Jak dbać o silnik diesla?

Awatar użytkownika
aro
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1998
Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie

Jak dbać o silnik diesla?

Post autor: aro » 08 lip 2009, 21:22

Witam,

Potrzebuje porad jak dbac o silnik wysokoprężny (diesel). Zaznaczam, że raczej jeźdze spokojnie. Zależy mi raczej na ekonomice. Szukałem podobnych tematów, ale niektóre gdzieś wcieło.

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Odp: Jak dbac o silnik diesla?

Post autor: fiergloo » 08 lip 2009, 21:33

Przede wszystkim nie butowac jak zimny, pilnowac temperatury- wszak turbina.

Akumulator musi byc wysokiej klasy, co by zimą się nie prosic o kable, albo nie tłuc się komunikacją miejską- przy zimie wspomniec też trzeba, że dobrze wlewac odpowiednie dodatki do ropy lub denaturat, żeby parafina się nie wykrystalizowała- kasza w przewodach przy dużych mrozach.

Reszta analogicznie jak w benzyniakach- trzeba też pamiętac o świecach żarowych aby je wymieniac- jeśli przed uruchomieniem silnika w zapłonie długo się świeci ich kontrolka tzn że proszą się o wymianę.

Oczywiście lac na renomowanych stacjach- commonrail nie znosi paliwowych eksperymentów.

No i przy spokojnej jeździe dwumasa wytrzymac powinna dłuzej.

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12270
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Jak dbac o silnik diesla?

Post autor: Dudi » 08 lip 2009, 21:42

No faktycznie były kiedyś dosyć rozbudowane tematy jak dbać o silnik Diesla, może jeszcze się gdzieś znajdą.
Od siebie tylko dodam (ponadto co kolega fiergloo napisał), żeby po ostrej jeździe dać silnikowi jeszcze 15-20 sek na spadek obrotów turbiny. Mimo, że silnik pracuje już na biegu jałowym, to turbina niekoniecznie i tak w prosty sposób można ją zarżnąć.
Podstawa to szczelność wszystkich przewodów do turbo i dobry olej (ja stosuje pełny syntetyk mimo przebiegu 230 tys. km i nie zamierzam przechodzić na półsyntetyk).

W zimie żadnych dodatków do paliwa nie stosuje. Tankuje też zawsze zwykły ON, ale tylko na Statoil, Shell i BP. Z układem wtryskowym nigdy nie miałem żadnych problemów. Zresztą z turbiną też.

-- 08 Lip 2009, 21:44 --
aro pisze: Zaznaczam, że raczej jeźdze spokojnie. Zależy mi raczej na ekonomice
I jeszcze jedno. Na tej ekonomice niech ci tak bardzo nie zależy. Diesla z turbiną należy od czasu do czasu odpowienio przegonić (oczywiście gdy osiągnie odpowiednią temp. pracy ;) )
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Odp: Jak dbac o silnik diesla?

Post autor: fiergloo » 08 lip 2009, 21:58

Od siebie tylko dodam (ponadto co kolega fiergloo napisał), żeby po ostrej jeździe dać silnikowi jeszcze 15-20 sek na spadek obrotów turbiny. Mimo, że silnik pracuje już na biegu jałowym, to turbina niekoniecznie i tak w prosty sposób można ją zarżnąć.
Podstawa to szczelność wszystkich przewodów do turbo i dobry olej (ja stosuje pełny syntetyk mimo przebiegu 230 tys. km i nie zamierzam przechodzić na półsyntetyk).

W zimie żadnych dodatków do paliwa nie stosuje. Tankuje też zawsze zwykły ON, ale tylko na Statoil, Shell i BP. Z układem wtryskowym nigdy nie miałem żadnych problemów. Zresztą z turbiną też.
A no tak- turbina rozkręca się do zniacznie wyższych obrotów niż silnik, a póki silnik pracuje jest obieg oleju- przy jego wyłączeniu olej spływa z silnika a turbina dalej się kręci.

A co do paliwa owszem- markowe stacje same zaopatrują się w zimowy ON, ale jak masz ograniczone zaufanie to dodatki tudzież filetowy uszlachetniacz szkody nie czynią.

Awatar użytkownika
samuel
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 749
Rejestracja: 13 wrz 2008, 0:00
Imię: Samuel
Lokalizacja: Turek (WLKP)

Odp: Jak dbac o silnik diesla?

