Y - jak jeździć ekonomicznie???

Awatar użytkownika
felix
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 13
Rejestracja: 10 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Slupca / Poznan

Y - jak jeździć ekonomicznie???

Post autor: felix » 14 wrz 2007, 0:18

Witam mam pytanko: wie ktos moze jak najbarsziej ekonomicznie wychodzi dobranie biegów? Szczególnie "4" i "5". Zastanawiam sie czy u Was jest tak samo: po miescie góra na "3".

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

biegi w Ygrek

Post autor: Nat » 14 wrz 2007, 0:27

Znajdź w necie albo w manualu, przy jakich obrotach jest max moment i przyspieszaj na najniższym biegu do tych obrotów, po sekundzie zmieniaj na bieg wyżej i znowu do tych obrotów (nie dalej). No i hamuj silnikiem oraz zwalniaj z dala widząc czerwone światło, mniej cisnąc na gaz...
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
Orsya
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 813
Rejestracja: 23 maja 2006, 0:00
Lokalizacja: Wrocław

biegi w Ygrek

Post autor: Orsya » 14 wrz 2007, 13:23

a jaki masz silnik w tym swoim Ygreku?
była LANCIA MUSA:((
nowe cavallino rampante:)))) tylko w innym opakowaniu:)))
tel. 504 279 488

Awatar użytkownika
felix
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 13
Rejestracja: 10 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Slupca / Poznan

biegi w Ygrek

Post autor: felix » 15 wrz 2007, 16:16

dzieki :D a silnik 1,4 12V

Awatar użytkownika
Orsya
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 813
Rejestracja: 23 maja 2006, 0:00
Lokalizacja: Wrocław

biegi w Ygrek

Post autor: Orsya » 15 wrz 2007, 16:22

no to staraj się nie wkręcać go na wysokie obroty...
3 lub 3,5 tys to max do zmiany biegów
chyba że masz ciężką nogę, to wtedy powyższa zasada nic nie da
była LANCIA MUSA:((
nowe cavallino rampante:)))) tylko w innym opakowaniu:)))
tel. 504 279 488

AlexRS
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 6
Rejestracja: 11 mar 2012, 12:21
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Y - jak jezdzic ekonomicznie???

Post autor: AlexRS » 14 kwie 2012, 16:18

witam,

kupiłem żonie Y rocznik '2000, silnik 1,1
dopiero teraz będę liczył, jakie ma spalanie (jeździ po mieście, początkujący kierowca)
jak ustawić prędkość do ekonomicznej jazdy? widzę, że licznik jest elastyczny, ale nie chciałbym go zajechać

4: od 45 km/h
5: od 65 km/h

co proponujecie? nie mam obrotomierza

Awatar użytkownika
evoluzione
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 107
Rejestracja: 07 cze 2008, 0:00
Lokalizacja: Qrów

Re: Y - jak jeździć ekonomicznie???

Post autor: evoluzione » 16 kwie 2012, 21:43

To trzeba niestety wyczuć, ciężko to napisać na podstawie suchych liczb.
Mój Y 1.2 8V z pedałem w podłodze pali 8 litrów 8-O , natomiast przy normalnym (ale nieekonomicznym) obchodzeniu się pali jakieś 6,5.

Za dwa tygodnie mam do zrobienia 1000km to sprawdzę spalanie na trasie w dwóch wariantach - ogień i piórko :D to dam znać.
pozdrawiam
Daniel
503134781

Jest - Lancia Y 1.2 8V Słonik, Honda Transalp 600V, Honda Varadero 125
Jest w rodzinie :-) - Lancia Lybra 2.0 20v SW
Były :-( - W kolejności chronologicznej - Fiat 126p 600cm włoski, Daewoo Matiz :-), Corsa B GSi, Cinque Sporting 1.1, Corsa A GSi, Cinque 900 Trofeo Abarth, Cinque Sporting 1.1, BMW E30 325, Fiesta 1.8D, Corsa B 1.7D, Suzuki Samurai 1.3, Lancia Delta 2.0 HPE, Suzuki Vitara 1.6, Citroen Berlingo 1.9D

sawik
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 13
Rejestracja: 21 mar 2012, 11:02
Imię: Karol
Lokalizacja: Wypełnij to pole

Re: Y - jak jeździć ekonomicznie???

