Thesis - problem ze skrzynią

Awatar użytkownika
LUKIThesis
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2123
Rejestracja: 15 lip 2013, 14:27
Lokalizacja: Stolica

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: LUKIThesis » 22 lut 2015, 19:55

Tak, to jest opcja automatyczna. Chodzi tu o zmniejszenie drgań silnika przenoszone na karoserię oraz o zmniejszenie zużycia paliwa. Skrzynia dobiera sobie parametry z czujników i jeśli samochód stoi pod górkę skrzynia nie przechodzi na luz lub dobiera tak ciśnienie by luz był bliski pierwszemu biegu. Chodzi oto by samochód nie staczał się do tyłu i mógł szybko ruszyć.

Drakman
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 28
Rejestracja: 03 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: Drakman » 22 lut 2015, 20:08

Witam kolegów po dłuższej przerwie. Twój problem to uszkodzenie neutral control. Jeśli sterownik nie chodzi prawidłowo to źle to działa na mechanikę skrzyni i sprzęgło. Problem do załatwienia za ok 1500- 1800 zł z nowiutkim olejem w całej skrzyni. Jeśli masz czujniki obrotów analogowe i sprawne (nie notuje błędów TCM) to tylko sterownik. Pozdrawiam, jeśli chcesz więcej info to na priv. Do kolegi cesar u Ciebie jest za wysokie ciśnienie lock-up. Jeśli masz nowe zawory to nie trzeba ich regulować. Adaptacje ciśnieniowych możesz zrobić sam rozpędzając auto 3 krotnie w różnych trybach przyspieszania (delikatnie, średnio i dynamiczniej) za każdym razem do min. 80 km/h i wyhamowujesz auto bardzo powoli najlepiej prawie nie używając hamulca (dopiero poniżej 40 km/h wolno wyhamowujesz aż do zatrzymania i 5 sek. stoisz) Jeśli sterownik jest sprawny to bez żadnego kasowania adaptacji komputerem ładnie się skrzynia nauczy. Warunek adaptacji temp oleju min. 65 stopni ale nie więcej niż 110. (Jak silnik złapie już 90 stopni to skrzynia przeważnie ma już ok 60-65)

Awatar użytkownika
LUKIThesis
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2123
Rejestracja: 15 lip 2013, 14:27
Lokalizacja: Stolica

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: LUKIThesis » 22 lut 2015, 20:54

Masz pewność, że takie nauczanie jest przyswajane przez centralkę skrzyni i sprawia, że po tym działa zawsze idealnie ?

Nauczałem swoje dwie skrzynie. Na pierwszej, nauczania robiłem w różny sposób, w ten na PRND i podobnie jak piszesz. Jakoś to mi nie poprawiało pracy skrzyni. Jak Examinerem wpowadzono mi skrzynie w samodopasowanie i wykonałem procedurę uczenia zgodnie z opisem z eLearn to skrzynia zaczęła pracować prawidłowo, zaś problem szarpnięcia po zatrzymaniu nadal był bo korpus elektrozaworów był stary. W drugiej skrzyni po zamontowaniu nie zrobiono prawidłowego nauczania i skrzynia pracowała tak jak ta poprzednia. Kiedy znowu poprosiłem o wprowadzenie examinerem w samodopasowanie i wykonałem nauczanie zgodnie z eLearn, w skrzyni zniknął problem z szarpnięciem i poprawiła się zmiana biegów.

Drakman
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 28
Rejestracja: 03 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: Drakman » 22 lut 2015, 21:08

Oczywiście, że tak. Skrzynia Aisin ma sterownik adaptacyjny i on się ciągle dostosowuje. Kasowanie nastaw examinerem to nic innego jak powrót do ustawień fabrycznych, gdzie przy zużyciu elementów skrzyni i sterownika nie zawsze jest dobrym pomysłem. Jesli jest wymiana oleju czy ingerencje w skrzynię to oczywiście, że przyuczenie trzeba wykonać, bo jest zmaina parametrów elementów wymienionych lub oleju. Jeśli mowa o kolegi aucie, w którym coś robiono ze skrzynią w warsztacie (nie wiemy co) ale założyć należy, że po tej naprawie adaptacja została wykasowana. Jeśli dalej są objawy, które podał, że szarpnie delikatnie przy redukcji to żadne regulacje nie pomogą jeśli zawory lub sterownik nie są nowe. Sam sobie też odpowiedziałeś na pytanie, nie poszła Ci adaptacja poprawnie kiedy sterownik był nie ok. Pozdrawiam i służę pomocą odnośnie ASB.

