Y '95-'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
-
- Klubowicz
- Posty: 2136
- Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE
Y '95-'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
Witam
Niestety chłodnice Valeo czy Behr to w tej chwili towar deficytowy. W katalogach występują, ale niestety tylko w katalogach, w magazynach brak. Mają mi u Fiata ściągnąć Valeo, ale nie wiadomo kiedy będzie. Auto było potrzebne więc kupiłem zamiennik, tego akurat pełno. A jest to wersja z układem zamkniętym bez zbiornika wyrównawczego, czyli klasyka w silnikach 8V Fire. Ale do rzeczy, do chłodnicy przykręca się wentylator oraz osłony na blachowkrętach. W zamienniki dziury na te blachowkręty są jakby za małe, do tego śruba sama musi sobie zrobić w tym gwint. No dobra posmarowałem śruby olejem i kręce powoli, niestety badziewny plastik nie wytrzymał i pękł pech chciał, że ten odlew pod śrubę znajduje się na baniaku, więc miałem piękną dziurę i brak szczelności. Myślę dobra moja wina szybko kupiłem drugą już innego cudownego producenta, tym razem już przezornie wkręcałem i wykręcałem te wkręty na gorąco, żeby sobie prowadzenie w tym plastiku zrobiły no i OK udało się, więc pora przejść do montażu, tu nawet obyło się bez komplikacji. Więc zalewanie układu i odpowietrzanie. I się okazało, że gwint na chłodnicy, ten od korka wlewowego ma minimalnie inny skok niż w oryginale i korka nie da się mocno dokręcić, bo przeskoczy gwint. A ten typ układu chłodzenia musi być idealnie szczelny i odpowietrzony inaczej możemy brać się za ściąganie głowicy Więc owinąłem ten gwint specjalną samoprzylepną taśmą aluminiową zakręciłem korek i trzyma na amen.
Niestety chłodnice Valeo czy Behr to w tej chwili towar deficytowy. W katalogach występują, ale niestety tylko w katalogach, w magazynach brak. Mają mi u Fiata ściągnąć Valeo, ale nie wiadomo kiedy będzie. Auto było potrzebne więc kupiłem zamiennik, tego akurat pełno. A jest to wersja z układem zamkniętym bez zbiornika wyrównawczego, czyli klasyka w silnikach 8V Fire. Ale do rzeczy, do chłodnicy przykręca się wentylator oraz osłony na blachowkrętach. W zamienniki dziury na te blachowkręty są jakby za małe, do tego śruba sama musi sobie zrobić w tym gwint. No dobra posmarowałem śruby olejem i kręce powoli, niestety badziewny plastik nie wytrzymał i pękł pech chciał, że ten odlew pod śrubę znajduje się na baniaku, więc miałem piękną dziurę i brak szczelności. Myślę dobra moja wina szybko kupiłem drugą już innego cudownego producenta, tym razem już przezornie wkręcałem i wykręcałem te wkręty na gorąco, żeby sobie prowadzenie w tym plastiku zrobiły no i OK udało się, więc pora przejść do montażu, tu nawet obyło się bez komplikacji. Więc zalewanie układu i odpowietrzanie. I się okazało, że gwint na chłodnicy, ten od korka wlewowego ma minimalnie inny skok niż w oryginale i korka nie da się mocno dokręcić, bo przeskoczy gwint. A ten typ układu chłodzenia musi być idealnie szczelny i odpowietrzony inaczej możemy brać się za ściąganie głowicy Więc owinąłem ten gwint specjalną samoprzylepną taśmą aluminiową zakręciłem korek i trzyma na amen.
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz ,Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V Peugeot 206 cc
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 14
- Rejestracja: 12 cze 2013, 22:50
- Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Re: Y '95 -'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
Hej, mam właśnie problem z układem chłodzenia w Lancii Y. Wymieniłem już termostat, czujnik termiczny w chłodnicy, uszczelkę pod głowicą wraz z innymi uszczelnieniami (zestaw uszczelniający) i nadal po 15-20 minutach pracy silnika temperatura dobija 130 stopni i mam czerwoną lampkę. Możesz rozwinąć temat chłodzenia, może coś podpowiedzieć?Lukasz_TG pisze:A ten typ układu chłodzenia musi być idealnie szczelny i odpowietrzony inaczej możemy brać się za ściąganie głowicy
- stabraf
- Administrator
- Posty: 8477
- Rejestracja: 22 lut 2008, 0:00
- Imię: Andrzej
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Re: Y '95 -'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
A wentylator i jego sterowanie masz sprawne? Węże do chłodnicy są gorące?
