Delta III 1.6 M-jet - awaria ładowania?

Awatar użytkownika
Valdi
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 242
Rejestracja: 25 lut 2013, 20:39
Imię: Waldek
Lokalizacja: Rybnik

Delta III 1.6 M-jet - awaria ładowania?

Post autor: Valdi » 21 kwie 2014, 23:10

Dzisiaj przed bramkami na A4 w Krakowie trzy razy zgasło radio w odstępach kilku sekund i potem na dobre.Chwilę potem po kolei komunikaty o niedostępności ABS,ESP,ASR,Hill Holder i cała reszta jak po odłączeniu akumulatora.W chwilę potem wyłączył także wspomaganie i musiałem się zatrzymać.Zgasiłem silnik,ogólne oględziny-bez uwag.Przy próbie uruchomienia gasną lampki i rozrusznik nie kręci.Zdejmuję klemę-nic nie pomaga.Popchnięty samochód zapala bez problemu,lecz po chwili jazdy ponownie to samo i przejechałem tylko barierki i stanąłem na parkingu przy komisariacie.Rozrusznik nie kręci,szyby,dach itp nie działają.Pożyczam prąd z innego samochodu po kablach i odpalam bez problemu.Ujechałem chwilę i ponownie to samo oraz lampka komputera-kontroli silnika i komunikaty skontroluj silnik,awaria OBD i może jeszcze jakieś inne.Zatrzymuję się na stacji Orlenu za bramkami.Wywalam wszystko z bagażnika-odkopuję miernik i kable rozruchowe.Na akumulatorze mam 11V - czyli rozładowany.Ponownie pożyczam prąd,odpalam bez problemu i sprawdzam ładowanie - jest 13,8V. Troszkę mało,ale może być.Podejrzenie pada więc na awarię akumulatora.Kombinuję inny akumulator i podmieniam.Odpalam bez problemu,gasną komunikaty,pali się jednak lampka komputera.Jestem dobrej myśli i jadę dalej.Po 40km mignął mi symbol "czerwonego akumulatora" na polu ostrzegawczym dwa razy.Za jakiś czas ponownie i tak coraz częściej,szczególnie jak spadały obroty.Na postoju stwierdziłem ,że jałowe obroty są podwyższone do około 1100-1200.W taki sposób dojechałem do domu,a symbol akumulatora zapalał się już zawsze po spadku obrotów poniżej 1600/min.Pod domem silnika nie zgasiłem i przyłożyłem miernik do akumulatora-na wyświetlaczu napięcie 11V i nie rosło po przegazowaniu-czyli brak ładowania.Zgasiłem silnik,akumulator wyładowany,resztką sił odpalił jeszcze jednak i tak wstawiłem do garażu.
Jakieś pomysły? sugestie?
Jeżeli padło ładowanie ,to dlaczego nie wyświetlał na samym początku,tylko oszczędzał energię i wyłączał kolejno radio,ABS i inne systemy aż do wspomagania łącznie?
Ktoś z kolegów wie coś więcej na temat alternatora,obwodu ładowania? Czy alternator ma jakiś klasyczny i przyczepiony do niego regulator ładowania? Czy ewentualnie jest w innym miejscu? Wiem natomiast z pewnością,że do alternatora dostęp jest utrudniony i ogólne oględziny trudno nawet będzie zrobić,a o reszcie nie wspomnę.
Za wszelkie wskazówki i sugestie będę wdzięczny i liczę na rzeczową pomoc kolegów :-)
Lancia Delta III Gran Luce 1.6 JTD 16V 88KW-120CV Platino Bicolore 2009r.
Yamaha V-Star 1100 Classic Silverado /v.USA/ Limited Edition 2005r.

Awatar użytkownika
Valdi
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 242
Rejestracja: 25 lut 2013, 20:39
Imię: Waldek
Lokalizacja: Rybnik

Re: Delta III - awaria ładowania ???

