Zeta - Problem ze skrzynią/sprzęgłem

Awatar użytkownika
DziQ
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 75
Rejestracja: 10 paź 2013, 14:31
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Stanica k. Gliwic

Zeta - Problem ze skrzynią/sprzęgłem

Post autor: DziQ » 19 cze 2018, 8:29

Witam.
Posiadam skrzynie BE4 (z PSA?) ze sprzęgłem na linkę, w styczniu tego roku (jakieś 10-12kkm temu), wymieniano sprzęgło ponieważ już się ślizgało, a pedał chodził bardzo ciężko.
Pierwsze wrażenie po zmianie - bajka, pedał chodził tak lekko że bałem się że dziurę w podłodze wywalę, z czasem było coraz ciężej, a gdy pojawiły się konkretne temperatury na zewnątrz (być może zbieg okoliczności) tak powyżej 28st + na gorącym silniku, zaczęły się problemy. Efekt jakby się naciągnęła linka, 1, 2 i wsteczny wchodzą z bardzo dużym oporem lub po prostu nie wchodzą (na pracującym silniku, na zgaszony idealnie), a jak zgasiłem silnik wrzuciłem np. 1 odpaliłem to delikatne popuszczenie pedału sprzęgła już "kulało" samochód, więc tutaj wg mnie coś ewidentnie ze sprzęgłem, a nie jak mechanik mówi ze skrzynią że olej gorący to rzadki itp.
Podciągnąłem trochę linkę tak jakby jest lepiej, w sumie cały zlot dojechałem przejeździłem w ten upał rajd rodzinny i było ok, natomiast po powrocie ponownie musiałem znowu ją podciągnąć (dodam że linkę wymieniłem z początku jak zaczęły się problemy). Teraz to poza tym że ciężko chodzi to nawet gumowy element linki w mocowaniu przy skrzyni się po prostu zgniótł, trochę się boję że się linka zerwie.
Ostatnio sprawdzałem mocowanie linki i jak ją popuściłem to łapa z łożyskiem oporowym która po wciśnięciu pedału pociska w tarczę, cała się ruszała na wszystkie strony, może to jest powód problemów? z tego co kojarzę trzyma się na takim trzpieniu, a sama posiada plastikowe "gniazdo" na kulkę trzpienia, jest możliwe że to się sypło? Czy może docisk lub sprzęgło samo, aczkolwiek jak już działa to ani się nie ślizga ani nie szarpie idzie perfect, zestaw był z LUK'a
Proszę pomóżcie bo sam fakt że znowu trzeba zrzucić skrzynię mnie mrozi $$$

Pozdrawiam
DziQ
W Golfach się chodzi, nie jeździ ;) ...wieczny szowinista.
Były: 126p FL '94 vel. ElDiablo , Ford Mondeo mk2 Kombi '99 1.8TD vel. Mondzioł
Są: Lancia Zeta 2.0 PB/LPG '01 vel. Laciek, Daewoo Lanos 1.6 PB/LPG '99 vel. Lalunia

Awatar użytkownika
rob_76
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3633
Rejestracja: 07 kwie 2013, 22:31
Imię: Robert
Lokalizacja: Gdynia/WorldWide

