Lybra 2.0 problemy z obrotami po czyszczeniu przepustnicy i wymianie przepływki

gawior
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 107
Rejestracja: 04 mar 2016, 22:41
Imię: Sławek
Lokalizacja: Częstochowa

Lybra 2.0 problemy z obrotami po czyszczeniu przepustnicy i wymianie przepływki

Post autor: gawior » 13 maja 2017, 20:48

Witam i z góry dziękuję za zainteresowanie moim problemem. Mam nadzieje, że nie przerazi was mój elaborat, ale dla zrozumienia tematu muszę opisać co i jak nastąpiło.

Przed moim dłubaniem auto nie miało problemów z obrotami. Bardzo rzadko spadały do okolic 500rpm z tych ~700-720rpm, ale po dodaniu gazu wracały na te około 700rpm. wystąpiło to kilka-kilkanaście razy w ciągu roku.
Jako że od jakiegoś czasu auto czasem jest żwawsze, a czasem trochę omułek, to zacząłem się zastanawiać o co chodzi. Sprawdziłem przepływomierz ( niby wymieniony ponad 2 lata temu przez poprzedniego właściciela jak twierdził sprzedając ) i okazało się, że był wymieniony wkład, ale na zamiennik firmy "qap" ( quality auto parts -niska jakość ) - nr. BOSCH-0 0280218019 mojego przepływomierza.
Pojechałem na szrot i wyjąłem przepływkę z Alfy 156 ( wkład ) BOSCH-a 0281002309 ( podobno zamienne z 0280218019 ) z datą produkcji 2010r, oraz wkład przepływki z Lybry z roku 2000r ( widać, że też był wymieniany i był z datą produkcji 2006r ) na podmianę do sprawdzenia. Do tego jeszcze parę rzeczy z Lybry wyjąłem.

Teraz do rzeczy:
Wymieniłem dzisiaj u siebie filtr powietrza na nowy, rurę dolotową tą zaraz za przepustnicą z rurką od odmy, wyczyściłem przepustnicę i wsadziłem wkład przepływki od Alfy. Po złapaniu trochę temperatury przez silnik problemy z obrotami. Po puszczeniu gazu zawieszają się na 1500rpm, czasem idą w górę i spadają na 1500, lub na około 1000rpm.
Na filmiku widać jak wskazówka powoli idzie sama w górę z 1500rpm.
[youtube][/youtube]

Zrobiłem z 7km od nagrzania się silnika i ciągle to samo. Myślę, może uszczelka pod przepustnicą źle siadła ( tonący brzytwy się chwyta ) i lewe powietrze może łapie, lub gdzieś nowa ( używana ) rura dolotu nieszczelna, bo nie sprawdzałem jej pod tym kątem. Rozebrałem wszystko i raz jeszcze złożyłem, z tym że założyłem moją starą rurę dolotu na szybko. Odpalam i tu "Check Engine". Szybko po laptopa i wypluwa błąd przepustnicy i czujnika temp. powietrza. Wsadziłem mój stary wkład przepływki. Nie powrócił błąd czujnika temp. powietrza, ale samej przepływki ( za niska wartość - "Air Flow" ). Odłączenie aku na parę min, podłubanie chwilę i błędów nie ma.
No to jazda. Z obrotami dalej problem. Zjazd na parking, rzut oka w MultiEcuScan i jak w tym czasie silnik pracował na wolnych ustabilizowało się. Pomyślałem, że może przepustnica po odłączeniu potrzebowała czasu. Wymieniłem wkład przepływomierza na ten wzięty ze szrotu z Lybry, szybkie zakupy i powrót do domu z uśmiechem, bo i auto dobrze jechało, błędów brak i obroty niby OK na dystansie 2,5km, bp tyle miałem ze sklepu.
Wypakowałem pod domem zakupy, jazda do teściów i dalej problem z obrotami. U teściów zmieniłem przepływomierz znowu na mój stary z firmy "qap", ale dalej nie jest to co powinno być. Obroty opadają na 1500rpm. i po chwili spadają poniżej 1000rpm. lub od razu opadają płynnie na 1000rpm. Podczas tej drogi ( 4km ) było lepiej, ale nie tak jak powinno być, nie tak jak było jeszcze np. wczoraj.

