Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

LukaszN
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 255
Rejestracja: 20 mar 2005, 0:00
Lokalizacja: Wrocław (bez Besancon :))

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

Post autor: LukaszN » 20 lip 2007, 16:24

Jak w temacie, musze wymienic plyn hamulcowy i moze warto zalac 5.1 FERODO zamiast DOT 4.0 ?
Poradzcie
Jest 2.0T 20V byla Kappa 3.0

Awatar użytkownika
Młody
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1037
Rejestracja: 14 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

Post autor: Młody » 20 lip 2007, 17:27

Czy swoją jazdą zagotowałeś płyn?
Dedra 2.0 TDS

Awatar użytkownika
mechanik
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 27
Rejestracja: 06 cze 2007, 0:00
Lokalizacja: warszawa konstancin

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

Post autor: mechanik » 22 lip 2007, 22:37

nie warto dot 5 jest do bardzo ostrej sportowej jazdy trzeba go wymieniac co pol roku
kappa 2.4jtd

LukaszN
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 255
Rejestracja: 20 mar 2005, 0:00
Lokalizacja: Wrocław (bez Besancon :))

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

Post autor: LukaszN » 23 lip 2007, 18:03

Prawdopodobnie sie gotowal, musze tez znalesc jakies rozsadne klocki -pewnie Ferrodo (wymieniam tez przewody ale na fabryczne, obecne sa troche wysluzone)
Wymiana co pol roku to jeszcze nie tragedia, w kazdy razie 5.1 nabylem i bede testowac
Jest 2.0T 20V byla Kappa 3.0

Awatar użytkownika
DeviLL
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 356
Rejestracja: 07 mar 2006, 0:00
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

Post autor: DeviLL » 23 lip 2007, 19:27

U mnie dot5 po jakis 2-3 miechach stracil wlasnosci i zachowywal sie jak dot4 :wink:

Awatar użytkownika
tomek
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6852
Rejestracja: 16 cze 2003, 0:00
Imię: Tomek
Lokalizacja: Brodnica
Kontakt:

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

Post autor: tomek » 24 lip 2007, 8:18

"DeviLL" pisze:U mnie dot5 po jakis 2-3 miechach stracil wlasnosci i zachowywal sie jak dot4 :wink:
Jakie wlasnosci?
Obecnie na rynku dostępnych jest kilka rodzajów płynów hamulcowych: DOT 3, DOT 4, DOT 5 i DOT 5.1.

DOT 5.1 może byś stosowany zamiennie z DOT 4. Natomiast DOT 5 TYLKO do układów hamulcowych do tego przystosowanych - rozpuszcza uszczelki i miękkie przewody, możliwe są wżery w pompie, uszkodzenie zacisków, itd. DOT 5 to zupełnie inny płyn hamulcowy niż DOT 5.1!

DOT 4 to specyfikacja wymagająca temperatury wrzenia co najmniej 210 stopni na sucho i 170 stopni po zawilgoceniu. DOT 5 to już 260 stopni na sucho (silikon nie jest higroskopijny - płynów DOT 5 się nie wymienia, są wieczne). DOT 5.1 to specyfikacja mająca wydłużyć *trwałość* płynu, nie jego parametry robocze - coś "jakby" odpowiednik DOT 5. Temperatury wrzenia w specyfikacji 5.1 są nieznacznie wyższe niż dla DOT 4, odporność na zawilgocenie jest za to większa.

Ogólnie nie jest prawdą, że DOT 5/5.1 jest lepszy od DOT 4.
Dla przykładu Castrol SRF (DOT 4) ma temperaturę wrzenia 270 stopni na mokro i 310 na sucho i jest praktycznie najlepszym płynem dostępnym w sklepie - ale jego trwałość jest dość niska (wymiana co 18 miesięcy). Zresztą akurat SRF jest sporo droższy niż typowe 5.1.

Jeśli nie mamy układu hamulcowego dostosowanego do płynów DOT 5 (a nie mamy) to kolejność jest taka (od "najlepszego" do "najgorszego" rozwiązania):
- wyczynowe DOT 4 (Castrol SRF, AP Racing 600, Motul Racing), są najdroższe, trzeba je często zmieniać,
- DOT 5.1 - bardziej odporne na zawilgocenie, tańsze, ale mające niższe temperatury wrzenia niż topowe DOT-4,
- "zwykłe" DOT 4 (fiatowska Tutela na ten przykład).

DOT 3 to już płyny niesyntetyczne. Jeśli w instrukcji wspominają o DOT 3/DOT 4 to w zasadzie nie powinno być problemów z zastosowaniem DOT 5.1, chociaż jest to nieco ryzykowne - zwłaszcza w starszych autach (DOT 5.1 jest jednak trochę bardziej agresywny niż DOT 4).
źródło: cuoresportivo.pl
Tomek
Obrazek
Obrazek- tyle palił mój Passat do 194 tys. - przestałem uzupełniać tankowania :(

Awatar użytkownika
tomek
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6852
Rejestracja: 16 cze 2003, 0:00
Imię: Tomek
Lokalizacja: Brodnica
Kontakt:

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

Post autor: tomek » 24 lip 2007, 8:19

"mechanik" pisze:nie warto dot 5 jest do bardzo ostrej sportowej jazdy trzeba go wymieniac co pol roku
On nie pisalal o DOT5 lecz 5.1. Przeczytaj moze moj cytat z Couresportivo.
Tomek
Obrazek
Obrazek- tyle palił mój Passat do 194 tys. - przestałem uzupełniać tankowania :(

LukaszN
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 255
Rejestracja: 20 mar 2005, 0:00
Lokalizacja: Wrocław (bez Besancon :))

Czy warto/mozna stosowac plyn hamulcowy DOT 5.1

Post autor: LukaszN » 24 lip 2007, 15:43

OK, dzieki Tomek, wlasciwie plyn ktory nabylem to

MOTUL DOT 5.1 BRAKE FLUID

100% syntetyczny płyn do hamulców hydraulicznych i sprzęgieł DOT 5.1 NON-SILICONE BASE

Bardzo wysoki punkt wrzenia 270°C

Wszystkie rodzaje hydraulicznych hamulców i sprzęgieł.
Zgodny z zaleceniami producentów dotyczącymi DOT 5.1, DOT 4 i DOT 3.
Płyn specjalnie zaprojektowany do układów hamulcowych z ABS.

WŁASNOŚCI:

DOT 5.1 NON SILICON BASE & DOT 4 & DOT 3 - SAE J 1703. Wysoki punkt wrzenia na mokro (185°C), wyższy niż w płynach klasy DOT 4 i DOT 3 pozwala na dłuższe użytkowanie tego produktu. Płyny DOT3/DOT 4 i DOT 5.1 mają zdolność do absorbowania wilgoci z powietrza co obniża ich punkt wrzenia a w konsekwencji bezpieczeństwo.
Punkt wrzenia na mokro jest reprezentatywny dla płynu po jednym roku użytkowania.
Specjalnie zaprojektowany do systemów ABS. Lepkość (820 centypauzów w -40°C) niższa niż w płynach hamulcowych klasy DOT 4 i DOT 3 umożliwia łatwiejszy przepływ płynu w mikrozaworach systemów ABS.
Doskonale neutralny dla uszczelnień stosowanych w układach hamulcowych. Właściwości antykorozyjne.
Jest 2.0T 20V byla Kappa 3.0

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i hamulce”