Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

MobiDoktorGSM
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 578
Rejestracja: 06 lut 2018, 17:44
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Tychy

Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: MobiDoktorGSM » 10 maja 2018, 10:17

Pomyślałem sobie, że dobrze byłoby zebrać wszelkie porady forumowej Braci dotyczącej obsługi automatycznej skrzyni biegów. Szczególnie, że w internecie można znaleźć "porady" mniej czy bardziej szkodzące naszym skrzyniom. A wiadomo - naprawa czy regeneracja tego cacka może słono kosztować..

Dlatego jeśli macie jakieś swoje spostrzeżenia wynikające z wiedzy czy bardziej doświadczenia i zaobserwowanych sytuacji - piszcie : ) Pierwsza kwestia, którą chciałbym podnieść to właściwe parkowanie takim kolosem jak Phedra z automatyczną skrzynią. Najpierw N, zaciągnąć ręczny wyłączyć silnik i P, czy może przy niewielkich wzniesieniach, na parkingach od razu P? (wtedy zauważyłem, że auto czasem się potoczy kilka centymetrów i blokują się koła, jednak czy to dobrze dla samej skrzyni?).
Jest: Lancia Phedra 2.0 16V 2004
Było: Ford Focus 1999 (kombi)

-------

W wolnych chwilach zapraszam na bloga. Zepsuł Ci się telefon? Tablet? Napisz, chętnie pomogę :)

Awatar użytkownika
wujekp
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6894
Rejestracja: 03 paź 2006, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: wujekp » 10 maja 2018, 18:25

MobiDoktorGSM pisze: 10 maja 2018, 10:17 Najpierw N, zaciągnąć ręczny wyłączyć silnik i P
8-O
W obu moich samochodach, wyłączenie silnika na czymkolwiek innym niż P jest traktowane jak "awaria".
Jeśli nie chcesz obciążać "blokady skrzyni", to przy parkowaniu na nachyleniu przed puszczeniem hamulca zasadniczego zaciągnij ręczny. A silnik wyłączam zawsze na P.
Pozdrawiam
Wujek (p)
Lancia Delta III 1.8 tbi, Fiat Croma 2.4
była: Lancia Kappa 2.0T, "Lancia" Voyager/Chrysler T&C 3.8

Liczby nie kłamią, ale kłamcy liczą ...
Jeśli chcesz do mnie napisać wybierz raczej maila zamiast PW - wujekp(małpa)lanciapolska.org - mogę odpowiadać z opóźnieniem na PW :)

Awatar użytkownika
faraon
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Posty: 7276
Rejestracja: 09 gru 2009, 21:50
Skype: nie używam
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: faraon » 10 maja 2018, 18:51

Moje doświadczenia z dwoma automatami - ZF HP18 i AISIN

Zatrzymanie: hamulec zasadniczy - hamulec postojowy (ręczny) - dźwignia na P - wyłączenie silnika
Ruszanie: hamulec zasadniczy - dźwignia na D - hamulec postojowy (ręczny) opuścić - jazda

Inna kolejność zawsze skutkowała utrudnieniami/stukami/oporami przy przełączaniu dźwigni.
Wymiana oleju dynamiczna co najmniej 1 raz na 100 tys. km
Samochodem kieruje głowa. Ręce i nogi to tylko robole ...
Niewidomy może jeździć samochodem ..... - jako pasażer ....

ZAPRASZAM DO SKLEPIKU KLUBOWEGO - TAKICH GADŻETÓW NIE KUPISZ NIGDZIE :!: :!: :!: <<<- klik

Kappa Coupe 3.0 24v automat nr 191 - 1997 - KLIK
FIAT Croma II; 2.4 M-Jet automat - 2008 - KLIK
była =>Kappa SW 2.0 20v + LPG - 1997 - KLIK
była =>Delta HPE 1,6 + LPG Vialle - 1999 - KLIK
Były: Syrena 105 (1974, 1979); PF 125p (1980, 1987); Polonez (1989); MB W123 (1983); Palio weekend (1998); IVECO TD (1998)

pääkäyttäjä

Re: Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: pääkäyttäjä » 10 maja 2018, 20:26

W Ulysse robiłem tak: zatrzymujesz się, wciskasz hamulec, wrzucasz P, zaciągasz ręczny. Unikałbym wrzucania auta na N, chyba że to konieczne.