[youtube][/youtube]

Czy winne tutaj jest lewe powietrze ( nie mam już pomysłu gdzie może być jakaś nieszczelność ), czy może muszę zrobić kalibrację ( co i jak, bo nie robiłem jeszcze ) przepustnicy po jej odłączeniu i wyczyszczeniu ?
Lancia Lybra 2.0 LX

slawomirt
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 14
Rejestracja: 18 maja 2014, 18:27
Imię: Sławek
Lokalizacja: Cze-wa

Re: Lybra 2.0 problemy z obrotami po czyszczeniu przepustnicy i wymianie przepływki

Post autor: slawomirt » 13 maja 2017, 23:39

Adaptacja przepustnicy

1. Klucz w pozycję MAR na 60sekund
2. Klucz w pozycję STOP na 15sekund
3. Odpalić auto (można sprawdzić parametry adaptacji przepustnicy w Multiecuscanie czy AlfaOBD)
była Lancia Lybra 2.0

Awatar użytkownika
s0krates
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 797
Rejestracja: 19 paź 2013, 11:46
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Lybra 2.0 problemy z obrotami po czyszczeniu przepustnicy i wymianie przepływki

Post autor: s0krates » 14 maja 2017, 0:51

Po pierwsze to skoro już stwierdziłeś, że to przepływka, to dlaczego na boga nie kupisz nowej Boscha? Skąd masz wiedzieć czy ta jest dobra jak ją wziąłeś ze szrotu z innego modelu samochodu albo kupiłeś na allegro najtańszą jaka jest?

Po drugie to Twój problem to nie jest przepływka, tylko nieszczelny dolot :P

akw
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 25
Rejestracja: 15 maja 2016, 7:12
Imię: Arek
Lokalizacja: Radomsko

Re: Lybra 2.0 problemy z obrotami po czyszczeniu przepustnicy i wymianie przepływki

Post autor: akw » 14 maja 2017, 8:23

Zrób tak odepnij klemę na 5 sekund i załóż z powrotem odpal auto, powinno być ok.

gawior
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 107
Rejestracja: 04 mar 2016, 22:41
Imię: Sławek
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lybra 2.0 problemy z obrotami po czyszczeniu przepustnicy i wymianie przepływki

Post autor: gawior » 14 maja 2017, 9:33

Obecnie MultiEcuScan cały czas pokazuje adaptacje jako "Completed", ale nie zaczynałem adaptacji.
Myślałem, że procedurę adaptacji startuje się z pod programu, tyle że nie widziałem takowej opcji tam.
Czy tak na pewno wygląda adaptacja przepustnicy ? Sam naprawiam mam, ale po włosku :/

Nie stwierdziłem, że to przepływka do końca. Po przewertowaniu tematów w sieci mogło to być to, ale raczej wtedy jak by była to przepływka, to auto było by mulaste raczej stale, a nie czasem omułek, a czasem żywsze. Błędów w ECU żadnych nie było, żeby można było na coś bankowo stawiać, a sam silnik pracował poprawnie na Pb i na gazie ( Stag 300 premium ). Tak samo zachowania były takie same na obu paliwach ( wtryski, parownik filtry gazowe mają mnie niż rok i z wyższej półki ), z resztą instalacja LPG bierze do sterowania już finalne impulsy idące na wtryski Pb będące finałem tego co ECU widzi ze wszystkich czujników itd.
Dla tego pomyślałem o podmianie, a że na pewnym szrocie za rury dolotowe, przepustnicę, puchę powietrza, 2x przepływka, cewki zapłonowe, trochę gratów z środka itp. zapłaciłem 50zł to nie zastanawiałem się i jak by wyszło definitywnie, że to przepływka, to dopiero wtedy bez problemu mogę wydać kasę na oryginal BOSCH-a, bo w ciemno nie lubię wydawać kasy. Przepływki starałem się brać z auto gdzieś trafionych, które domniemanie sprawne nagle zakończyły swój "żywot". Szrot gdzie idziesz z narzędziami i sam musisz sobie wyjąć co chcesz, bo duży przemiał mają i za tydzień to auto już będzie kostką blachy. Nie demontują części na sprzedaż, tylko np. alternator demontują i prują go na alu, metal i miedź przykładowo. Plastik to dla nich odpad do utylizacji.