Kappa 2.0 turbo 20v, sedan '99, 220 pajaców;)
Zeta 2.1 TD Epic FREE
Mapa Użytkowników LKP-kliknij
Kliknij tutaj jeśli chcesz umieścić na mapie swoje dane (swoją Lancię, polecany warsztat, miejsce zlotu lub spotu)
Zeta 2.1 TD Epic FREE
Mapa Użytkowników LKP-kliknij
Kliknij tutaj jeśli chcesz umieścić na mapie swoje dane (swoją Lancię, polecany warsztat, miejsce zlotu lub spotu)
-
- Klubowicz
- Posty: 2136
- Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE
Re: Y '95 -'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
Chyba masz uszkodzony czujnik temperatury gdyby faktycznie było 130 C to wywali wode przez korek chłodnicy. Ostatnio mi poleciał czujnik wentylatora, kupiłem nowy był uszkodzony. Okazało się, że fabrycznie nie ma przekaźnika i przez czujnik płynie ponad 20 Amper. Pojechałem na szrot po używany czujnik porobiłem przekaźnik i działa. Kup jakiś tani miernik z pomiarem temperatury (taki, który ma termistor na kablu ) przyklej taśmą do dolnego przewodu chłodnicy wtedy będziesz wiedział jaka jest faktyczna temperatura.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz ,Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V Peugeot 206 cc
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 14
- Rejestracja: 12 cze 2013, 22:50
- Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Re: Y '95 -'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
Wentylator działa, włącza się. Węże od chłodnicy (dolny i górny gorące i miękkie)A wentylator i jego sterowanie masz sprawne? Węże do chłodnicy są gorące?
ŁukaszTG - mówisz o dwóch czujnikach: temperatury i wentylatora. Żebym był pewien który to który - gdzie są one umiejscowione?
Są jeszcze dwa zonki, wątpię ale może to jest w jakiś sposób powiązane - wewnętrzny nadmuch działa tylko na 3 biegu a przednie wycieraczki tylko w skrajnych położeniach manetki w górę i na dół.
-
- Klubowicz
- Posty: 2136
- Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE
Re: Y '95 -'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
Wentylator działa to dobrze, ale steruje nim zwykły bimetalowy czujnik ten wkręcony w chłodnice normalnie czujnik włącza wentylator przy 90 C ale gdy jest wadliwy może się to zmienić. Normalnie wskaźnik na desce nie powinien przekraczać połowy skali. Dlatego tak jak pisałem miernik uniwersalny z pomiarem temperatury da odpowiedz, ale moim zdaniem wskaźnik oszukuje. A czujnik do wskażnika jest wkręcony do głowicy jak na foto.
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz ,Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V Peugeot 206 cc
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 14
- Rejestracja: 12 cze 2013, 22:50
- Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Re: Y '95 -'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
OK - zobaczę ten czujnik od wskaźnika ale coś ze zdjęciem jest nie tak. Mógłbyś jeszcze raz je zamieścić?
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 14
- Rejestracja: 12 cze 2013, 22:50
- Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Re: Y '95 -'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
Czujnik od wskaźnika wymieniony. Problem jest nadal. Mam pytanie - stojąc przed samochodem, twarzą do niego, w którą stronę powinien obracać się wentylator? Zgodnie ze wskazówkami zegara (w prawo) czy przeciwnie do wskazówek (w lewo)? Pytam ponieważ przybliżając dłoń od jego tylnej strony (od strony silnika) to czuję, że podmuch jest mega silny, natomiast jeżeli przyłożę dłoń na chłodnicę od strony zderzaka to praktycznie nie czuję podmuchu.
-
- Klubowicz
- Posty: 2136
- Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE
Re: Y '95 -'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
Wentylator kręci dobrze, ten podmuch pomiędzy chłodnicą a silnikiem jest normalny. Pytanie co pokazuje wskaznik w momencie wlaczenia sie wentylatora?
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz ,Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V Peugeot 206 cc
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 23
- Rejestracja: 10 paź 2014, 11:28
- Imię: leszek
- Lokalizacja: lublin
Re: Y '95 -'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
i ja wymieniałem chłodnicę , miałem problem z odpowietrzaniem ale przyszedł kolega/mechanik i jakoś dało radę .
ale teraz mam taki objaw - jak stoje w korku temperatura idzie do góry dość szybko , wentylator się włącza i jest git , ale wtedy mam bardzo słabe ogrzewanie .. podczas jazdy jest ok....
aha . i przy okazji..-- gdzie mogę kupić tą karbowaną rurę między filtrem a kolektorem i czy jest ona do czegoś potrzebna ? bo w tej chwili jej nie mam..
ale teraz mam taki objaw - jak stoje w korku temperatura idzie do góry dość szybko , wentylator się włącza i jest git , ale wtedy mam bardzo słabe ogrzewanie .. podczas jazdy jest ok....
aha . i przy okazji..-- gdzie mogę kupić tą karbowaną rurę między filtrem a kolektorem i czy jest ona do czegoś potrzebna ? bo w tej chwili jej nie mam..