Na pochyłym terenie nie zalecam zostawiać auta tylko w pozycji P - to może z czasem uszkodzić blokadę skrzyni (auto jest ciężkie).

Odpalanie i gaszenie auta tylko P lub N. Na D, R i innych auta odpalić się nie dało Obrazek

W korku, do świateł czy jakiegokolwiek innego krótkiego zatrzymania - zostawiasz na D i zaciągasz ręczny albo deptasz hamulec zasadniczy. Nie zalecam wahlowania bo skrzynia dostaje wtedy w du... Obrazek

Nie pałujemy skrzyni na zimnym, raczej unikamy gwałtownego deptania skrzyni, tj. mocno skokowego wciskania gazu i startu jak z pole position - chyba, że do zredukowania biegu (kickdown). Zimą warto na sniegu i gdy jest ślisko warto skorzystać z trybu zimowego. Tryb "ręczno-automatyczny" przydaje się wg mnie w górach albo do powolnej jazdy w korku (i nie mówię tu o pełzaniu) ale dość rzadko z tego korzystałem...

Tyle ode mnie po ujezdzaniu Ulysse 3.0 V6 Obrazek

Lähetetty minun Mate 10 Pro laitteesta Tapatalkilla ;-)


Awatar użytkownika
mikee72
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1106
Rejestracja: 21 maja 2015, 9:41
Imię: Mikołaj
Lokalizacja: Poznań

Re: Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: mikee72 » 10 maja 2018, 20:29

Pierwsze auto którym jeździłem to było Audi80 automat (rodziców), ale to było blisko 30 lat temu..
dlatego nie będę się wymądrzał - bo nie mam i nie jeżdżę automatem na co dzień.

Niemniej trochę ujeżdżałem różnych nie swoich i jakoś nie przypominam sobie,
żeby trzeba było przy każdym gaszeniu/odpalaniu używać hamulca ręcznego..?
Lancia Voyager Platinum 3.6 24v PB+LPG A.D.2014
Obrazek

Awatar użytkownika
wujekp
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6894
Rejestracja: 03 paź 2006, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: wujekp » 10 maja 2018, 21:50

W Chryslerze baaardzo rzadko używam "ręcznego" (tam się "ręczny" wbija nogą :D ) w efekcie prawie nie działa : gafa :
W Cromie nieco częściej, ale to jak jest wyraźnie pod górkę.
Pozdrawiam
Wujek (p)
Lancia Delta III 1.8 tbi, Fiat Croma 2.4
była: Lancia Kappa 2.0T, "Lancia" Voyager/Chrysler T&C 3.8

Liczby nie kłamią, ale kłamcy liczą ...
Jeśli chcesz do mnie napisać wybierz raczej maila zamiast PW - wujekp(małpa)lanciapolska.org - mogę odpowiadać z opóźnieniem na PW :)

pääkäyttäjä

Re: Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: pääkäyttäjä » 10 maja 2018, 21:54

mikee72 pisze: Niemniej trochę ujeżdżałem różnych nie swoich i jakoś nie przypominam sobie,
żeby trzeba było przy każdym gaszeniu/odpalaniu używać hamulca ręcznego..?
A kto tak napisał...? Ja zaciagalem ręczny, żeby auto nie opierało się całym ciężarem na blokadzie skrzyni.

Aha, na własne oczy przekonałem się, jak Ulysse zgaszony i zostawiony na D, potrafi stoczyć nawet na lekkim nachyleniu ;)


Lähetetty minun Mate 10 Pro laitteesta Tapatalkilla ;-)

Awatar użytkownika
mikee72
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1106
Rejestracja: 21 maja 2015, 9:41
Imię: Mikołaj
Lokalizacja: Poznań

