Lybra - jaką siłą dokręcić tylną piastę

Awatar użytkownika
goldixll
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1538
Rejestracja: 16 lut 2009, 0:00
Imię: Maciej
Lokalizacja: Częstochowa

Lybra - jaką siłą dokręcić tylną piastę

Post autor: goldixll » 11 mar 2017, 16:21

Hej, wymieniałem dzisiaj piasty z tyłu ( łożyska już hałasowały) i jedna rzecz nie daje mi spokoju. Stare piasty kręciły się bez najmniejszego oporu, a nowe (SKF) po dokręceniu już tak luźno nie chodzą. Po poluzowaniu nakrętki jest ok tzn obracają się bez oporu.

Stanęło na tym że złożyłem wszystko do kupy z mocno dokręconymi śrubami. Auto jeździ ok ale zastanawiam się cały czas czy nie popełniłem jakiegoś błędu...
Ostatnio zmieniony 11 mar 2017, 20:47 przez Dudi, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Prosimy tytułować posty zgodnie z zasadami! Regulamin działu technicznego!
Była Lancia Kappa 2.4 kle kle kle , była Lancia Kappa 2.0 z lpg, była bawarka 2.8 ,
był sweter kombi 1.6SR,był Punciak 1.2 , Hyundai Santa Fe 2.4 lpg
Była Lancia Lybra 2.4 jtd
Jest Fiat Ulysse 3.0 lpg
Obrazek
Jest Daćka Sandero 0.9 :lol:
Obrazek

Awatar użytkownika
PastorFSO
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 234
Rejestracja: 18 cze 2012, 22:17
Imię: Marcin
Lokalizacja: Na południe od Krakowa.

Re: Jaką siłą dokręcić tylną piastę

Post autor: PastorFSO » 11 mar 2017, 16:37

Tylne piasty możesz dokręcić do oporu, a lekki opór łożyska jest normalny. Wygląda na to że wszystko zrobiłeś dobrze :)

comp252
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 64
Rejestracja: 02 gru 2011, 14:44
Imię: Sylwek
Lokalizacja: Piskorowice

Re: Lybra - jaką siłą dokręcić tylną piastę

Post autor: comp252 » 04 mar 2018, 21:32

Witam.
W piaście zastosowano łożysko oporowe, które przy prawidłowym smarowaniu charakteryzuje się większym oporem toczenia od chociażby stożkowego łożyska gdzie dokręca się praktycznie bez siły a w tym przypadku zalecany moment wynosi 280 Nm.

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3301
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Lybra - jaką siłą dokręcić tylną piastę

Post autor: adamM20 » 05 mar 2018, 23:04

comp252 pisze: 04 mar 2018, 21:32 Witam.
W piaście zastosowano łożysko oporowe, które przy prawidłowym smarowaniu charakteryzuje się większym oporem toczenia od chociażby stożkowego łożyska gdzie dokręca się praktycznie bez siły a w tym przypadku zalecany moment wynosi 280 Nm.
... to łożyska kulkowe, dwurzędowe, skośne. Łożyska te świetnie oprócz obciążeń poprzecznych przenoszą również te wzdłużne.
Po skręceniu nakrętką półosi lub czopu piasty łożysko w granicach sprężystości obu połówek dwurzędowych łożysko dostaje odpowiednie naprężenia gwarantujące optymalny luz na obu bieżniach. Proste klucze dynamometryczne mają zakresy do około 200 KN dlatego po dokręceniu nakrętek takim kluczem dynamometrycznym należy dodatkowo szarpnąć kluczem nasadowym przy pomocy rurki metrowej (3/4 cala) tak aby wrzucić moment dokręcenia nakrętki łożyska powyżej 250 kN.
Nowe łożysko dostaje odpowiednie luzy na bieżniach a dodatkowo nowy smar powoduje wyczuwalne zwiększenie oporów przy obracaniu piasty z łożyskiem. Takie opory to absolutnie powód do pełnego zadowolenia : ok2 : .
Łożyska kulkowe z racji konstrukcji mają mniejsze opory toczenia od stożkowych.
Łożyska stożkowe mają trzy wady:
a) nie "lubią" obciążeń wzdłużnych : zolta :
b) trudno jest sobie dzisiaj wyobrazić dodatkową obsługę auta co 30-40 tyś kilometrów w celu regulacji naciągu łożysk z koniecznością wymiany nakrętek oczywiście : czerwona :
c) stosunkowo mniejsze przebiegi niż łożyska kulkowe : zolta :
i dwie zalety:
a) są dużo łatwiejsze do wymiany : ok2 :
b) są tańsze : ok2 :
Pozdrawiam.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

comp252
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 64
Rejestracja: 02 gru 2011, 14:44
Imię: Sylwek
Lokalizacja: Piskorowice

