Themie 8.32 - silnik i wydech

Dział stworzony specjalnie dla posiadaczy i miłośników najlepszych Lancii w historii. Znalazłeś coś ciekawego w sieci, chcesz coś udostępnić - podziel się tutaj (z wyjątkiem porad technicznych)
Awatar użytkownika
Tofik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 383
Rejestracja: 23 kwie 2006, 0:00
Lokalizacja: Kielce

Themie 8.32 - silnik i wydech

Post autor: Tofik » 27 lis 2012, 0:45

Auto rewelacyjne ze względu na swoją niecodzienności i unikatowość.
Silnik rewelacyjny ze wzgledu na swoją niecodziennośc i unikatowość.

...czemu tylko ktos, raz że zamontował go nie w te strone co trzeba, a dwa że nie wykrzesał z niego MOCY !

Dźwięk napewno jest poezją dla uszu , ogladanie go jest napewno rozkoszą dla oczu, ale po V8 FERRARI oczekiwał bym wiecej niż 215/205KM
Wiem ze cyferki to nie wszystko, przyznaje z pełną dozą zachwytu ze auto jest fantastyczne, ale jest w tej beczce miodu łyżka dziegciu :)

Gratuluje auta, jest piekne

dawidson

Odp: Lancia Thema 8.32 Ferrari - oldtimer999

Post autor: dawidson » 27 lis 2012, 1:02

Pamiętaj, że ten silnik ma tylko trzy litry pojemności. A w dodatku jest zamontowany w aucie gdzie nie do końca jest miejsce na porządny dolot i wydech - lub też mówiąc wprost nie ma go wcale. To niestety robi swoje.

Za to charakterystyka wolnossącego, wysokoobrotowego silnika V8 jest bardzej fajna. Zwróć też uwagę na maksymalny moment obrotowy. I pamiętaj - to jest silnik wolnossący!

A osiągi i tak były BARDZO przyzwoite jak na lata produkcji i fakt że był to silnik wolnossący. Zresztą bardziej chodziło o prestiż niż o osiągi. Porównaj z taką konkurencją jak np M535i.

"... I guess it's just the way I'm wired."

Awatar użytkownika
Tofik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 383
Rejestracja: 23 kwie 2006, 0:00
Lokalizacja: Kielce

Re: Lancia Thema 8.32 Ferrari - oldtimer999

Post autor: Tofik » 27 lis 2012, 2:04

E34 nie jest raczej większe a jakoś dało się V8 wzdłużnie posadzić :) Wydech może i przy silniku ustawionym poprzecznie jest bardziej problemowy ale silnik jest N/a więc nie potrzeba miejsca na kosmiczne kolektory i spokojnie mozna sobie prowadzić wydechy jak się żywnie podoba.
Dolot? w N/a? potrzeba kawałek miejsca na kawałek prostej rurki, kolektor i tak jest upchnięty pomiedzy cylindrami, więc po cóż tu hektary miejsca? Argument z miejscem jest moim zdaniem słaby :)
Charkterystyka tego silnika napewno jest fajna ale mimo swoich 8 cylindrów niutów ma tyle samo co o połowe mniejsze 2.0 T, chociaz napewno dużo wcześniej dostępne i to jest przewaga, wystarczyło by jednak żeby w takim 2.0 zastosowac kompresor a nie turbosprężarkę i ta przepaść nie jest już taka duza.
Co do konkurencji to:
AR 166 -trzylitrówka z "tylko" V6 200KM (dorzucił by jeszcze 2 garki i by pewnie 220 pękło)
E34 - 3.0 V8 218KM, niewiele ale jednak więcej
E30 m3 - 2.3 rzedowa "czwórka" 200/220KM
Jag XJ40 - 3.2 rzedowa "szóstka" 211KM
Mercedes w W124 - 3.0 r6 - 220KM w SL300 - 3.0 r6 230KM
Volvo 960 - 3.0 r6 - 204KM
Pomijam stricte sportowe auta jak 300zx 3.0n/a v6 220KM i 3000GT 3.0n/a v6 225/230KM

