Alfa - Silnik 2.4 jtd a 1.9 jtd

Awatar użytkownika
aro
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1998
Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie

Alfa - Silnik 2.4 jtd a 1.9 jtd

Post autor: aro » 18 gru 2006, 21:56

Witam!
Czy ktoś może wie jaki silnik wybrać do Alfy 156? Jak to jest z spalaniem, trwałością, mocą, ogólną frajdą z jazdy? Czy lepiej wybrać silnik 2.4 jtd, czy 1.9 jtd?

Awatar użytkownika
mors
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 206
Rejestracja: 19 sty 2006, 0:00
Lokalizacja: Gliwice

Silnik 2.4 jtd a 1.9 jtd

Post autor: mors » 18 gru 2006, 22:11

2.4 jtd polecam. B duża kultura pracy mało wibracji (lybra). Moc jak dla mnie w zupełności wystarczająca. Mam 140 koników - nowsze były mocniejsze. Spalanie 7 litrów w mieście przy średniej nodze i takich sobie korkach na śląsku. Na trasie przy 130 też 7 litrów. POLECAM

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Silnik 2.4 jtd a 1.9 jtd

Post autor: Nat » 18 gru 2006, 22:27

Mając do wyboru te dwa (rozumiem, że kryterium ceny nie jest istotne) to oczywiście pięciocylindrowe 2,4.
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
aro
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1998
Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie

Silnik 2.4 jtd a 1.9 jtd

Post autor: aro » 18 gru 2006, 22:29

"Nat" pisze:Mając do wyboru te dwa (rozumiem, że kryterium ceny nie jest istotne) to oczywiście pięciocylindrowe 2,4.
A, czy to jest ten sam motor co w Kappach?

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Silnik 2.4 jtd a 1.9 jtd

Post autor: Nat » 18 gru 2006, 22:43

Alfy często mają drobne modyfikacje w stosunku do Lancii (np. benzynowce mają twin spark) ale generalnie to chyba niemal to samo.


Przy okazji 156 na pięknych felgach:

http://img.otomoto.pl/photos/original/C ... 3688_1.jpg
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
aro
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1998
Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie

Silnik 2.4 jtd a 1.9 jtd

Post autor: aro » 18 gru 2006, 22:44

Oj Nat! Chyba w niej siedziałem! Jest to ta z Rybnika?

link do ogłoszenia

Awatar użytkownika
Lukasz291
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 162
Rejestracja: 19 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Krzecin koło krakowa

2,4 jtd

Post autor: Lukasz291 » 18 gru 2006, 22:46

Jesli by ktos był zainteresowany to mam do sprzedania taki silniczek (mowa Tu o 2,4 jtd) cena około 4 tys kompletny
Lancia Delta 1.6 16v HPE & Lancia Y 1.2 16V
Białe Turbo z czarną maską i mooocnym sercem:)

Awatar użytkownika
aro
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1998
Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie

Silnik 2.4 jtd a 1.9 jtd

Post autor: aro » 19 gru 2006, 13:29

A, czy silnik 1.9 jtd jest gorszy,słabszy, itp. od 2.4 jtd?

Awatar użytkownika
Łukasz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 446
Rejestracja: 30 gru 2004, 0:00
Lokalizacja: Dąbrowa

Silnik 2.4 jtd a 1.9 jtd

Post autor: Łukasz » 19 gru 2006, 18:09

Silnik Alfa Romeo JTD 1.9/2.4
Opracował: Michał Ociepa
na podstawie materiałów "Centrum Szkolenia Bielsko-Biała"

W ofercie aktualnie produkowanych modeli Alfa Romeo zastosowanie znalazły dwa silniki diesla oznaczone symbolem JTD o pojemności 1.9 i 2.4 litra. Pierwszy z nich jest to jednostka 4 cylindrowa, z kolei drugi posiada 5 cylindrów, oba silniki wyposażone są w turbosprężarkę, bezpośredni wtrysk i układ UNIJET "COMMON RAIL".

Głowica cylindrów wykonana została z lekkiego stopu. Zamontowana w nowych silnikach z wtryskiem bezpośrednim charakteryzuje się:

Kanałami ssania w kształcie spirali dla spowodowania zawirowania zasysanego powietrza koniecznego dla prawidłowego spalania.
Dwoma równoległymi pionowymi zaworami w każdym cylindrze, sterowanymi jednym wałkiem rozrządu, którego krzywki przesuwają popychacze typu mechanicznego.
W tłokach znajduje się komora spalania w kształcie litery Omega. W porównaniu do silników z tzw. komorami wstępnego spalania wykonanymi z głowicy cylindrów lub do silników z wtryskiem pośrednim. W nowych silnikach wyeliminowano wyżej wymienione komory wstępnego spalania. Całkowity proces spalania odbywa się w komorze wykonanej w tłoku. Korpus silnika jest odlewem z żeliwa sferoidalnego ze zintegrowanymi tulejami cylindrów typu "closed-desk".
Silniki 4-cylindrowe 1.9 JTD doładowane są turbosprężarką GARRET T15 z zaworem "waste gate" i chłodnicą powietrza. Wyjątkowe osiągi silnika 2.4 JTD, maksymalna moc i wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach, uzyskiwane są dzięki doładowaniu turbosprężarką o zmiennej geometrii (kąt pochylenia łopatek stojana po stronie turbiny zmienia się). Ponadto silnik wyposażony jest w chłodnicę powietrza (intercooler).


