Lybra - wymiana tarcz i klocków hamulcowych tył /fotorelacja/
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 94
- Rejestracja: 29 mar 2010, 17:56
- Lokalizacja: Wawka
Lybra - wymiana tarcz i klocków hamulcowych tył /fotorelacja/
Korzystając z błogosławieństwa urlopu zabrałem się do wymiany tylnych tarcz i klocków.
Potrzebne są m.in:
- klucz oczkowy lub nasadowy 12 do odkręcenia szpilek mocujących tarcze do piasty
- klucz 13 i 17 do odkręcenia jarzma ruchomego (tego z tłokiem)
- klucz ampulowy 8 do odkręcenia jarzma stałego
- patent do wkręcenia tłoczków (tłoczki należy jednocześnie wkręcać i wpychać)
Do wkręcania tłoczków, z braku odpowiedniego (przewidzianego) narzędzia użyłem klucza hydraulicznego i ścisku stolarskiego - należy przy tym uważać, aby nie uszkodzić delikatnej, gumowej osłony tłoczków.
Uwaga druga - należy sprawdzać podczas wkręcania tłoczków poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku - nadmiar spowodowany wciskaniem tłoczków może spowodować wylewanie się płynu ze zbiorniczka.
Zabieramy się do pracy:
1. rozkręcamy połączenie śrubowe jarzma stałego i ruchomego kluczami 13 i 17 umożliwiając demontaż jarzma ruchomego
2. po odkręceniu dwóch śrub zdejmujemy jarzmo ruchome z klockami (u mnie nie było łatwo wyciągnąć z powodu rantu na tarczach hamulcowych - pomogło zastosowanie "dźwigni ze śrubokręta")
3. kluczem ampulowym 8 odkręcamy dwie śruby mocujące jarzmo stałe
4. czyścimy "druciakiem" wszystkie zdemontowane elementy oraz piastę
5. zakładamy tarczę hamulcową i przykręcamy do piasty szpilkami kluczem 12
6. w jarzmo stałe montujemy nowe blaszki przesuwu klocków
7. jarzmo stałe dokręcamy kluczem ampulowym 8
8. w zamontowane jarzmo stałe wkładamy klocki hamulcowe
9. w dalszej kolejności zakładamy jarzmo ruchome z wcześniej wciśniętym/wkręconym tłoczkiem, przykręcamy dostarzonymi w zestawie klocków, nowymi śrubami M8 kluczem 13, przytrzymując "nakrętkę" kluczem 17
10. sprawdzamy czy tarcza obraca się dość swobodnie
11. ?podpompowywujemy? pedał hamulca
12. sprawdzamy działanie hamulca ręcznego
Niestety ograniczenie w postaci 10 zdjęć nie pozwoliło na dokładniejsze uwidocznienie wykonywanych prac....
Potrzebne są m.in:
- klucz oczkowy lub nasadowy 12 do odkręcenia szpilek mocujących tarcze do piasty
- klucz 13 i 17 do odkręcenia jarzma ruchomego (tego z tłokiem)
- klucz ampulowy 8 do odkręcenia jarzma stałego
- patent do wkręcenia tłoczków (tłoczki należy jednocześnie wkręcać i wpychać)
Do wkręcania tłoczków, z braku odpowiedniego (przewidzianego) narzędzia użyłem klucza hydraulicznego i ścisku stolarskiego - należy przy tym uważać, aby nie uszkodzić delikatnej, gumowej osłony tłoczków.
Uwaga druga - należy sprawdzać podczas wkręcania tłoczków poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku - nadmiar spowodowany wciskaniem tłoczków może spowodować wylewanie się płynu ze zbiorniczka.
