Zeta 2.0JTD - demontaż i wymiana rozrusznika - fotorelacja

Awatar użytkownika
arekm
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 7
Rejestracja: 22 mar 2011, 21:07
Lokalizacja: ZSZ

Zeta 2.0JTD - demontaż i wymiana rozrusznika - fotorelacja

Post autor: arekm » 15 wrz 2011, 17:43

: witaj :

Nie mogłem nigdzie w sieci znaleźć nic na ten temat więc zmuszony byłem nauczyć się sam. Przedstawiam poniżej foto z opisem krok po kroku. Może komuś się przydać.

Problem pojawił się kilka dni temu, kiedy po przekręceniu stacyjki usłyszałem tylko cyknięcie. Zadziałał tzw. bendiks jednak zero reakcji rozrusznika. Następnego dnia było to dwa razy itd. itd. Ostatniego dnia przed całkowitym "kaputt" pomagało jeszcze kilkakrotne, szybkie przekręcanie stacyjki (po którymś razie zapalał).
W związku z powyższym stanąłem przed faktem demontażu rozrusznika. Pomyślałem, że znajdę coś w sieci na ten temat jednak myliłem się. Jako, że bałem się oddawać auto do mechanika, który by wykorzystał moje auto jako królika doświadczalnego postanowiłem zrobić to osobiście. Perspektywa ta nie napawała mnie optymizmem kiedy przypomniałem sobie jak ciasno jest w "Zetkach" pod maską.

Jednak do rzeczy,

UWAGA zdjęcia w odwrotnej kolejności!!!!!
Przed zabraniem się do pracy podejrzałem rysunki w eperze.

Pierwszą rzeczą, do której się zabrałem było wymontowanie filtra paliwa (który i tak zamierzałem wymienić). W mojej Z siedzi system BOSCH - a. Na pierwszy ogień poszły 2 przewody paliwowe dochodzące z góry do obudowy filtra.
Przed rozpoczęciem odłączania przewodów radzę spuścić paliwo z filtra przez zaworek (chyba do spuszczania wody) znajdujący się z przodu po lewej stronie obudowy filtra. Należy też odłączyć aku!!!
Krok pierwszy
[attachment=9]zdj1.jpg[/attachment]

Aby je zdjąć konieczne jest dociśnięcie blaszki znajdującej się na złączu przewodu do ścianki złącza i jednoczesne odciągnięcie złączki od obudowy filtra.

Kolejnym kokiem będzie odłączenie trzech przewodów znajdujących się na dole obudowy filtra. Najpierw ten z prawej strony obudowy, później ten na dole, z prawej strony obudowy. Na końcu należy odłączyć przewód z lewej strony, na dole obudowy. Wypina się go jednak inaczej, poprzez wciśnięcie znajdujących się po obydwu stronach złączki przycisków i odciągnięcie złączki od obudowy filtra. WAŻNE!!! Przed odpinaniem dolnych przewodów od obudowy filtra lepiej będzie wypiąć obudowę z uchwytu znajdującego się od strony silnika. Po wyjęciu obudowy filtra rozpinamy jeszcze przewód olejowy prowadzący od wlewu oleju w kierunku silnika (zaznaczone na zielono na zdj2) oraz zabezpieczamy przewody paliwowe przed zabrudzeniem (zazn. na czerwono).
Krok drugi
[attachment=8]zdj2.jpg[/attachment]

W trzecim kroku odkręcamy od rozrusznika przewód (1) oraz (2)
Krok trzeci
[attachment=7]zdj3.jpg[/attachment]

Krok czwarty - demontaż obudowy filtra powietrza i przepływomierza. Odkręcamy wkręty (1), poluźniamy opaskę (2) odpinamy wtyczkę przepływomierza (3). Wyjmujemy obudowę filtra wraz z przepływką do góry.
Krok czwarty
[attachment=6]zdj4.jpg[/attachment]


Krok piąty - demontaż rury powietrznej :-). Odkręcamy opaskę i zdejmujemy rurę z osłony wentylatora chłodnicy następnie wysuwamy drugi koniec rury w kierunku przodu auta.
Krok piąty
[attachment=5]zdj5.jpg[/attachment]
[attachment=4]zdj6.jpg[/attachment]


Krok szósty - demontaż kolejnej rury :-). Odkręcamy nakrętki (1) oraz zdejmujemy rurę z uchwytu. Odkręcamy opaskę (2) i wyciągamy rurę. Następnie odkręcamy wkręt torx (3) oraz opaskę (4), wypinamy kostkę i wyciągamy rurę.
Krok szósty
[attachment=3]zdj7.jpg[/attachment]
[attachment=2]zdj8.jpg[/attachment]
[attachment=1]zdj9.jpg[/attachment]


Krok siódmy - odkręcamy śruby (imbus) mocujące rozrusznik (1) - 3 szt. Rozrusznik jest wolny!!!!! :-)
[attachment=0]zdj10.jpg[/attachment]

Krok ósmy - wyjmujemy rozrusznik, do góry przez miejsce powstałe po wyjęciu obudowy filtra paliwa. W tym celu musimy odkręcić plastikową osłonę/listwę/rynienkę, w której umieszczone są przewody biegnące od lewej do prawej strony pomiędzy silnikiem i chłodnicą. Będzie wtedy więcej miejsca na wyciągnięcie rozrusznika.


ROZRUSZNIK MAMY NA WIERZCHU - a wyglądało na niemożliwe!!!! Mój rozrusznik to VALEO D7R27.
Teraz pozostaje tylko pytanie co mu jest, ale to już inny temat. Montażu rozrusznika dokonujemy w odwrotnej kolejności.
Przy okazji sugeruję wymienić filtr paliwa - obudowę mamy na wierzchu!!!

Mam nadzieję, że komuś pomogę i oszczędzę trochę czasu. Dobre jest to , że można w ten sposób pomóc użytkownikom innych eurovanów czyli Peugeot 806, Citroen Evasion czy też Fiat Ulysse.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

MercMaciek
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 3
Rejestracja: 21 lip 2011, 22:05
Imię: Maciek
Lokalizacja: Kalety

Re: Zeta 2.0JTD - demontaż i wymiana rozrusznika - fotorelac

Post autor: MercMaciek » 28 gru 2011, 13:48

Pełny "szacun" za kawał dobrej roboty!!!
Bardzo podoba mi się podejście do sprawy:
" Jako, że bałem się oddawać auto do mechanika, który by wykorzystał moje auto jako królika doświadczalnego postanowiłem zrobić to osobiście. "
No niestety nasze autka nie są tak bardzo popularne!!!

Nie naprawiałem jeszcze rozrusznika w mojej Zycie (mimo 305 tyś. przebiegu nikt tego jeszcze nie robił), ale bardzo byłem ciekaw jak w razie czego podejść do tego tematu.
Bardzo fajna instrukcja POZDRAWIAM!!!

noa
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 7
Rejestracja: 25 lis 2017, 15:09

Re: Zeta 2.0JTD - demontaż i wymiana rozrusznika - fotorelacja

Post autor: noa » 30 gru 2017, 23:34

jako ciekawostkę dodam że rozrusznik od diesla pasuje też do benzyny 2.0T pomimo innej ilości zębów
pewnie zaraz ktoś mądry napisze że to niemożliwe, ale mechanik stwierdził że wałek jest bardziej odsunięty i dlatego to działa
jeżdżę już ponad 5 lat

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”