Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Awatar użytkownika
pawel1234
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 378
Rejestracja: 11 sie 2009, 12:50
Imię: Paweł
Lokalizacja: Brwinów/k.Warszawy

Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: pawel1234 » 22 gru 2016, 8:56

Witam :)

Takie przemyślenia mnie wzięły :)

Z tego co wiem to skrzynia automatyczna w Thesis nie lubi wysokich temperatur i to ją niszczy.Chłodnica w tej skrzyni jest wielkości pięści, w Lybrze zaś automat ma dużo większą chłodnicę (pomniejszona wersja normalnej chłodnicy) z wentylatorem.

Ciekawe czy założenie takowej chłodnicy z Lybry do Thesis zmniejszyło by ryzyko psucia się tej skrzyni.

Co o tym myślicie ? :)
Lancia Lybra 2.0 COMFORTRONIC
Lancia Ypsilon 0.9 Automat 2016r.

czerwony1969
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 15
Rejestracja: 03 kwie 2016, 12:08
Imię: piotr
Lokalizacja: Nowogard Zachodniopomorskie

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: czerwony1969 » 22 gru 2016, 20:43

Witam,w mojej Thesis 2.4jtd 175KM po lewej stronie za przednim kołem za nadkolem w zderzaku jest chłodnica oleju ASB z wentylatorem.

Awatar użytkownika
LUKIThesis
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2123
Rejestracja: 15 lip 2013, 14:27
Lokalizacja: Stolica

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: LUKIThesis » 22 gru 2016, 22:06

czerwony1969 pisze:Witam,w mojej Thesis 2.4jtd 175KM po lewej stronie za przednim kołem za nadkolem w zderzaku jest chłodnica oleju ASB z wentylatorem.
Pewny jesteś ? Sam lub na zlecenie to wykonali?
Fabrycznie ta chłodnica nie jest od oleju skrzyni tylko od oleju silnika . Zagłęb się bardziej i po przysłowiu " po nitce do kłębka " czyli po wężach od chłodnicy do końca, raczej do silnika a dokładnie do rozdzielacza przy filtrze oleju silnikowego.
;)

A odnośnie większej chłodnicy to nie wiem gdzie można ją upchnąć.

czerwony1969
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 15
Rejestracja: 03 kwie 2016, 12:08
Imię: piotr
Lokalizacja: Nowogard Zachodniopomorskie

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: czerwony1969 » 23 gru 2016, 18:14

o.k. może mój błąd ,przyznaję nie sprawdziłem,dzięki za uwagę ,sprawdzę,ale tak przy okazji przy jakiej temp.powinien się włączać i gdzie jest bezpiecznik od tego wentylatora?

Awatar użytkownika
ArtoKucior
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1458
Rejestracja: 14 lip 2013, 6:49
Imię: Artur
Lokalizacja: Płońsk

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: ArtoKucior » 23 gru 2016, 18:41

pawel1234 pisze:Witam :)

Takie przemyślenia mnie wzięły :)

Z tego co wiem to skrzynia automatyczna w Thesis nie lubi wysokich temperatur i to ją niszczy.Chłodnica w tej skrzyni jest wielkości pięści, w Lybrze zaś automat ma dużo większą chłodnicę (pomniejszona wersja normalnej chłodnicy) z wentylatorem.

Ciekawe czy założenie takowej chłodnicy z Lybry do Thesis zmniejszyło by ryzyko psucia się tej skrzyni.

Co o tym myślicie ? :)
Ja myślę, że dołożenie chłodnicy napewno nie zaszkodzi. Podobno często się to robi do amerykańskich samochodów z automatem gdzie często występuje objaw gotowania oleju w skrzyni. Czy ktoś do Thesis dokładał chłodnicę? Nie słyszałem, nie widziałem...Swoją ex z automatem raz stałem w korku w Wawie około 2 godzin (już po wymianie elektrozaworów) i nic dziwnego, żadnego błędu skrzyni czy coś mi nie wywaliło...więc. Czy jest sens?