Post autor: Valdi » 01 maja 2014, 21:32

Samochód naprawiony-uszkodzony alternator. Konkretnie,to jedna z bieżni komutatora wytarta do zera,ta bliżej uzwojenia wirnika.Druga natomiast wytarta tak do połowy.Szczotki natomiast patrząc na ich długość wyglądają jak nowe! I dziwne jest właśnie to,że wyciera się miedź z komutatora ,a węglowe szczotki w zasadzie się nie ścierają.Wymieniony został także regulator napięcia,bo stary nie trzymał go na stałym poziomie-falowało.Wyjęcie samego alternatora to intratne zajęcie.W domowych warunkach katastrofalna męczarnia.
Dziwnie też na tą awarię reaguje komputer.Nie sygnalizuje bowiem od razu zaniku ładowania tylko normalnie rozładowuje akumulator,potem oszczędza energię poprzez wyłącznie poszczególnych systemów aż do wyłączenia wspomagania kierownicy.Jeżeli nadal nie odnotowuje przyrostu napięcia a wręcz dalej go ubywa i system zasilania staje się niewydolny,to dopiero wtedy zaczyna sygnalizować brak ładowania.I jest to normalne zachowanie - żadna anomalia.Tak to zostało zaprogramowane.Nieco dziwne,ale tak to wygląda.Z powodu niskiego napięcia w instalacji komputer może łapać i pokazywać różne błędy i zapali pomarańczową lampkę.Może tak być,ale nie musi.Skasowane ewentualnie błędy nie są ponownie wyświetlane.Także obroty silnika zostają podniesione w nadziei,że może są zbyt niskie i że przy wyższych pojawi się ładowanie.
Temat uważam za zamknięty.
Lancia Delta III Gran Luce 1.6 JTD 16V 88KW-120CV Platino Bicolore 2009r.
Yamaha V-Star 1100 Classic Silverado /v.USA/ Limited Edition 2005r.

Awatar użytkownika
Wilkin
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 5284
Rejestracja: 02 lis 2009, 21:40
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Delta III - awaria ładowania ???

Post autor: Wilkin » 01 maja 2014, 22:03

Ładna historia.
A w starych gratach po prostu zapala się kontrolka i wszystko wiesz.
Niekoniecznie komputery zawsze pomagają
byłe: Delta II 1.6 16V Hpe,Kappa 2.0 20V "Litwin" ,Kappa 2.0 20V "Przemytnik",Delta II bi-colore 2.0 16V Vice miss Sypniewo,Ypsilon 1.3 JTD bi-colore Miss Topornia,Kappa 3.0 Coupe Aut 2vice Zwierzyń, Kappa 2.0 20 VT. Alfa 166 3.0 sportronic.
Obecne
Kappa 3.0 sportronic,Kappa 3.0 SW sportronic, Gamma 2.5 Aut.Tipo 1.4 T-jet SW.Ford expedition 5.4. Volt,126p.
Tak z grubsza ;)

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3997
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Delta III - awaria ładowania ???

Post autor: volf » 01 maja 2014, 22:13

Jaki przebieg tej delty, jeśli nie tajemnica?
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
Valdi
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 242
Rejestracja: 25 lut 2013, 20:39
Imię: Waldek
Lokalizacja: Rybnik

Re: Delta III - awaria ładowania ???

Post autor: Valdi » 01 maja 2014, 23:32

Też jestem przyzwyczajony do zachowania jak w "starych gratach".A tu bęc i ciągle trzeba się uczyć czegoś nowego.Przebieg żadną tajemnicą: 140000. Alternator porządnej marki: Denso, regulator napięcia Denso, szczotkotrzymacz Magneti Marelli. Chyba zdarzyło mi się trafić na jakiś słabszy egzemplarz,bo z natury altek jest dość żywotnym podzespołem i często przeżywa nawet bezawaryjnie samochód.Chociaż w dzisiejszej motoryzacji nic już nie jest jak dawniej i coraz trudniej o podzespoły i części dobrej jakości.Marność,ilość a nie jakość .To przesłanki coraz bardziej widoczne dla dzisiejszego bytu.
Lancia Delta III Gran Luce 1.6 JTD 16V 88KW-120CV Platino Bicolore 2009r.
Yamaha V-Star 1100 Classic Silverado /v.USA/ Limited Edition 2005r.

Michal23
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 10
Rejestracja: 23 lis 2014, 18:11
Imię: Michał
Lokalizacja: k/Bełchatowa

Re: Delta III - awaria ładowania ???

