Strona 1 z 1

Phedra 2.0 JTD 2004 - problem ze skrzynią AL4

: 25 maja 2016, 2:00
autor: whydack2
Witam wszystkich,

Mam Lancię Phedraz 2004r, z silnikiem JTD 107KM i skrzynią AL4.

Od kilku dni zacząłem obserwować takie objawy:
1) losowe szarpanie przy zmianie 1-2 (wręcz zatelepanie autem) - wcześniej też delikatnie szarpało, ale te skrzynie podobno tak mają
2) Znacząco wzrosło szarpnięcie przy wolnych redukcjach (przy dojeżdżaniu do świateł)
3) CO NAJGORSZE - po rozgrzaniu skrzyni, zaczyna czasem (dosłownie - losowo) dziwnie pracować. jakby chodziła tylko na 3 biegu, z niego ruszała (bardzo wolno rusza z dużym poślizgiem - jak CVT, nie zapina lockupu) i nie przełącza na 4 bieg. W tych momentach również przy nietypowo wysokiej prędkości włącza "żeglowanie" (przy 60km/h, przy odpuszczonym gazie - zeruje obroty do jałowych).

Z 3 punktem nie ma żadnej prawidłowości - czasem wystarczy zatrzymać auto, wrzucić na N i ponownie na D - i jest OK, a czasem nie pomaga.
Czasem pomaga ponowny rozruch silnika, czasem nie. Czasem "samo się naprawi" w czasie jazdy (w końcu wrzuci 4 lub pozostałe biegi zaczną działać).
Czasem problem pojawi się już po 10km, czasem po 100km.

Komputer auta niczego nie pokazuje, żadna kontrolka nie zapala się.

Olej w skrzyni był wymieniany statycznie 60kkm temu. I tu moje drugie pytanie, do ludzi którzy znają ta skrzynię / mają z nią doświadczenie:

Wymieniać statycznie, czy dynamicznie? Czy to prawda że po dynamicznej wymianie jest duża szansa że w ogóle auto przestanie jechać???
Korci do wymiany dynamicznej (żeby wypłukać cały ten syf, bo dużo wskazuje że powyższe to wina oleju), ale czytając wskazówki i opinie róznych "magików" po forach aż włos jeży się na głowie i człowiek głupieje.

Dzięki z góry za merytoryczne podpowiedzi.

: 25 maja 2016, 5:54
autor: pääkäyttäjä
Wymienia się albo statycznie albo dynamicznie. Dynamiczna jest lepsza i droższa ale wtedy nie ma czegoś takiego, że stary olej wymieszany jest w nowy. Przy statycznej wymianie, trzeba co 1000 km przyjechać na kontrolę i ewentualnie uzupełnić olej. W układzie zostaje olej, tak cca 3l.

Twoja skrzynia zachowuje się tak, jakby miała za niskie ciśnienie oleju. Najlepiej zrobisz, jak podjedziesz do speców a nie amatorów od ASB, na diagnostykę. U mnie wyciekajacy olej powodował szarpanie przy zmianie z 1 na 2, z R na 1 a w czasie jazdy na wzniesieniu - falowanie. A błędu brak :-)

Nie wiem, kto wcisnął Tobie kit, że skrzynia po dynamicznej wymianie przestanie jeździć - chyba, że nie wiem... Nowy olej wypłucze syf ze skrzyni i ona sama zacznie źle pracować ale to by oznaczało, że ze skrzynią było coś nie tak wcześniej.

Wysłane z mojego D6603 przy użyciu Tapatalka

Re: Phedra 2.0 JTD 2004 - problem ze skrzynią AL4

: 26 maja 2016, 10:03
autor: whydack2
To jest doskonałe pytanie - jak znaleźć speca od ASB?
Macie kogoś wartego polecenia w Warszawie?

Dużo dobrego czytałem i Midparts, ale jak zadzwoniłem do nich to tez usłyszałem że nie wolno robić wymiany dynamicznej.
I nie wiem czy to w końcu prawda, czy tak mówią tylko specjaliści, którzy nie mają sprzętu do wymiany dynamicznej...

Re: Phedra 2.0 JTD 2004 - problem ze skrzynią AL4

: 26 maja 2016, 10:13
autor: pääkäyttäjä
Znalezione w sieci:

Dlaczego dynamiczna wymiana jest lepsza? Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów (ASB) jest procesem, który umożliwia wymianę CAŁEGO oleju w układzie. Przy wymianie metodami tradycyjnymi (grawitacyjnie) wymieniane jest zaledwie 40-60% płynów. Reszta pozostaje w przewodach, sterowniku, konwerterze. Tak naprawdę, wymiana tradycyjna to rozmieszanie nowego oleju w starym.

Klienci często pytają: "Słyszałem, że w niektórych automatycznych skrzyniach biegów oleju się nie wymienia. Czy to prawda?" Odpowiadamy z całą stanowczością: NIE! Dlaczego? Nikt nie ma wątpliwości co do zasadności wymiany oleju w silniku. Skrzynia biegów przenosi na koła wygenerowaną przez silnik moc. Obciążenia pomiędzy elementami są ogromne, w związku z tym, jakość środka smarnego ma kapitalne znaczenie.


Info znalazłem tu. Niestety, w Wawie nikogo nie znam ;)

Re: Phedra 2.0 JTD 2004 - problem ze skrzynią AL4

: 12 cze 2016, 15:37
autor: whydack2
Dla potomnych:

Powodem był poluzowany (niedokręcony) elektrozawór EVS2.

Wymieniłem obydwa elektrozawory + olej (statycznie - 4L) u Piotra Karwowskiego w Grodzisku Mazowieckim (serdecznie polecam i pozdrawiam!).

Wszystkie objawy zniknęły, skrzynia pracuje ładnie i wyczuwalnie bardziej miękko niż poprzednio.
Koszt za całość 1100 brutto.

Pozdrawiam wszystkich!