Pod uwagę wziąłem auta z podobnego okresu produkcji i jak widac osiągi 8.32 sa poprostu przeciętne lub ledwo przeciętne jesi porównać do niektórych 'sześciocylindrówek"
Ja od V8 sygnowanym koniem w "stand up'ie" oczekiwał bym kapkę więcej :)

Podkreślam jednak raz jeszcze, że mimo wszystko to auto samo w sobie jest wspaniałe :)

dawidson

Odp: Lancia Thema 8.32 Ferrari - oldtimer999

Post autor: dawidson » 27 lis 2012, 3:24

Problem z tym, że Thema nie jest RWD. I to jest wbrew pozorom BARDZO duży problem przy montażu silnika. Ta mała według Ciebie zmiana ustawienia silnika wymaga projektowania samochodu od zera. Niestety.

Co do tego, że silnik wolnossący wymaga prostego wydechu i dolotu to niestety bardzo się mylisz. Jest dokładnie odwrotnie. Kształt i wymiary są tu szalenie ważne - o wiele ważniejsze niż w silniku turbo.A tam pod maską jest bardzo ciasno. Wie to każdy kto widział to auto na żywo.

Konkurencją dla 8.32 nie było E34. To auto które weszło na rynek w chwili gdy Thema była już na nim od kilku lat. E34 było dla BMW kompletnie nową generacją. Podczas gdy Thema i E28 były projektowane w w latach '70 to e34 jest konstrukcyjnie o młodsze o epokę.
Bezpośrednim konkurentem Themy było e28 a Themy 8.32 wspomniane e28 M535i.
M3 e30 jest tu trochę nie na miejscu. Jest to typowy homologation special. Zbudowany bez oglądania się na koszty tylko po to aby auto mogło wystartować. Wśród Lancii typowym autem z tej grupy jest S4 Stradale.
Zresztą w ogóle porównanie sportowego auta klasy D z autem z klasy E Premium to pomyłka.

Inne wymienione auta czyli np Nissan 300ZX Z31 to również auto innej klasy - w dodatku sporo wolniejsze. Dopiero druga generacja posiada wolnossący silnik generacjy podobne osiągi.
Ciekawostka: Silnik w Z31 3,0 generuje przy 4400 RPM (max moment) generuje wtedy zaledwie 147 koni a maksymalnie 170 KM.
Silnik w Z31 turbo generuje przy 3600 RPM 171 koni a maksymalnie 230.
Wolnossący silnik Themy generuje przy 4500 RPM 182 konie i maksymalnie 225.
Innymi słowy ten kiepski silnik Themy generuje w okolicy połowy obrotomierza więcej niż wolnossący Nissan wogóle i więcej niż doładowany Nissan. Masz rację - wstyd i hańba.
Zresztą - w limuzynie klasy E bardziej liczy się prestiż i kultura pracy. To również powód dla którego tą wersję wprowadzono. Gdyby wystarczyło poprawić osiągi to można by po prostu włożyć większe turbo.

A Jaguar i spółka to już auta o segment wyższe a więc i rozwiązania techniczne, akceptowane zużycie paliwa czy pojemność silnika są "odrobinę" wyższe ;) Fakt że XJ40 o którym piszesz wszedł na rynek blisko 10 lat później niż Thema pomijam.
W124 jest dobrym przykładem - ale zauważ że wersje z silnikami o tej samej mocy mają dużo gorsze osiągi. Dopiero mocniejsze odmiany nadążają za Thema 8.32.

Volvo 960 weszło do produkcji również prawie 10 lat później niż Thema...

Jeśli chcesz coś porównać to szukaj aut które weszły na rynek na początku lat '80. Wtedy można założyć że projektowano je w tym samym czasie co Themę. Porównywanie do aut które weszły na rynek w chwili gdy Thema już prawie z niego schodziła to jak porównać Deltę HPE HF '99 do A3 1,8T a później narzekać że Delta ma tylko jedną poduszkę... ;)

P.S. Pamiętaj, że moc silnika też podlega inflacji i się dewaluacji. 225 koni 24(!) lata temu miało kompletnie inną wartość niż obecnie.