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: kond243 » 23 gru 2016, 20:55

Automat w Thesis ma wymiennik ciepła "płyn chłodzący - olej skrzyni. Są wyjścia i można dołożyć chłodnice oleju oraz termostat przepływowy na węże od oleju. Taki termostat tani może nie jest ale spełnia swoje zadanie. Dokładaliśmy taki sprzęt do Volvo xc70 siedzi tam ta sama skrzynia przystosowana do przystawki kątowej i napędu 4x4.A jeśli chodzi sens takiej przeróbki to jest i to bardzo duży. Olej w korkach bardzo się nagrzewa nawet 130stopni a to bardzo skraca żywotność elektrozaworów, konwertera itp. Założyliśmy chłodnice z Alfy Romeo 156 2.5 V6 z wentylatorem ori. Został podpięty pod termowyłącznik który został wkręcony na wyjściowym wężu z chłodnicy. Teraz w korkach olej w skrzyni ma Maks 91stopni bo termostat jest na88 stopni. I to hula aż miło . teraz się już nie przegrzewa.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
ArtoKucior
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1458
Rejestracja: 14 lip 2013, 6:49
Imię: Artur
Lokalizacja: Płońsk

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: ArtoKucior » 24 gru 2016, 9:44

kond243 pisze:Automat w Thesis ma wymiennik ciepła "płyn chłodzący - olej skrzyni. Są wyjścia i można dołożyć chłodnice oleju oraz termostat przepływowy na węże od oleju. Taki termostat tani może nie jest ale spełnia swoje zadanie. Dokładaliśmy taki sprzęt do Volvo xc70 siedzi tam ta sama skrzynia przystosowana do przystawki kątowej i napędu 4x4.A jeśli chodzi sens takiej przeróbki to jest i to bardzo duży. Olej w korkach bardzo się nagrzewa nawet 130stopni a to bardzo skraca żywotność elektrozaworów, konwertera itp. Założyliśmy chłodnice z Alfy Romeo 156 2.5 V6 z wentylatorem ori. Został podpięty pod termowyłącznik który został wkręcony na wyjściowym wężu z chłodnicy. Teraz w korkach olej w skrzyni ma Maks 91stopni bo termostat jest na88 stopni. I to hula aż miło . teraz się już nie przegrzewa.
To fajna sprawa i wydłuża żywotność elektrozaworów napewno : ok2 :

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3301
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: adamM20 » 26 lut 2018, 10:40

ArtoKucior pisze: 24 gru 2016, 9:44
kond243 pisze:Automat w Thesis ma wymiennik ciepła "płyn chłodzący - olej skrzyni. Są wyjścia i można dołożyć chłodnice oleju oraz termostat przepływowy na węże od oleju. Taki termostat tani może nie jest ale spełnia swoje zadanie. Dokładaliśmy taki sprzęt do Volvo xc70 siedzi tam ta sama skrzynia przystosowana do przystawki kątowej i napędu 4x4.A jeśli chodzi sens takiej przeróbki to jest i to bardzo duży. Olej w korkach bardzo się nagrzewa nawet 130stopni a to bardzo skraca żywotność elektrozaworów, konwertera itp. Założyliśmy chłodnice z Alfy Romeo 156 2.5 V6 z wentylatorem ori. Został podpięty pod termowyłącznik który został wkręcony na wyjściowym wężu z chłodnicy. Teraz w korkach olej w skrzyni ma Maks 91stopni bo termostat jest na88 stopni. I to hula aż miło . teraz się już nie przegrzewa.
To fajna sprawa i wydłuża żywotność elektrozaworów napewno : ok2 :
... jak zwykle kij ma dwa końce. Chłodnica choć mała jest chłodnicą przeciwprądową z dużymi strumieniami przepływów (duże entalpie) i tak naprawdę może mieć większą sprawność chłodniczą niż niejedna powietrzna nawet jeśli jest 10 razy większa. Ot to taka zaleta chłodnic cieczowych, przeciwprądowych w stosunku do powietrznych.
Dzisiaj w drodze do pracy przy dużych mrozach moja "passacina" miała duży problem z utrzymaniem temperatury ciepła i oczywiście układ chłodzenia ze sprawnym termostatem nie dał rady. Jak wygląda temepratura oleju ASB w Thesis, która po przerobieniu na powietrzną jest dodatkowo świetnie chłodzona lodowatym powietrzem? Czy widział ktoś zatkaną chłodnicę "zmrożonym olejem"? Jak znajdę zdjęcia to wrzucę. Konsekwencje zmrożonej chłodnicy bywają niestety przykre ....
Generalnie należy pamiętać, że "wspólny" układ chłodzenia ASB i silnika jest bardzo ale to bardzo korzystny, chłodzenie jest bardzo skuteczne a dodatkowo układ pracuje w obie strony, to jest, jeśli olej ASB potrzebuje trochę ciepła to je otrzyma od silnika bo akurat termostat właśnie sie otworzył ....
Co do wielkości chłodnicy w ASB Thesis to pomimo, że jest "mikroskopijnie mała" tak jak już napisałem powyżej lepiej spełnia swoje zadanie niż dwie lub nawet trzy chłodnice powietrzne, niezależnie gdzie zostały zamontowane. Za całość układu chłodzenia silnika i ASB odpowiada odpowiedniej wielkości chłodnica z jej wspomaganiem w postaci wentylatora.
Pozdrawiam
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: pietrek125 » 26 lut 2018, 11:02