JTD - I GENERACJA

SILNIK 1.9 JTD - Alfa Romeo 156
oznaczenie silnika AR 32302
całkowita pojemność skokowa cylindrów 1910 cm3
moc maksymalna CEE 77kW (105KM)
przy prędkości obrotowej 4000 obr/min.
maksymalny moment obrotowy CEE 255 Nm (26kGm)
przy prędkości obrotowej 2000 obr/min.
rozrząd 1ACT
zasilanie: wtrysk bezpośredni
typ paliwa: olej napędowy
prędkość maksymalna 188 km/h
SILNIK 2.4 JTD - Alfa Romeo 156
oznaczenie silnika AR 32501
całkowita pojemność skokowa cylindrów 2387 cm3
moc maksymalna CEE 100kW (136KM)
przy prędkości obrotowej 4200 obr/min.
maksymalny moment obrotowy CEE 304 Nm (31kGm)
przy prędkości obrotowej 2000 obr/min.
rozrząd 1ACT
zasilanie: wtrysk bezpośredni
typ paliwa: olej napędowy
prędkość maksymalna 203 km/h
JTD - II GENERACJA [ Euro 3 ]

SILNIK 1.9 JTD - Alfa Romeo 156
kod wersji karoserii - Berlina 932A2B00 41
kod wersji karoserii - Sportwagon 932A2B00 43
oznaczenie silnika AR 37101
całkowita pojemność skokowa cylindrów 1910 cm3
moc maksymalna CEE 81kW (110KM)
przy prędkości obrotowej 4000 obr/min.
maksymalny moment obrotowy CEE 275 Nm (28kGm)
przy prędkości obrotowej 2000 obr/min.
rozrząd 1ACT
zasilanie: wtrysk bezpośredni BOSCH COMMON RAIL-DC-15C z doładowaniem
typ paliwa: olej napędowy
prędkość maksymalna Berlina/Sportwagon: 191 km/h
SILNIK 2.4 JTD - Alfa Romeo 156
kod wersji karoserii - Berlina 932A2B00 40
kod wersji karoserii - Sportwagon 932A2B00 42
oznaczenie silnika 839A6000
całkowita pojemność skokowa cylindrów 2387 cm3
moc maksymalna CEE 103kW (140KM)
przy prędkości obrotowej 4000 obr/min.
maksymalny moment obrotowy CEE 304 Nm (31kGm)
przy prędkości obrotowej 1800 obr/min.
rozrząd 1ACT
zasilanie wtrysk bezpośredni BOSCH COMMON RAILE-DC-15C z doładowaniem
typ paliwa olej napędowy
prędkość maksymalna Berlina/Sportwagon 205 km/h
UKŁAD WTRYSKOWY "UNIJET"
Główną cechą charakterystyczna silnika jest zastosowanie układu wtryskowego UNIJET typu "COMMON RAIL". Zmodernizowany układ UNIJET charakteryzuje się sterowanym elektronicznie wysokim ciśnieniem wtrysku oraz sposobem wtrysku paliwa tzw. "wtryskiem bezpośrednim", optymalizowanym przez centralkę elektroniczną za pośrednictwem wtryskiwaczy, które sterowane są pompą paliwa, tak jak w dotychczas stosowanych układach z wtryskiem bezpośrednim. Polepszenie osiągów silnika jest bardzo wyraźne w porównaniu do silników z tradycyjnymi układami wtryskowymi. W układach tradycyjnych wykorzystujących pompę mechaniczną sterowaną elektronicznie do regulacji zasilania wtryskiwaczy, występują trudności przy uzyskaniu wyrównania osiągów (emisji zanieczyszczeń) hałasu, ponieważ ciśnienie wtrysku zwiększa się w miarę wzrostu prędkości obrotowej silnika.