Re: Lybra - jaką siłą dokręcić tylną piastę

Post autor: comp252 » 11 mar 2018, 17:46

adamM20 pisze: 05 mar 2018, 23:04
comp252 pisze: 04 mar 2018, 21:32 Witam.
W piaście zastosowano łożysko oporowe, które przy prawidłowym smarowaniu charakteryzuje się większym oporem toczenia od chociażby stożkowego łożyska gdzie dokręca się praktycznie bez siły a w tym przypadku zalecany moment wynosi 280 Nm.
... to łożyska kulkowe, dwurzędowe, skośne. Łożyska te świetnie oprócz obciążeń poprzecznych przenoszą również te wzdłużne.
Po skręceniu nakrętką półosi lub czopu piasty łożysko w granicach sprężystości obu połówek dwurzędowych łożysko dostaje odpowiednie naprężenia gwarantujące optymalny luz na obu bieżniach. Proste klucze dynamometryczne mają zakresy do około 200 KN dlatego po dokręceniu nakrętek takim kluczem dynamometrycznym należy dodatkowo szarpnąć kluczem nasadowym przy pomocy rurki metrowej (3/4 cala) tak aby wrzucić moment dokręcenia nakrętki łożyska powyżej 250 kN.
Nowe łożysko dostaje odpowiednie luzy na bieżniach a dodatkowo nowy smar powoduje wyczuwalne zwiększenie oporów przy obracaniu piasty z łożyskiem. Takie opory to absolutnie powód do pełnego zadowolenia : ok2 : .
Łożyska kulkowe z racji konstrukcji mają mniejsze opory toczenia od stożkowych.
Łożyska stożkowe mają trzy wady:
a) nie "lubią" obciążeń wzdłużnych : zolta :
b) trudno jest sobie dzisiaj wyobrazić dodatkową obsługę auta co 30-40 tyś kilometrów w celu regulacji naciągu łożysk z koniecznością wymiany nakrętek oczywiście : czerwona :
c) stosunkowo mniejsze przebiegi niż łożyska kulkowe : zolta :
i dwie zalety:
a) są dużo łatwiejsze do wymiany : ok2 :
b) są tańsze : ok2 :
Pozdrawiam.
Z całym szacunkiem dla wkładu, który włożyłeś w forum ale to co napisałeś to są w dużej mierze bzdury.
Łożyska stożkowe są o wiele bardziej trwałe od kulkowych. Prawdą jest fakt, ze łożysko stożkowe trzeba obsłużyć po znacznym przebiegu i ma większy opór toczenia ale kulkowe nie jest odporne na obecność sił promieniowych jak i osiowych i często przy przebiegach już 100 kkm ulega uszkodzeniu.
Rozwiązania z łożyskami stożkowymi przy wspomnianej obsłudze są wstanie wytrzymać przebiegi znacznie większe niż mln km. Dlatego nadal stosuje się w autach użytkowych jak i ciężarowych, które robią przebiegi w mln km.
Producenci aut stosują łożyska kulkowe z racji zwartej konstrukcji, bardzo długo można było spotkać w kołach łożyska stożkowe w Audi z racji właśnie większej trwałości kosztem obsługi.
Co do wymiany to chyba brak praktyki albo chociażby zainteresowania wymianą łożyska w/w. Pomyliłeś chyba łożysko z kompletną piastą i dlatego jest dla Ciebie dużo prostsze.
Ostatnio zmieniony 11 mar 2018, 18:08 przez comp252, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3996
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Lybra - jaką siłą dokręcić tylną piastę

Post autor: volf » 11 mar 2018, 18:08

Łożyska kół w autach osobowych to raczej z przeciążenia nie wysiadają, uszczelnienie z czasem zawodzi i stąd problem.
Mowa oczywiście o tych kulkowych dwurzędowych :)
KAPPA TDS & JTD

comp252
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 64
Rejestracja: 02 gru 2011, 14:44
Imię: Sylwek
Lokalizacja: Piskorowice

Re: Lybra - jaką siłą dokręcić tylną piastę

Post autor: comp252 » 11 mar 2018, 18:28

volf pisze: 11 mar 2018, 18:08 Łożyska kół w autach osobowych to raczej z przeciążenia nie wysiadają, uszczelnienie z czasem zawodzi i stąd problem.
Mowa oczywiście o tych kulkowych dwurzędowych :)
Jakby zrobić zestawienie to co 4 uszkodzone łożysko jest uszkodzeniem nie wynikającym z rozszczelnienia tylko właśnie nie tolerowania niektórych sił na które stożkowe są odporne. Nie mam na myśli, że łożysko kulkowe rozpadnie się szybko ale przy dobrym zaprojektowaniu do danego pojazdu to przy 300 kkm większość przednich nadaje się do wymiany a tylne przy 200 kkm, eksploatacja przemawia za stożkowymi a ekonomia za kulkowymi.