Post autor: Michal23 » 23 lis 2014, 22:59

Nie dawno zauważyłem, że kontrolka ładowania w ogóle się nie zapala - prawdopodobnie do wymiany. W teście z MES: "niepowodzenie" czy jakoś tak.
Ktoś wie jak się dobrać do zegarów?
Lancia Delta 1.6Mjet 120KM Selectronic 2010r.

jenks
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 386
Rejestracja: 20 gru 2007, 0:00
Imię: Artur
Lokalizacja: dominowo

Re: Delta III - awaria ładowania ???

Post autor: jenks » 24 lis 2014, 8:57

Michal23 pisze:Nie dawno zauważyłem, że kontrolka ładowania w ogóle się nie zapala - prawdopodobnie do wymiany. W teście z MES: "niepowodzenie" czy jakoś tak.
Ktoś wie jak się dobrać do zegarów?
A Masz kontrolke ładowania ,bo ja nie.
lancia lybra intensa 2,4jtd-sprzedana
lancia delta III platinum 2,0 M-jet 2010r-sprzedana
Alfa Romeo Tonale-użytkowana
***** ***

Michal23
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 10
Rejestracja: 23 lis 2014, 18:11
Imię: Michał
Lokalizacja: k/Bełchatowa

Re: Delta III - awaria ładowania ???

Post autor: Michal23 » 24 lis 2014, 9:22

Jak świecę latarką to widzę na obrotomierzu po prawej symbol "akumulatorka". Co jakiś czas kasuję usterkę B1001- kontrolka uszkodzona.
Właśnie sprawdziłem w dtr (str.8-9) - są dwie wersje: w jednej jest, w drugiej chyba nie ma...

Ale ostatnio po wymianie rozrządu odpaliłem silnik bez paska klinowego, i żadnego komunikatu awarii nie było...
Lancia Delta 1.6Mjet 120KM Selectronic 2010r.

Awatar użytkownika
Valdi
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 242
Rejestracja: 25 lut 2013, 20:39
Imię: Waldek
Lokalizacja: Rybnik

Re: Delta III - awaria ładowania ???

Post autor: Valdi » 24 lis 2014, 10:14

Wydaje mi się,że niepotrzebnie chcesz to rozbierać.Po prostu nie ma tam kontrolki ładowania.Może i miejsce w zegarze jest,ale fizycznie nie ma tam żadnej lampki.Po przekręceniu kluczyka lampka się nie zapala,ponieważ tak to akurat zrobiono.Tak samo nie zapaliła się,gdy odpaliłeś samochód bez paska i nie było ładowania.Nie zapaliła się,bo akumulator był na tyle dobrze naładowany,że komputer nie zapalił ostrzegawczej kontrolki.Nadto najpierw będzie wyłączał różne systemy w celu oszczędzania energii,a jak już nie będzie wydolny,to wtedy dopiero zapali lampkę.Napisałem o tym w poście powyżej.Brak ładowania zapala się na czerwono w polu ostrzegawczym zegarów,czyli tam,gdzie otwarte drzwi,uszkodzenie żarówki itp.
Lancia Delta III Gran Luce 1.6 JTD 16V 88KW-120CV Platino Bicolore 2009r.
Yamaha V-Star 1100 Classic Silverado /v.USA/ Limited Edition 2005r.

Michal23
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 10
Rejestracja: 23 lis 2014, 18:11
Imię: Michał
Lokalizacja: k/Bełchatowa

Re: Delta III - awaria ładowania ???

Post autor: Michal23 » 24 lis 2014, 10:19

Dziękuję, muszę się z tym zgodzić niestety... :D
Lancia Delta 1.6Mjet 120KM Selectronic 2010r.

Awatar użytkownika
Valdi
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 242
Rejestracja: 25 lut 2013, 20:39
Imię: Waldek
Lokalizacja: Rybnik

Re: Delta III - awaria ładowania ???

Post autor: Valdi » 24 lis 2014, 15:07

No cóż,taki urok tej konstrukcji.Też bym wolał,żeby była normalna lampeczka.Ale nie ma.
Lancia Delta III Gran Luce 1.6 JTD 16V 88KW-120CV Platino Bicolore 2009r.
Yamaha V-Star 1100 Classic Silverado /v.USA/ Limited Edition 2005r.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Instalacja elektryczna”