Zabieramy się do pracy:
1. rozkręcamy połączenie śrubowe jarzma stałego i ruchomego kluczami 13 i 17 umożliwiając demontaż jarzma ruchomego
2. po odkręceniu dwóch śrub zdejmujemy jarzmo ruchome z klockami (u mnie nie było łatwo wyciągnąć z powodu rantu na tarczach hamulcowych - pomogło zastosowanie "dźwigni ze śrubokręta")
3. kluczem ampulowym 8 odkręcamy dwie śruby mocujące jarzmo stałe
4. czyścimy "druciakiem" wszystkie zdemontowane elementy oraz piastę
5. zakładamy tarczę hamulcową i przykręcamy do piasty szpilkami kluczem 12
6. w jarzmo stałe montujemy nowe blaszki przesuwu klocków
7. jarzmo stałe dokręcamy kluczem ampulowym 8
8. w zamontowane jarzmo stałe wkładamy klocki hamulcowe
9. w dalszej kolejności zakładamy jarzmo ruchome z wcześniej wciśniętym/wkręconym tłoczkiem, przykręcamy dostarzonymi w zestawie klocków, nowymi śrubami M8 kluczem 13, przytrzymując "nakrętkę" kluczem 17
10. sprawdzamy czy tarcza obraca się dość swobodnie
11. ?podpompowywujemy? pedał hamulca
12. sprawdzamy działanie hamulca ręcznego
Niestety ograniczenie w postaci 10 zdjęć nie pozwoliło na dokładniejsze uwidocznienie wykonywanych prac....
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Lybra SW 1,9 jtd 77kW
Były: 1.PF 126p (91'salon), 2.Opel Kadet Kombi(okularnik), 3.PF126p, 4.Mazda 121 (USA), 5.Mazda 121 (Japan), 6.Mitsubishi Carisma, ...
Były: 1.PF 126p (91'salon), 2.Opel Kadet Kombi(okularnik), 3.PF126p, 4.Mazda 121 (USA), 5.Mazda 121 (Japan), 6.Mitsubishi Carisma, ...
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 94
- Rejestracja: 29 mar 2010, 17:56
- Lokalizacja: Wawka
Re: Lybra-wymiana tarcz hamulcowych przód
Zdjęcia załadowały się w odwrotnej kolejności - sorki
Sorki również za podpięcie do tematu kolegi mrkura ( nie udało mi sie założyć nowego tematu...)
Jeśli możliwe proszę Moderatora o przesunięcie do nowego tematu (?)
Sorki również za podpięcie do tematu kolegi mrkura ( nie udało mi sie założyć nowego tematu...)
Jeśli możliwe proszę Moderatora o przesunięcie do nowego tematu (?)
Lybra SW 1,9 jtd 77kW
Były: 1.PF 126p (91'salon), 2.Opel Kadet Kombi(okularnik), 3.PF126p, 4.Mazda 121 (USA), 5.Mazda 121 (Japan), 6.Mitsubishi Carisma, ...
Były: 1.PF 126p (91'salon), 2.Opel Kadet Kombi(okularnik), 3.PF126p, 4.Mazda 121 (USA), 5.Mazda 121 (Japan), 6.Mitsubishi Carisma, ...
- mr.kura
- Klubowicz
- Posty: 1493
- Rejestracja: 20 lut 2009, 0:00
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Tychy
- Kontakt:
Re: Lybra-wymiana tarcz hamulcowych przód /fotorelacja/
Super fotorelacja, ja w połowie roboty zorientowałem się, że można by fotorelację zrobić . Ale jak widać nic straconego . Może któryś moderator zrobi z tego nowy temat w "zrób to sam", bo przydatne.
Re: Lybra-wymiana tarcz hamulcowych przód /fotorelacja/
Post zgłoszony do wydzielenia
Volvo S60 R-Design D5
Były:
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD
Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX
Były:
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD
Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 94
- Rejestracja: 29 mar 2010, 17:56
- Lokalizacja: Wawka
Re: Lybra - wymiana tarcz i klocków hamulcowych tył /fotorel
Dziękuję za przeniesienie mojego posta w odpowiednie miejsce...
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.
Lybra SW 1,9 jtd 77kW
Były: 1.PF 126p (91'salon), 2.Opel Kadet Kombi(okularnik), 3.PF126p, 4.Mazda 121 (USA), 5.Mazda 121 (Japan), 6.Mitsubishi Carisma, ...
Były: 1.PF 126p (91'salon), 2.Opel Kadet Kombi(okularnik), 3.PF126p, 4.Mazda 121 (USA), 5.Mazda 121 (Japan), 6.Mitsubishi Carisma, ...
- Ricardus
- Forumowicz/ka
- Posty: 605
- Rejestracja: 17 kwie 2008, 0:00
- Lokalizacja: Łódź/Grotniki
- Kontakt:
Re: Lybra - wymiana tarcz i klocków hamulcowych tył /fotorel
Tak wyglądają nacinane i nawiercane tarcze na moim sam. zaciski malowane na czarno.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 45
- Rejestracja: 17 sty 2010, 22:12
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Lybra - wymiana tarcz i klocków hamulcowych tył /fotorel
Ricardus jakiego producenta masz te tarcze( nawiercane) i jakie klocki do nich założyłeś?
Lancia Lybra SW 1.9 jtd 2001
Rover 416 1.6+gaz 1999
Rover 416 1.6+gaz 1999
- Ricardus
- Forumowicz/ka
- Posty: 605
- Rejestracja: 17 kwie 2008, 0:00
- Lokalizacja: Łódź/Grotniki
- Kontakt:
Re: Lybra - wymiana tarcz i klocków hamulcowych tył /fotorel
utal pisze:Ricardus jakiego producenta masz te tarcze( nawiercane) i jakie klocki do nich założyłeś?
Tarcze to Mikody, a klocki magneti marelli. Po przejechaniu około 1500 km jest ok . Zobaczymy z czasem jak się taki zestaw będzie sprawował.
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 45
- Rejestracja: 17 sty 2010, 22:12
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Lybra - wymiana tarcz i klocków hamulcowych tył /fotorel
Dzięki
Lancia Lybra SW 1.9 jtd 2001
Rover 416 1.6+gaz 1999
Rover 416 1.6+gaz 1999
-
- Klubowicz
- Posty: 963
- Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Brzeg
Re: Lybra - wymiana tarcz i klocków hamulcowych tył /fotorel
Przeczytałem ten poradnik ponieważ sam u siebie wymieniam klocki, tarcze, a także muszę zregenerować zaciski. Wszystko jest ok, tylko jedna uwaga:
- na wszystkich stronach, we wszystkich poradnikach, wszyscy stosują smar miedziowy. Otóż smar miedziowy nie nadaje się do:
1. Układów hamulcowych z ABSem
2. Aluminiowych zacisków hamulcowych
Nie wiem dlaczego wszędzie pokutuje ta opinia o miedziowym smarze na wszystkie dolegliwości, ale kto nie wierzy może poczytać o zależności aluminium-miedź lub zapytać prawdziwych fachowców w tym temacie.
Stąd przy hamulcach z ABSem i / lub aluminiowych stosuje się smary bez dodatków metali. Takimi są grafitowy lub ceramiczny. Nie wiem jak grafitowy, ale ceramiczny ma wytrzymałość do 1400 oC i na pewno nie wchodzi w reakcje z aluminium.
PS. Ja też go już chciałem kupować, ale w porę mnie douczyli. Dlatego kupiłem ceramiczny.
A teraz mam pytanie odnośnie tych blaszek, po których ruszają się klocki. Na zdjęciu widzę, że leżą swobodnie i są wciśnięte do samego końca. Otóż ja dostałem nowe blaszki razem z klockami i one (a także te stare) nie chcą się układać na jarzmie. Jarzmo mam wyczyszczone szczotką, odrdzewione, a jednak te wypustki nie pasują jakby do blaszek. Z tego powodu klocki mi ciężko się ruszają w tych blaszkach (czyli będą ciężko odbijać). Co z tym można zrobić?
