Ypsilon 2015 - dodatkowy elektryczny grzejnik PTC do ogrzewania wnętrza
: 05 gru 2018, 23:12
Modele Lancii Ypsilon wyprodukowane po 2011 roku, fabrycznie zostały wyposażone w elektryczną grzałkę do ogrzewania wnętrza auta. W Lanciach przeznaczonych na rynek polski Grzejnik PTC był wyposażeniem opcjonalnym. W moim Ypsilonie z 2015 roku niestety brak jest dodatkowej elektrycznej nagrzewnicy. Chciałbym doposażyć auto w takie ogrzewanie. Ze względu na duże zużycie prądu nagrzewnica w zasadzie służy do odmrażania przedniej szyby. Jest to przydatna funkcja w mroźne dni, wystarczy uruchomić auto i po 3 minutach szron schodzi z szyby czołowej.
Ustaliłem, że w obudowie nagrzewnicy jest miejsce przeznaczone do montażu grzejnika PTC, wystarczy wyciąć wyprofilowaną plastikową zaślepkę i wsunąć grzejnik do środka nagrzewnicy. Grzejnik PTC można uruchomić tylko w określonych warunkach oto, co na ten temat mówi instrukcja obsługi:
„Dodatkowa nagrzewnica (dla wersji/rynków, gdzie przewidziano)
Umożliwia szybkie ogrzanie wnętrza nadwozia w zimnych warunkach pogodowych. Wyłączenie nagrzewnicy następuje automatycznie, gdy osiągnięte zostaną warunki komfortu. Nagrzewnica dodatkowa uaktywnia się automatycznie po obróceniu pokrętła ogrzewania na ostatni zakres w strefie czerwonej i po uruchomieniu wentylatora na co najmniej 1 prędkość. Nagrzewnica działa tylko przy niskiej temperaturze zewnętrznej i niskiej temperaturze płynu chłodzącego, nie włącza się, jeśli napięcie akumulatora jest niewystarczające”
Używaną grzałkę oraz sterownik do niej można kupić na allegro za 100zł. Największym jednak problemem jest sterowanie tym ustrojstwem i wpięcie do instalacji elektrycznej auta. Brak jakiejkolwiek dokumentacji, zwłaszcza schematu instalacji elektrycznej może okazać się barierą nie do przeskoczenia. Do starszych modeli Ypsilona produkowanych do 2011 roku schematy można kupić na Ebayu, jednak do nowszych modeli od czasu, kiedy produkcje przeniesiono do Polski dotarcie do jakiejkolwiek dokumentacji jest raczej niemożliwe, przynajmniej dla mnie. Jedyna dostępna dokumentacja to baza części zamiennych Fiat Eper.
Ustaliłem, że w obudowie nagrzewnicy jest miejsce przeznaczone do montażu grzejnika PTC, wystarczy wyciąć wyprofilowaną plastikową zaślepkę i wsunąć grzejnik do środka nagrzewnicy. Grzejnik PTC można uruchomić tylko w określonych warunkach oto, co na ten temat mówi instrukcja obsługi:
„Dodatkowa nagrzewnica (dla wersji/rynków, gdzie przewidziano)
Umożliwia szybkie ogrzanie wnętrza nadwozia w zimnych warunkach pogodowych. Wyłączenie nagrzewnicy następuje automatycznie, gdy osiągnięte zostaną warunki komfortu. Nagrzewnica dodatkowa uaktywnia się automatycznie po obróceniu pokrętła ogrzewania na ostatni zakres w strefie czerwonej i po uruchomieniu wentylatora na co najmniej 1 prędkość. Nagrzewnica działa tylko przy niskiej temperaturze zewnętrznej i niskiej temperaturze płynu chłodzącego, nie włącza się, jeśli napięcie akumulatora jest niewystarczające”
Używaną grzałkę oraz sterownik do niej można kupić na allegro za 100zł. Największym jednak problemem jest sterowanie tym ustrojstwem i wpięcie do instalacji elektrycznej auta. Brak jakiejkolwiek dokumentacji, zwłaszcza schematu instalacji elektrycznej może okazać się barierą nie do przeskoczenia. Do starszych modeli Ypsilona produkowanych do 2011 roku schematy można kupić na Ebayu, jednak do nowszych modeli od czasu, kiedy produkcje przeniesiono do Polski dotarcie do jakiejkolwiek dokumentacji jest raczej niemożliwe, przynajmniej dla mnie. Jedyna dostępna dokumentacja to baza części zamiennych Fiat Eper.