Post autor: sawik » 18 kwie 2012, 9:26

Na szczęście te ipsilionki są całkiem ekonomiczne, choć przy obecnych cenach paliw to każdy oszczędzony litr się liczy :)

AlexRS
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 6
Rejestracja: 11 mar 2012, 12:21
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Y - jak jeździć ekonomicznie???

Post autor: AlexRS » 19 kwie 2012, 21:58

znów miałem okazję trochę pojeździć, wyszła mała modyfikacja:

3: od 20 km/h
4: od 40 km/h

nigdy tak nie jeździłem, a tu mam wrażenie silnik (na słuch) pracuje najlepiej
oczywiście na prostej drodze przy ekonomicznej jeździe wieczorem po głównych drogach miasta

obawiam się, że spalanie w przypadku Y mojej żony to będzie jakieś 7 l/100km minimum : beczy :

ponawiam pytanie, czy silnik tego typu (1,1) nie wykituje mi przy jeździe na tak niskich obrotach?

Awatar użytkownika
evoluzione
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 107
Rejestracja: 07 cze 2008, 0:00
Lokalizacja: Qrów

Re: Y - jak jeździć ekonomicznie???

Post autor: evoluzione » 04 maja 2012, 9:58

Jak powiedziałem, tak uczyniłem i 1 maja mój Y zrobił 1000km. : yesyes :

Prędkość przelotowa zawierała się w przedziale 90 - 130km/h.

Średnia wyszła mi aż 80km/h 8-O - ale to zasługa w miarę pustych dróg tego dnia.

Spalanie 5,12 l/100km. : yesyes : Wynik ten uznałem za całkiem dobry zważywszy, że 120km/h to była norma. Przyjmując, że jazda ekonomiczna to około 90-100km/h to wynik zapewne byłby poniżej 5 litrów, tak z 4,7 może, ale to już "gdybanie".

Podsumowując Y spalił odrobinę mniej niż zakładałem i całkiem przyjemnie się jechało :)
pozdrawiam
Daniel
503134781

Jest - Lancia Y 1.2 8V Słonik, Honda Transalp 600V, Honda Varadero 125
Jest w rodzinie :-) - Lancia Lybra 2.0 20v SW
Były :-( - W kolejności chronologicznej - Fiat 126p 600cm włoski, Daewoo Matiz :-), Corsa B GSi, Cinque Sporting 1.1, Corsa A GSi, Cinque 900 Trofeo Abarth, Cinque Sporting 1.1, BMW E30 325, Fiesta 1.8D, Corsa B 1.7D, Suzuki Samurai 1.3, Lancia Delta 2.0 HPE, Suzuki Vitara 1.6, Citroen Berlingo 1.9D

Awatar użytkownika
thermano
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 750
Rejestracja: 13 kwie 2011, 7:50
Imię: Tomasz

Re: Y - jak jeździć ekonomicznie???

Post autor: thermano » 04 maja 2012, 11:09

Byłem kiedyś na mini szkoleniu z Mistrzem Polski w Ecodriwingu ( nie pamiętam nazwiska )
Podał główną zasadę stosowaną przez niego i innych speców . Na każdym biegu wciskać pedał do ok. 3/4 głębokości i po osiągnięciu ok. 2500 obr. wrzucać następny bieg aż do momentu włączenia zakładanego biegu docelowego . Następnie utrzymywać stałą prędkość na docelowym biegu i możliwie niskie obroty . Nie bać się zbyt niskich obrotów ( np. na poziomie 1500 obr. w nowoczesnym TD ) ale przy konieczności przyspieszania zredukować bieg a nie przyspieszać ze zbyt niskich obrotów ( ochrona dwumasu ) Nie bać się wysokiego ciśnienia w oponach ( mówił nawet o 2,8 - 3,0 bar ) pod warunkiem akceptacji pogorszenia komfortu . Do tego rzeczy oczywiste - jak nie wożenie mas zbędnych ( czyli "tony" pierdół w bagażniku , wyłączanie klimy jeśli są ku temu warunki ) , zamykanie okien itp.
No i oczywiście pamiętajmy , że prędkość podnosi siłę oporu powietrza do kwadratu :)
"Jak pięknie się różnimy..."
DELTA 1.6 MultiJet ORO - EGR & DPF off z nową mapą : 149 KM / 362 Nm - Tramonto / Fiat 500 L PopStar 1.4 95 KM + LPG kolor BLACK / WHITE
Ty nie kupiłeś Lancii . Dostałeś Ją gratis . Zapłaciłeś tylko za udział w przedsięwzięciu ... No i przedsięwzięcie się zes...ło :(
-----------------------------------------

