Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3301
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: adamM20 » 27 lut 2018, 10:56

kond243 pisze: 27 lut 2018, 3:24 Zastanawia mnie jedna sprawa. Czemu po zamontowaniu chłodnicy powietrznej w volvo temperatura płynu jest o prawie 40stopni mniejsza niż przy wymienniku ciepła. I czemu fabryka zastosowała w Kappie 20vt jak i Thesis 2.4 20v normalne chlodnice a nie wymiennik ciepła.. Sam w mojej Teresie wyżuciłem wymiennik ciepła na rzecz chłodnicy z 2.4jtd20v. Mając jeszcze Kappe Vis i wymieniając olej to z visa po przebiegu 8tyś km olej ten wygląda dużo gorzej niż olej z Teresy po tym samym przebiegu. . A vis go bardziej przepala.Przy -18 stopniach 1.9 jtd w Grande Punto nie ma problemu z nagrzaniem się. A co do Passata to ten typ tak ma. Touran z zepsutym webastem nie złapał temperatury wiekszej jak 50stopni. Podróż do Krk i z powrotem czyli 80km. Te silniki na dużym mrozie mają problem z nagrzaniem się. Większość mocno obciążonych silników ma chłodnice oleju powietrzną a nie wymiennik ciepła.
... na początek fotka temperatury paska z dnia dzisiejszego. Temperatura zewnętrzna -13 stopni i wszystko wróciło do normy auto grzeje jak w lipcu. Dodam, że rano przejeżdżam około 13 kilometrów. Passat ogólnie nie ma problemów z grzaniem tak samo jak wszystkie porzednie a trochę ich już było .....
Nie wiem dlaczego w Kappie nie montowano wymienników ciepła ale pewnie z tych powodów, o których już napisałem to jest z racji większej niezależności skrzyń ASB z chłodnicami powietrznymi a w przypadku silników dodatkowy odbiór ciepła z wymiennika ciepła oleju i alternatora wymaga jednak rozbudowania system chłodzenia silnika.
Co do oleju to jego ocena w trakcie wymiany jest bardzo subiektywna, zarówno jego kolor jak i konsystencja nie świadczy o niczym o ile oczywiście wymiana przeprowadzona jest w oznaczonych przez producenta okresach wymiany.
Każdy konstruktor silnika przperowadza wszystkie obliczenia parametrów jego pracy w tym obliczenia w zakresie obciążeń cieplnych. Najogólnie mówiąc wynikiem tych obliczeń i optymalizacji jest wykres parametrów momentu obrotowego i mocy w funkcji obrotów. Jak wiesz każda maszyna energetyczna ma tym większą sprawność energetyczną im wyższa jest jej temperatura pracy. Tak samo jest w przypadku silników i przekładni wliczając ASB. Każda ingerencja a taką jest montaż większej chłodnicy oleju zaburza proces pracy silnika czy tego chcesz czy też nie. Twoje intencje są jak najbardziej sensowne wszak w efekcie otrzymujesz niższą temperaturę oleju chroniąc go przed przepalaniem przy okazji chroniąc silnik przed nadmierną temperaturą. Jednak jak wszystko na tym świecie ma swoje plusy i minusy. Kosztem takich działań jest obniżenie sprawności silnika czego oczywiście w żaden sposób nie odczujesz ot po prostu parę stopni niższej temperatury silnika czy przekładni oznacza zmniejszenie sprawności o jakieś 1,5% a zużycie paliwa o 2% i o czym tu rozmawiać, tematu nie ma efekt został osiągnięty zawory skrzyni, koła zębate itd mają niższą temperaturę a więc są trwalsze i mniej awaryjne.
Jak już napisałem Twoje działanie jest właściwe i wynika przede wszystkim z dbałości o swój samochód/silnik co jest jak najbardziej pozytywnym i godnym naśladowania działaniem.
Tak tylko na marginesie oderwanie od obliczeń i teorii jest wskazane i konieczne w budowaniu rzeczywistej podpartej doświadczeniem wiedzy na temat maszyn energetycznych i ich cieplnych obciążeń. Dla przykładu kiedyś wydawało mi się, że jeśli w silniku S38 "Komara" dorzucę trzeci pierścień tłokowy to zwiększę kompresję w cylindrze i na zupełnym luzie zacznę wyprzedzać wszystkich użytkowników czeskich "Jawek".
Zgadnij czym to się skończyło? Jaki element teorii udowodniłem takim działaniem?
Pozdrawiam.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: kond243 » 27 lut 2018, 11:55

Trzeci pierścień zwiększył opory wewnętrzne oraz zwiększył tarcie i temperatur panującą wewnątrz cylindra. Oraz pogorszył osiągi. Wyszło przeciwnie do zamierzonego efektu.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3301
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: adamM20 » 27 lut 2018, 20:33

kond243 pisze: 27 lut 2018, 11:55 Trzeci pierścień zwiększył opory wewnętrzne oraz zwiększył tarcie i temperatur panującą wewnątrz cylindra. Oraz pogorszył osiągi. Wyszło przeciwnie do zamierzonego efektu.
... brawo : yesyes : . Dokładnie tak było, w zasadzie nawet zwykły rozpędzony pierwszokomunijny składak potrafił wyprzedzić mojego "Komara". To był blamaż i wielki wstyd ....
Właśnie to jeden z wielu przykładów kiedy bez teoretycznej wiedzy popartych nawet prostymi obliczeniami ani rusz, na usprawiedliwienie dodam, że miałem wtedy jakieś 14 lat nie lubiłem szkoły i w nosie miałem podstawy mechaniki i jakieś tam wzory skróconego mnożenia.
Serdecznie pozdrawiam!!!

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”