Strona 1 z 4

Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 15 maja 2019, 21:08
autor: monkey22
Witam- po wielu miesiącach szukania udało mi się kupić prawie taki egzemplarz jak szukałem :) Prawie bo polowałem na T-jet biały ale trafił mi się MultiAir 1.4 bialy :) 2011 72k przebiegu.-Polski salon itp.

Na poniedziałek jestem umówiony u mechanika i nie wiem na co zwrócić uwagę i o jakie wymiany mówić .
Chyba klocki bo sa oryginalne i na przeglądzie facet mówił ze mało ich zostało ( ale kontrolka jeszcze nie świeci )

Na pewno rozrząd bo jest oryginalny i ma 8 lat ( więc wole wymienić )

Na pewno olej i filtry bo ostatnia wymiana oleju 02.2018 ( 5k km ) i teraz pytanie - co dokładnie wymieniać przy MAir żeby przedłużyć żywotność ( prócz oleju coś słyszalem że jakieś filterki itp - prosze o podpowiedz co dokładnie i jak się nazywaja te części fachowo )

Jaki olej najlepiej dolewać - nie pamiętam jaki był ostatnio , jakie filtry inne , czy trzeba sprawdzić olej w skrzyni , czy uzupełniać inne płyny ( jeśli tak to jakie )

Każde wskazówki i podpowiedzi mile widziane

Re: Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 15 maja 2019, 22:03
autor: piterstilo
W skrócie: punktem zapalnym jest moduł multiair. Należałoby go potraktować szczególnie troskliwie.
Podstawa to dedykowany olej silnikowy i mechanik, który co najmniej odróżnia multiair od wariatora i podejdzie do procedury wymiany oleju poważnie wg. istrukcji, a nie wg. swojego widzi-misie.
Najlepiej pojechać do ASO, które ma dobre opinie, albo do mechanika-pasjonata marki Alfa Romeo.
Na forum Alfaholicy temat MA jest obszernie opisany.
Cała reszta standartowo, jak w każdym nowo zakupionym aucie.

Re: Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 15 maja 2019, 22:43
autor: norbrys
A ja bym zwrócił również uwagę na zawieszenie, tuleje wahaczy z przodu i tylną belkę w moim po zakupie okazało się że wszystko do wymiany bo ktoś nie dbał. Poza tym ogólnie sprawdzić sobie jaki jest stan wydechu. Ogólnie elementy te są bardzo podatne na rdzę w naszych deltach.

Re: Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 15 maja 2019, 22:57
autor: monkey22
Ok.dzieki. mechanik najlepszy w moim małym mieście .co do zawieszenia to chyba ok. Auto miało pozytywny przegląd miesiąc temu . No i po zakupie wracałem nim 200km po różnych drogach dziurawych itp i wszystko jak w bajce :). Jutro zobaczę na kartkę na silniku i dam znać jaki był łany przez poprzedniego właściciela ... Jeszcze jedno , nie ma błędów , nic nie swiecii ale jeszcze ani razu system start stop nie wyłączył mi silnika na mieście i nie wiem czy się martwić ;) ( jest aktywny cały czas ) , klimy nie używam , tylko radio pobiera prąd . ( Możliwe że Aku słaby czy usterka start stopa ),. Sprawdziłem kartki na silniku i tak to się ma .
01.2017 .karteczka mobile 5w40. 58kkm
02.2018 karteczka Castrol 5w40. 65 kkm

Czy takie oleje trzeba lać czy zmieniać na coś innego lepszego ?

Re: Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 17 maja 2019, 21:35
autor: piterekg27
Najwazniejsze w silniku to częsta wymiana oleju(10-12 tys km) filtry i co drugą wymianę oleju filtr modułu oraz filterek turbiny. Po wymianie zaznaczenie w ECU wymiane oleju.Olej dydykowany przez producenta. Start stop zależny od temp. powietrza na zewnątrz czy klima włączona bądz też słaby akumulator.

Re: Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 21 maja 2019, 7:17
autor: monkey22
Panikować czy odczekać bo to normne :) oddawałem auto palił na pół kluczyka a teraz po odebraniu miałem kilka razy sytuację że nie zapalił po paru sec kręcenia ( musiałem wyciagnac kluczyk i wtedy ponownie kręciłem już z efektem ). Wymieniłem w sumie klocki.filtry wszystkie , olej,motul 5w40
kompletny cały rozrząd . Jedynie za 2 dni mam podjechać na wymianę śruby z filtrem od turbo i tego filterka od modułu Multiair bo nie mieli na stanie . 2 dni później dalej problemy z odpalaniem ..teraz gadalemz mechanikiem i mówił że możliwe że Wina leży po stronie jakiegoś docisku rozrządu że on zakładał normalnie standardowo jak zawsze i nie zwrócił uwagę na jakiś docisk. Czy to może być to?