Re: Zeta - Problem ze skrzynią/sprzęgłem

Post autor: rob_76 » 19 cze 2018, 13:58

Po tym, co przeczytalem - zdecydowanie obstawialbym lozyskowanie dzwigni docisku sprzegla - czyli wlasnie te tulejki, ktore sam podejrzewasz. W kappie te tuleje sa metalowe (chyba z brazu) wiec sie nie psuja, ale jesli tutaj sa plastikowe... Nie wiem jak to dokladnie wyglada w Zecie, ale skrzynie chyba trzeba bedzie jednak zdjac...
Aha - zluzuj linke i zrob tu porzadek - bo ja faktycznie zerwiesz, nie mowiac o innych potencjalnych uszkodzeniach...
Autovettura Lancia Beta Coupe S2 2000 119KM Anno Domini '76 - Serce i dusza...
Autovettura Lancia Gamma Coupe S2 2500 i.e. 140KM x2 Anno Domini '80/'81 - Duma i radość...
Autovettura Lancia Kappa Coupe 2400 20V 175KM Anno Domini '98 - Przyjemność i wygoda...
Autovettura Lancia Lybra SW 2.4JTD 140KM Anno Domini '01 - Ekonomika i miekkość...
Chevrolet Volt Hybrid plug-in Anno Domini '13 - Zaawansowanie i oszczędność...
To już wspomnienie: Opel Ascona C 1.6D sedan 4D 54KM, Hyundai Pony IV 1.5 GL sedan 77KM, Renault Clio II Phase I 1.2 RN 60KM, Renault Clio III 1.2 Tce 100KM, Lancia Delta II HPE 2000 16V 139KM, Opel Astra Caravan 1.4 S.P.I. 60KM, Honda Civic VIII 4D 1.8 Ex. 140KM.

Awatar użytkownika
DziQ
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 75
Rejestracja: 10 paź 2013, 14:31
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Stanica k. Gliwic

Re: Zeta - Problem ze skrzynią/sprzęgłem

Post autor: DziQ » 20 cze 2018, 12:56

Witaj.
Jak zluzuje to w ogóle nie pojeżdżę, w załączeniu fotki tej skrzyni (zapożyczone z forum Peugeot'a) padła też opcja że może łożysko oporowe?
Przyuczyłem się wrzucać biegi bez sprzęgła :P w razie zerwania oczywiscie
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
W Golfach się chodzi, nie jeździ ;) ...wieczny szowinista.
Były: 126p FL '94 vel. ElDiablo , Ford Mondeo mk2 Kombi '99 1.8TD vel. Mondzioł
Są: Lancia Zeta 2.0 PB/LPG '01 vel. Laciek, Daewoo Lanos 1.6 PB/LPG '99 vel. Lalunia

Awatar użytkownika
rob_76
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3633
Rejestracja: 07 kwie 2013, 22:31
Imię: Robert
Lokalizacja: Gdynia/WorldWide

Re: Zeta - Problem ze skrzynią/sprzęgłem

Post autor: rob_76 » 20 cze 2018, 13:27

A widzisz - dobrze, ze zalaczyles zdjecia - bo tu konstrukcja jest inna niz w Kappie... Brak jakichkolwiek tulejek :) ! "osia" obrotu dzwigni jest to wybrzuszenie na niej przetloczone (ta stozkowa wypustka zaraz na prawo od lozyska oporowego). Prawdopodobnie pod tym jest jakis kulisty przegub ("kamien"), na ktorym opiera sie dzwignia - oby wymienny, bo mogl ulec uszkodzeniu (rozsypac sie) i daje takie efekty...
Lozysko oporowe tez moze byc przyczyna - dla mnie jednak mniej prawdopodobna.
Tak, czy siak - skrzynia do zdjecia, bo nie da sie tam dostac "in-situ"... :( Moze uda sie cos zobaczyc poprzez wyciecie w obudowie, po zdjeciu linki i odchyleniu dzwigni...(?)
Autovettura Lancia Beta Coupe S2 2000 119KM Anno Domini '76 - Serce i dusza...
Autovettura Lancia Gamma Coupe S2 2500 i.e. 140KM x2 Anno Domini '80/'81 - Duma i radość...
Autovettura Lancia Kappa Coupe 2400 20V 175KM Anno Domini '98 - Przyjemność i wygoda...
Autovettura Lancia Lybra SW 2.4JTD 140KM Anno Domini '01 - Ekonomika i miekkość...
Chevrolet Volt Hybrid plug-in Anno Domini '13 - Zaawansowanie i oszczędność...
To już wspomnienie: Opel Ascona C 1.6D sedan 4D 54KM, Hyundai Pony IV 1.5 GL sedan 77KM, Renault Clio II Phase I 1.2 RN 60KM, Renault Clio III 1.2 Tce 100KM, Lancia Delta II HPE 2000 16V 139KM, Opel Astra Caravan 1.4 S.P.I. 60KM, Honda Civic VIII 4D 1.8 Ex. 140KM.