- na wszystkich stronach, we wszystkich poradnikach, wszyscy stosują smar miedziowy. Otóż smar miedziowy nie nadaje się do:
1. Układów hamulcowych z ABSem
2. Aluminiowych zacisków hamulcowych
Nie wiem dlaczego wszędzie pokutuje ta opinia o miedziowym smarze na wszystkie dolegliwości, ale kto nie wierzy może poczytać o zależności aluminium-miedź lub zapytać prawdziwych fachowców w tym temacie.
Stąd przy hamulcach z ABSem i / lub aluminiowych stosuje się smary bez dodatków metali. Takimi są grafitowy lub ceramiczny. Nie wiem jak grafitowy, ale ceramiczny ma wytrzymałość do 1400 oC i na pewno nie wchodzi w reakcje z aluminium.
PS. Ja też go już chciałem kupować, ale w porę mnie douczyli. Dlatego kupiłem ceramiczny.
A teraz mam pytanie odnośnie tych blaszek, po których ruszają się klocki. Na zdjęciu widzę, że leżą swobodnie i są wciśnięte do samego końca. Otóż ja dostałem nowe blaszki razem z klockami i one (a także te stare) nie chcą się układać na jarzmie. Jarzmo mam wyczyszczone szczotką, odrdzewione, a jednak te wypustki nie pasują jakby do blaszek. Z tego powodu klocki mi ciężko się ruszają w tych blaszkach (czyli będą ciężko odbijać). Co z tym można zrobić?
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 94
- Rejestracja: 29 mar 2010, 17:56
- Lokalizacja: Wawka
Re: Lybra - wymiana tarcz i klocków hamulcowych tył /fotorel
Co prawda, to prawda - nie zastanawiałem się nigdy nad stosowaniem smaru miedzianego w systemie hamulcowym, smarują wszyscy - to i ja...
Ale znalazłem coś takiego w necie:
"... następnie piastę w miejscach gdzie przylega do tarczy smarujemy smarem miedzianym ? ma to na celu zapewnienie jak największej powierzchni przylegania tarczy do piasty co umożliwia dokładne odprowadzanie ciepła wydzielanego podczas tarcia z układu tarcza-klocki..."
Rozumiem, że nie wszystko należy taką pastą smarować...
Ale jak powszechnie wiadomo, zapobiega m.in. zapiekaniu śrub - więc smarujemy śruby dokręcając koła
Smarujemy piastę w celu: jak w zacytowanym z neta fragmencie
Smarujemy miejsca styku klocków w celu lepszego przesuwu i aby się nie zapiekały te miejsca...
Co do tych blaszek...
W zasadzie powinny pasować bez większych problemów, może wstaw zdjęcie, jak to u Ciebie wygląda...
Ale znalazłem coś takiego w necie:
"... następnie piastę w miejscach gdzie przylega do tarczy smarujemy smarem miedzianym ? ma to na celu zapewnienie jak największej powierzchni przylegania tarczy do piasty co umożliwia dokładne odprowadzanie ciepła wydzielanego podczas tarcia z układu tarcza-klocki..."
Rozumiem, że nie wszystko należy taką pastą smarować...
Ale jak powszechnie wiadomo, zapobiega m.in. zapiekaniu śrub - więc smarujemy śruby dokręcając koła
Smarujemy piastę w celu: jak w zacytowanym z neta fragmencie
Smarujemy miejsca styku klocków w celu lepszego przesuwu i aby się nie zapiekały te miejsca...
Co do tych blaszek...
W zasadzie powinny pasować bez większych problemów, może wstaw zdjęcie, jak to u Ciebie wygląda...
Lybra SW 1,9 jtd 77kW
Były: 1.PF 126p (91'salon), 2.Opel Kadet Kombi(okularnik), 3.PF126p, 4.Mazda 121 (USA), 5.Mazda 121 (Japan), 6.Mitsubishi Carisma, ...