Awatar użytkownika
LUKIThesis
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2123
Rejestracja: 15 lip 2013, 14:27
Lokalizacja: Stolica

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: LUKIThesis » 22 lut 2015, 21:23

Ok.
W takim razie mam problem z centralką skrzyni, że nie daje się inaczej nauczyć ?
O tym, że skrzynia przystosowuje się do każdego ze sposobów jazdy to jest pewne z racji programu w centralce i bodajże dodanym jednym elektrozaworem ( SLS ? ), który reguluje/zmienia ciśnienie oraz czujników na wejściu i wyjściu lecz tak czy inaczej należy ją początkowo prawidłowo nauczyć.
Fakt jest taki, że jak miałem jeszcze starą skrzynię to już nie mając siły na dalsze perypetie z "fachowcem" co mi ją naprawiał , raczej próbował bo chyba się uczył, zrobiłem ostatnie nauczanie na chama ( wg mnie ) . Siedem razy wykonałem nauczanie zgodnie z opisem z eLear, a trzy ostatnie cisnąłem auto pod gwizdek. Po tym zauważyłem, że skrzynia zupełnie inaczej zmienia biegi, szybciej.
Ciekaw jestem czy to nie było gwoździem do trumny?

Drakman
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 28
Rejestracja: 03 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: Drakman » 22 lut 2015, 21:45

Odpowiem Ci tak, nie chcę tu robić negocjacji w sensie kto ma rację, ale wygląda to tak, że jeśli skrzynia mechanicznie jest sprawna i sterownik nie leży, to nauczenie skrzyni poprawnego działania trwa 10 minut. Należy wziąć pod uwagę, że adaptacja skrzyni może się nie powieść również przy niedomaganiach innych systemów, np silnika, ABS-u. Bardzo ważną rzeczą podczas nauki skrzyni jest sprawność silnika czy innych systemów. Drobne czasem zakłócenia w pracy innych systemów generują błędne sygnały i skrzynia nie uczy się prawidłowo. Z autopsji powiem, że skrzynia się nie nauczy jeśli jest niesprawny/e: przepływomierz, turbo, pompa CR, wtrysk, czujnik aktywny cruise, klapy zawirowania, przepustnica elektroniczna, czujnik wejścia lub wyjścia ASB (tylko analogowe czujniki PWM powodują od razu tryb awaryjny), zapchana chłodnica skrzyni, niedrożna chłodnica silnika, czujnik temp lub uszkodzony termostat. Więc założywszy, że reszta pojazdu jest 100% sprawna skrzynia musi się poprawnie nauczyć nawet bez kasowania nastaw. Jeśli kierowcy jeżdżą z rozjechanym sterownikiem dłuższy czas to później nawet po naprawie centrala długo pamięta złe nastawy i wtedy bez wykasowania examinerem raczej się nie obejdzie. PS. Za zmianę biegów odpowiadają trzy zawory SL.

Awatar użytkownika
LUKIThesis
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2123
Rejestracja: 15 lip 2013, 14:27
Lokalizacja: Stolica

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: LUKIThesis » 22 lut 2015, 22:09

SLT, SLS, SLU to elektrozawory główne, liniowy sprzęgła i hamulca, lock-up i ciśnieniowy całej skrzyni, oczywiście odpowiadają za biegi zaś zmiany dokonywane są przez biegówki S1, S2, S3, S4 i S5 czyli jedne ON i drugie OFF w zależności od biegu lecz nie każdy numer elektrozaworu odpowiada za swój bieg, działają wspólnie np dla jednego z biegów . Które elektrozawory razem dla którego przełożenia nie pamiętam.
Też się nie licytuję ale chcę wymienić doświadczenia.
Powodem moich siwych włosów jest skrzynia z thesis ;)

Awatar użytkownika
ArtoKucior
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1458
Rejestracja: 14 lip 2013, 6:49
Imię: Artur
Lokalizacja: Płońsk

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: ArtoKucior » 23 lut 2015, 9:35

Rozmawiajcie dalej...bardzo ciekawie się zrobiło i chętnie czegoś się dowiem więcej :) Drakman podeślę Ci linka na PW co do mojego problemu ze skrzynką, która jeździ cały czas ale nie pokonuje dużych przebiegów...ostatni rok to tylko 5 tysi km zrobione :)

Drakman
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 28
Rejestracja: 03 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: Drakman » 23 lut 2015, 22:59

LUKIThesis pisze:SLT, SLS, SLU to elektrozawory główne, liniowy sprzęgła i hamulca, lock-up i ciśnieniowy całej skrzyni, oczywiście odpowiadają za biegi zaś zmiany dokonywane są przez biegówki S1, S2, S3, S4 i S5 czyli jedne ON i drugie OFF w zależności od biegu lecz nie każdy numer elektrozaworu odpowiada za swój bieg, działają wspólnie np dla jednego z biegów . Które elektrozawory razem dla którego przełożenia nie pamiętam.
Też się nie licytuję ale chcę wymienić doświadczenia.
Powodem moich siwych włosów jest skrzynia z thesis ;)
Rozumiem i masz rację całkowitą. Ale nie choidziło mi o wiedzę czysto techniczną a o fakt że za "jakość" przełożeń odpowiadają ciśnieniówki a nie zmianowe. Zmianowe to tylko wykonawcze przestawiające sprzęgło lub hamulec (fizyczna zmiana biegu) a ciśnieniowe upuszczają i podbijają ciśnienie w trakcie samej zmiany aby była płynna i to jest to co się adoptuje w tych skrzyniach. Do miłego...

Awatar użytkownika
LUKIThesis
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2123
Rejestracja: 15 lip 2013, 14:27
Lokalizacja: Stolica

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: LUKIThesis » 23 lut 2015, 23:25

Tak, złe ciśnienie w skrzyni będzie powodować szarpnięcia ale biegówki też się psują . U mnie po wymianie samych głównych i pozostawieniu starych biegówek skrzynia z 1 na 2 przy sporym rozgrzaniu zmianę dokonywała przy 2,5 tys obr/min . Po wymianie biegówek zmiany były zgodne z danymi z tabeli .
Warto dołożyć te 5 stówek, oszczędzi to nerwów i pracy . Mimo wszystko korpus stary z wypracowanymi bostami i nowymi elektrozaworami nie poprawi pracy skrzyni .
Po ile masz główne ? Nadal kosztują po 600 zł / szt ?
Trzy główne przy tej cenie dadzą 1800 zł plus pięć biegowych po 100 zł / szt chyba nie jest opłacalne . Lepiej kupić cały kompletny korpus . Masz nowe ?

Awatar użytkownika
grzegorz m
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 376
Rejestracja: 05 mar 2011, 20:55
Lokalizacja: Gliwice

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: grzegorz m » 24 lut 2015, 10:54

Też się zgadzam,że wasza dyskusja jest ciekawa o pouczająca. Tylko proszę mis się czasem nie kłócić :D :D :D
Dorzucił bym jeszcze swój mały problem po remoncie skrzyni a mianowicie zawsze pierwsze włożenie lewarka w pozycję D z N powoduje włączenie biegu z lekkim opóźnieniem i delikatnym szarpnięciem.Następne są plynne i miękko załącza się bieg.
Jakieś pomysły?

Awatar użytkownika
LUKIThesis
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2123
Rejestracja: 15 lip 2013, 14:27
Lokalizacja: Stolica

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: LUKIThesis » 24 lut 2015, 11:58

Grzegorz my się nie kłócimy. Też pisze o swoich przeżyciach ze skrzynią i o tym co mi nerwy szarpało .
Moim zdaniem problem z opóźnieniem wbicia pierwszego przełożenia może wynikać ze złego nauczenia skrzyni. Nauczanie to nie tylko nauka w czasie jazdy. Druga sprawa to należałoby wyeliminować złe ustawienie linki zmiany biegów na pozycjonerze na skrzyni jeśli jest nieprawidłowe. Zabawa na kilka minut przy Thesis z silnikiem 3,0 lub 3,2 i chyba 2,4 PB , w klekotach jest ciaśniej i trzeba demontować pokrywę filtra pow. i dolot z filtra do turbo .

Drakman
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 28
Rejestracja: 03 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: Drakman » 24 lut 2015, 22:05

Znowu masz rację kolego Luki ale cały czas bierzemy pod uwagę, że kolega był na naprawie w zakładzie gdzie chyba wiedzą co robią i takich podstaw jak kontrola zmianówek czy ustawienie wybieraka nie przeoczyli. Poza tym problem z tego co wyczytałem dotyczył delikatnego tąpnięcia 2/1 a nie uderzenia czy przeciągnięcia przy zmianie 1/2. Przy wyżej opisanym kolegi problemie procedura, którą podałem w zupełności powinna załatwić problem, "chyba" że panowie z tego zakładu poszli na skróty. Ale to tylko dywagacje, więc nie chcemy wyciągać pochopnych wniosków. Głównym jednak tematem tego wątku były uderzania na postoju a to jest jak wyżej podałem problem z neutral control (czyli jak podajecie "luzem skrzyni na hamulcu na D) P.S. uderzenie 3/2 lub 2/1 to jest problem za późno zrzuconego ciśnienia lock-up a nie zmianówki.
Elektrozawory zmianowe kiedy się uszkodzą (lub są bardzo zużyte/nieszczelne) zazwyczaj skrzynia monituje błędem np. "przepływ hydrauliczny solenoid S3" a co za tym idzie częstym wyrzucaniem trybu awaryjnego. Kiedy samochód ma przejechane bez wymian oleju 180 tys. lub więcej może być konieczna wymiana valve body jeśli nie trzyma liniowe ciśnienie, faktycznie sama wymiana elektrozaworów nie pomoże. Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
LUKIThesis
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2123
Rejestracja: 15 lip 2013, 14:27
Lokalizacja: Stolica

