O sprężarkach słów kilka

Wszystko na temat tuningu [zarówno mechanicznego jak i optycznego] najpiękniejszych aut na świecie...Forum jest tylko dla zasady, bo któż chciałby tuningować takie auta...:)
Blash
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1213
Rejestracja: 09 mar 2005, 0:00

O sprężarkach słów kilka

Post autor: Blash » 04 sie 2005, 18:00

Zasada działania
Aby lepiej zrozumieć technikę turbodoładowania, warto zapoznać się z zasadą spalania paliwa
w silniku. Obecnie, najbardziej rozpowszechnione są silniki czterosuwowe. Cykl roboczy takiego silnika wykonywany podczas dwóch obrotów wału korbowego składa się z czterech suwów:

Ssania, kiedy tłok się opuszcza i zasysa powietrze (silnik dieslowski) lub mieszankę paliwo/powietrze (silnik benzynowy).
Kompresji, kiedy objętość cylindra zostaje ściskana.
Rozprężania, mieszanka paliwa z powietrzem zapalana jest przez iskrę (silnik benzynowy), lub zapala się samoczynnie wcześniej wstrzyknięta do cylindra pod bardzo wysokim ciśnieniem (silnik dieslowski).
Wydechu, podczas, którego usuwane są spaliny.

Ta prosta zasada działania silnika dostarcza różne możliwości zwiększania jego mocy, poprzez:

Zwiększenie pojemności skokowej.
Zwiększenie prędkości obrotowej.
Turbodoładowanie.

Powiększenie pojemności skokowej prowadzi do wzrostu mocy silnika, im bardziej zwiększymy komorę spalania tym więcej paliwa może być spalone. Powiększenie to może być osiągnięte przez wzrost liczby cylindrów lub objętości każdego z nich. Prowadzi to do zwiększenia gabarytów oraz wagi silnika. Nie zwracając uwagi na zużycie paliwa oraz emisję spalin, stosując te metodę, można spodziewać się nieznacznych korzyści we wzroście mocy silnika.
Inny sposobem zwiększenia mocy silnika jest wzrost jego prędkości obrotowej, poprzez zwiększenie ilości suwów pracy silnika w jednostce czasu. Jednak ten rodzaj poprawy mocy jest ograniczony. Ponadto, wzrastająca prędkość obrotowa zwiększa tarcie, a straty pompowania rosną w wykładniczy sposób, co powoduje spadek sprawności silnika.
W wyżej opisanych przypadkach, spaliny opuszczają silnik w sposób naturalny. Powietrze potrzebne do zapłonu zasysane jest bezpośrednio do cylindra poprzez zawór ssący. W silnikach z turbodoładowaniem, potrzebne powietrze do spalania sprężone jest zanim znajdzie się w komorze spalania. Mimo, że silnik zasysa powietrze do tej samej objętości cylindra z powodu jego wyższego ciśnienia do komory spalania dostaje się większa jego masa. W konsekwencji, dzięki większej ilości paliwa, które może być spalone uzyskuje się większą moc silnika przy tych samej prędkości obrotowej i pojemności skokowej. Sprężanie powoduje nagrzewanie powietrza do temperatury około 180°C. Schłodzenie powietrza w intercoolerze zwiększa jego gęstość, co wiąże się z dalszym wzrostem mocy silnika.

Zasada działania turbosprężarki z intercoolerem.
Chłodzenie powietrza jest jednym z kilku sposobów pozytywnie wpływających na moc, zużycie paliwa i emisję spalin. Niższa temperatura wlotu powietrza w rezultacie daje niższą temperaturę zapłonu w ten sposób zmniejszając emisje NOx. Istniej jednak różnica pomiędzy doładowaniem mechanicznym a doładowaniem turbosprężarkowym.
W doładowaniu mechanicznym powietrze potrzebne do spalania sprężane jest za pomocą sprężarki napędzanej przez silnik. Uzyskiwany w ten sposób dość niski wzrost mocy spowodowany jest przez stratę energii potrzebnej do napędu sprężarki. W zależności od wielkości silnika turbodoładowanie mechaniczne może prowadzić do zwiększenia mocy silnika o około 10 do 15%. Zastosowanie turbodoładowania mechanicznego powoduje większe zużycie paliwa w porównaniu z silnikiem bez doładowania o tej samej mocy.W doładowaniu turbosprężarkowym, energia wylotu spalin, która normalnie została by zmarnowana, użyta jest do napędu turbiny. Na tym samym wale, na którym osadzona jest turbina znajduje się również sprężarka. Zasysa ona i spręża powietrze a następnie podaje je do silnika. Turbosprężarka nie jest połączona z silnikiem w sposób mechaniczny, lecz więzią gazową.

