Tatra T700-ostatnia osobowa Tatra

Dział dla ludzi kochających klasyki czyli... o nieco starszych Lanciach i nie tylko

Moderator: giekso

Awatar użytkownika
fiergloo
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 988
Rejestracja: 02 wrz 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Tatra T700-ostatnia osobowa Tatra

Post autor: fiergloo » 12 wrz 2009, 18:43

W Polsce o tym pojeździe nic nie ma. Nawet w wikipedii. Więc bez fałszywej skromności mój blog to w sumie pierwsza strona w Polsce gdzie można znaleźc jakiekolwiek informacje na temat tego pojazdu. Posługiwałem się źródłami u naszych południowych sąsiadów, plus holenderskie strony klubowe. Zdjęcia oczywiście z tatraklub.sk i tatraportal.sk

Obrazek

Po 20 latach produkcji T613 i zbudowaniu na niej paru doskonałych prototypów szefostwo Tatry postanowiło zainwestowac w serię T700 nieźle przy tym też ryzykując. T613 nie miała wielu klientów- wysoka cena, a na rynku Czeskim wypychała ją rodzima Skoda, BMW i Mercedesy. W Kwietniu 1996 pojawiła się ona. Tatra T700. Stylizacją wozu zajął się brytyjski stylista Geoff Wardle, który miał za zadanie zewoluowac linię T613. W dostosowaniu kształtu nadwozia do mechaniki i oczekiwań pomagał mu Mirek Staron.

Obrazek

Nawiązania do wcześniejszych modeli udały się bez wątpliwości- 4 soczewkowe reflektory wpisane w owal....unowocześniona forma nie tyle 613 co 603. Szeroki i długi wóz od razu zdradzał, że ma byc limuzyną dla naprawdę wyższych sfer. Silnik tradycyjnie znalazł się z tyłu samochodu, nad osią.

Obrazek

Silnik tradycyjny- V8, rozwarcie 90 stopni o pojemności 3495 cm3, gdzie średnica na skok wynosiła 85 x 77mm i kompresją 9,3:1. To już nie to, co we wcześniejszych Tatrach, które miały niższe stopnie kompresji dzięki czemu mogły się poruszac na paliwie słabszej jakości. Moc maksymalna tego agregatu wynosiła 147kW (200KM) przy 5750 obr/min, z maksymalnym momentem 300 Nm od 4000 obr/min. Do tego silnika dodano elektroniczny wtrysk wielopunktowy i katalizator.

Obrazek

Hamulce-dwuobwodowe, hydrauliczne z tarczami hamulcowymi wentylowanymi przy wszystkich kołach(tak wszystkich, nie napiszę "również z tyłu", bo tam bagażnika nie ma) oczywiście całośc wspomagana. Nadwozie czterodrzwiowe, z czterema fotelami z pełną regulacją. Wnętrze to ogólnie rozwinięcie Tatry M95- z tym, że tutaj konsola centralna i deska rozdzielcza wydawały się integralną częścią, gdzie konsola delikatnie zwrócona była ku kierowcy. Wykończenia w skórze i prawdziwym szlachetnym drewnie- tutaj nikt nie myślał o masówce, nie ma żadnych imitacji i innych substytutów, które by kłóciło się z przeznaczeniem tego auta- i za to ten wóz kocham.

Obrazek

Z tyłu jest zapastna przestrzeń wręcz, co ciekawe jest miejsce na podpięcie komputera ... nie laptopa, a klasy PC z faksem i telefonem (telefon już miał swoje miejsce w wersji 613-4 MiLong). Do tego pojazd miał niezależne ogrzewanie i klimatyzację postojową. Taki luskus nawet dzisiaj niektóre marki oferują w bardzo dalekich niemal opcjach wyposażenia, a w T700 mówimy ciągle o STANDARDZIE.

Obrazek

Oczywiści zadbano o bezpieczeństwo, air bagów w drzwiach mimo narastającej na to mody nie było- drzwi były bardzo solidnie usztywnione, wszak wóz ten miał wozic vipów.

Obrazek

Koprivnice stwierdziły, że na tym nie koniec...po paru miesiącach produkcji zdecydowano się na rozwiercenie 3.5 litrowej V8 do pojemności 4,479. Rzecz jasna silnik był tam gdzie zwykle- z tyłu nad osią. Moc wzrosła do 172kW(233KM). Teraz T700 bez łaski osiągała 250 km/h, przy czym dociążono przód i obniżono zawieszenie, aby przy tej prędkości można było rozkoszowac się dźwiękiem wkręconej V8, gdzie nieco zakłóca go wiejący w około wiatr, a nie nerwowym trzymaniem kierownicy spowodowanym delikatnym podwiewaniem przodu jak w starych Porsche 911. Możliwości tego silnika jednak są dużo większe, można na internecie spotkac egzemplarze, które osiągają 300kW(430KM).
Obrazek


Dane techniczne:

Obrazek

Napęd:

zblokowany tylny- silnik wzdłużnie z tyłu napędzający koła tylne

Lata produkcji: 1996-1999

Silnik:

benzynowy, chłodzony powietrzem

Cylindry: V8 DOHC

Pojemnośc: 3495 ccm

Śr x skok: 85 x 77 mm

Kompresja: 9,3 : 1

Moc max: 147,6 kW(200KM) przy 5750 obr/min

Moment max: 300 Nm przy 4000 obr/min


Sprzęgło: jednotarczowe suche

Skrzynia biegów:
5 biegowa ręczna

Bieg pierwszy: 1:3,394
Bieg drugi: 1 : 1,974
Bieg trzeci: 1 : 1,351
Bieg czwarty: 1 : 1,094
Bieg piąty: 1:0,862
Bieg wsteczny: 1:3,091
Przełożenie dyferencjału: 1 : 3,15

Rozmiar obręczy: 7Jx25H 2ET 30LS

Rozmiar opon: 205/65 R15 Michelin

Średnie zużycie paliwa: 12,5l/100km

Pojemnośc zbiornika palwa: 2 x 40l

Typ paliwa: bezołowiowe 95 oktanów

Masa własna: 1840kg
Rozstaw koł z przodu: 1532 mm
Rozstaw koł z tyłu: 1532 mm
Rozstaw osi: 3130 mm
Całkowita szerokośc: 1800 mm
Całkowita długosc: 5135 mm
Całkowita wysokosc: 1480 mm
V max: 230 km/h
Prędkośc podróżna(czyli optymalna): 190 km/h

Przyspieszenie 0-100km/h: 10,8 s

Danymi technicznymi silnika 4,4 litra niestety nie dysponuję. Ale pojawią się one gdy znajdę odpowiednie źródła.


Tekst z : >http://fierglu.blog.interia.pl/?id=1771433

Z opóźnieniem dodaje video:

Filmik podsumowujący historię Tatra(na blogu pisałem historię marki) i prezentacyjny T700:


BTW. Pozwoliłem sobie ten samochód umieścic w dziale youngtimer gdyż pojazd ten powstał w bardzo ograniczonej liczbie (prawdopobonie mniej niż Alf Romeo 164Q4). Ceny widziałem różne- najtaniej: 145 000 zł. Oczywiście mówię o egzemplarzu zdatnym do użytku.
Blog o motoryzacyjnej włoszczyźnie i nie tylko: http://www.fiergloo.pl/
Dużo o Alfa Romeo: http://www.alfaholicy.org/

Gość

Odp: Tatra T700-ostatnia osobowa Tatra

Post autor: Gość » 16 wrz 2009, 22:49

Jak czytam te Twoje posty jestem pełen podziwu dla Twojej znajomości tematu,szczególnie interesuje mnie ciężarowa tatra,którą uważam za jedną jak nie najlepszą ciężarówkę.Twój blog czytam etapami i za każdym razem myślę ile wiedzy powinni posiadać mechanicy aby ogarnąć ten mechaniczny chaos.

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Oldtimery, youngtimery :::”