Nagrzewnica wnętrza jest połączona w układzie: pompa - blok silnika/głowica - nagrzewnica i powrót. Po otworzeniu się termostatu następuje włączenie w układ chłodnicy. Jeżeli u założyciela postu występuje zanik ogrzewania po otwarciu się termostatu, to problem tkwi w słabej wydajności pompy lub
(najprawdopodobniej) zamuleniu nagrzewnicy. Po otwarciu się obiegu chłodnicy ciecz będzie pompowana obiegiem o mniejszych oporach przepływu, w tym przypadku poprzez chłodnicę.
Mariusz91 spróbuj przepłukać samą nagrzewnicę wodą pod ciśnieniem - takim normalnym jak w kranie i popatrz co z niej wyleci.

Awatar użytkownika
tasman3310
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1563
Rejestracja: 08 lut 2010, 11:26
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Mirków/Wrocław

Thema 2.0 16vT - odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: tasman3310 » 06 lut 2016, 19:56

Nie pamiętam ile miała nalatane moja pompa, termostat swoje lata też miał.. Napisałem tylko jak ja rozwiązałem ten problem u mnie. Zobaczymy co zdiagnozuje kolega Mariusz91. Swoją drogą, czy najmniejszy opór nie jest zawsze na chłodnice, są w końcu większej średnicy węże..?
Były:
Fiat Tempra 1.4
Lancia Dedra 1.8 16V VVT
Lancia Kappa 2.4TDS
Lancia Kappa 2.0 16VT
Jest:
Lancia Kappa Coupe 2.0 20VT
Lancia Delta II 1.8 16VVT

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Thema 2.0 16vT - odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: marceli » 06 lut 2016, 22:07

To nie może być zamulenie nagrzewnicy bo napisał ,że ogrzewanie "przestaje działać po osiągnięciu 90st" ,czyli działa wcześniej.
tasman3310 pisze:Swoją drogą, czy najmniejszy opór nie jest zawsze na chłodnice, są w końcu większej średnicy węże..?
Nie ma to znaczenia bo o obiegu wody decyduje termostat,lub zawór w obwodzie nagrzewnicy ale zarówno Thema jak i Kappa go nie mają.
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

Awatar użytkownika
Mariusz91
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2735
Rejestracja: 08 cze 2007, 0:00
Skype: Mariusz8.32
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Kraków

Re: Thema 2.0 16vT - odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: Mariusz91 » 08 lut 2016, 19:05

Pompa wody jest nowa <--- na poprzedniej było tak samo
Nagrzewnica również była wymieniona i również nic się nie zmieniło.

To co tasman piszesz najbardziej mi pasuje, bo widać że ogrzewanie zanika dokładnie wtedy kiedy termostat się otworzy. Zastanawia mnie tylko czemu zamyka on obieg na nagrzewnicę, bo rozumiem że przecież samochód nie wyjechał tak z fabryki. Termostat w takim przypadku nie działa chyba tak jak powinien. Wedle schematu wygląda na to że właśnie tak ma być :-?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Mienki
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 81
Rejestracja: 12 lis 2011, 18:21
Lokalizacja: Zamość

Re: Thema 2.0 16vT - odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: Mienki » 13 lut 2016, 19:52

Tasman ma rację, Ten termostat to termostat dwuzaworowy, nie do końca rozumiem jego działanie ale fakt faktem, gdy działa nieprawidłowo przy otwarciu "duzego obiego" na chłodnicę, zamyka obieg na nagrzewnicę, zamyka go tak szczelnie ze wnętrze przestaje być ogrzewane. Dzisiaj rozebrałem termostat w swojej Lancii Kappie 2.0 16v turbo, bo miałem ten sam problem z ogrzewaniem wnętrza. 15 minut grzała potem człowieku marzniesz w dłonie jak w uazie. Sprawdzałem empirycznie działanie termostatu i potwierdzam zdanie Tasmana. Sam tez usunąłem ten talerzy (bardzo łatwo wystarczy rozwiercić od strony wylotu na nagrzewnice zaprasowanie talerzyka i mam nadzieje ze kappa będzie grzała normalnie.

