ABS

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

ABS

Post autor: Nat » 04 lis 2007, 20:25

Nasza rozmowa o działaniu ABSu skłoniła mnie do zgłębienia tematu, w szczególności w kwestii- czy w normalnych warunkach ABS wydłuża droge hamowania (jak chcą niektórzy), skraca znacząco w porównaniu do hamowania na kołach zblokowanych, a niewiele w porównaniu z prawidłowym hamowaniem pulsacyjnym (jak chcą inni), czy po prostu skraca (jak chcą kolejni). Zaznaczam, że nie jestem mechanikiem i głównie cytuję to, co znalazłem w internecie. Jeśli ktoś z Was ma podobne informacje (na podstawie innych źródeł), albo wprost przeciwne (źródła!) to uprzejme proszę o podzielenie się z nimi w tym wątku.

Otóż na podstawie znalezionych materiałów widzę że:
- w przypadkach niekorzystnych (np. tzw. "tarka" czy mokre liście) ABS szczególnie starszej generacji potrafi zgłupieć i auto hamuje znacząco gorzej niż gdyby go nie było.
- w przypadku normalnej nawierzchni ABS jednak skraca drogę hamowania, gdyż wykonuje optymalne hamowanie pulsacyjne. Albo inaczej- człowiek hamując pulsacyjnie w sposób idealny hamuje równie skutecznie jak ABS.

Skąd ten wniosek?

ciekawy artykuł o ABS
i dwa cytaty zeń:
"Poślizg zablokowanych kół jest bardzo niekorzystny, nie tylko wydłuża drogę hamowania, ale i stwarza ryzyko utraty zamierzonego kierunku jazdy."

"Zadaniem ABS jest nie tylko zmniejszenie długości drogi hamowania lecz przede wszystkim utrzymanie kierowalności i stabilności ruchu hamowanego pojazdu. Pamiętać jednak należy, że skuteczność działania ABS jest ograniczona. Na przykład nie wolno zbyt intensywnie hamować na łuku drogi, gdy jedziemy z nadmierną prędkością. Wiedzieć też trzeba, że układ ABS nie skróci nam w sposób "cudowny" drogi hamowania na śliskiej nawierzchni, raczej pomoże ominąć przeszkodę."


2. historia ABS

3. Zasada działania ABS

i dwa cytaty: