Jak skutecznie sprawdzić alternator

Anonymous

Jak skutecznie sprawdzić alternator

Post autor: Anonymous » 16 maja 2007, 23:08

Witam!! Chciałbym się podzielić wiedzą zdobytą po 2 miesięcznej walce z alternatorem. Potrzebny sprzęt: miernik uniwersalny, lutownica.
Ustawiamy miernik w położeniu diody.

1.Zaczynamy od pomiaru regulatora napięcia.
Między złączem B+ (tym do którego podłączasie kabel od kontrolki) a masą regulatora powinno byc ze 400 omów ( tak mi sie wydaje, ale gdzies posiałem regulator jak znajde to dokładnie dopisze).

2.Wirnik: mierzymy opór miedzy pierścieniami slizgowymi ma byc 000 lub 001 om tak jak w przypadku złączonych kabli miernika , biper sygnalizujący zwarcie (jezeli miernik jest w niego wyposażony) powinien pipczeć. Następnie mierzymy opór między kązdym pierścieni a masą miernik powinien pokazywać 1 tak jak przy rozłączonych kablach miernika. (brak przebicia do masy).
Jesli wskazania sa inne wirnik kwalifikuje sie do wymiany (nikt nie naprawia wirników)

3. Stojan: wychodzą z niego 3 kable (druty) są przylutowane do prostownika. Mierzymy opór miedzy nimi tak jak w przypadku wirnika opór powinien być 000 lub 001 biper pipczy. Następnie mierzymy opór miedzy każdym drutem a masą miernik powinien pokazywać 1 tak jak przy rozłączonych kablach miernika. (brak przebicia do masy).

4.Prostownik: aby go sprawdzic musimy go odkręcic z alternatora i odlutować od stojana.
Najpierw diody wzbudzenia ( to takie małe kwadratowe ceramiczne pudełko). Podłączmy minus miernika (czarny kabel do czerwonego wychodzącego z prostownika, a plus miernika (czerwony kabel) dotykamy kolejno miejsc gdzie był przylutowany stojan. Powinno pokazać 500-700 omów. Jeśli któras z diód nie działa(jest przebita (opór 000) lub wogóle nie przewodzi ( opór 1) to należy ją wymienić. Oryginalne diody wzbudzenia można zastąpić dowolnymi 3 amperowymi o rerzystancji 500 ohm (po uprzednim usunięciu oryginalnych)
Diody prostownicze. Podłączmy plus miernika do miejsca gdzie był przylutowany stojan a minus do śruby gdzie podłącza sie gruby kabel prądowy. Opór 500 -600 ohm. Teraz czarny kabel miernika do miejsca gdzie był przylutowany stojan a czerwonydo miejsca gdzie są śruby do przykręcania mostka.Opór taki sam jak poprzednio.

Teraz jak sprawdzić kontrolkę zmieramy styk który szedł do alternatora do masy i lampka ma sie zaswiecić.

Mam nadzieje że pomoże to komuś kto tak jak ja nie mógł dojśc przyczyny braku łądowania.

Wróć do „Zrób to sam”