Wymiennik (chłodnica) woda-olej ma jedną wadę... jak się rozszczelni... to po zawodach...ja osobiście zamierzam wywalić wymiennik i za pomocą adapteru (wbrew temu co pisze kol. kond243 wersja skrzyni AW55 zastosowanej w Thesis nie ma gotowych króćców do chłodnicy zewnętrznej, pewnie mu się pomyliło z wersją zastosowaną w Volvo) zastosować chłodnicę powietrzna z termostatem od Merca A/B który ma dwie chodnice powietrzną i wodną... tylko ja nie zamierzam eksploatować Thesiski w zimie...
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: kond243 » 26 lut 2018, 11:15

Volvo ma wyjścia na chłodnice oleju. Xc70 lata bez problemów ze skrzynią już drugi rok jest tam zamontowany czujnik temperatury i rzadko kiedy olej w skrzyni przekracza 95stopni. Więc powietrzna chłodnica z alfy 156 q2 działa bardzo dobrze. W Thesis mi się wydawało że też powinny być krućce bo jest ta sama skrzynia można powiedzieć.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: pietrek125 » 26 lut 2018, 15:16

I w Volvo i Lancii jest AW55 i na tym podobieństwa się kończą... skrzynie mają całkiem inne korpusy i mechatronikę...ponoć ta w Thesis jest bardziej zbliżona do tych wersji z Opla i Renault.
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: kond243 » 26 lut 2018, 15:35

I nie czarujmy się te w volvo są trwalsze. Jeśli ktoś dbał o olej to skrzynia przejedzie 400tyś bez remontu. A co do chłodnicy przeciwprądowej to dziwne Włosi zrobili w kappie 20vt czy Thesis 2.4 jtd 20v w tych silnikach nie ma wymiennika ciepła tylko duża chlodnica powietrzna.Widać chłodnica powietrzna jest mimo wszystko dużo wydajniejsza. W kappie mam zmienioną na większą tą chłodnice i jakoś olej w niej nie zamarza nie zatyka jej. Skrzynia też ma ciśnienie oleju. A w volvo założony jest termostat bardzo podobny do tego W kappie 20vt. Zawsze mała część oleju jest kierowana chłodnice więc nie ma możliwosci aby olej zamarzł bo cały czas krąży. W każdym razie w volvo sprawdza się ten układ bardzo dobrze. Bo bez chłodnicy powietrznej temp oleju dochodziła do 130 stopni. A teraz maks 95stopni. I taka skrzynia będzie żyć długo olej się nie przepala a temperatura ni unicestwia elektrozaworów. A co do Tego passata jeśli to diesel to bez dogrzewacza sie nie zagrzeje przy mrozie poniżej-10stopni. Przerabiałem temat w touranie i ten wynalazek miał webasto tylko zepsute i przy -20 stopniach było zimniej niż w maluchu. Po naprawie webasto zaczął się normalnie rozgrzewać. Fakt szybko 70stopni a potem jeszcze długo nie było pełnej temperatury roboczej.Najciekawsze że do dziś wielu producentów stosuje chłodnice powietrzne do automatów między innymi BMW ,Mercedes Jeep,Nawet Kia. I te skrzynię są ok i pracują długo i są mało awaryjne.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3301
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: adamM20 » 26 lut 2018, 22:21