AlexRS
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 6
Rejestracja: 11 mar 2012, 12:21
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Y - jak jeździć ekonomicznie???

Post autor: AlexRS » 07 maja 2012, 22:20

Amerykańscy naukowcy (no bo jacy inni jeszcze mogli to zbadać :D) doszli do wniosku, że bardziej opłacalne z punktu widzenia poboru mocy i oszczędności paliwa jest włączenie klimy, niż otwarcie okna

oczywiście im wyższa prędkość, tym różnica spalania (na niekorzyść otwartego okna) jest jeszcze większa
otwarte okno to morderstwo dla aerodynamiki pojazdu

w 1.1 nie mamy obrotomierza, ale na słuch wyczuwam, kiedy takie obroty są osiągnięte
co do TDI (skoda służbowa) rzeczywiście przyspieszenie jest najbardziej efektywne przy naciśnięciu gazu do 3/4

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Re: Y - jak jeździć ekonomicznie???

Post autor: Nat » 29 paź 2012, 14:03

AlexRS pisze:Amerykańscy naukowcy (no bo jacy inni jeszcze mogli to zbadać :D) doszli do wniosku, że bardziej opłacalne z punktu widzenia poboru mocy i oszczędności paliwa jest włączenie klimy, niż otwarcie okna

oczywiście im wyższa prędkość, tym różnica spalania (na niekorzyść otwartego okna) jest jeszcze większa
otwarte okno to morderstwo dla aerodynamiki pojazdu
Kiedyś mogli być nie tylko amerykańscy naukowcy, ale i radzieccy uczeni ;)
To prawda, ale jak kiedyś tam wyczytałem, tylko powyżej jakiejś tam prędkości. Tylko jakiej? :hmmm:
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Lukasz_TG
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2136
Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE

Re: Y - jak jeździć ekonomicznie???

Post autor: Lukasz_TG » 29 paź 2012, 14:10

Mi Y1.4 12V nigdy więcej jak 7 nie spalił, a silnik napewno już nie jest pierwszej młodości 210 000km, dodam jeszcze, że mam opony 185.
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz :),Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V :) Peugeot 206 cc :)

Awatar użytkownika
Michor
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2386
Rejestracja: 05 lut 2012, 10:17
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Y - jak jeździć ekonomicznie???

Post autor: Michor » 29 paź 2012, 14:57

Nat pisze:
AlexRS pisze:Amerykańscy naukowcy (no bo jacy inni jeszcze mogli to zbadać :D) doszli do wniosku, że bardziej opłacalne z punktu widzenia poboru mocy i oszczędności paliwa jest włączenie klimy, niż otwarcie okna

oczywiście im wyższa prędkość, tym różnica spalania (na niekorzyść otwartego okna) jest jeszcze większa
otwarte okno to morderstwo dla aerodynamiki pojazdu
Kiedyś mogli być nie tylko amerykańscy naukowcy, ale i radzieccy uczeni ;)
To prawda, ale jak kiedyś tam wyczytałem, tylko powyżej jakiejś tam prędkości. Tylko jakiej? :hmmm:

Można przyjąć że od tych 100 km/h aerodynamika i opór powietrza zaczyna istotnie działać - dlatego też utrzymując te 90-110 samochód pali "mało" a w porównaniu do 130-140 przy których spalanie zaczyna drastycznie rosnąć.

Dla porównania - moje R19, przy przelotowych 90-110 paliło 6,2-6,5l/100. wystarczyło pogonić na 130-140 i wskakiwało na 7,5 :)
BMW E39 Touring - 4,4 V8

ODPOWIEDZ

Wróć do „Pozostałe”