Są opisane sposoby regeneracji termostatu do16V i jeśli uda mi się zdobyć jeden egzemplarz do testów to postaram się opisać sposób na jego regeneracje i usprawnienie z możliwością wielokrotnego rozbierania i regeneracji.
Lancia Kappa 2.0 16 V TURBO
Lancia Nuova Delta 1.6 M-jet
Moto Guzzi Breva 750 IE

Awatar użytkownika
Mariusz91
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2735
Rejestracja: 08 cze 2007, 0:00
Skype: Mariusz8.32
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Kraków

Re: Thema 2.0 16vT - odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: Mariusz91 » 13 lut 2016, 20:12

No chcę właśnie zrobić to samo, z tym że zastanawia mnie po co ten talerz jest? i co jest nie tak że ten termostat źle działa, może coś powinno go bocznikować. Dobiorę się do tego na dniach i zbadam sprawę.

Lukasz_TG
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2136
Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE

Re: Thema 2.0 16vT - odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: Lukasz_TG » 14 lut 2016, 10:04

Odpowietrz tak jak pisałem miałem tak samo w Themie i FC wystarczy troche powietrza w układzie i już są problemy z ogrzewaniem.
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz :),Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V :) Peugeot 206 cc :)

Mienki
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 81
Rejestracja: 12 lis 2011, 18:21
Lokalizacja: Zamość

Re: Thema 2.0 16vT - odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: Mienki » 14 lut 2016, 13:58

To nie jest kwestia odpowietrzenia, poczytałem troszkę i termostat w kappie czy pozostałych 16v z rodziny FIAT/Lancia, jest dwuzaworowy i po krótce ten talerzyk i sprężyna pod nim pełnią rolę drugiego zaworu. Ten talerzyk służy nie ograniczeniu przepływu cieczy chłodzącej a ma chronić termostat przed nadmiernym otwarciem i jego uszkodzeniem w skutek właśnie nadmiernego otwarcia (najczęściej skrzydełka termostatu wyskoczą z mocowania. Talerzyk ma się oprzeć o dno korpusu termostatu i nie doprowadzić do dalszego otwierania termostatu. Niestety wtedy przytyka króciec wyjściowy na nagrzewnice i nie ma ogrzewania. łatwo to zaobserwować gotując termostat w zwykłej wodzie przy temp 83stp. termostat się otworzy i zamknie dopływ na nagrzewnicę. I w przypadku gdy termostat działa prawidłowo nawet przy zamknięciu obiegu na nagrzewnice i otworzeniu obiegu na chłodnice temeratura powinna spać do poziom w którym termostat powinien się otworzyć tak by zapewniać i ogrzewanie i duży obieg płynu chłodzącego (półotwarty). Ale to jest moja teoria.Dobrze działający termostat do tego nie dopuści. Po prostu z biegiem czasu bimetal tez ulega wypracowaniu i ulega przegrzaniu przy normalnej temperaturze otwarcia. Tak czy inaczej termostat jest uszkodzony i należy go wymienić na nowy. Usunięcie talerzyka jest rozwiązaniem doraźnym. Wiadomo poszukiwania termostatu do 16v są trudne a nie mając jednego w zapasie ciężko i ryzykownie przeprowadzać na nim operację spawania i cięcia.
Lancia Kappa 2.0 16 V TURBO
Lancia Nuova Delta 1.6 M-jet
Moto Guzzi Breva 750 IE

Awatar użytkownika
Mariusz91
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2735
Rejestracja: 08 cze 2007, 0:00
Skype: Mariusz8.32
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Kraków

Re: Thema 2.0 16vT - odpowietrzenie układu chłodzenia

Post autor: Mariusz91 » 15 lut 2016, 18:46

Lukasz_TG pisze:Odpowietrz tak jak pisałem miałem tak samo w Themie i FC wystarczy troche powietrza w układzie i już są problemy z ogrzewaniem.
Łukasz tutaj rzeczywiście nie chodzi o odpowietrzenie. Problemem jest termostat i tak jak pisze Mienki wygląda na to że rzeczywiście otwiera się on po prostu zbyt daleko. Jak dopadnę drugi to spróbuję zawalczyć z regeneracją :) Zresztą jak widzę, nie tylko ja :D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”