"... I guess it's just the way I'm wired."
Ostatnio zmieniony 27 lis 2012, 7:43 przez dawidson, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
NIKI
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 712
Rejestracja: 01 sie 2009, 12:18
Imię: Bartosz
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lancia Thema 8.32 Ferrari - oldtimer999

Post autor: NIKI » 27 lis 2012, 10:39

Przyglądając się waszej (Tofik,dawidson) polemice, widzę jedną nieprawidłowość. Mianowicie, patrząc na cenę i unikatowość Lancii Thema 8.32, konkurentem ze stajni BMW było owszem E34 ale nie 530i tylko M5, a M5 miało "tylko" 6 cylindrów ale moc 315 koni, którą po 1991 roku podniesiono do 340, a to już moi drodzy przepaść.....
Jednak nie oto tu chodzi Lancia Thema 8.32 to samochód unikalny, kolekcjonerski i ma silnik FERRARI!
Tak więc można mu wybaczyć pewne niedociągnięcia ;)
Moje byłe Włoszki

Awatar użytkownika
Seth
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1906
Rejestracja: 22 maja 2007, 0:00
Imię: Marcin
Lokalizacja: Warszawa-WI/WN/WPI

Re: Lancia Thema 8.32 Ferrari - oldtimer999

Post autor: Seth » 27 lis 2012, 12:07

do tego w Themie, bez wątpienia unikatowej, ciekawej i godnej pozazdroszczenia - bo jednak to silnik Ferrari, brzmiący niemal jak Ferrari, ale jednak ten silnik nieco wykastrowano -w "oryginale" osiągał między 240 a 260KM mniej więcej
Obrazek
http://www.autogaleria.pl; http://www.exoticcars.pl
były: Ford Granada 2.0 '79, Ford Sierra 1.8 '89, Lancia Delta 2.0 '93, Ford Escort 1.8TD '95, Lancia Lybra SW 2.0 '01, Fiat Stilo MW 1.9 JTD
na co dzień: Szkodnik Oktawian 1.4 TSI '14; obecnie: moje

Awatar użytkownika
Seth
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1906
Rejestracja: 22 maja 2007, 0:00
Imię: Marcin
Lokalizacja: Warszawa-WI/WN/WPI

Re: Lancia Thema 8.32 Ferrari - oldtimer999

Post autor: Seth » 27 lis 2012, 13:14

Thema 8.32 jest interesującym autem czy nie dorasta konkurencji np.niemieckiej do pięt
jest nad wyraz interesującym autem, nietuzinkowym i ze wszech miar godnym pożądania :)
co nie zmienia faktu, że z technicznego punktu widzenia jest raczej ciekawostką, niż klasowym "liderem" :)
Obrazek
http://www.autogaleria.pl; http://www.exoticcars.pl
były: Ford Granada 2.0 '79, Ford Sierra 1.8 '89, Lancia Delta 2.0 '93, Ford Escort 1.8TD '95, Lancia Lybra SW 2.0 '01, Fiat Stilo MW 1.9 JTD
na co dzień: Szkodnik Oktawian 1.4 TSI '14; obecnie: moje

dawidson

Odp: Lancia Thema 8.32 Ferrari - oldtimer999

Post autor: dawidson » 27 lis 2012, 14:36

NIKI pisze:Przyglądając się waszej (Tofik,dawidson) polemice, widzę jedną nieprawidłowość. Mianowicie, patrząc na cenę i unikatowość Lancii Thema 8.32, konkurentem ze stajni BMW było owszem E34 ale nie 530i tylko M5, a M5 miało "tylko" 6 cylindrów ale moc 315 koni, którą po 1991 roku podniesiono do 340, a to już moi drodzy przepaść.....
Jednak nie oto tu chodzi Lancia Thema 8.32 to samochód unikalny, kolekcjonerski i ma silnik FERRARI!
Tak więc można mu wybaczyć pewne niedociągnięcia ;)
E34 zostało zaprojektowane i weszło do produkcji kilka lat później niż Thema. Po raz kolejny: konkurentem był model e28 a jego najmocniejszą odmianą jest M535i.

"... I guess it's just the way I'm wired."

dawidson

Odp: Lancia Thema 8.32 Ferrari - oldtimer999

Post autor: dawidson » 27 lis 2012, 14:39

Seth pisze:
Thema 8.32 jest interesującym autem czy nie dorasta konkurencji np.niemieckiej do pięt
jest nad wyraz interesującym autem, nietuzinkowym i ze wszech miar godnym pożądania :)
co nie zmienia faktu, że z technicznego punktu widzenia jest raczej ciekawostką, niż klasowym "liderem" :)
Naturalnie, że tak. Klasowi liderzy byli projektowani pod tym kątem. Thema 8.32 powstała bardziej jako próba uszlachetniania modelu niż aby walczyć z np E500. Mimo tego stwierdzenie sugerujące że siedzący w 8.32 silnik wypada blado to mocne nadużycie.

"... I guess it's just the way I'm wired."

Awatar użytkownika
Seth
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1906
Rejestracja: 22 maja 2007, 0:00
Imię: Marcin
Lokalizacja: Warszawa-WI/WN/WPI

Re: Lancia Thema 8.32 Ferrari - oldtimer999

Post autor: Seth » 27 lis 2012, 14:49

w kategorii przednionapędówek, wypada jak najbardziej ok
w kategorii ogólnej klasy wyższej - plasuje się gdzieś pośrodku pod względem danych papierowych
w kategorii charakteru samochodu, pracy jednostki i ogólnego feelingu - ścisła czołówka
Obrazek
http://www.autogaleria.pl; http://www.exoticcars.pl
były: Ford Granada 2.0 '79, Ford Sierra 1.8 '89, Lancia Delta 2.0 '93, Ford Escort 1.8TD '95, Lancia Lybra SW 2.0 '01, Fiat Stilo MW 1.9 JTD
na co dzień: Szkodnik Oktawian 1.4 TSI '14; obecnie: moje

Awatar użytkownika
NIKI
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 712
Rejestracja: 01 sie 2009, 12:18
Imię: Bartosz
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Odp: Lancia Thema 8.32 Ferrari - oldtimer999

Post autor: NIKI » 27 lis 2012, 14:56

dawidson pisze:
NIKI pisze:Przyglądając się waszej (Tofik,dawidson) polemice, widzę jedną nieprawidłowość. Mianowicie, patrząc na cenę i unikatowość Lancii Thema 8.32, konkurentem ze stajni BMW było owszem E34 ale nie 530i tylko M5, a M5 miało "tylko" 6 cylindrów ale moc 315 koni, którą po 1991 roku podniesiono do 340, a to już moi drodzy przepaść.....
Jednak nie oto tu chodzi Lancia Thema 8.32 to samochód unikalny, kolekcjonerski i ma silnik FERRARI!
Tak więc można mu wybaczyć pewne niedociągnięcia ;)
E34 zostało zaprojektowane i weszło do produkcji kilka lat później niż Thema. Po raz kolejny: konkurentem był model e28 a jego najmocniejszą odmianą jest M535i.

"... I guess it's just the way I'm wired."

O.K Ale z tego powodu że znam się dużo lepiej na BMW niż Lancii pewnej rzeczy nie mogę przemilczeć...
A mianowicie, najsilniejszą odmianą BMW E28 wcale nie było M535i (kod silnika M30 i mocy 221km) tylko M5 które dysponowało mocą 286 km a silnik nosił kod S38, który notabene był z niewielkimi modyfikacjami montowany nieco później w M5 E34.
E28 produkowano w latach 1980-1988
E34 Produkowano w latach 1988-1996
Theme- produkowano w latach 1984-1994

Wynika z tego jasno że Thema z E28 na rynku konkurowała 4 lata a z E34 -6 lat.
Nie wspominając że Thema 8,32 była produkowana w latach 1987-1992.
Ostatnio zmieniony 27 lis 2012, 15:18 przez NIKI, łącznie zmieniany 2 razy.
Moje byłe Włoszki

