Y - termostat

Awatar użytkownika
Marcinus
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 30
Rejestracja: 15 lip 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin

Y - termostat

Post autor: Marcinus » 03 maja 2008, 16:44

Pliz, nie odsylajcie mnie do archiwum.

Jaka temperature powinno pokazywac przy przejechaniu 40 km poza miastem (gaz 1,4)? U mnie wskazowka caly czas opiera sie o dolne 50 C. Czy to normalne?

dawidson

Y 96 -termostat

Post autor: dawidson » 03 maja 2008, 16:46

nie, to nie jest normalne. temperatura powinna wachac sie miedzy 80 a 90 stopni. to czy jezdzisz na gazie czy nie nie gra tu zadnej roli.

Awatar użytkownika
Marcinus
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 30
Rejestracja: 15 lip 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin

Y 96 -termostat

Post autor: Marcinus » 03 maja 2008, 16:50

To bardzo rzutuje na zuzycie paliwa?

dawidson

Y 96 -termostat

Post autor: dawidson » 03 maja 2008, 16:53

bardzo.
zapewne termostat zacial sie w pozycji otwartej. czy ogrzewanie dziala kiepsko lub wcale, szczegolnie w czasie jazdy a na postoju sie poproawia?
Jesli tak to wszystko wskazuje na zaciety termostat. Ciezko mi jest poowiedziec czy w Twoim silniku da sie wymienic sam wklad czy caly termostat, ale koszta nie powinny byc duze...

Awatar użytkownika
Marcinus
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 30
Rejestracja: 15 lip 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin

Y 96 -termostat

Post autor: Marcinus » 03 maja 2008, 17:04

Ogrzewanie dziala duzo lepiej podczas jazdy niz na postoju. Wiesz moze jak to, ze termostat nie dziala poprawnie (czasem pojawia sie wyzsza temperatura) wplywa na zuzycie paliwa?

dawidson

Y 96 -termostat

Post autor: dawidson » 03 maja 2008, 18:00

Uklad chlodniczy silnika ma dwa obiegi cieczy, tzw duzy i maly. Maly obejmuje m.in. glowice, nagrzewnice (odpowiedzialna za ogrzewanie wnetrza), ale co najwazniejsze NIE obejmuje chlodnicy wody (jak latwo sie domyslic to w duzym obiegu znajduje sie chlodnica). Tym w ktorym obiegu krazy woda steruje wlasnie termostat.

Uwaga, uklad chlodniczy ma nie tyle chlodzic silnik ile utrzymywac jego stala, wlasciwa temperature :!:

Kiedy uruchamiasz zimny silnik woda krazy jedynie w malym obiegu. Pomaga to silnikowi szybciej osiagnac wlasciwa temperature/rozgrzac sie. Ma to wyrazne znaczenie np w zimie czy tez w krajach o chlodnym klimacie.
Kiedy silnik juz sie rozgrzeje plyn chlodniczy osiaga nagrzewa sie nadal (krazac nadal po malym obiegu). Dopiero po osiagnieciu temp okolo 90 stopni Celsjusza termostat otwiera sie i zaczyna "przelaczac" obieg cieczy na duzy obieg. Upraszczajac - kieruje rozgrzany plyn chlodniczy do chlodnicy wody w celu jej schlodzenia. Kiedy temp cieczy spadnie termostat znow sie zamyka. Cala ta operacja jest powtarzana cyklicznie zarowno podczas jazdy jak i postoju z pracujacym silnikiem. To wlasnie dlatego stojac w korku mozna obserwowac jak temp plynu chlodniczego dochodzi do np 98 stopni a pozniej spada 90... i tak w kolko.
Najczesciej wystepujace awarie termostatu (bedacego banalnie prostym urzadzeniem mechanicznym) to:
-nie otwieranie sie lub nie otwieranie sie w pelni
-zacinanie sie lub nie domykanie
Nie otwieranie sie termostatu bedzie skutkowalo gotowaniem sie plynu chlodniczego i koncowym efekcie grozi przegrzaniem silnika.
Nie domykanie sie termostatu skutkuje permanetnie niedogrztanym silnikiem. Przeklada sie to na brak ogrzewania wnetrza, zle warunki pracy silnika i wlasnie wzorst zuzycia paliwa.

Jaki jest zwiazek temp plynu chlodniczego ze zuzyciem paliwa?
Przewaznie kazdy silnik trzy czujniki temp plynu chlodniczego.
Jeden jest najczesciej wkrecony w chlodnice i przy okreslonej temp wlacza i wylacza wentylator chlodnicy. On nas w tym konkretnym wypadku kompletnie nie interesuje.
Drugi czujnik jest przewaznie wkrecony w glowice (uwaga, to nie jest zelazna zasada, ale tak jest w kazdym starszym silniku fiata jaki znam). Ten czujnik przesyla sygnal do wskaznika temp znajdujacego sie na desce rozdzielczej. W tym konkretnym wypadku ten czujnik rowniez nas nie interesuje.
Trzeci czujnik znajduje sie w kolektorze ssacym (np starsze silniki SPI Fiata), lub jest wkrecony w termostat (tez starsze silniki SPI Fiata ;) ). Naturalnie to tez nie jest zelazna zasada.
To wlasnie czujnik przekladajacy sie na zuzycie paliwa.
Przekazuje on sygnal do ECU ( Electronic Control Unit - elektronicznej jednostki zarzadzajacej praca silnika). Na bazie owego sygnalu ECU stwierdza czy silnik osiagnal juz temperature "robocza" czy jeszcze nie. Jesli odczyty z czujnika wskazuja, ze plyn chlodniczy ciagle jeszcze nie osiagnal okreslonej temp to mieszanka jest wzbogacana. ECU wtryskuje dodatkowa dawke paliwa aby pomoc zimnemu silnikowi sie rozgrzac. To taki elektroniczny odpowiednik ssania znanaego z silnikow gaznikowych.
I to wlasnie w ten sposob szkodzony termostat przeklada sie na WYRAZNIE wieksze zuzycie paliwa (czasami nawet kilka litrow na kazde 100 km).