Były: 1.PF 126p (91'salon), 2.Opel Kadet Kombi(okularnik), 3.PF126p, 4.Mazda 121 (USA), 5.Mazda 121 (Japan), 6.Mitsubishi Carisma, ...
-
- Klubowicz
- Posty: 963
- Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Brzeg
Re: Lybra - wymiana tarcz i klocków hamulcowych tył /fotorel
Rozumiem, na wielu forach spotykam się z tym miedziowym smarem i tylko nieliczni zwracają uwagę co do jego stosowania. Mało kto to wie po prostu, a mity mają się dobrze. Inna sprawa, że polscy mechanicy to w ogóle w du mają stosowanie smarów...
Blaszki mi się jakoś ułożyły jednak, klocki jakoś tam w nich chodzą. Zobaczymy co z tego będzie.
Blaszki mi się jakoś ułożyły jednak, klocki jakoś tam w nich chodzą. Zobaczymy co z tego będzie.
-
- Dopiero zaczyna na naszym forum
- Posty: 12
- Rejestracja: 23 lut 2011, 20:23
- Lokalizacja: Mielec
Re: Lybra - wymiana tarcz i klocków hamulcowych tył /fotorel
Prowadnice tylnego zacisku.
Po wyjęciu prowadnic zacisku nie zwróciłem uwagi, że są dwie różne prowadnice. Zamontowałem nr 1 na zdjęciu na dole. Czy może ktoś potwierdzić poprawność montażu?
"zdjęcie zapożyczone z forum alfaholicy"
Po wyjęciu prowadnic zacisku nie zwróciłem uwagi, że są dwie różne prowadnice. Zamontowałem nr 1 na zdjęciu na dole. Czy może ktoś potwierdzić poprawność montażu?
"zdjęcie zapożyczone z forum alfaholicy"
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- pawel1234
- Forumowicz/ka
- Posty: 378
- Rejestracja: 11 sie 2009, 12:50
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Brwinów/k.Warszawy
Re: Lybra - wymiana tarcz i klocków hamulcowych tył /fotorel
Mam problem... :/
Zdjąłem jarzmo ruchome,stałe (nie było łatwo),odkręciłem szpilki,ale nie mogę oddzielić tarczy od piasty (zapiekła się )
Męczyłem się z 2 godziny,psikałem w miejsca śrub i tam gdzie tarcza w środku ma otwór WD-40, ale nic to nie dało...
Macie pomysły jak zaradzić temu ??
Już sobie poradziłem
Trzeba było przyp... przez duże P
Zdjąłem jarzmo ruchome,stałe (nie było łatwo),odkręciłem szpilki,ale nie mogę oddzielić tarczy od piasty (zapiekła się )
Męczyłem się z 2 godziny,psikałem w miejsca śrub i tam gdzie tarcza w środku ma otwór WD-40, ale nic to nie dało...
Macie pomysły jak zaradzić temu ??
Już sobie poradziłem
Trzeba było przyp... przez duże P
Lancia Lybra 2.0 COMFORTRONIC
Lancia Ypsilon 0.9 Automat 2016r.
Lancia Ypsilon 0.9 Automat 2016r.
- BlackLybraSW
- Forumowicz/ka
- Posty: 567
- Rejestracja: 24 paź 2012, 9:29
- Imię: Bartek
- Lokalizacja: Stargard
- Kontakt:
Re: Lybra - wymiana tarcz i klocków hamulcowych tył /fotorel
Kolego endriu wawa gdzie kupiłeś klocki z blaszkami ?
Podaj namiary wszystkich kupionych elementów
Podaj namiary wszystkich kupionych elementów
Lybra 1,9 JTD Power
OBDII pisać na priv lub maila oczywiście okolice ZST
OBDII pisać na priv lub maila oczywiście okolice ZST