dawidson

Re: Odp: Lancia Thema 8.32 Ferrari - oldtimer999

Post autor: dawidson » 27 lis 2012, 15:19

NIKI pisze:
dawidson pisze:
NIKI pisze:Przyglądając się waszej (Tofik,dawidson) polemice, widzę jedną nieprawidłowość. Mianowicie, patrząc na cenę i unikatowość Lancii Thema 8.32, konkurentem ze stajni BMW było owszem E34 ale nie 530i tylko M5, a M5 miało "tylko" 6 cylindrów ale moc 315 koni, którą po 1991 roku podniesiono do 340, a to już moi drodzy przepaść.....
Jednak nie oto tu chodzi Lancia Thema 8.32 to samochód unikalny, kolekcjonerski i ma silnik FERRARI!
Tak więc można mu wybaczyć pewne niedociągnięcia ;)
E34 zostało zaprojektowane i weszło do produkcji kilka lat później niż Thema. Po raz kolejny: konkurentem był model e28 a jego najmocniejszą odmianą jest M535i.

"... I guess it's just the way I'm wired."

O.K Ale z tego powodu że znam się dużo lepiej na BMW niż Lancii pewnej rzeczy nie mogę przemilczeć...
A mianowicie, najsilniejszą odmianą BMW E28 wcale nie było M535i (221km) tylko M5 które dysponowało mocą 286 km.
E28 produkowano w latach 1980-1988
E34 Produkowano w latach 1988-1996
Theme- produkowano w latach 1984-1994

Wynika z tego jasno że E28 z Themą na rynku konkurowało 4 lata a z E34 -6 lat.
Nie wspominając że Thema 8,32 była produkowana w latach 1987-1992.
Tu jest właśnie błąd. Owszem, Thema była na rynku równolegle do E34 - ale weszła na rynek wcześniej. Oznacza to, że projektowano ja kilka lat wcześniej. To jak wspomniany przeze mnie przykład Delty. Z resztą wrzucałem tu na forum tłumaczenie takiego porównania: HPE HF vs A3 1,8T vs E36 323Ti. Niby wszystko samochody sprzedawane w tych samych latach - ale Lancia projektowana dekadę wcześniej. Tu jest podobnie - e28 i Thema to auta z tego samego pokolenia. E34 jest już młodszym modelem, który w dodatku był już na etapie projektu mocno inny od poprzednika.

Co do M5 to przyznam, że nie siedzę w temacie mocno. Zawsze byłem pewien, że e28 nie miało swojej odmiany M5 a najmocniejszą wersją było właśnie M535i.

Mimo tego dalej podtrzymuje soje zdanie: Silnik siedzący pod maską 8.32 nie wydaje się być spektakularnym przykładem inżynierii spod znaku Ferrari - mimo tego zapewnia osiągi pozwalające się Themie nie zostawać w tyle w konfrontacji z większością aut konkurencji. Porównanie go do aut, które konstrukcyjnie są sporo młodsze a do tego maja inny charakter (wspomniane M3) jest bez sensu.

natomiast stwierdzenie w tonie którego użył tofik "daliby większe turbo byłoby szybciej" uważam za kiepski żart kogoś kto nie miał okazji jeździć i docenić zalet dobrego silnika wolnossącego.

Awatar użytkownika
Tofik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 383
Rejestracja: 23 kwie 2006, 0:00
Lokalizacja: Kielce

Re: Lancia Thema 8.32 Ferrari - oldtimer999

Post autor: Tofik » 27 lis 2012, 17:10

mam razenie że całyy mój wywod został źle zrozumiany i rozmowa poszła w złym kierunku.
Dawidson, nie ma to najmniejszego znaczenia czy silnik 8.32 został zaprojektowany w latach 70 czy 60 czy 50tych, liczy się to że Thema z tym motorem wyszła w '87 gdzie na rynku było sporo konstrukcji w podobnej klasie z podobnymi parametrami, ciut mniejszymi lub większymi. Dlatego pisze że na tle konkurencji sama jednostka wypada przeciętnie, co nieumniejsza jej ogólnej atrakcyjnosci :)
Acha.. i 300ZX jak byś niezauwazył celeowo wykluczyłem z porównania jako auto skierowane w inny target, więc mogłeś sobie oszczędzić rozpisywanie się o nim.
Nie wiem za bardzo też o co Ci chodziło ze stwierdzeniam że niby coś powiedziałem o "wstawianiu większego turbo". Gdzie i do czego? bo chyba przeczytałeś coś czego nienapisałem.