Radze wymienic termostat. Jazda z ciagle otwartym termostatem to wieksze spalanie, obnizony komfort (brak ogrzewania) oraz ryzyko uszkodzenia katalizatora spalin (zybt bogata mieszanka).

Jeszcze jakies pytania?

Awatar użytkownika
Marcinus
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 30
Rejestracja: 15 lip 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin

Y 96 -termostat

Post autor: Marcinus » 03 maja 2008, 18:13

Juz nie mam wiecej zadnych pytan. Wytlumaczyles jak chlopu na miedzy - i tak mi wlasnie bylo potrzeba, bo slabo sie znam na samochodach (przynajmniej na razie).

Widac, czas zainwestowac...

dawidson

Y 96 -termostat

Post autor: dawidson » 03 maja 2008, 18:16

ciesze sie, ze moglem pomoc.

Awatar użytkownika
Marcinus
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 30
Rejestracja: 15 lip 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin

Y 96 -termostat

Post autor: Marcinus » 03 maja 2008, 18:23

Dzieki :)

Awatar użytkownika
bart1
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 51
Rejestracja: 16 mar 2008, 0:00
Lokalizacja: warszawa

Y 96 -termostat

Post autor: bart1 » 04 maja 2008, 9:27

No to ja się podłącze ze swoim problemem.
Lancia Y 1.2 8v 60 km
Pokazywała mi na zegarze cały czas temp tak 75st.
Wymieniłem termostat na nowy i jest to samo :(
Po podłączeniu pod kąpa okazało się
że wskaźnik w desce pokazuje bzdury :evil:
I temp pracy silnika jest ok.
No i nie wiem jak dalej ugryźć temat bo Y pali 8-9l na 100 przy bardzo spokojnej jeździe w cyklu mieszanym !!
W termostacie nie było żadnego czujnika (ten który opisujesz że jest odpowiedzialny za spalanie)
"Piękna Włoszka Lancia Ypsilon"

Awatar użytkownika
fazi
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1687
Rejestracja: 09 lis 2007, 0:00
Imię: Maciej
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Y 96 -termostat

Post autor: fazi » 04 maja 2008, 10:43

Zacząć trzeba od tego jak dalekie odcinki pokonujesz bo jak krótkie to tyle pali, moja zona jeżdzi Y 1.2 i pali jej tak 7.5 litra robi odcinki 13km w jedna strone ,Wskazówka temp gdzies po przejechaniu około 2km staje na środku i nic dalej i jest to prawidłowo jestem sam godzien podziwu jak to auto łapie szybko temperature ,moja kappa pomimo wymiany termostatu bo wcale nie łapała teraz po wymianie całego z obudowa jest lepiej ale itak Y łapie szybciej.Pozdrawiam. :D
Alfa Romeo 159 1,9 16v
Mitsubishi ASX 1.8DID 4WD

Awatar użytkownika
bart1
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 51
Rejestracja: 16 mar 2008, 0:00
Lokalizacja: warszawa

Y 96 -termostat

Post autor: bart1 » 04 maja 2008, 11:37

Moja Pani ma do pracy tak około 25 km w jedna stronę :)
Także nie jest to na pewno kwestia krótkiego odcinka.
Na wskaźnik w desce to wiem, że nie mam co patrzeć, bo jest
uszkodzony :evil:
Wynik 7,5 l uważam, że jest ok, ale nie min. 8 do 9 l
"Piękna Włoszka Lancia Ypsilon"

Awatar użytkownika
kretekpodnietek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 478
Rejestracja: 11 paź 2007, 0:00
Lokalizacja: przeworsk

Y 96 -termostat

Post autor: kretekpodnietek » 04 maja 2008, 11:45

a może sonda lambda juz sie prosi o wymianę? ona ma zazwyczaj wpływ na spalanie.

komputer nie pokazał żadnych błędów?
Lancia nuova delta 1.8 8v LPG 1994r

Pozdrawiam Łukasz

Awatar użytkownika
Marcinus
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 30
Rejestracja: 15 lip 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin

Y 96 -termostat

Post autor: Marcinus » 04 maja 2008, 11:47

A mi zjada 10l gazu jak nic. Ale to silnik 1.4, a te podobno nie sa wcale ekonomiczne.

Awatar użytkownika
bart1
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 51
Rejestracja: 16 mar 2008, 0:00
Lokalizacja: warszawa

Y 96 -termostat

Post autor: bart1 » 04 maja 2008, 11:55

Lambda działa ok była sprawdzana :)
Pomyślę o tym czujniku co napisał kolega wyżej.
Tylko zastanawiam sie że jeżeli komp pokazał ze temp,
pracy jest ok a wentylator włącza sie kiedy trzeba to czy nadal ten czujnik
który podaje temp do ECU może być walnięty :?:
"Piękna Włoszka Lancia Ypsilon"

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”