Re: Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: mikee72 » 11 maja 2018, 6:58

pääkäyttäjä pisze: 10 maja 2018, 21:54 A kto tak napisał...?
A kilku takich :lol:
wujekp: przy parkowaniu na nachyleniu przed puszczeniem hamulca zasadniczego zaciągnij ręczny
faraon: Zatrzymanie: hamulec zasadniczy - hamulec postojowy (ręczny) - dźwignia na P - wyłączenie silnika Ruszanie: hamulec zasadniczy - dźwignia na D - hamulec postojowy (ręczny) opuścić - jazda
pääkäyttäjä: zatrzymujesz się, wciskasz hamulec, wrzucasz P, zaciągasz ręczny

(akurat wujekp napisał o nachyleniu i to jest jasne)

W manualu używam ręcznego chyba tylko w przypadkach:
- parkowanie na pochyłości
- kiedy w aucie pracuje silnik a ja na chwilę wychodzę
- gdy stoję w korku i nie chce mi się trzymać nożnego

Jak pamiętam - załączanie P na toczącym się aucie niczemu nie służy, bo auto dalej się kula
i wytraca prędkość samo albo przez hamowanie, aż w pewnym momencie (przy bardzo małej prędkości)
następuje gwałtowna blokada, która na pewno nie służy dobrze elementom.
a automat na D przy zgaszonym silniku nie ma takiej blokady jak manual - można go pchnąć i jedzie.
Nie wiem tylko jak dokładnie działa P, w starym Audi miałem wrażenie że blokuje koła
- a to by oznaczało, że używanie ręcznego jest zupełnie opcjonalne i przydatne na pochyłościach?
Lancia Voyager Platinum 3.6 24v PB+LPG A.D.2014
Obrazek

Awatar użytkownika
wujekp
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6894
Rejestracja: 03 paź 2006, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: wujekp » 11 maja 2018, 7:20

mikee72 pisze: 11 maja 2018, 6:58 Jak pamiętam - załączanie P na toczącym się aucie niczemu nie służy,
Ależ oczywiście że służy. Rozwaleniu skrzyni :D
Przełożenie z P na cokolwiek innego oraz przełożenie z D w czasie jazdy na cokolwiek innego niż N (w Chryslerze u mnie jeszcze na specjalne tryby pracy skrzyni) jest niemożliwe - musisz wcisnąć hamulec. Jak rozumiem jest to po to, że uniemożliwić realizację podobnych pomysłów :D
Pozdrawiam
Wujek (p)
Lancia Delta III 1.8 tbi, Fiat Croma 2.4
była: Lancia Kappa 2.0T, "Lancia" Voyager/Chrysler T&C 3.8

Liczby nie kłamią, ale kłamcy liczą ...
Jeśli chcesz do mnie napisać wybierz raczej maila zamiast PW - wujekp(małpa)lanciapolska.org - mogę odpowiadać z opóźnieniem na PW :)

pääkäyttäjä

Re: Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: pääkäyttäjä » 11 maja 2018, 7:57

mikee72 pisze: 11 maja 2018, 6:58 A kilku takich :lol:
wujekp: przy parkowaniu na nachyleniu przed puszczeniem hamulca zasadniczego zaciągnij ręczny
faraon: Zatrzymanie: hamulec zasadniczy - hamulec postojowy (ręczny) - dźwignia na P - wyłączenie silnika Ruszanie: hamulec zasadniczy - dźwignia na D - hamulec postojowy (ręczny) opuścić - jazda
pääkäyttäjä: zatrzymujesz się, wciskasz hamulec, wrzucasz P, zaciągasz ręczny

(akurat wujekp napisał o nachyleniu i to jest jasne)