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: LUKIThesis » 24 lut 2015, 22:23

Bogu dzięki, że jest ktoś taki jak TY, który mimo zawodu, z którego czerpie pieniądze dzieli się wiedzą i nie ukrywa prawdy : ok2 :

Czyli za problem uderzenia po zatrzymaniu winny jest SLS ? Tak mi się zawsze wydawało.

Co do biegówek to muszę napisać, że mimo wbijania u mnie biegów z opóźnieniem nie miałem błędów, może z powodu zbyt wczesnego wyłapania problemu i szybkiemu wyeliminowania.

Robiłeś już Lancie Thesis ? Nie widzę na Twojej stronie.
Volvo ma bardziej zaawansowane procedury uczenia. Można je ponoć dokonać na warsztacie.

Awatar użytkownika
Alley
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 502
Rejestracja: 09 maja 2007, 0:00
Skype: alleyek
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Żuromin
Kontakt:

Re: Thesis - problem ze skrzynią

Post autor: Alley » 25 lut 2015, 0:27

Drakman pisze:Znowu masz rację kolego Luki ale cały czas bierzemy pod uwagę, że kolega był na naprawie w zakładzie gdzie chyba wiedzą co robią i takich podstaw jak kontrola zmianówek czy ustawienie wybieraka nie przeoczyli. Poza tym problem z tego co wyczytałem dotyczył delikatnego tąpnięcia 2/1 a nie uderzenia czy przeciągnięcia przy zmianie 1/2. Przy wyżej opisanym kolegi problemie procedura, którą podałem w zupełności powinna załatwić problem, "chyba" że panowie z tego zakładu poszli na skróty. Ale to tylko dywagacje, więc nie chcemy wyciągać pochopnych wniosków. Głównym jednak tematem tego wątku były uderzania na postoju a to jest jak wyżej podałem problem z neutral control (czyli jak podajecie "luzem skrzyni na hamulcu na D) P.S. uderzenie 3/2 lub 2/1 to jest problem za późno zrzuconego ciśnienia lock-up a nie zmianówki.
Elektrozawory zmianowe kiedy się uszkodzą (lub są bardzo zużyte/nieszczelne) zazwyczaj skrzynia monituje błędem np. "przepływ hydrauliczny solenoid S3" a co za tym idzie częstym wyrzucaniem trybu awaryjnego. Kiedy samochód ma przejechane bez wymian oleju 180 tys. lub więcej może być konieczna wymiana valve body jeśli nie trzyma liniowe ciśnienie, faktycznie sama wymiana elektrozaworów nie pomoże. Pozdrawiam.
Czyli reasumując z Twojej wiedzy mój problem zarzucanie 2-3 i z 3-2 (teraz już mniej) to problem głównie elektrozaworów ciśnieniowych, liniowych? Jestem właśnie przed zmiana całego korpusu elektrozaworów, waham się jeszcze na regeneracją. Ostatnimi czasy w ogóle nie dało się jeździć. Drive - EPB i awaryjny z elektrozaworem nr.3. Podmieniłem ciśnieniowe oraz zwykłe elektrozawory ze swojego starego sterownika i problem zniknął. Z tym, że skrzynia 1-2-3 waliła niemiłosiernie. Tak jakbym trzymał równo gaz, a ktoś obcy wciskał sprzęgło i odpuszczał, z tym, że obroty nie rosły. Wyglądało mi to na "wypadające biegi" oraz "zapinające się biegi". Problem ustawał gdy nie był używany w ogóle elektrozawór 3ciego biegu tj. 4 i 5 bieg. Lockupa mam bardzo późno, dopiero 130 km/h. Rzadkością z nachyleniem terenu z górki 120 km/h. Problem miałem z połączeniem po canie z układem hamulcowym, ASO Mława naprawiło ten problem. Dlatego też mogę się brać za skrzynie. Przepływomierz sprawny, przepustnica sprawna, czujniki wszystkie OK, termostat z lekka niedomaga. Na dniach to zrobię.
537-407-123

Samochód jest dopiero wtedy szybki, kiedy rano stoisz przed nim i boisz się go otworzyć.

Nadsterowność wzbudza strach w pasażerach. Podsterowność ? w kierowcy.

Jeżeli wszystko jest pod kontrolą jedziesz zbyt wolno.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”