Strona 1 z 1

Beta - naprawa zamka korka paliwa

: 08 maja 2014, 0:46
autor: KrissEB
Wydaje mi się ze poniższą reanimację zamka można wykonać w wielu samochodach bo mechanizm działania wkładek zamków jest podobny.

Zacznę od tego, że kluczyk w zamku przed zabiegiem nie chciał się przekręcić w żadną stronę i to był pretekst do naprawy.
Nie będę opisywał tutaj proces rozbiórki korka wlewu paliwa w Becie bo jest łatwy i intuicyjny ale jak coś służę radą:)

Jak już dojdziemy do tego momentu:
IMAG0468.jpg


to znaczy że pora zdjąć te spinkę z tyłu wkładki (seger)
IMAG0469.jpg
Następnie po moczeniu kilka godzin w nafcie całego zestawu trzeba spróbować delikatnie opukiwać wkładkę tak żeby wyszła z pierścienia ją otaczającego.
Należy rozłożyć zamek na części pierwsze a przy okazji starając się zapamiętać albo rozrysować co jak było powkładane.
IMAG0470.jpg
Następnie czyścimy wszystko z osadów i brudów.

I teraz mam (w moim przypadku )
- wkładka 1x
- pierścionek otaczający wkładkę 1x
- kołeczki 10x
- tulejki 10x
- spręzynki 10x
- listewki 2x
- podkładkę i pierscień seger

Kołeczków są 3 rodzaje:
a) z małym łbem
b) ze średnim łbem
c) z dużym łbem

Każdej dziurce na kołeczki we wkładce odpowiada pewne miejsce na kluczyku a żeby można było bezproblemowo korzystać z zamka kołeczki nie mogą wystawać ponad wkładkę ani być a nisko.
IMAG0472.jpg
Tak więc przy włożonym kluczyku do pustej wkładki należy tak dobierać i wsadzać kołeczki żeby tworzyły równą powierzchnię.
IMAG0474.jpg
Na moim kluczyku jest jedna najgłębsza dziurka oraz 2 średnie dziurki a pozostała powierzchnia to płaski kluczyk tak więc:
- 1 najdłuższy kołeczek trafia na najgłębszą dziurkę
- 2 kołeczki średnie trafiają na średniej wielkości dziury
- 2 najkrótsze kołeczki trafiają na płaską powierzchnię kluczyka
Co daje 5 kołeczków na stronę x dwie strony = 10 kołeczków


Jak już mamy poukładane kołeczki to zakładamy pierścień i uzupełniamy cały zamek o tulejki i sprężynki i zamykamy całość listewkami. Sprawdzamy czy działa bo jak źle dopasowaliśmy kołeczki to odnowa rozbieramy i próbujemy innych kombinacji dążąc do ideału:)
Zakładamy pierścień z segerem Ja u siebie nie zakładałem wszystkich kołeczków bo się okazało że nie mogę ich idealnie spasować, ale nie przeszkadza to w funkcjonowaniu zamka pod warunkiem że chociaż ze 2 kołeczki zostawimy.
IMAG0476.jpg
Zamek u mnie czasami się przycina ale trzeba pomanewrować kluczykiem i działa. Wynika to zapewne z już powyrabianych kołeczków i słabych sprężynek.
IMAG0477.jpg

Mam nadzieje że nie namieszałem za nadto:) Jak by Ktoś coś to priv:)

Re: Naprawa zamka korka paliwa - Lancia Beta i nie tylko

: 08 maja 2014, 1:18
autor: rob_76
No i bardzo piękna "obstrukcja" (obs-ługi ins-trukcja) :D niedziałającej wkładki zamka :!: Gratuluję sukcesu :!:
Pozdrawiam
R.

Re: Naprawa zamka korka paliwa - Lancia Beta i nie tylko

: 08 maja 2014, 1:46
autor: solarzmr
Mogłeś jeszcze zdjąć tą część gdzie wkładasz kluczyk, bo na zdjęciu widać że klapka zabezpieczająca się nie zamyka. A przez to syf wlatuje do środka.

Ćwiczyłem u siebie takie czyszczenie już kilka razy. Na jakiś czas wystarczy ;)

Re: Beta - naprawa zamka korka paliwa

: 13 maja 2014, 12:54
autor: lukasdeopalenica
dodam, że wkladka w zamkach drzwi zbudowana jest tak samo.