Lybra 2.0 - wentylator chłodnicy vs. wzrost temperatury

shapiro
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 107
Rejestracja: 21 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Lybra 2.0 - wentylator chłodnicy vs. wzrost temperatury

Post autor: shapiro » 17 lis 2016, 13:53

Hej, zauważyłem taką przypadłość w moim aucie, że w korku wskazówka temperatury pokazywała ok. 100 C na kilka sekund. Potem temperatura spadała - słychać było pracę wentylatora (chyba na II biegu).

Co ciekawe, zaobserwowałem dziś, że wskazówka gdy włącza się wiatrak pokazuje... 90 stopni.

Czyli kolejność rzeczywista jest taka:
- uruchamia się wentylator (II bieg)
- wskazówka bardzo szybko wędruje z 90 na 100 stopni
- temperatura powoli opada do 90 stopni
- wentylator się wyłącza

Czy ktoś może wytłumaczyć mi, co się może dziać?
Dodam, że mam tak odkąd spalił mi się wentylator dmuchawy (działo się tak zarówno, gdy był wypięty stary, jak i dzieje się tak teraz, po założeniu nowego).

shapiro
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 107
Rejestracja: 21 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Lybra 2.0 - wentylator chłodnicy vs. wzrost temperatury

Post autor: shapiro » 18 lis 2016, 8:58

Dziś w drodze do pracy (duże korki) zdarzyło się, że temperatura urosła do 100 C cztery razy. Czytałem inne wątki i nie zaobserwowałem, aby praca np. klimy miała jakiś wpływ na to. Zastanawiam się, czy aby na pewno działają oba biegi wentylatora, bo mimo że auto jak widać ma tendencje do nagrzewania się, to wiatrak uruchamia się tylko jak temperatura rośnie (a że w korku pewnie rośnie szybciej niż na postoju, to praca wiatraka jest mniej skuteczna). Czy aby wiatrak nie powinien chodzić przy temperaturach 90 C częściej? Jak sprawdzić lub co odpowiada za pracę wiatraka na 1. biegu?

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5037
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Lybra 2.0 - wentylator chłodnicy vs. wzrost temperatury

Post autor: Bichoń » 18 lis 2016, 15:57

Wiatrak będzie działał na pierwszym biegu jak będzie załączona klima (nie w sposób ciągły, chyba zależy to od ciśnienia w układzie). W każdym razie jak włączysz klimatyzację, do czego będzie potrzebna jakaś tam dodatnia temperatura zewnętrzna (chyba +7*C), ustaw ją na maksymalne chłodzenie i wtedy, nawet jak silnik jest jeszcze zimny, to co chwilę powinien się załączać wiatrak chłodnicy na pierwszym biegu. Jeżeli się nie załączy, to prawdopodobnie nie działa pierwszy bieg - do sprawdzenia na początek rezystor w chłodnicy i przekaźnik.

shapiro
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 107
Rejestracja: 21 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Lybra 2.0 - wentylator chłodnicy vs. wzrost temperatury

Post autor: shapiro » 18 lis 2016, 16:03

Ok, dzięki :) Posprawdzam.
Szukam generalnie co może nie działać prawidłowo zanim włącza się II bieg. Bo właśnie to powoduje moim zdaniem, że wentylator reaguje w ostatniej chwili - jakby gasił pożar. Coś powoduje, że silnik nagrzewa się wcześniej lub chwilowo nie jest prawidłowo chłodzony, co powoduje b. szybki skok temperatury.

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5037
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Lybra 2.0 - wentylator chłodnicy vs. wzrost temperatury

Post autor: Bichoń » 18 lis 2016, 16:08

No to pierwszym podejrzanym jest właśnie pierwszy (wolny) bieg wentylatora. Weź jakiś miernik elektryczny, odepnij wtyczkę rezystora (zabudowany nad wiatrakiem, bliżej lewej strony u góry) i sprawdź go, jaki ma opór. Powinien być w okolicach 0.3 (albo 30?) Ohma.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”