tekst ze strony http://www.motoarena.pl/ gdzie można się dowiedziec wiecej o turbosprężarkach

Blash
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1213
Rejestracja: 09 mar 2005, 0:00

kilka przykazań dla posiadaczy diesli

Post autor: Blash » 08 kwie 2006, 21:26

10 przykazań dla Diesla - ver 1.2

1) nie będziesz jeździł na dziadowskim paliwie ze stacji hipermarketowych i nie bedziesz lał paliwa które nie wie co to liczba cetanowa. Lej za to wszystko co czyste, łącznie z opałem , by traktor twój pędził z pociągu zapałem.
Czystość paliwa czasem ważniejsza ku niechceniu niźli czteropaka zapas na tylnim siedzeniu.
2) przed zimą sprawdzisz stan akumulatora swej Niuni, świec żarowych, rozrusznika i alternatora, a kąt wtrysku u zegarmistrza nastroisz - wtedy rozruchów się zimnych nie boisz.
3) czcij turbine swą i szanuj albowiem po dłuższej jeździe studzić ją bedziesz a na zimnym silniku niech noga twa nie odważy się buta mocno wciskać. Ciskać zaś musisz ciepłego potwora, bo PSJ nie lubi twojego traktora.
Niemniej dobieraj żwawo buta wychylenie coby sprężarka dawała cisnienie, bo gdy prikazu tego nie zastosujesz kierownice w turbinie wnet zafastrygujesz.
4) pilnowac będziesz poziomu oleju w silniku, bo turbina twa potrzebuje go niezmiernie a wymiany oleju pilnowac będziesz bardziej niźli wierności kobiałki twej. Lepsza bowiem niewierność małżeńska niewielka niźli w dieslu twoim malutka usterka.
Olejem syntetycznym lej turbo-traktora ziomie ,bo minerałem poić go będziesz tylko na złomie.
5) zimą dodawać będziesz uszlachetniaczy do paliwa aby parafina obca twojemu zbiornikowi paliwa była. Zmiarznięta ropa zamarznąć może i wtedy nawet kopciuch ci nie pomoże.
Depresator ważnym ekwipunkiem w twoim bagażniku , inaczej zamiast kobiałki pchać będziesz auto bluźniąc niczym szewc,smyku.
6) dbaj o wtryski w Niuni albowiem zaprawdę odpalanie zimą łatwiejsze bedzie a chmura dymu za autobusem twym przejdzie w niepamięć. Wtryski w Niuni ważniejsze są czasem niźli za panną latanie z gołym kuta..m
7) dbać o szczelnosć przewodów IC będziesz inaczej dopadnie Cię ręka sprawiedliwego i kopcić fura twa będzie a konie w las pogonią.Momentu również Ci zabraknie gdy turbina w powietrze pompować zacznie.
8) filtr powietrza sprawdzać będziesz i wymieniać często, bo zaprawdę powiadam Ci powietrze nieczyste ograniczy tchnienie traktora twego i jego koni.
Filtr powietrza gdy jest porwany , wtedy twój silnik wnet będzie sfakany, nie lubi twój traktor syfu w dolocie, staraj się by świezy był zawsze w klekocie.
9) pilnować bedziesz wymian paska rozrządu niczym minotaur labiryntów Minosa. Przy wymianie zdobądź dobrego technika, dla którego nieobca traktorowa technika, bo gdy źle do kupy rozrząd Ci złoży to Cię twój traktor za to wybatoży. Stanie w środku lasu w z rysą w silniku a ty mord popełnisz na swoim "mechaniku".
10) nie dopuscisz do przegrzania silnika Niuni twej albowiem biada jemu i kieszeni twej.