ZALETY SILNIKÓW Z WTRYSKIEM BESPOŚREDNIM JTD:
wysokie osiągi
wysoka sprawność
zmniejszone około 15% zużycie paliwa w porównaniu do silników ze wstępnymi komorami spalania
wysoki poziom niezawodności dzięki zastosowaniu wielowarstwowej metalowej uszczelki głowicy cylindrów "multilayer"
ograniczenie rozproszenie ciepła, dzięki czemu silnik jest mniej obciążony termicznie (nie przegrzewa się)
wyraźne zmniejszenie poziomu hałasu
możliwość dużych zmian ciśnienia wtrysku
uproszczenie mechanizmu sterowania pompą paliwa
polepszenie składu mieszanki powietrzno-paliwowej powodujące zmniejszenie zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń
TURBOSPRĘŻARKA - SILNIK 2.4 JTD
Jest to turbosprężarka o zmiennej geometrii, połączona z kolektorem wydechowym. Jej zadaniem jest zwiększenie sprawności objętościowej silnika.
Turbosprężarka o zmiennej geometrii składa się z:
turbiny (1)
ruchomych łopatek (2)
siłownika pneumatycznego (3) sterującego kątem pochylenia łopatek
pierścienia ruchomego (4)
sprężarki odśrodkowej (5)


Turbosprężarka o zmiennej geometrii umożliwia:

zwiększenie prędkości spalin przepływających przez turbinę, przy niskiej prędkości obrotowej silnika
zmniejszenie prędkości spalin przepływających przez turbinę, przy wysokich obrotach silnika
Regulacja prędkości (energii kinetycznej) gazów wydechowych umożliwia uzyskanie
większego momentu obrotowego przy niskich obrotach
większej maksymalnej mocy przy wysokich obrotach

W wyżej wymienionych silnikach zastosowane są koła zamachowe z dwoma masami, DVA (podwójne koło zamachowe amortyzujące) - jedna masa połączona jest na stałe z wałem korbowym, a druga połączona jest na stałe z wałkiem głównym skrzyni biegów. Zwiększa się komfort jazdy, poprzez zmniejszanie wibracji przy niskich obrotach silnika zmniejszając jednocześnie głośność przekładni. Koło pasowe napędu urządzeń pomocniczych spełnia dwie funkcje: redukuje drgania skrętne wału korbowego oraz zmniejsza obciążenie paska napędzającego urządzenia pomocnicze.




Schemat silnika 1.9 JTD
1. pompa paliwa; 2. centralka podgrzewania świec żarowych; 3. prędkościomierz; 4. obrotomierz; 5. lampka sygnalizacji włączenia świec żarowych; 6. Lampka; sygnalizacyjna awarii układu wtrysku "check engine"; 7. elektrozawór EGR; 8. regulator ciśnienia paliwa; 9. czujnik ciśnienia doładowania; 10. czujnik temperatury paliwa; 11. czujnik ciśnienia paliwa; 12. przekaźnik; 13. centralka układu wtrysku; 14. elektrowtryskiwacze; 15. świece żarowe; 16. czujnik obrotów; 17. czujnik temperatury płynu chłodzącego (N.T.C.); 18. złącze konektorowe układu klimatyzacji; 19. gniazdko diagnostyczne; 20. złącze konektorowe układu Alfa Romeo CODE; 21. przepływomierz powietrza; 22. czujnik fazy; 23. potencjometr pedału przyspieszenia; 24. wyłącznik pedału sprzęgła; 25. wyłącznik pedału hamulca




Schemat silnika 2.4 JTD
1. dodatkowa elektryczna pompa paliwowa; 2. centralka wstępnego nagrzewania świec żarowych; 3. prędkościomierz; 4. obrotomierz; 5. lampka sygnalizacyjna wstępnego nagrzewania świec żarowych; 6. lampka sygnalizacyjna awarii układu wtrysku; 7. elektryczny zawór E.G.R.; 8. regulator ciśnienia; 9. czujnik nadmiernego ciśnienia; 10. czujnik temperatury paliwa; 11. czujnik ciśnienia paliwa; 12. przekaźnik; 13. centralka wtrysku; 14. elektrowtryskiwacze; 15. świece żarowe; 16. czujnik obrotów; 17. czujnik temperatury płynu chłodzącego silnik; 18. złącze połączenia z układem klimatyzacji; 19. gniazdko diagnostyczne; 20. złącze podłączenia Alfa Romeo CODE; 21. przepływomierz; 22. czujnik fazy; 23. potencjometr pedału przyspieszenia; 24. wyłącznik pedału sprzęgła; 25. wyłącznik pedału hamulca; 26. elektrozawór; 27. zawór pneumatyczny na korpusie przepustnicy; 28. korpus przepustnicy; 29. zbiornik podciśnieniowy; 30. elektrozawór (sterujący zaworem pneumatycznym na korpusie przepustnicy); 31. siłownik łopatek turbosprężarki o zmiennej geometrii; 32. lampka sygnalizacyjna wody w paliwie; 33. cruise control


EURO 3
Alfa Romeo 156
Interwencje ulepszające i dostosowanie do dyrektywy w zakresie ochrony środowiska "Euro 3"
Interwencje w produkcji
Wszystkie wersje benzynowe i Diesel modelu 156 zostały zmodyfikowane w stosunku do poprzednich i obecnie są zgodne z dyrektywą w zakresie ochrony środowiska "Euro 3 98/69/CE i późniejszą 1999/102/CE (poziom A), zgodnie z zapisem w dowodzie rejestracyjnym.