Re: Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 22 maja 2019, 19:10
autor: piterstilo
Tak oto powstają się mity o awaryjności włoskich marek.
Najlepszy? mechanik: prawdopodobnie montuje zestaw rozrządu ''na flamaster?"
Wymienia olej w silniku, na ,,jakiś Motul" zamiast na dedykowany do MA, bez wymiany śruby z filtrem i filtra w MA.
Multiair wymaga odpowiedniej procedury wymiany oleju i filtra.
Nie tak to miało wyglądać : miał być odpowiedni mechanik, dedykowany olej i procedura. Nie było, no to są problemy.

Re: Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 22 maja 2019, 21:22
autor: monkey22
Na przyszłą wymiane chyba pofatyguje się 50km do serwisu i będe wolał zapłacić więcej i jednak niech zrobią to konkretni fachowcy :( ten mechanik ma jedna z lepszych opinii w miescie , od lat prowadził wszystkie auta w rodzinie i znajomym , szwagrowi złożył uwalony silnik w t5 z 3 różnych i smiga 5 lat juz ( 200k km) - , Mam karteczki z wymian olejów i w 2017 był castrol 5w 30 , w 2018 mobil 5w40 a teraz jest ten motul 5 w40 . Więc co robic?? jak już upora się mechanik z tym rozrządem ktory źle założył to jak dojda mi częsci pozostałe ( śruba od turbo i filtr od Multiair ) jechać gdzie indziej i zalać na nowo olej ale już selenie?? Wole teraz wydac 150-200 więcej niż uszkodził moduł z czasem .

Re: Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 22 maja 2019, 22:03
autor: mikee72
piterstilo pisze: 22 maja 2019, 19:10 Tak oto powstają się mity o awaryjności włoskich marek.
(...) dedykowany do MA,(...)Multiair wymaga odpowiedniej procedury(...)Nie było, no to są problemy.
Ja się oczywiście zgadzam z tym, że instrukcji warto przestrzegać..
Ale z drugiej strony - jeśli jakaś jednostka wymaga procedur punkt po punkcie
lub stosowania ściśle dedykowanych płynów/akcesoriów, bo inaczej 'są problemy'..
to wspomniana awaryjność staje się nie mitem - tylko niestety faktem :)

Albowiem z definicji: jeżeli współczynnik tzw. idiotoodporności wynosi 0/10,
to mamy do czynienia z tematem bardzo awaryjnym.

Re: Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 22 maja 2019, 22:35
autor: FXX
piterstilo pisze: 22 maja 2019, 19:10 Tak oto powstają się mity o awaryjności włoskich marek.
Najlepszy? mechanik: prawdopodobnie montuje zestaw rozrządu ''na flamaster?"
Wymienia olej w silniku, na ,,jakiś Motul" zamiast na dedykowany do MA, bez wymiany śruby z filtrem i filtra w MA.
Multiair wymaga odpowiedniej procedury wymiany oleju i filtra.
Nie tak to miało wyglądać : miał być odpowiedni mechanik, dedykowany olej i procedura. Nie było, no to są problemy.
Z tym olejem się tak nie rozpędzajmy, bo Motul również oferuje oleje spełniające normę 9.55535-S2 dla tego silnika np. 8100 X-clean. Chyba, że pisząc dedykowany masz na myśli Selenię...
mikee72 pisze:Ja się oczywiście zgadzam z tym, że instrukcji warto przestrzegać..
Ale z drugiej strony - jeśli jakaś jednostka wymaga procedur punkt po punkcie
lub stosowania ściśle dedykowanych płynów/akcesoriów, bo inaczej 'są problemy'..
to wspomniana awaryjność staje się nie mitem - tylko niestety faktem :)

Albowiem z definicji: jeżeli współczynnik tzw. idiotoodporności wynosi 0/10,
to mamy do czynienia z tematem bardzo awaryjnym.
Idąc tym tokiem myślenia, to każdy samochód, w którym do ustawienia rozrządu trzeba użyć blokad jest awaryjny - trzeba wykonać procedurę punkt po punkcie i stosować dedykowane akcesoria :roll:

Kolego monkey22 - po pierwsze zweryfikuj w jaki sposób został poskładany rozrząd i przy użyciu jakich narzędzi. Potem oczywiście wymiana filterka i śruby oraz wykonanie procedury wymiany oleju w ECU silnika. Jeżeli został zalany wspomniany przeze mnie wcześniej Motul 8100 X-clean, to nie ma potrzeby wymieniania go, bo spełnia wszystkie wymagania Fiata dla tego silnika, a gorszy od dedykowanej Selenii nie jest.