Ostatnio zmieniony 01 lis 2014, 16:46 przez leszekmw, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Klubowicz
- Posty: 2136
- Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE
Re: Y '95 -'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
Zapowietrzony dalej masz układ, po forach krążą jakieś mity i legendy na temat odpowietrzania. Robi się to tak: na chłodnicy u góry po prawej stronie masz korek podobny masz na przewodzie nagrzewnicy za kolektorem ssącym oba odkręcasz. Lejesz płyn do chłodnicy jak zaczyna wyciekać tym korkiem na chłodnicy to go zakręcasz, ten na przewodzie nagrzewnicy pozostaje odkręcony, odpalasz gdy zaczyna lecieć płyn z korka na przewodzie nagrzewnicy zakręcasz go i tyle.
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz ,Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V Peugeot 206 cc
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 23
- Rejestracja: 10 paź 2014, 11:28
- Imię: leszek
- Lokalizacja: lublin
Re: Y '95 -'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
Łukasz no tak robiliśmy mniej więcej..
ale zrobiłem jeszcze jedną rzecz ..jakoś tego płynu nalało się dość dużo i miałem go prawie na max , stwierdziłem że na zimę odciągnę go trochę żeby silnik się nagrzewał szybciej i wydaje mi się że to od tamtej pory tak się stało .. dolałem teraz znów prawie na max ale zdaje się że niewiele to dało ...rzadko nia jeżdżę to inna sprawa ..w sumie jest odpalana raz na tydzień..
ale zrobiłem jeszcze jedną rzecz ..jakoś tego płynu nalało się dość dużo i miałem go prawie na max , stwierdziłem że na zimę odciągnę go trochę żeby silnik się nagrzewał szybciej i wydaje mi się że to od tamtej pory tak się stało .. dolałem teraz znów prawie na max ale zdaje się że niewiele to dało ...rzadko nia jeżdżę to inna sprawa ..w sumie jest odpalana raz na tydzień..
-
- Klubowicz
- Posty: 2136
- Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE
Re: Y '95 -'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
Sprawdz czy nie ma wycieków, często zapowietrza się przez nagrzewnice, da się łatwo to sprawdzić, w kabinie czuć płyn i parują szyby. Czasami też cieknie spod pompy wody, tu jest problem, bo wyciek da się zauważyć dopiero po zdjęciu osłony rozrządu.
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz ,Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V Peugeot 206 cc
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 1
- Rejestracja: 18 mar 2015, 20:25
- Imię: seba
- Lokalizacja: Wypełnij to pole
Re: Y '95 -'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
witam
Czy ktoś może mi pomóc mam Lancię Y z 98 r silnik 1.1 została wymieniona nagrzewnica, po nagrzewnicy przyszedł czas na termostat i pompę wody,okazało się że uszczelka. Zdjąłem głowice, dałem do splanowania i sprawdzenie szczelności głowica ok, wymieniłem uszczelkę. wszystko było ok, ale tylko na miesiąc znowu zaczęło wywalać płyn i ubywał. Zdecydowałem się na wymianę silnika z Fiata Punto 1.2 8v jednak kolektor ssący i wydechowy nie pasował,więc rozebrałem słupek 1.2 i założyłem głowice 1.1; szczelną skręciłem do kupy i pochodziło tydzień i znowu ubywa płyn. Czy powinienem dokręcić głowice drugi raz? Uszczelka była ta gruba. Osprzęt przełożyłem z silnika 1.1.
Czy ktoś może mi pomóc mam Lancię Y z 98 r silnik 1.1 została wymieniona nagrzewnica, po nagrzewnicy przyszedł czas na termostat i pompę wody,okazało się że uszczelka. Zdjąłem głowice, dałem do splanowania i sprawdzenie szczelności głowica ok, wymieniłem uszczelkę. wszystko było ok, ale tylko na miesiąc znowu zaczęło wywalać płyn i ubywał. Zdecydowałem się na wymianę silnika z Fiata Punto 1.2 8v jednak kolektor ssący i wydechowy nie pasował,więc rozebrałem słupek 1.2 i założyłem głowice 1.1; szczelną skręciłem do kupy i pochodziło tydzień i znowu ubywa płyn. Czy powinienem dokręcić głowice drugi raz? Uszczelka była ta gruba. Osprzęt przełożyłem z silnika 1.1.
-
- Klubowicz
- Posty: 2136
- Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE
Re: Y '95 -'03 - uwaga na chłodnice - zamienniki
Miałem podobnie, chłodnica nowa, nagrzewnica nowa, głowica zrobiona, pompa wymieniona. Po zrobieniu głowicy było OK przez 3 miesiące. Nagle zaczeło gwałtownie ubywać płynu, bez widocznego wycieku, a spaliny nie szły do wody. Okazało się, że silikon na pompie wody puścił, a przy założonym deklu rozrządu nie było tego widać.
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz ,Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V Peugeot 206 cc