Dedra - FOTKI - Jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Dedra - FOTKI - Jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Post autor: bassman » 09 maja 2011, 18:54

Witam.

Aby nie mieszać tematów zakładam następny.

W Dedrze jest zakrzywiona/załamana lewa podłużnica - według mnie zakrzywienie to jest niegroźne (przynajmniej wizualnie).
Zagięta jest tuż za mocowaniem zderzaka, które schodzi do dołu, deformacja niemalże punktowa (na długości 3cm) - zadziałała strefa zgniotu. Dalsza część podłużnicy, konstrukcyjna i nośna wizualnie nie jest w jakikolwiek sposób naruszona.
Jak zdemontuję zbędne rzeczy spod maski to zamieszczę dokładną fotkę deformacji.
Na dzień dzisiejszy chciałbym się dowiedzieć jakie macie doświadczenie lub wiedzę teoretyczną na temat prostowania podłużnic.
Mile widziana każda pomoc.
Potrzebuję przyswoić trochę wiedzy na ten temat, aby się z tym problemem rozprawić i zacząć budować i wyposażać się w odpowiednie narzędzia.
Wiem, że padną odpowiedzi typu - rama do prostowania nadwozi - sprawa piękna i droga w moich rejonach... szukam alternatywy, ale nie typu połączenie samochodu stalową linką z drzewem i szarpanie samochodem na wstecznym.
Myślałem raczej nad konstrukcją opartą o dwa lewarki hydrauliczne.

Pozdrawiam.

Dodaję fotki, aby było wiadome o czym prawimy ;)

Obrazek
Przód auta po zdemontowaniu pasa przedniego.

Obrazek
Widok górny od przodu.

Obrazek
Widok górny z lewego przodu.

Obrazek
Widok górny z lewego boku.

Obrazek
Widok z lewego rogu.

Obrazek
Widok z prawego przodu.

Obrazek
Widok z prawego rogu.
Ostatnio zmieniony 10 maja 2011, 21:21 przez bassman, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
maciej_ignys
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2070
Rejestracja: 08 lip 2007, 0:00
Skype: ohydek
Lokalizacja: Leszno

Re: Dedra - Ktoś wie jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Post autor: maciej_ignys » 09 maja 2011, 19:31

Wymień, części są tak tanie że jet to bezcelowe.

Jak się jednak uprzesz i jest to tylko fartuch to pasem (takie ustrojstwo z klamerką do mocowania ładunków)

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Dedra - Ktoś wie jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Post autor: bassman » 09 maja 2011, 19:53

Myślałem nad wymianą, ale nie mam dostępu do zgrzewarki, a nie chciałbym dziekcić spawarką.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Mariusz91
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2738
Rejestracja: 08 cze 2007, 0:00
Skype: Mariusz8.32
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Kraków

Re: Dedra - Ktoś wie jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Post autor: Mariusz91 » 09 maja 2011, 22:27

Jak zobaczyłem tytuł tematu to się trochę przeraziłem, ale widzę że chcesz to jednak porządnie zrobić i to się chwali. Ciekaw jestem ile faktycznie by chcieli za prostowanie na ramie. Orientowałeś się może w cenach?

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Dedra - Ktoś wie jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Post autor: bassman » 10 maja 2011, 0:07

Problem jest taki, że nie chcą się tego podjąć, jeśli mówimy tylko o prostowaniu podłużnicy, inna gadka jest jeśli wstawiam auto i odbieram zrobione "pod kluczyk", ale koszta są znaczne.
I tutaj jest problem, bo jeśli poczciwy warsztat, to koszta naprawy samochodu są takie jak dobra i ładna Dedra z otomoto, a do warsztatu gdzie "naprawią" za grosze to nie oddam - obawiam się, że sam lepiej zrobię.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Gros
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2700
Rejestracja: 22 maja 2011, 19:44
Imię: BogdanA
Lokalizacja: Osterode -Mazury Zachodnie

Re: Dedra - Ktoś wie jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Post autor: Gros » 10 maja 2011, 0:23

bassman pisze:Witam.

