Nie będę się rozpisywał na temat blach szyb itp., natomiast:
1. Odpalić silnik, jeśli jest zimny powinien mieć 800 obrotów, po złapaniu na wskaźniku ok. 50 stopni obroty powinny się ustabilizować na 700.
2. Sprawdzić stan płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym, jak wygląda, czy nie pojawiają się bąble powietrza. UWAGA instalacja jest wysokociśnieniowa.
3. Duży obieg włącza się przy ok. 85 stopniach i temp. na wskaźniku spada do ok. 70 stopni za pierwszym razem. Podczas normalnej jazdy w obecnych warunkach temp. na wskaźniku pokazuje ok. 80 stopni.
4. Przy zakręconym korku zbiornika wyrównawczego przy temp. ok. 80 stopni sprawdzić twardość węży układu chłodzenia, powinny być mniej- więcej takie jak męski instrument w stanie gotowości
(określenie pewnego mechanika). Za miękkie oznaczają nieszczelność, za twarde mogą zwiastować poważne kłopoty.
5. Sprawdzić organoleptycznie olej na obecność podejrzanych substancji typu MotorDoktor - nabrać z bagnetu na paluszki i rozsmarować. Nie powinien się podejrzanie kleić, ciągnąć, natomiast powinien się ładnie rozetrzeć na skórze nie zostawiając praktycznie żadnych śladów.
6. Do osiągnięcia ok. 50 stopni auto lekko kopci z rury, po przekroczeniu 50 stopni praktycznie przestaje dymić w sposób szczególnie widoczny (przynajmniej u mnie
)
7. Sprawdzić działanie wszystkich elektrycznych sprzętów typu : elektryczne szyby (6), lusterka, oświetlenie w kabinie, itd.
8. Jeśli jest fabryczne radio sprawdzić działanie sterowania z kierownicy, zdarza się wypięta kostka, można szybko naprawić a z ceny urwać 100-200
9. Sprawdzić czy działają wszystkie głośniki ( 8 ) .
10. Sprawdzić działanie spryskiwaczy tylnej szyby, często nie działa, można naprawić i patrz punkt 8
11. Sprawdzić działanie Klimatronika ? powinien się sam włączyć po starcie silnika.
12. Sprawdzić działanie nawiewów w kabinie, z różnymi prędkościami. Podejrzane piski i inne dźwięki, zwłaszcza przy niższych prędkościach mogą oznaczać kłopociki w postaci konieczności wymiany ? a wentylatory są 2
.
13. Nawet jeśli działa pilot od centralnego zamka, sprawdzić czy zamki otwierają się kluczykiem. Jeśli zamki nie działają, a zdarza się to wcale nie tak rzadko targować się. Pilot może przestać działać a komplet zamków to bagatela ok. 1200 PLN
14. Jeżeli to możliwe wyjąć budziki i sprawdzić czy to co wygląda na spaloną żarówkę jakiegoś wskaźnika, nie jest próbą ukrycia jakiegoś grubszego syfu
Cała operacja powinna zająć ok. 15-20 minut.
15. Sprawdzić czy nie ma wycieków z okolicy pompy wspomagania. Wyciek z pompy lub okolic = zalany alternator = kasa. U mnie wyszło jakieś 350 PLN, a wystarczyło odpowiednio wcześnie wymienić jedną opaskę za 1,5 PLN
16. Silniki w tych rocznikach z reguły są tu i ówdzie zasyfione olejem. Jeśli pod autem nie zbiera się kałuża nie martwić się za bardzo. U mnie od wymiany do wymiany żadnych dolewek i nic nie ubywa. Ten typ tak ma
Miła odmiana po włoskich silnikach
(taki żarcik).
17. Sprawdzić amortyzatory, hamulce i resztę zawieszenia. Jeśli tylne amory są słabe, w autku pomimo pozornie masywnego wyglądu potrafi dupka podskoczyć do góry. Czym to się może skończyć przy większej prędkości nie muszę chyba tłumaczyć.
18. Przy prędkości ok. 60 km/h na 4 biegu dać trochę po garach. Jeżeli przy energicznym przyśpieszaniu występuje boczna wibracja przodu, prędzej czy później do wymiany przegub, a kosztuje parę złociszy
. Zintegrowany wewn.-półoś-zewn. Stąd odstraszająca cena
19. Biegi:
- 1 - tylko do ruszenia z miejsca
- 2 - jakby go nie było
- 3 - trochę lepiej
- 4 - całkiem dobrze
- 5 - w trasie przyśpieszenie i wyprzedzanie bez problemów
Z powyższego wynika, że jazda w korku w mieście to koszmar ( zwłaszcza, że nie ma synchronizacji 2-1
),
natomiast jazda w trasie to bajka. Mocy jest dosyć żeby się fajnie bujać ( choć nigdy nie ma jej za wiele
)
20. Sprawdzić stan napinacza paska wielorowkowego, może sprawić przykrą i kosztowną niespodziankę !!!
21. Uszczelki bocznych drzwi przesuwnych i tylnej klapy mają tendencje do wydawania dziwnych dźwięków ? pomagają smary silikonowe i regulacje, ale to walka z wiatrakami, o wiele lepszy efekt daje dobre radio
22. W fotelu kierowcy pada regulacja podparcia lędźwiowego ? standard prędzej czy później.
Częściowo wbrew powyższym uwagom autko jest fajne i daje sporo przyjemności z jazdy, a przy odpowiednim traktowaniu zaskoczy małym spalaniem ( choć nikt mi nie wierzy )
Co do tematu silników 2,0HDI w Phedrach i pokrewnych ? uważam je za porażkę ( zweryfikowano w 3 Partnerach ), zwłaszcza w rocznikach 2000-2001 zdarzały się rozlatania
turbin z bardzo przykrymi konsekwencjami.
A 2,1 td to w miarę prosta i niezawodna konstrukcja ( coś jednak czasem Francuzom się uda
).
Jeszcze tego nie potwierdziłem, ale tak na 80% daje się te silniki podkręcać przez OBD, lub BOX-em
Jutro to na spokojnie przejrzę może coś mi się przypomni, albo poprawię jakieś wypaczenia jak je znajdę
Pozdrawiam