kond243 pisze: 26 lut 2018, 15:35 Widać chłodnica powietrzna jest mimo wszystko dużo wydajniejsza. W kappie mam zmienioną na większą tą chłodnice i jakoś olej w niej nie zamarza nie zatyka jej. Bo bez chłodnicy powietrznej temp oleju dochodziła do 130 stopni. A teraz maks 95stopni. I taka skrzynia będzie żyć długo olej się nie przepala a temperatura ni unicestwia elektrozaworów. A co do Tego passata jeśli to diesel to bez dogrzewacza sie nie zagrzeje przy mrozie poniżej-10stopni. Najciekawsze że do dziś wielu producentów stosuje chłodnice powietrzne do automatów między innymi BMW ,Mercedes Jeep,Nawet Kia. I te skrzynię są ok i pracują długo i są mało awaryjne.
... chłodnica powietrzna z racji własności termicznych powietrza (jego gęstości) jest zawsze mniej wydajna i dlatego odbiór tej samej ilości ciepła wymaga znacznie wiekszej powierzchni czynnej. Jeśli zmieniłeś chłodnicę na większą i nic się złego nie dzieje to bardzo dobrze, po prostu nie przekroczyłeś pewnej granicy płynności oleju, który nie ma tendencji do "zaklejania" chłodnicy.
Konstrukcje układów chłodzenia oleju ASB mogą być oczywiście różne ale każdorazowo poddane one są obliczeniom cieplnym i każde z zastosowanych rozwiązań spełnia wymagania. Silniki mają chłodnice oleju silnikowego "mokre", które świetnie spełniają swoje zadanie eliminując potrzebę montażu kolejnej chłodnicy powietrznej pewnie już czwartej lub nawet piątej. Jak dobrze wiesz dzisiaj konstrukcja silnika to "garnitur skrojony na miarę" ze wszystkimi konsekwencjami. Jeśli układ chłodzenia został skrojony optymalnie a tak jest na 100%, to często nie ma on nadwyżki cieplnej na dodatkowy odbiór ciepła z dodatkowych urządzeń jak ASB. Pamiętaj, że w takim przypadku silnik wymaga wiekszej wydajności pompy wodnej, chłodnicy i osprzętu. Jeśli ilość automatów przewidzianych do montażu to 10% to bardzo często wiele łatwiej jest montować skrzynię jako zupełnie inetgralne urządzenie z własnym układem chłodzenia no oczywiście poza elektroniką. Zapewniam Ciebie, że to technologia produkcji i jej optymalizacja decyduje o sposobie chłodzenia ASB a nie sprawność obu chłodnic bo akurat w tym temacie dyskusja jest bezprzedmiotowa.
Passat to diesel 2,0 TDI, który generalnie nie ma problemu z grzaniem. Jakoś tak dzisiaj przy około -18 stopni doznał porażki ale umówmy się przy takich temperaturach każdy motor ma większy lub mniejszy problem z zagrzaniem płynu chłodniczego.
Takie temperatury to na krótkich trasach powrót do przeszłosci czyli kawałka kartonu lub płata gumy :) .
Co do potencjalnej awarii takiej chłodnicy to w zasadzie nie ma się co w niej popsuć. Ta z mojej Thesis (wymieniona bo jakiś niemiecki mechanik przy wyciąganiu silnika uszkodził ją mechanicznie) jest wykonana z dobrej jakości stopu aluminium a jako całość to super proste i trwałe urządzenie jak każdy tego typu wymiennik ciepła.
Pozdrawiam.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: kond243 » 27 lut 2018, 3:24

Zastanawia mnie jedna sprawa. Czemu po zamontowaniu chłodnicy powietrznej w volvo temperatura płynu jest o prawie 40stopni mniejsza niż przy wymienniku ciepła. I czemu fabryka zastosowała w Kappie 20vt jak i Thesis 2.4 20v normalne chlodnice a nie wymiennik ciepła. I jakoś olej ma niższą temperaturę niż przy wymienniku ciepła. Sam w mojej Teresie wyżuciłem wymiennik ciepła na rzecz chłodnicy z 2.4jtd20v. Mając jeszcze Kappe Vis i wymieniając olej to z visa po przebiegu 8tyś km olej ten wygląda dużo gorzej niż olej z Teresy po tym samym przebiegu. Oba silniki przeszły remont generalny. A vis go bardziej przepala.Przy -18 stopniach 1.9 jtd w Grande Punto nie ma problemu z nagrzaniem się. A co do Passata to ten typ tak ma. Touran z zepsutym webastem nie złapał temperatury wiekszej jak 50stopni. Podróż do Krk i z powrotem czyli 80km. Te silniki na dużym mrozie mają problem z nagrzaniem się. Większość mocno obciążonych silników ma chłodnice oleju powietrzną a nie wymiennik ciepła.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Thesis - chłodnica skrzyni automatycznej

Post autor: pietrek125 » 27 lut 2018, 9:03

Diesel ma wyższą sprawność niż benzynowy motor wiec słabiej się nagrzewa... W mojej Octavi 2.5MPI po 4 KM przy temp -15 mam 70st. , a służbowym Caddy 1.6TDI mogę przejechać cały Krk wszerz i wzdłuż i wskazówka nawet nie drgnie... a co do wymiennika to chłodzimy go glikolem o temp. 90st, a przez chłodnicę powietrzną leci powietrze o max. temp. 30-35st w lecie...
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”