W manualu używam ręcznego chyba tylko w przypadkach:
- parkowanie na pochyłości
- kiedy w aucie pracuje silnik a ja na chwilę wychodzę
- gdy stoję w korku i nie chce mi się trzymać nożnego
Zacznijmy od tego, że manual to nie automat. Automatu nie zostawia się z włączonym silnikiem na D i ręcznym bo jak masz słabsze hamulce albo niezbyt mocno zaciągnięty ręczny, to auto Ci odjedzie. W instrukcji do Ulysse z automatem było dokładnie opisane, jak używać odpowiednich przełożeń wajhy.
Jak pamiętam - załączanie P na toczącym się aucie niczemu nie służy, bo auto dalej się kula
Raz, że chyba nie da się wrzucić w żadnym znanym mi (i ujeżdzanym) automacie P w czasie jazdy/toczenia, dwa - bez hamulca zasadniczego tego nie zrobisz a trzy - po kilku takich akcjach, blokada skrzyni się wysypie a samej skrzyni skraca to zdrowie.
i wytraca prędkość samo albo przez hamowanie, aż w pewnym momencie (przy bardzo małej prędkości)
następuje gwałtowna blokada, która na pewno nie służy dobrze elementom.
Nie, żebym się czepiał ale tak się nie jeździ z automatem... tak samo, jak np. nie wrzuca się w nim R czy D w czasie jazdy w kierunku przeciwnym.
a automat na D przy zgaszonym silniku nie ma takiej blokady jak manual - można go pchnąć i jedzie.
Kiedyś przyjechałem do domu i siku mi się mocno zachciało, nie mogłem już donieść : gafa : Zgasiłem auto, zaparkowałem je na podwórku zostawiając je na D. Po chwili przylatuje sąsiad mówiąc, że auto mi się stoczyło. Dwa - na D czy R nie da się odpalić auta ;)
Nie wiem tylko jak dokładnie działa P, w starym Audi miałem wrażenie że blokuje koła
- a to by oznaczało, że używanie ręcznego jest zupełnie opcjonalne i przydatne na pochyłościach?
Tryb P oznacza zablokowanie skrzyni za pomocą specjalnej zapadki, jeśli użyjesz P bez hamulca ręcznego (zwłaszcza na wzniesieniu), samochód "oprze" się o wspomnianą zapadkę, co spowoduje niepotrzebne naprężenia w skrzyni. Wcześniejsze zaciągnięcie hamulca ręcznego ustabilizuje samochód i pozwoli przedłużyć żywotność skrzyni. Czasem dzieje się tak, że auto bez zaciągniętego ręcznego, zablokuje się w pozycji P i potem jest siłowanie się ze skrzynią (też to przerabiałem przez swoje gapiostwo)...

Ja na serio zalecam zajrzeć do instrukcji obsługi eurowana, tam takie ważne "duperele" są opisane : gafa :

MobiDoktorGSM
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 578
Rejestracja: 06 lut 2018, 17:44
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Tychy

Re: Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: MobiDoktorGSM » 11 maja 2018, 12:16

Bardzo dziękuję Wam za odpowiedzi, teraz Wam zdradzę skąd w ogóle takie moje dywagacje ;) kiedyś pakując na parkingu opona się oparła o krawężnik. Wrzuciłem P (macie też tak, że wtedy podał hamulca robi się miękkszy?), no i zgasiłem silnik i puściłem pedał. Auto delikatnie potoczyło się do przodu i zablokowały się koła. Zastanawiałem się czy właśnie przez takie blokowanie skrzynia nie dostaje, niepotrzebnie oczywiście, zbytniego obciążenia.

Wysłane z mojego D6503 przy użyciu Tapatalka

Jest: Lancia Phedra 2.0 16V 2004
Było: Ford Focus 1999 (kombi)

-------

W wolnych chwilach zapraszam na bloga. Zepsuł Ci się telefon? Tablet? Napisz, chętnie pomogę :)

Awatar użytkownika
wujekp
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6894
Rejestracja: 03 paź 2006, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: wujekp » 11 maja 2018, 18:23

Nie dajmy się zwariować. Ta blokada po to jest, żeby blokować. Faktycznie na większych spadkach lepiej użyć ręcznego, choćby po to żeby potem się nie szarpać z wajchą (tudzież z pogrzebaczem :))
Pozdrawiam
Wujek (p)
Lancia Delta III 1.8 tbi, Fiat Croma 2.4
była: Lancia Kappa 2.0T, "Lancia" Voyager/Chrysler T&C 3.8

Liczby nie kłamią, ale kłamcy liczą ...
Jeśli chcesz do mnie napisać wybierz raczej maila zamiast PW - wujekp(małpa)lanciapolska.org - mogę odpowiadać z opóźnieniem na PW :)

Awatar użytkownika
mikee72
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1106
Rejestracja: 21 maja 2015, 9:41
Imię: Mikołaj
Lokalizacja: Poznań

Re: Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: mikee72 » 11 maja 2018, 20:04

Tam jest blokada kół, czy skrzyni?
Byłem przekonany, że skrzynia w trybie P jest rozłączona - tzn pracuje tak samo jak w trybie N, a blokowane są koła.

Damian: Zacznijmy od tego, że manual to nie automat.
Automatu nie zostawia się z włączonym silnikiem na D i ręcznym bo jak masz słabsze hamulce albo niezbyt mocno zaciągnięty ręczny, to auto Ci odjedzie

--> : tak : manuala też nie zostawia się z włączonym silnikiem na biegu i ręcznym.. skąd takie pomysły?
Lancia Voyager Platinum 3.6 24v PB+LPG A.D.2014
Obrazek

pääkäyttäjä

Re: Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: pääkäyttäjä » 11 maja 2018, 20:45

To jest blokada skrzyni.

Poza tym - czego Ty kurde nie rozumiesz...? Szukasz dziury w całym?

Lähetetty minun Mate 10 Pro laitteesta Tapatalkilla ;-)


Awatar użytkownika
mikee72
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1106
Rejestracja: 21 maja 2015, 9:41
Imię: Mikołaj
Lokalizacja: Poznań

Re: Prawidłowa obsługa automatycznej skrzyni biegów na przykładzie Phedry

Post autor: mikee72 » 11 maja 2018, 23:33

:lol: prawie wszystko rozumiem.. zwłaszcza to, że manual to nie automat..
Nie zrozumiałem natomiast, dlaczego zaraz potem piszesz czego się nie robi z automatem.. tak jakby ktoś to robił z manualem?
Co do dziury w całym.. przecież to nie ja zacząłem punktować każde Twoje zdanie - adnotacjami nieco oderwanymi od cytatów?

Takie ciekawostki znalezione w necie wprowadziły mnie w błąd:
P (parking) - w tym położeniu pozostawiamy samochód na postoju, uruchamiamy go i gasimy. W położeniu P uruchamia się mechaniczna blokada kół. Jeśli auto stoi na wzniesieniu, lepiej najpierw zaciągnąć hamulec ręczny i dopiero przestawić dźwignię na pozycję P - odciążamy w ten sposób blokadę kół. Inaczej powrót dźwigni zmiany biegów do pozycji D może być utrudniony i wymagać użycia większej niż zwykle siły.

Muszę się jeszcze przyznać, że mając hmm.. 18-19 lat podjechałem wspomnianym wcześniej Audi z automatem pod dystrybutor na stacji, który okazał się być nieczynny. Taki ze mnie był mądrala (głupek), że nie chciało mi się obchodzić auta, wsiadłem na siedzenie pasażera odpaliłem auto, wrzuciłem D i lewą nogą przełożoną nad tunelem lekko wcisnąłem gaz. Podkulałem się te kilka metrów pod następny dystrybutor.. i tą samą lewą nogą chciałem zatrzymać auto. Niestety noga się ześlizgnęła, wcisnąłem gaz i ruszyłem prosto w kolejkę aut stojących do myjni. Szukając nogą hamulca odruchowo wrzuciłem P (cały czas siedziałem na miejscu pasażera). Wajhę udało się przełożyć i słychać było terkotanie jakby zapadka szukała miejsca w zębatce. Odkręciłem jeszcze kierą od kolejki i znalazłem hamulec. Kiedy auto prawie stało to zaskoczył w końcu P - to było czuć jakby zablokowało koła. Kozactwo skończyło się niewielką obszurką - zdążyłem jeszcze szybko przesiąść się na fotel kierowcy, żeby nie wyjść na skończonego idiotę.
Głupota głupotą, ale nauka jest na całe życie.. wiem przede wszystkim, że nonszalancja nie popłaca.
Ale pamiętam też, że w tamtym automacie można było wrzucić P podczas jazdy (czy był już wciśnięty hamulec to nie pamiętam) i ostatecznie (może szczęśliwie..) żadnych szkód ze skrzynią, silnikiem, etc. - nie było. To było auto starszej generacji oczywiście - w nowszych ponoć jest blokada takiego przełożenia podczas ruchu, nie sprawdzałem już.
Lancia Voyager Platinum 3.6 24v PB+LPG A.D.2014
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”