Te przykazania wyryj na pamięć stary i młody, który z traktorem stanąłeś w zawody. Choć traktor konstrukcją nazbyt udaną która do czasu może być świechtaną, to pamiętaj kolego że traktor będzie twym przyjacielem , gdy będziesz o niego dbał więcej wiele ...
Kochaj zatem TDI`ka, TDCI`ka, JTD`eka,TD`eka i inne wynalazki, które klekoczą, pan Rudolf miał wszakże myśl złota, ze wyprodukował mostrum, które zbudowane z aluminium i stali wszystko co wlejesz zacnie przepali, lecz dbaj i chuchaj, smaruj i doglądaj
Powiesz wtedy że diesla nigdy nie zdradzisz, prędzej się od panny swojej wyprowadzisz.



28.12.2005
ALL RIGHTS RESERVED BY BASKECIOR

old1977
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 21 lis 2011, 17:36
Imię: DELTA II 1.6 16V
Lokalizacja: Jawor

Re: O sprężarkach słów kilka

Post autor: old1977 » 22 lis 2011, 7:20

pisałeś że doładowanie mechaniczne daje mały przyrost mocy wszystko zależy od sprężarki np.3 łopatkowy roots potrafi zwiększyć moc silnika nawet do 50% przewagą doładowania mechanicznego nad turbo jest to że sprężarka reaguje na wzrost prędkości obrotowej silnika natychmiast bez opóźnień(BEZ DZIURY W DOŁADOWANIU), natomiast turbo ze zwgldu na to że jest napędzane gazami ma dość duże opóźnienie(dziura turbo) silniki do użytku codziennego na pewno będą dalej współpracowały z turbo (małe gabaryty,tańsze,mniej problemów w zabudowie) natomiast 100% wyczyn bazuje albo na mechaniczym doładowaniu albo na gazodynamiczny typu COMPREX,co do doładowania mechanicznego wiele firm do niego wraca np MERCEDES z serii KOMPRESOR koncer VW stosuje doładowanie kombinowane mech+turbo w silnkach TFSI,

Awatar użytkownika
Adamm23
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 2
Rejestracja: 02 kwie 2014, 12:44
Imię: Adam
Lokalizacja: Wypełnij to pole

Re: O sprężarkach słów kilka

Post autor: Adamm23 » 16 kwie 2014, 8:30

Sprężarki są szeroko stosowane zarówno w przemyśle (napęd różnego rodzaju narzędzi - kluczy pneumatycznych, szlifierek, wiertarek, młotów, piaskowanie, malowanie natryskowe, dystrybucja gazów technicznych, pompowanie opon samochodowych, przetłaczanie gazu ziemnego, podnoszenie ciśnienia w układach turbin gazowych, turbodoładowanie silnika spalinowego), transport materiałów sypkich, jak i w gospodarstwie domowym (chłodziarka, wentylator, odkurzacz, suszarka do włosów, i inne).

W technice występuje często konieczność uzyskiwania stosunkowo wysokich ciśnień sprężanego gazu. Ponieważ gaz jest ściśliwy, więc do jego sprężenia potrzebna jest znaczna ilość energii. Zapotrzebowanie energetyczne procesu sprężania można obniżyć poprzez zastosowanie chłodzenia międzystopniowego. Sprężanie przebiega wtedy w dwóch etapach: wstępnie sprężony gaz przepływa przez chłodnicę międzystopniową (będącą wymiennikiem ciepła), po czym jest dalej sprężany w następnej części sprężarki. Liczba chłodnic może być większa. Jeśli byłaby nieskończenie wielka, chłodzenie byłoby izotermiczne. Zwykle w technice stosuje się jedną chłodnicę międzystopniową. Korzyści energetyczne wynikają z mniejszej pracy sprężania gazu o niższej temperaturze. Wstępnie sprężony gaz (po sprężaniu adiabatycznym) posiada temperaturę odpowiednio wyższą od temperatury otoczenia, więc stosunkowo łatwo jest go schłodzić. Po schłodzeniu praca sprężania (praca pobrana przez sprężarkę do uzyskania odpowiedniego ciśnienia) będzie mniejsza.

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Tuning :::”