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3996
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Zeta - Problem ze skrzynią/sprzęgłem

Post autor: volf » 20 cze 2018, 13:32

Jeśli linka ok. (czyli nie porobiły się zadziory itp) to wina tej dźwigni, znaczy jej łożyskowania. Samo łożysko oporowe zostawił bym w spokoju-chyba, ze coś nie tak w jego mocowaniu do owej dźwigienki czy prowadzeniu na tulei...
KAPPA TDS & JTD

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3301
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Zeta - Problem ze skrzynią/sprzęgłem

Post autor: adamM20 » 20 cze 2018, 13:47

rob_76 pisze: 20 cze 2018, 13:27 A widzisz - dobrze, ze zalaczyles zdjecia - bo tu konstrukcja jest inna niz w Kappie... Brak jakichkolwiek tulejek :) ! "osia" obrotu dzwigni jest to wybrzuszenie na niej przetloczone (ta stozkowa wypustka zaraz na prawo od lozyska oporowego). Prawdopodobnie pod tym jest jakis kulisty przegub ("kamien"), na ktorym opiera sie dzwignia - oby wymienny, bo mogl ulec uszkodzeniu (rozsypac sie) i daje takie efekty...
Lozysko oporowe tez moze byc przyczyna - dla mnie jednak mniej prawdopodobna.
Tak, czy siak - skrzynia do zdjecia, bo nie da sie tam dostac "in-situ"... :( Moze uda sie cos zobaczyc poprzez wyciecie w obudowie, po zdjeciu linki i odchyleniu dzwigni...(?)
... racja dźwignia sprzęgła jest na wkręcanym kulowym przegubie ślizgowym. To prosta trwała konstrukcja. Dźwignia powinna posiadać dwie stalowe elastyczne "wąsy", które mocują dźwignię na kuli wspornika. To, że ma luz to normalne, wadą takich dźwigni jest to, że potrafią pękać w miejscu styku z kulą uniemożliwiając normalną pracę sprzęgła (zbyt krótki skok na łożysku oporowym). W Twoim przypadku wygląda na to, że łożysko zatarło się na tulei łożyska oporowego przykręcanej do obudowy skrzyni jedną lub dwiema "ósemkami". Niestety tak jak napisał Kolega musisz zdjąć skrzynię .... :x . Rzeczywiście jeśli zdejmiesz gumową osłonę dźwigni i poświecisz latarką to może uda się Tobie zobaczyć usterkę, spróbuj włożyć dłuższy śrubokręt i spróbuj przesunąć łożysko oporowe ....
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
DziQ
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 75
Rejestracja: 10 paź 2013, 14:31
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Stanica k. Gliwic