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3301
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Lybra - jaką siłą dokręcić tylną piastę

Post autor: adamM20 » 11 mar 2018, 18:52

comp252 pisze: 11 mar 2018, 17:46 Prawdą jest fakt, ze łożysko stożkowe trzeba obsłużyć po znacznym przebiegu i ma większy opór toczenia ale kulkowe nie jest odporne na obecność sił promieniowych jak i osiowych i często przy przebiegach już 100 kkm ulega uszkodzeniu.
Rozwiązania z łożyskami stożkowymi przy wspomnianej obsłudze są wstanie wytrzymać przebiegi znacznie większe niż mln km. Dlatego nadal stosuje się w autach użytkowych jak i ciężarowych, które robią przebiegi w mln km.
Producenci aut stosują łożyska kulkowe z racji zwartej konstrukcji, bardzo długo można było spotkać w kołach łożyska stożkowe w Audi z racji właśnie większej trwałości kosztem obsługi.
Co do wymiany to chyba brak praktyki albo chociażby zainteresowania wymianą łożyska w/w. Pomyliłeś chyba łożysko z kompletną piastą i dlatego jest dla Ciebie dużo prostsze.
... postaram się w przyszłości nie zaśmiecać Forum bzdurami choć jak napisałeś nie wszystko co napisłałem nimi jest.
Tak tylko na marginesie, łożyska kulkowe skośne to nie jest klasyczne łożysko kulkowe, warto o tym wiedzieć, nawet pobieżny rzut okiem na różnice w budowie obu łożysk daje błyskawiczną odpowiedź ale taką analizę pozostawiam już Tobie.
Co do mojej praktyki w zakresie wymiany łożysk kół nie będę się wypowiadał wszak to zawsze jest subiektywne ale .... proponuję (może kiedyś będzie okazja) małe zawody na czas, to znaczy, Ty dostaniesz do wymiany łożysko kulkowe koła a ja stożkowe (oczywiście z piastą). Zrobimy to na czas. Jesli to będzie u mnie w moim prymitywnym warsztacie to w ramach forów dostaniesz komplet tulei i "talerzy" do ściągania i zakładania łożysk kulkowych.
Oczywiście jak zakładam ze swoim dużym doświadczeniem w wymianie łożysk kół wygrasz ale niech tam, spróbuję .... powalczyć .....
Z tytułu Twojej wygranej otrzymasz prezent, który wcześniej uzgodnimy tak żebym z torbami nie poszedł.
Jednocześnie pragnę poinformować, że akurat to Forum dotyczy wyłącznie samochodów osobowych, w których obecnie "królują" łożyska kulkowe SKOŚNE!
W przypadku samochdów użytkowych i ciężarowych jest nieco inaczej ale .... nie chcę się mądrzyć i zaśmiecać Forum tak więc podaruję to sobie.
Serdecznie Pozdrawiam i zapraszam do zawodów.

comp252
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 64
Rejestracja: 02 gru 2011, 14:44
Imię: Sylwek
Lokalizacja: Piskorowice

Re: Lybra - jaką siłą dokręcić tylną piastę

Post autor: comp252 » 11 mar 2018, 19:21

Należą Ci się przeprosiny za szybką wyminę, napisałeś:
a) są dużo łatwiejsze do wymiany : ok2 :
oczywiście miałeś na myśli łożysko stożkowe i ja sam pisałem o szybszej wymianie tego łożyska, popełniłem błąd zrozumienia ale całą resztę podtrzymuję, doskonale znam budowę łożyska z bieżniami skośnymi i przychylam się do niezaśmiecania forum

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3301
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56

Re: Lybra - jaką siłą dokręcić tylną piastę

Post autor: adamM20 » 14 mar 2018, 23:12

comp252 pisze: 11 mar 2018, 19:21 znam budowę łożyska z bieżniami skośnymi
: ok2 :
comp252 pisze: i przychylam się do niezaśmiecania forum
ja też się przychylam.
Serdecznie pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i hamulce”