skyblu, tez chyba źle zrozumiałeś przekaz, nikt a przynajmniej ja nie mam zamiaru porównywac Themy by FERRARI do jakiegokolwiek innego, a zwłaszcza niemieckiego wozidła, zwłaszcza ze nie pałam sympatia do germańskiej mysli motoryzacyjnej. Poprostu ktoś napisał coś co można było odebrac jako wyniesienie pod niebiosa parametrów jednostki, a ja tylko napisałem że szłu nie robi i w owym czasie mozna było mieć podobne konstrukcje z podobnymi osiągami. Ot tyle

Raz jeszcze - to auto samo w sobie jest MEGA i czy by miało srylion koni czy 105 to i tak bedzie unikatowe i zachwycające !

Mam nadzieję że teraz mnie wszyscy zrozumieją, bo więcej nie bede tłumaczył o co mi chodzi :)
Gratuluje jeszcze raz włascicielowi i czekam tak jak ini na więcej zdjęć

dawidson

Odp: Lancia Thema 8.32 Ferrari - oldtimer999

Post autor: dawidson » 27 lis 2012, 18:15

Tofik pisze:E34 nie jest raczej większe a jakoś dało się V8 wzdłużnie posadzić :) Wydech może i przy silniku ustawionym poprzecznie jest bardziej problemowy ale silnik jest N/a więc nie potrzeba miejsca na kosmiczne kolektory i spokojnie mozna sobie prowadzić wydechy jak się żywnie podoba.
Dolot? w N/a? potrzeba kawałek miejsca na kawałek prostej rurki, kolektor i tak jest upchnięty pomiedzy cylindrami, więc po cóż tu hektary miejsca? Argument z miejscem jest moim zdaniem słaby :)
Charkterystyka tego silnika napewno jest fajna ale mimo swoich 8 cylindrów niutów ma tyle samo co o połowe mniejsze 2.0 T, chociaz napewno dużo wcześniej dostępne i to jest przewaga, wystarczyło by jednak żeby w takim 2.0 zastosowac kompresor a nie turbosprężarkę i ta przepaść nie jest już taka duza.
Tofik, szczerze? Ta część o dolocie i wydechu świetnie by się wpisała na forum SR.pl - jest tam nawet odpowiedni wątek.

A druga część to ta do której piłem pisząc o większym turbo. Widać źle to zrozumiałem.

"... I guess it's just the way I'm wired."

Awatar użytkownika
Tofik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 383
Rejestracja: 23 kwie 2006, 0:00
Lokalizacja: Kielce

Re: Lancia Thema 8.32 Ferrari - oldtimer999

Post autor: Tofik » 27 lis 2012, 22:15

Dawid, powiedzmy sobie szczeże że, fakt w N/A dolot i wydech jest bardzo wazny z tym że raczej producent nie walcząc o kazdy KM ma to głeboko w powazaniu robiąc jak mu najłatwiej i jak najtaniej, dlatego własnie robi się cholernie drogie liczone doloty i wydechy indywidualnie do kazdego egzemplarz auta, no ale w takim przypadku to zazwyczaj chodzi juzo wyciśniecie maksymalnych możliwości - krótko, w motorsporcie.
Wiele aut N/A ma w serii zwykłe żeliwne kolekory wydechowe chodź powszechnie wiadomo że odrazu zamieniając go na równoległościówke np 4w2w1 zyskuje się odrazu spore przyrosty. Niestety taki kolektor jest droższy bardziej czasochłonny w produkcji niż odlewany z formy żeliwiak. Bardzo dobrym przykładem jest tu HONDA z K-serią, dajesz równoległościowy kolektor, dolot składasz na rurach kanalizacyjnych z castoramy za 5zł i masz przyrosty 15KM. Ciekawi mnie jak własnie wygladają seryjne kolektory wydechowe w 8.32

Thema 8.32 nie było autem robionym do sportu do tego jak ktoś napisał z skastrowanym silnikiem wiec nie sadze zeby się w fabryce zżymali zeby wycudować jakiś kosmiczny dolot czy wydech.

P.S. wnętrze rozmontowało mi umysł, jest miodne :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: INTEGRALE i nie tylko - superliga Lancii wszechczasów :::”