Lybra - wymiana sworznia wahacza

Awatar użytkownika
kulu
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 144
Rejestracja: 17 lis 2006, 0:00
Lokalizacja: Żagań

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: kulu » 16 lut 2010, 18:48

Witam
Swożeń wahacza w twoim aucie mocowany jest do zwrotnicy nie nakrętką a śrubą wkręconą poprzecznie do swożnia w zwrotnice w jego okolicy. Odkręcasz nakrętkę z tej śruby i wyciągasz ją, po czym wypychasz sworzeń w dół. W połowie sworznia widać takie podtoczenie i dokładnie przez nie przechodzi ta śruba. :D

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11958
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: topcio » 16 lut 2010, 18:48

:hmmm: pierwszy raz na oczy widzę, sworzeń jest stożkowy?
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

Awatar użytkownika
artur_cieslak
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 86
Rejestracja: 21 paź 2009, 21:01
Lokalizacja: Wólka Dłużewska

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: artur_cieslak » 16 lut 2010, 18:55

ja też się zdziwiłem że tak jest ale skoro tak zrobili to musi tak być ale wydaje mi sie że nie jest to najlepsze rozwiązanie ale chyba już bede wiedział jak to wymieniś a i jeszcze jedno pytanie czy po wymianie obu wahaczy trzeba ustawiać zbieżność

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11958
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: topcio » 16 lut 2010, 19:01

powinieneś sprawdzić
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

Awatar użytkownika
artur_cieslak
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 86
Rejestracja: 21 paź 2009, 21:01
Lokalizacja: Wólka Dłużewska

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: artur_cieslak » 16 lut 2010, 19:03

dzięki za wskazówki mam nadzieje że uda mi sie wymienić te wahacze napisze jak mi poszło

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11958
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: topcio » 16 lut 2010, 19:06

zrób foto relację do działu "zrób to sam"
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

Awatar użytkownika
artur_cieslak
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 86
Rejestracja: 21 paź 2009, 21:01
Lokalizacja: Wólka Dłużewska

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: artur_cieslak » 16 lut 2010, 19:15

dobry pomysł jak uda mi sie to zrobię będzie dla dalszych pokoleń :D

Awatar użytkownika
artur_cieslak
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 86
Rejestracja: 21 paź 2009, 21:01
Lokalizacja: Wólka Dłużewska

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: artur_cieslak » 21 lut 2010, 11:45

i już zrobione nie miałem z tym dużo problemów 4 godz i zrobione tylko podczas jazdy próbnej coś jeszcze hałasuje mi w przednim zawieszeniu myślałem że będzie już cisza a tu nici z tego pomóżcie co tam może jeszcze dolegać podkreśle tylko że amortyzarory śa sprawne 70% łączniki stabilizatorów wymieniałem 3 miesiące temu teraz wahacze co tam jeszcze siedzi :x

Awatar użytkownika
Sharuga
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 806
Rejestracja: 21 mar 2009, 20:28
Lokalizacja: Połczyn Zdrój

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: Sharuga » 21 lut 2010, 11:48

artur_cieslak pisze:łączniki stabilizatorów wymieniałem 3 miesiące temu
To wcale nie znaczy, że jakiś się nie rozleciał. Niektórzy producenci części naprawdę prezentują żenujący poziom jakościowy...
Pozdrowienia z ziemi Połczyńskiej
Lybra SW '99 1.9 jtd,

Awatar użytkownika
artur_cieslak
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 86
Rejestracja: 21 paź 2009, 21:01
Lokalizacja: Wólka Dłużewska

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: artur_cieslak » 21 lut 2010, 11:53

chyba w tej sytuacji będe musiał jechać na stację diagnostyczną na szarpaki i niech mi porządnie sprawdzą co tam dolega. A np. gumy na drążku stabilizatora się zużyją to też może tak stukać

Awatar użytkownika
FXX
Administrator
Administrator
Posty: 10673
Rejestracja: 27 mar 2009, 16:14
Imię: Kamil

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: FXX » 21 lut 2010, 12:36

Z własnych ostatnich przeżyć mogę Ci podpowiedzieć co mniej więcej sprawdzić ;)
Na początek właśnie gumy stabilizatora ( u mnie po wymianie wahaczy na TRW, okazało się że jeszcze te gumy stukają). Na dodatek sprawdź łóżyska skrętne na amortyzatorach przednich - u mnie jedno było już nieciekawe a drugie pękło jak dostało strzała na nalewce asfaltu.