Też myślałem o lewym powietrzu, ale założyłem moje poprzednie graty ( rura dolotu z odmą ) i raz jeszcze poprawiłem przepustnicę.
Chwilkę temu byłem odpalić auto. Odpaliło normalnie z wyższymi obrotami i powoli opadały w dół w miarę nagrzewania się. Momentalnie złapał 30st.C i przeszedł na gaz. Jak złapał około 50st.C to już obroty były normalne, ale pewnie jak gdzieś pojadę, to czuję, że dalej coś będzie z obrotami.
Akumulator wczoraj odpinałem nawet na dłużej, ale było to podczas wymiany elementów i po ostatniej zamianie przepływomierza ( obecnie jest ten mój stary ) nie odpinałem aku.
Lancia Lybra 2.0 LX

Awatar użytkownika
s0krates
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 797
Rejestracja: 19 paź 2013, 11:46
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Lybra 2.0 problemy z obrotami po czyszczeniu przepustnicy i wymianie przepływki

Post autor: s0krates » 15 maja 2017, 15:40

Wygląda to zapewne tak, że lewe powietrze idzie przez kolektor dolotowy albo przez VIS. Dodatkowo wskazuje to fakt że na zimno jest lepiej, bo się jeszcze nie nagrzał kolektor to i dziura jest mniejsza.

Silnik próbuje wyregulować sobie powietrze i zamyka przepustnicę na maksa ale i tak powietrza jest za dużo. Miałem to samo, dodatkowym objawem jest dymienie na biało, bo silnik przy zamkniętej na maksa przepustnicy ciągnie powietrze przez odmę. Spróbuj założyć opaskę zaciskową na odmę i ją scisnąć (ale tak żeby całkiem nie zamknąć przepływu). Ilość powietrza się zmniejszy i może przepustnica da radę to ogarnąć.

Jak nie pomoże to musisz zdemontować kolektory.

Adaptację zeruje się wykonując operację kluczykiem jw, komputer Ci niepotrzebny :)

gawior
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 107
Rejestracja: 04 mar 2016, 22:41
Imię: Sławek
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lybra 2.0 problemy z obrotami po czyszczeniu przepustnicy i wymianie przepływki

Post autor: gawior » 18 maja 2017, 21:19

Na początku pisałem, że auto chodziło bez problemów z obrotami, zanim zacząłem grzebać, czyli wymiana rury dolotu, wymiana przepływki, wyczyszczenie przepustnicy.
Wiec od tak w ciągu kilkudziesięciu minut silnik z poprawnej pracy i szczelności nie dostał nieszczelności na kolektorze dolotowym, lub VIS-ie.

Powodem grzebania było czasem odczucie, że auto lepiej chodzi, a czasem bardziej mulasto, ale nie był to muł na drodze, że nie chciał jechać, czy wchodzić na obroty, bo dosyć często zdarza mi się wchodzić do tych 6500rpm.
Auto nie dymi w ogóle. Jak jest zimno, to dymi aż nie złapie temperatury wydech. Do pracy mam 5,2km w dodatku z postojem ( podjeżdżam po kolegę z pracy w 2/3 drogi i zawsze z 10min czekam jak nie lepiej ) co nie sprzyja grzaniu się silnika i "wyganianiu" wilgoci z wydechu, czy oleju ( znane "masło", lub "majonez" ).
Tak więc nie zamierzam ruszać kolektora ssącego, bo to na 99% nie tu leżeć będzie przyczyna.


Na pierwszej wymienionej przepływce był spory problem, bo obroty same potrafiły rosnąć, lub silnik trzymał 1500rpm.
Po wróceniu do stanu z przed wymian ( rura dolotu i stara przepływka ) jak pisałem był tylko problem, jak spadały obroty, to na chwilę stawało na 1500rpm ( punkt gdzie silnik schodząc z obrotów, czy przy hamowaniu silnikiem zaczyna ponownie dostawać paliwo z wtrysków ) i powoli opadało niżej, czy to na okolice 900-1000rpm. czy normalnie na około 700rpm

Na chwilę obecną od wtorku, czy poniedziałkowego wieczoru z obrotami jest OK za każdym razem, tak jak było wcześniej, bez dalszego dłubania z mojej strony, bo nie miałem czasu i bez robienia adaptacji. Samo wróciło do stanu wyjściowego.
Co do przepływomierza, to temat aktualny i niosę się z zamiarem wymiany. Szkoda, że nie zrobiłem zdjęć wykonania samej przepływki firmy "qap" i dla porównania tej od Bosch-a, dla osób chcących kupić tani zamiennik.
Lancia Lybra 2.0 LX

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”