Post autor: samuel » 08 lip 2009, 22:39

:link:
Była Kappa 2.0 16VT
Był Citroën Xantia 1.9TD
Jest Renault Scenic 2.0 (115km)

ObrazekObrazek

Awatar użytkownika
aro
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1998
Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie

Odp: Jak dbac o silnik diesla?

Post autor: aro » 09 lip 2009, 16:14

A jeszcze mam takie głupie pytanko odnośnie oleju :) Jeżeli nie wiem czym zalewał go poprzedni własciciel (wiem tylko, że AGIP), to co nalac? W książce napisane, że 10W40 - półsyntetyk.

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12270
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Jak dbac o silnik diesla?

Post autor: Dudi » 09 lip 2009, 19:08

Jeśli to jest JTD, to raczej nie sądze, żeby poprzedni właściciel lał olej mineralny.
Na twoim miejscu zaryzykowałbym półsyntetyk, właśnie 10W40. Nie powienien narobić żadych szkód. Jeśli jeździsz mało i na krótkich dystansach, to wymieniaj częściej niż zaleca producent, czyli co jakieś 15tys. km lub raz w roku. Ja jeżdże dużo (około 3000km miesięcznie) i silnik pracuje przez dłuższy czas w optymalnej temp. w związku z tym nieco ten przebieg sobie wydłużam. No i jeżdże na pełnym syntetyku.
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
aro
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1998
Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie

Odp: Jak dbac o silnik diesla?

Post autor: aro » 09 lip 2009, 19:45

Prawdopodobnie był zalany półsyntetykiem, tyle można odczytac z nalepki, ale jest strasznie nieczytelna.

A o spokojną jazde chodziło mi raczej o zbędne nie piłowanie silnika jak to robią co poniektórzy.

inginieur
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 45
Rejestracja: 22 maja 2009, 23:00

Odp: Jak dbac o silnik diesla?

Post autor: inginieur » 10 lip 2009, 12:33

Koledzy mają rację.
W dieselach po zakończeniu jazdy KONIECZNIE należy dać turbinie odoczynek - słyszałem niejednorotnie, ze silnik powinien popracowac około 1 minutę po zakończeniu jazdy, na jałowym. To jest podstawa dobrej eksploatacji. oleje co 15 tys.
A propos emerytalnej jazdy - powiedzialbym, ze to grzech i robienie krzywdy lucynie, ona musi być czasami dobrze przegoniona.
oczyszcza to układy i katalizator.
ropa - ja osobiscie leję tylko droższa ropę, w zimie stosuje uszlachetniacze.

A propos paliwa: zdarzylo mi się w zyciu dwa razy wymieniac wtryski, poniewaz z baku mechanik odessał żur, nie ropę,
tankowałem wtedy na orlenie w oświęcimiu, drugim razem na statoilu w żorach.
Także miałem pecha. Teraz tylko Shell i BP.
Skoda Octavia 2,0 tdi 2010 kombi

Awatar użytkownika
misiekk
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 228
Rejestracja: 25 lis 2007, 0:00
Lokalizacja: Środa Wlkp.

Odp: Jak dbac o silnik diesla?

Post autor: misiekk » 11 lip 2009, 13:22

Co do oleju, to myślę, ze dobry olej mineralny wystarczy. Trzeba tylko regularnie wymieniać wraz z filtrem oleju np. co 10 tys.km. Kolega leje zwykłego minerala do commom raila w Ducato i ma już przejechane 400 tys. bez problemu.

Awatar użytkownika
Dudi
Członek Zarządu LKP
Członek Zarządu LKP
Posty: 12270
Rejestracja: 30 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Jak dbac o silnik diesla?

Post autor: Dudi » 11 lip 2009, 19:17

misiekk pisze:Co do oleju, to myślę, ze dobry olej mineralny wystarczy. Trzeba tylko regularnie wymieniać wraz z filtrem oleju np. co 10 tys.km. Kolega leje zwykłego minerala do commom raila w Ducato i ma już przejechane 400 tys. bez problemu.
Z turbo czy bez??? :roll: ;)
Dudi
Fiat Brava 80 16v SX / Alfa Romeo 156 2.0 16v Selespeed / Lancia Lybra SW 1.9 JTD 115 LX Verde Olimpia
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170KM Distinctive
Fiat Fullback 2.4 MJ LuxNAV 180KM
Nysa Towos 522 '86 (do poprawek) / YAMAHA YZF-R6 (eeeeeeeRRRRRRrrrrr sześć)
Obrazek
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”