W silnikach benzynowych wykonano następujące interwencje:

zastosowanie pokładowego systemu diagnostycznego EOBD oraz odpowiedniej lampki sygnalizującej w kolorze żółto-bursztynowym w zestawie wskaźników;
nowy układ wtrysku/zapłonu z nową centralka;
zastosowanie elektronicznego sterowania przyspieszeniem (z potencjometrem podłączonym do pedału przyspieszenia) również w silnikach 4-cylindrowych;
zastosowanie nowego układu wydechowego składającego się z dwóch katalizatorów wstępnych i katalizatora głównego pod nadwoziem (pojedynczy w silniku 4-cylindrowym, podwójny w silniku 6-cylindrowym) - z nowymi sondami lambda, trzy dla silników 4-cylindrowych i cztery dla silników 6-cylindrowych.
Natomiast w silnikach Diesel wykonano następujące główne interwencje prowadzące również do poprawy osiągów silników i redukcji emisji spalin:
w wersji 1.9 JTD zamontowano nową turbosprężarkę o zmiennej geometrii (była o stałej geometrii) sterowaną centralką silnika za pośrednictwem elektrozaworu Pierburg;
w wersji 2.4 JTD zamontowano nową turbosprężarkę o lepszych osiągach, również o zmiennej geometrii, ale sterowaną elektronicznie jak w wersji 1.9 JTD;
nowa centralka wtrysku z dwoma złączami;
chłodnica wody/spalin, do chłodzenia spalin poddawanych recyrkulacji za pośrednictwem zaworu EGR;
zawór EGR sterowany elektronicznie przez centralkę wtrysku;
nowe katalizatory o zwiększonej objętości i o większej zawartości metali szlachetnych;
korpus przepustnicy ze sterowaniem elektropneumatycznym; przepustnica zamyka się w fazie wyłączenia silnika, aby wyeliminować stuki typowe la silników Diesel;
wtryskiwacze z 6-otworowymi rozpylaczami (zamiast 5) dla polepszenia jakości spalania;
modyfikacja obwodu blow-by, uproszczony i wbudowany w pokrywę popychaczy z poliamidu;
czujnik obecności wody w filtrze paliwa, wraz ze stosowaną lampką sygnalizacyjna w zestawie wskaźników;
pojedynczy elektrowentylator do chłodzenia silnika.




www.CuoreSportivo.pl - wszystko o samochodach AR
© 1999-2006 Internetowy Klub Alfa Romeo
Kontakt: alfisti@cuoresportivo.pl; Design: webmaster@cuoresportivo.pl
Tekst/opracowanie zostalo skopiowane w calosci ze strony http://www.cuoresportivo.pl/ Opracowanie/tresc jest wlasnoscia Michala Ociepy i nie zostala zmnieniona przezemnie.
Lancia Lybra SW 1.8 16VLX+ Navi
Mercedes C-klase 200 kompresor
Peuegot 307 SW HDI 110ps

Awatar użytkownika
aro
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1998
Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie

Silnik 2.4 jtd a 1.9 jtd

Post autor: aro » 19 gru 2006, 18:18

Dzięki za wyczerpującą lekture! :wink:

Anonymous

Silnik 2.4 jtd a 1.9 jtd

Post autor: Anonymous » 23 gru 2006, 9:05

Witam to jak jest z silnikiem 1,9jtd taki ma lybra, nad którą myślę żeby kupić z turbospręzarką czy bez o stałej geometrii czy zmiennej auto jest z roku 2000 i czy to ma znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zakupie ( zaznaczam ,że nie znam się na samochodach )

Awatar użytkownika
Orsya
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 813
Rejestracja: 23 maja 2006, 0:00
Lokalizacja: Wrocław

Silnik 2.4 jtd a 1.9 jtd

Post autor: Orsya » 23 gru 2006, 9:51

"witom" pisze:Witam to jak jest z silnikiem 1,9jtd taki ma lybra, nad którą myślę żeby kupić z turbospręzarką czy bez o stałej geometrii czy zmiennej auto jest z roku 2000 i czy to ma znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zakupie ( zaznaczam ,że nie znam się na samochodach )
dla Ciebie raczej nie będzie miało znaczenia, co do 1.9 JTD to raczej do statecznej jazdy niż do szaleństw...
była LANCIA MUSA:((
nowe cavallino rampante:)))) tylko w innym opakowaniu:)))
tel. 504 279 488

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”