Co do gum stabilizatora to jeśli one padły to możliwe że na szarpakach wszystko będzie cicho. Ja byłem na dwóch różnych stacjach diagnostycznych i szarpaki nic nie dały. Dopiero podjechałem do znajomego mechanika, wstawił samochód na kanał, później jeszcze na podnośnik i po kolei szukał co stuka. Jak się okazało to były gumy na stabilizatorze.
Volvo S60 R-Design D5

Były:
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD

Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX

Obrazek

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12270
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: Dudi » 21 lut 2010, 13:05

Nie wiem, że Wam stukały zużyte gumy stabilizatora. U mnie tylko skrzypiała buda jak stary tapczan jak gumy się zużyły. Jak było mokro lub wilgotno skrzypienie ustępowało bo gumy nabierały naturalnego smarowania ;)
Co do stukania to łożyska amortyzatorów raczej łatwo zdiagnozować, bo wystarczy mocniej rozbujać przód samochodu i słychać stukanie z okolic górnego mocowania amortyzatora.
Ja bym w pierwszej kolejności przyjrzał się końcówkom drążków. One potrafią tłuc niemiłosiernie, jakby całe zawiesznie miało się zaraz rozlecieć.
Ostatnio zmieniony 21 lut 2010, 17:21 przez Dudi, łącznie zmieniany 2 razy.
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
maydayns
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 453
Rejestracja: 15 lis 2007, 0:00
Lokalizacja: Nowy Sacz/Krakow/Paryz

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: maydayns » 21 lut 2010, 17:19

Dudi pisze:Nie wiem, że Wam stukały zużyte gumy stabilizatora. U mnie tylko skrzypiała buda jak stary tapczan jak gumy się zużyły. Jak było mokto lub wilgotno skrzypienie ustępowało bo gumy nabierały naturalnego smarowania ;)
Co do stukania do łożyska amortyzatorów raczej łatwo zdiagnozować, bo wystarczy mocniej rozbujać przód samochodu i słychać stukanie z okolic górnego mocowania amortyzatora.
Ja bym w pierwszej kolejności przyjrzał się końcówkom drążków. One potrafią tłuc niemiłosiernie, jakby całe zawiesznie miało się zaraz rozlecieć.
Potwierdzam, sam mialem taka sytuacje i naprawde potrafia mocno stukac. Sprawdz je zanim cokolwiek wymienisz, najlepiej to w stojacym aucie zacznij mocno krecic kierownica raz w lewo raz w prawo, takimi niewielkimi ruchami, powinienes uslyszec stukanie i delikatne pukniecia na kierownicy. Pamietaj ze po wymianie tych koncowek obowiazkowo zbierznosc do ustawienia:)
Seat Leon

Awatar użytkownika
FXX
Administrator
Administrator
Posty: 10673
Rejestracja: 27 mar 2009, 16:14
Imię: Kamil

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: FXX » 21 lut 2010, 19:10

Macie rację, ale zależy w jakich sytuacjach stuka. Jeśli ewidentnie stuka na nierównościach i dziurach to na początek sprawdziłbym gumy - sam to miałem. Jeśli nie to wtedy końcówki drążka :)
Volvo S60 R-Design D5

Były:
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD

Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX

Obrazek

Awatar użytkownika
Sebastian
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 2573
Rejestracja: 24 paź 2007, 0:00
Imię: Sebastian
Lokalizacja: DW

Odp: lybra - Wymiana sworznia wahacza

Post autor: Sebastian » 22 lut 2010, 10:15

Dudi pisze:Ja bym w pierwszej kolejności przyjrzał się końcówkom drążków. One potrafią tłuc niemiłosiernie, jakby całe zawiesznie miało się zaraz rozlecieć.
Dokładnie - ja miałem tak samo. Łomotało mi w aucie jakbym zawieszenie całe miał w opłakanym stanie - co było o tyle dziwne, że dbam o nie aż przesadnie i wszystko jest wymieniane na czas. Podejrzenia padały i na wahacze i na gumy stabilizatora i na inne elementy - a się okazało, iż po wymianie końcówek drążków kierowniczych (które podczas sprawdzania nie wykazywały zużycia/luzu!) nastała błoga cisza w aucie. Także to w pierwszej kolejności do sprawdzenia - może uda się uniknąć większych kosztów.


Pozdrawiam.
jest: Yamaha FZS 600, Yamaha JogRR, Kymco Downtown 300i, Taczka Duster 1.3
było m.in.: Lancia Lybra 2.4 JTD Intensa, Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDm, Lancia Ypsilon 1.2 16V (zygmunt zabrał)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i hamulce”