Phedra 2.0 JTD 2004 - problem ze skrzynią AL4

whydack2
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 4
Rejestracja: 25 maja 2016, 01:40
Imię: Paweł
Lokalizacja: Warszawa

Phedra 2.0 JTD 2004 - problem ze skrzynią AL4

Postautor: whydack2 » 25 maja 2016, 02:00

Witam wszystkich,

Mam Lancię Phedraz 2004r, z silnikiem JTD 107KM i skrzynią AL4.

Od kilku dni zacząłem obserwować takie objawy:
1) losowe szarpanie przy zmianie 1-2 (wręcz zatelepanie autem) - wcześniej też delikatnie szarpało, ale te skrzynie podobno tak mają
2) Znacząco wzrosło szarpnięcie przy wolnych redukcjach (przy dojeżdżaniu do świateł)
3) CO NAJGORSZE - po rozgrzaniu skrzyni, zaczyna czasem (dosłownie - losowo) dziwnie pracować. jakby chodziła tylko na 3 biegu, z niego ruszała (bardzo wolno rusza z dużym poślizgiem - jak CVT, nie zapina lockupu) i nie przełącza na 4 bieg. W tych momentach również przy nietypowo wysokiej prędkości włącza "żeglowanie" (przy 60km/h, przy odpuszczonym gazie - zeruje obroty do jałowych).

Z 3 punktem nie ma żadnej prawidłowości - czasem wystarczy zatrzymać auto, wrzucić na N i ponownie na D - i jest OK, a czasem nie pomaga.
Czasem pomaga ponowny rozruch silnika, czasem nie. Czasem "samo się naprawi" w czasie jazdy (w końcu wrzuci 4 lub pozostałe biegi zaczną działać).
Czasem problem pojawi się już po 10km, czasem po 100km.

Komputer auta niczego nie pokazuje, żadna kontrolka nie zapala się.

Olej w skrzyni był wymieniany statycznie 60kkm temu. I tu moje drugie pytanie, do ludzi którzy znają ta skrzynię / mają z nią doświadczenie:

Wymieniać statycznie, czy dynamicznie? Czy to prawda że po dynamicznej wymianie jest duża szansa że w ogóle auto przestanie jechać???
Korci do wymiany dynamicznej (żeby wypłukać cały ten syf, bo dużo wskazuje że powyższe to wina oleju), ale czytając wskazówki i opinie róznych "magików" po forach aż włos jeży się na głowie i człowiek głupieje.

Dzięki z góry za merytoryczne podpowiedzi.

Awatar użytkownika
pääkäyttäjä
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Posty: 4975
Rejestracja: 23 maja 2012, 20:57
Imię: Damian
Lokalizacja: Rybnik

Postautor: pääkäyttäjä » 25 maja 2016, 05:54

Wymienia się albo statycznie albo dynamicznie. Dynamiczna jest lepsza i droższa ale wtedy nie ma czegoś takiego, że stary olej wymieszany jest w nowy. Przy statycznej wymianie, trzeba co 1000 km przyjechać na kontrolę i ewentualnie uzupełnić olej. W układzie zostaje olej, tak cca 3l.

Twoja skrzynia zachowuje się tak, jakby miała za niskie ciśnienie oleju. Najlepiej zrobisz, jak podjedziesz do speców a nie amatorów od ASB, na diagnostykę. U mnie wyciekajacy olej powodował szarpanie przy zmianie z 1 na 2, z R na 1 a w czasie jazdy na wzniesieniu - falowanie. A błędu brak :-)

Nie wiem, kto wcisnął Tobie kit, że skrzynia po dynamicznej wymianie przestanie jeździć - chyba, że nie wiem... Nowy olej wypłucze syf ze skrzyni i ona sama zacznie źle pracować ale to by oznaczało, że ze skrzynią było coś nie tak wcześniej.

Wysłane z mojego D6603 przy użyciu Tapatalka
Obrazek - SEAT IBIZA FL 1.9 SDI
Obrazek - FORD MONDEO IV 1.8 TDCi

Historia: Renault 21 1.7 GTS, Lancia Lybra 1.8 LX, Ford Focus II 1.6 16v, Fiat Ulysse II 3.0 V6

Tuulan ja Tuulin tuulinen tuuli tuulee talvella täällä ja tuolla.

whydack2
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 4
Rejestracja: 25 maja 2016, 01:40
Imię: Paweł
Lokalizacja: Warszawa

Re: Phedra 2.0 JTD 2004 - problem ze skrzynią AL4

Postautor: whydack2 » 26 maja 2016, 10:03

To jest doskonałe pytanie - jak znaleźć speca od ASB?
Macie kogoś wartego polecenia w Warszawie?

Dużo dobrego czytałem i Midparts, ale jak zadzwoniłem do nich to tez usłyszałem że nie wolno robić wymiany dynamicznej.
I nie wiem czy to w końcu prawda, czy tak mówią tylko specjaliści, którzy nie mają sprzętu do wymiany dynamicznej...

Awatar użytkownika
pääkäyttäjä
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Posty: 4975
Rejestracja: 23 maja 2012, 20:57
Imię: Damian
Lokalizacja: Rybnik

Re: Phedra 2.0 JTD 2004 - problem ze skrzynią AL4

Postautor: pääkäyttäjä » 26 maja 2016, 10:13

Znalezione w sieci:

Dlaczego dynamiczna wymiana jest lepsza? Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów (ASB) jest procesem, który umożliwia wymianę CAŁEGO oleju w układzie. Przy wymianie metodami tradycyjnymi (grawitacyjnie) wymieniane jest zaledwie 40-60% płynów. Reszta pozostaje w przewodach, sterowniku, konwerterze. Tak naprawdę, wymiana tradycyjna to rozmieszanie nowego oleju w starym.

Klienci często pytają: "Słyszałem, że w niektórych automatycznych skrzyniach biegów oleju się nie wymienia. Czy to prawda?" Odpowiadamy z całą stanowczością: NIE! Dlaczego? Nikt nie ma wątpliwości co do zasadności wymiany oleju w silniku. Skrzynia biegów przenosi na koła wygenerowaną przez silnik moc. Obciążenia pomiędzy elementami są ogromne, w związku z tym, jakość środka smarnego ma kapitalne znaczenie.


Info znalazłem tu. Niestety, w Wawie nikogo nie znam ;)
Obrazek - SEAT IBIZA FL 1.9 SDI
Obrazek - FORD MONDEO IV 1.8 TDCi

Historia: Renault 21 1.7 GTS, Lancia Lybra 1.8 LX, Ford Focus II 1.6 16v, Fiat Ulysse II 3.0 V6

Tuulan ja Tuulin tuulinen tuuli tuulee talvella täällä ja tuolla.

whydack2
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 4
Rejestracja: 25 maja 2016, 01:40
Imię: Paweł
Lokalizacja: Warszawa

Re: Phedra 2.0 JTD 2004 - problem ze skrzynią AL4

Postautor: whydack2 » 12 cze 2016, 15:37

Dla potomnych:

Powodem był poluzowany (niedokręcony) elektrozawór EVS2.

Wymieniłem obydwa elektrozawory + olej (statycznie - 4L) u Piotra Karwowskiego w Grodzisku Mazowieckim (serdecznie polecam i pozdrawiam!).

Wszystkie objawy zniknęły, skrzynia pracuje ładnie i wyczuwalnie bardziej miękko niż poprzednio.
Koszt za całość 1100 brutto.

Pozdrawiam wszystkich!


Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości