Lybra - wentylatory chłodnicy cały czas włączone

Awatar użytkownika
rakoo
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 25 lip 2014, 7:36
Imię: Marcin
Lokalizacja: Ostróda

Lybra - wentylatory chłodnicy cały czas włączone

Post autor: rakoo » 09 sie 2016, 18:02

Witam
Problem jak w temacie. Przekręcam zapłon jest rano po nocy, po chwili włączają się obydwa wentylatory chłodnicy i to na maksa. Auto odpala normalnie, jeździ też, generalnie poza ciągłym wyciem wiatraków wszystko bello piko. Podłączenie pod kompa - czujnik temperatury pokazywał 210 st C - OK włącza wiatraki na maksa bo myśli, że się przegrzewa. Kasowanie nic nie dało- czujnik został więc wymieniony. Teraz pokazuje 80 na kompie a wiatraki chodzą :|.
Czy macie jakiś pomysł? Mój mechanik obstawia sterowanie wiatraków...

P.S. wiatraki wyłączają się chwilę po wyłączeniu zapłonu (wskazówki prędkościomierza oraz obrotomierza schodzą na chwilę lekko poniżej zera i wtedy odcięcie wiatraków).
P.S.2 oczywiście klimatyzacja i nawiew w środku na OFF. Żeby nie było, że to przez klimkę wyją...
Ostatnio zmieniony 09 sie 2016, 21:33 przez Dudi, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Tytułujemy zgodnie z zasadami - poprawiłem./stabraf/
Lybra 1,9 jtd 2002 85kW
Ford Focus 1,6 TDCi 2007 65kW

Jeremy
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 149
Rejestracja: 03 lis 2011, 9:54
Imię: Przemek
Lokalizacja: Wrocław

Re: Lybra- wentylatory chłodnicy cały czas włączone.

Post autor: Jeremy » 09 sie 2016, 21:08

Może skleił się przekaźnik wentylatorów. W puszce przy akumulatorze masz przekaźniki pierwszego i drugiego biegu (20A i 30A). Podmień je na chwilę i sprawdź czy pomogło. Możesz wykorzystać do tego celu przekaźnik centralki klimatyzacji który znajduje się w podszybiu od strony kierowcy, obok silnika wycieraczek.
Lancia Lybra SW 1.9 JTD 2000

Awatar użytkownika
Pawcio78
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1465
Rejestracja: 24 lip 2009, 15:04
Imię: Paweł
Lokalizacja: Nowy Sącz

Lybra - wentylatory chłodnicy cały czas włączone

Post autor: Pawcio78 » 10 sie 2016, 8:04

Jeśli przejrzenie przekaźników nie przyniesie poprawy to zresetuj ECU odłączając minusową klemę na kilka minut wszak w lybrze to centralka wtrysku poprzez wspomniane przez Jeremiego przekaźniki steruje wentylatorami.
była: Tempra 1.6 86KM
jest: Lybra 1.8 131KM 2000r. , Y 1.2 60KM 2001r. , Delta 4WD HF turbo 2.0 8V 165KM 1987r.

Awatar użytkownika
rakoo
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 25 lip 2014, 7:36
Imię: Marcin
Lokalizacja: Ostróda

Re: Lybra- wentylatory chłodnicy cały czas włączone.

Post autor: rakoo » 10 sie 2016, 8:38

Jeremy pisze:Może skleił się przekaźnik wentylatorów. W puszce przy akumulatorze masz przekaźniki pierwszego i drugiego biegu (20A i 30A). Podmień je na chwilę i sprawdź czy pomogło. Możesz wykorzystać do tego celu przekaźnik centralki klimatyzacji który znajduje się w podszybiu od strony kierowcy, obok silnika wycieraczek.
Pytanie nieco głupie: przy samym aku przy klemie plusowej mam niwielką puszkę z ...? No właśnie - czy to są przekaźniki? Ja bym powiedział "duże bezpieczniki" - przyzwyczaiłem się, że przekaźnik to taka kostka z kilkoma pinami a nie coś jak bezpiecznik...
Czy to nie to i szukać głębiej?
Lybra 1,9 jtd 2002 85kW
Ford Focus 1,6 TDCi 2007 65kW

Jeremy
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 149
Rejestracja: 03 lis 2011, 9:54
Imię: Przemek
Lokalizacja: Wrocław

Re: Lybra - wentylatory chłodnicy cały czas włączone

Post autor: Jeremy » 10 sie 2016, 9:55

Przekaźniki wentylatorów znajdują się przy klemie minusowej, dekiel od puszki przykręcany od góry na wkręt.
Lancia Lybra SW 1.9 JTD 2000

Awatar użytkownika
rakoo
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 25 lip 2014, 7:36
Imię: Marcin
Lokalizacja: Ostróda

Re: Lybra - wentylatory chłodnicy cały czas włączone

Post autor: rakoo » 11 sie 2016, 9:40

Oko. Namierzyłem. Wyjąłem, przeczyściłem. Niestety bez efektu... Nie robiłem co prawda podmiany z tym od klimy ale myślę, że po prostu kupię dwa nowe. Nie zaszkodzi im to a koszt 20 zł sztuka...
Aku też odłączałem też bez efektu...
Cóż - kupię, zamienię i zobaczę...
Lybra 1,9 jtd 2002 85kW
Ford Focus 1,6 TDCi 2007 65kW

Jeremy
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 149
Rejestracja: 03 lis 2011, 9:54
Imię: Przemek
Lokalizacja: Wrocław

Re: Lybra - wentylatory chłodnicy cały czas włączone

Post autor: Jeremy » 11 sie 2016, 10:03

Podmiana to jest 5 minut roboty i ewentualnie zaoszczędzone kilkadziesiąt złotych. Aczkolwiek zrobisz jak uważasz.
Lancia Lybra SW 1.9 JTD 2000

Awatar użytkownika
rakoo
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 25 lip 2014, 7:36
Imię: Marcin
Lokalizacja: Ostróda

Re: Lybra - wentylatory chłodnicy cały czas włączone

Post autor: rakoo » 11 sie 2016, 12:39

Namowiłeś. Pytanie tylko który podmienić?
Lybra 1,9 jtd 2002 85kW
Ford Focus 1,6 TDCi 2007 65kW

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3997
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Lybra - wentylatory chłodnicy cały czas włączone

Post autor: volf » 11 sie 2016, 13:02

W opisywanym przypadku mogło nastąpić jedynie sklejenie styków przekaźnika o ile założymy, ze winny jest przekaźnik.
Da się to sprawdzić albo zdejmując jego obudowę albo przez pomiar miernikiem czy kawałkiem kabelka z kontrolką. Oczywiście przez podmianę też się da.
A który podmienić-najlepiej po kolei...
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
rakoo
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 25 lip 2014, 7:36
Imię: Marcin
Lokalizacja: Ostróda

Re: Lybra - wentylatory chłodnicy cały czas włączone

Post autor: rakoo » 20 sie 2016, 9:21

Przepraszam, że tak długo - musiałem mieć odrobinę wolnego, aby zabrać się za temat.
Otóż - przekaźniki podmienione z tymi od klimatyzacji - BRAK EFEKTU :-? :-? Wentylatory również na tych przekaźnikach włączyły się po kilku sekundach.
Czyli nie to :( :(
Jak radził jeden z kolegów - odłączone AKU na 15 minut - też nie pomogło.
Może dodam nieco historii, która Wam ułatwi:
Problem z wentylatorami zdarzył mi się po problemach z czujnikiem wału.
Autem jechała żona, zgasło, sam środek skrzyżowania, więc próbowała odpalić. Tak długo, aż padł AKU. Ja dojechałem po 2 godzinach, ściągnęliśmy auto do mechanika. U mechaniora ładowanie AKU, odpalanie - odpalił. Nie było tego dnia elektronika, więc nikt nie podłączał pod kompa. Więc jadę autem do domu i wentylatory już wyją .Autem już do domu nie dojechałem - zgasł. W skrócie: ciepły gasł, zimny śmigał, ale wentylatory już szalały. Diagnoza - czujnik wału korbowego, wymiana. Po wymianie czujnika kilka dni spokoju (wentylatory OK), do momentu nadejścia upałów i normalnego włączania i wyłączania wentylatorów przy staniu w korku. Aż w końcu raz się włączyły i tak to już trwa.
Czy rozładowanie AKU kiedy nie chciał odpalać mogło mieć jakiś wpływ? Czy może czujnik wału ma jakąś magiczną moc i w jakiś sposób jest spięty z wentylatorami?
Zaczynam się skrobać mocno w potylicę...
Lybra 1,9 jtd 2002 85kW
Ford Focus 1,6 TDCi 2007 65kW

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3997
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Lybra - wentylatory chłodnicy cały czas włączone

Post autor: volf » 20 sie 2016, 10:02

Pisałeś, że wymieniany był też czujnik temperatury i raczej tutaj bym szukał. Co tam wstawiłeś to po pierwsze a po drugie czy FES/MES widzi właściwą temperaturę obecnie.
Ewentualnie uszkodzenie ECU albo okablowania.
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
rakoo
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 25 lip 2014, 7:36
Imię: Marcin
Lokalizacja: Ostróda

Re: Lybra - wentylatory chłodnicy cały czas włączone

Post autor: rakoo » 20 sie 2016, 13:04

Nazwy czujnika teraz nie podam, sprawdzę - pamiętam, że z kilku dostępnych jest ze średniej półki cenowej.
Przed wymianą komputer podłączony pokazywał 210 st. C (ten w aucie na zegarach pokazywał normalnie 80-90). Po wymianie komputer diagnostyczny pokazuje to samo co wskaźnik w samochodzie (nie przekracza 90 st.C).
Kable mogę "przedzwonić" miernikiem...
ECU to już ból...
Lybra 1,9 jtd 2002 85kW
Ford Focus 1,6 TDCi 2007 65kW

ODPOWIEDZ

Wróć do „Instalacja elektryczna”