Re: Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 23 maja 2019, 15:49
autor: monkey22
Odebrałem auto od mechanika - twierdzi że przestawił rozrząd o 2mm i ze pali ok,.U niego odpalił od strzała ale później na 10 odpaleń ( gdzieś pod sklepem itp ) 2 razy się zaciął za pierwszym razem :( już nie mam siły i chyba pojade na serwis w weekend niech ustawią ,czesci ( sruba i filterek chwilę temu kurier dostarczyl więc sa u mnie już )

Olej to nie x- clean a x-cess

Wymiany nie wprowadzi do komputera bo nie ma oprogramowania , mówił że do następnej inspekcji zostało 2000km więc zebym sobei gdzieś podjechał kto ma takie oprogramowanie ;/

Re: Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 23 maja 2019, 17:45
autor: FXX
Pytałeś w jaki sposób został poskładany rozrząd?

Z tego co opisujesz to cała sytuacja wygląda tak jak ją opisał piterstilo...
Gość poskładał rozrząd na flamaster, zalał niewłaściwy olej - Motul X-Cess nie spełnia norm, które założył producent - nie spełnia normy ACEA C3 i 9.55535-S2, nie wymienił śruby i filterka, nie wspominając już o dokonaniu odpowiedniej regulacji w ECU silnika.
Generalnie wychodzi na to, że nie orientuje się w tym silniku w ogóle...

Re: Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 23 maja 2019, 18:23
autor: monkey22
Kurcze zapomniałem zapytac - ale teraz jezdziłem i testowałem odpalanie auta jakies 20 razy i już normalnie pali za kazdym razem . może już się unormowało? , więc skoro olej jest nie taki jaki powinien to warto dołożyć 200 zł, jechac do innego mechanika i przy okazji wymiany tego filterka modułu oraz sruby turbo zalac olej na nowy ?? jeśli tak to jaki konkretnie i kupie sobie sam i czy filtr oleju tez automatycznie trzeba wymienić na nowy ..wole umoczyc 200-300 zł niz ryzykować uszkodzenie modułu


I jescze jedno pytanie - czy to normalne?? - przedtem przed wymianą jak dałem auto na luz podczas jazdy to komputer odrazu zawsze pokazywał zerowe spalanie a teraz na luzie pokazuje 2-3 l/100km dopiero w momencie zatrzymania auta wyskakuje zerowe spalanie



Kurcze tak marzyłem o delcie- tak się cieszyłem na myśl zakupu a tu od początku takie problemy ( niby małe ale jednak dobijają ) :(:(
..

Re: Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 23 maja 2019, 19:46
autor: piterstilo
Po tym sabotażu w wykonaniu mechanika, proponuję potraktować ten ,,jakiś Motul" jako płukankę
Wg mnie dedykowany olej to taki, który spełnia normę ACEA C3 9.55535-S2 albo nowszą: 9.55535-GS1 , ta druga jest zalecana do nowszych modułów MA. Jest kilka firm produkujących takie, niekoniecznie Selenia.
Multiair produkowany jest chyba od 2009 roku i po początkowych problemach, był parę razy poprawiany.
Również zalecenia serwisowe się zmieniały. Może dlatego krąży wiele sprzecznych informacji.
Najpierw zalecanym olejem był 5W40 i C3 9.55535-S2 a potem: 0W30 ( ekologia się kłania) 9.55535-GS1
Zamieszanie jest z tzw. kalibracją, przy zmianie oleju. Jedni twierdzą, że jest konieczna, inni to wyśmiewają.
Prawdopodobnie te ulepszone moduły , kalibracji nie potrzebują.
Dlatego tu potrzebny jest mechanik- praktyk, który się na tym zwyczajnie zna.
Jest z tym modułem trochę zachodu, ale BMW też ma podobny, co nie znaczy taki sam: wynalazek : Valvetronic.

Re: Co wymieniać zaraz po zakupie Delty

: 23 maja 2019, 19:52
autor: FXX
Olej powinien być zgodny z normą Fiata 9.55535-S2. Spełniają ją m.in.:
- Motul 8100 X-clean 5W40
- Meguin Low Emission 5W40
- Castrol EDGE TITANIUM FST 5W40 TURBO DIESEL
- Mobil 1 ESP 0W-40
- Millers Trident Longlife 5w40
Jeśli będziesz wymieniał olej, to filtr też bym wymienił - kosztuje raptem parę złotych.

Co do spalania, to jesteś pewien, że w trakcie jazdy na luzie pokazywał Ci 0l? :)
Generalnie we włoszczyźnie z grupy FCA podczas jazdy na luzie pokazuje jakąś wartość, np. 2l/100km, a dopiero po zatrzymaniu jest 0 bądź ---.