Re: Zeta - Problem ze skrzynią/sprzęgłem

Post autor: DziQ » 20 cze 2018, 14:12

Ze ściąganiem skrzyni to się chyba pogodziłem. Tak tutaj jest to dość prosty mechanizm dźwigni, bez tulejek, taki z tulejkami występował w drugim typie skrzyń ML5.
No właśnie jak się fest zagrzeje to jest efekt zbyt krótkiego skoku/docisku/odcisku, ale odnoszę wrażenie tylko jak się dobrze nagrzeje bo i czasem 100km przejadę i luz.
Ja obstawiałem ten element nr 6 tworzywo lub całe widełki może się uszkodziły. poniżej jak to w częściach. Sam docisk naprawdę bym się zmartwił bo kurde no LUK myślę całkiem ok jakość.
Ja mam wrażenie że tutaj łożysko oporowe bezpośrednio wchodzi w tę łapę, niestety sam sprzęgła nie robiłem tylko zleciłem to nie widziałem flaków.
Co ciekawe we wszystkich specyfikacjach w Zecie jest skrzynia ML5, na stronie LUKa, na wszystkich datatechach, a u mnie jest BE4 :P
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
W Golfach się chodzi, nie jeździ ;) ...wieczny szowinista.
Były: 126p FL '94 vel. ElDiablo , Ford Mondeo mk2 Kombi '99 1.8TD vel. Mondzioł
Są: Lancia Zeta 2.0 PB/LPG '01 vel. Laciek, Daewoo Lanos 1.6 PB/LPG '99 vel. Lalunia

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3301
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Zeta - Problem ze skrzynią/sprzęgłem

Post autor: adamM20 » 20 cze 2018, 14:28

... to w zasdzie prawie wszystko jest jasne, jeśli wykluczyć samo sprzęgło to w mojej opinii pozostaje jedynie tuleja łożyska. W wyższej temperaturze nieco się rozrzerza i "łapie" łożysko. Tak czesto właśnie przez tuleje "padały" fiaty. Panewka jest tylko łożyskowaniem dźwigni i trudno mi jest sobie wyobrazić ażeby potrafiła postawić taki opór, cóż sam jestem ciekawy.
Daj znać po naprawie.
Powodzenia.

Awatar użytkownika
DziQ
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 75
Rejestracja: 10 paź 2013, 14:31
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Stanica k. Gliwic

Re: Zeta - Problem ze skrzynią/sprzęgłem

Post autor: DziQ » 20 cze 2018, 14:48

Czyli stawiasz na łożysko oporowe? bo ta tuleja do mnie nie dociera które to miało by być z elementów schematu :P :roll:
W Golfach się chodzi, nie jeździ ;) ...wieczny szowinista.
Były: 126p FL '94 vel. ElDiablo , Ford Mondeo mk2 Kombi '99 1.8TD vel. Mondzioł
Są: Lancia Zeta 2.0 PB/LPG '01 vel. Laciek, Daewoo Lanos 1.6 PB/LPG '99 vel. Lalunia

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3301
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Zeta - Problem ze skrzynią/sprzęgłem

Post autor: adamM20 » 20 cze 2018, 14:57

... na rysunku jej nie masz ponieważ to część składowa skrzyni biegów. Na zdjęciu skrzyni jest ona widoczna, to tuleja "obejmująca" wałek sprzęgłowy, po której posuwistym ruchem przesuwane jest łożysko oporowe. Wewnątrz tulei masz simmer uszczelniający wałek sprzęgłowy.
Tak jeszcze przed wyciągnięciem skrzyni spróbuj może, mając do dsypozycji Kumpla i kanał najazdowy, zdjąć osłonę gumową dźwigni i "polskim sposobem" wrzucić choć odrobinę smaru grafitowego na przedmiotową tuleję. Nie wiem czy na pewno pomoże ale być może wykluczy samą tuleję.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
DziQ
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 75
Rejestracja: 10 paź 2013, 14:31
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Stanica k. Gliwic

Re: Zeta - Problem ze skrzynią/sprzęgłem

Post autor: DziQ » 20 cze 2018, 14:59

Spróbuję, dzięki.
Będę się musiał zakręcić żeby to samemu porozbierać z kimś w temacie i miejscem, niestety w garażu nie mam kanału :(
W Golfach się chodzi, nie jeździ ;) ...wieczny szowinista.
Były: 126p FL '94 vel. ElDiablo , Ford Mondeo mk2 Kombi '99 1.8TD vel. Mondzioł
Są: Lancia Zeta 2.0 PB/LPG '01 vel. Laciek, Daewoo Lanos 1.6 PB/LPG '99 vel. Lalunia

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”