Aby nie mieszać tematów zakładam następny.

W Dedrze jest zakrzywiona/załamana lewa podłużnica - według mnie zakrzywienie to jest niegroźne (przynajmniej wizualnie).
Zagięta jest tuż za mocowaniem zderzaka, które schodzi do dołu, deformacja niemalże punktowa (na długości 3cm) - zadziałała strefa zgniotu. Dalsza część podłużnicy, konstrukcyjna i nośna wizualnie nie jest w jakikolwiek sposób naruszona.
Jak zdemontuję zbędne rzeczy spod maski to zamieszczę dokładną fotkę deformacji.
Na dzień dzisiejszy chciałbym się dowiedzieć jakie macie doświadczenie lub wiedzę teoretyczną na temat prostowania podłużnic.
Mile widziana każda pomoc.
Potrzebuję przyswoić trochę wiedzy na ten temat, aby się z tym problemem rozprawić i zacząć budować i wyposażać się w odpowiednie narzędzia.
Wiem, że padną odpowiedzi typu - rama do prostowania nadwozi - sprawa piękna i droga w moich rejonach... szukam alternatywy, ale nie typu połączenie samochodu stalową linką z drzewem i szarpanie samochodem na wstecznym.
Myślałem raczej nad konstrukcją opartą o dwa lewarki hydrauliczne.

Pozdrawiam.
Kup docer -albo lepiej nie dotykaj :lol:
:lol: : gafa : :bitwa:

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Dedra - Ktoś wie jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Post autor: bassman » 10 maja 2011, 0:35

Dozer bez ramy lub odpowiedniej podłogi z mocowaniami jest bezużyteczny... :nono:

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
facio
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 412
Rejestracja: 02 gru 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław

Re: Dedra - Ktoś wie jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Post autor: facio » 10 maja 2011, 5:52

: czerwona : A tak wogóle wykonywałeś kiedykolwiek tego typu naprawy blacharskie, bo widzę że tylko naczytałeś się tylko SPECJALISTÓW którzy nawet młotka nie trzymali w ręku a nie wspomnę o innych narzedziach . Zgrzanie blach w nadwoziu to nie takie hop!!! Zgrzewarka nie lubi ocynku i rdzy dlatego uzywa się w spawarek w osłonie gazów obojętnych.
We Wroclawiu utworzylem mały klub kappy można poznać nas po rejestracjach wszystkie zaczynaja sie DW 222 mam tez duzo czesci lanci... Tel.691-771-549 A teraz do stadka dołączy Thesis 2.4 jtd mojej żonki DW 898

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Dedra - Ktoś wie jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Post autor: bassman » 10 maja 2011, 8:36

Jeśli chodzi o naprawy blacharskie to doświadczenie mam żadne - po za poskładaniem, obspawaniem i przygotowaniem trzech nadwozi maluchów, którymi jeździłem w KJSach i KZKach (oczywiście od podstaw - niemalże z gotowych elementów blaszanych), o silnikach i skrzyniach biegów nie wspominając.
Jednak nie jest to wątek na ten temat!!!
Jeśli chodzi Ci o połączenia zgrzewane to się mylisz, zgrzewarka przepala punktowo ocynk elementu i tworzy trwałe połączenie, jeśli zaś mówisz o spawaniu, to gazy obojętne - jak zapewne nazywasz mieszaninę opartą na Ar (jeśli mówimy o spawarce typu TIG) i mieszaninę opartą o CO2 (jeśli mówimy o spawarce typu MIGOMAT), nie wystarczą do wykonania poprawnego połączenia.
Tig sklei elektrodę przed zainicjowaniem łuku elektrycznego i po zabiegu, możesz zainicjować ją na rancie i "ciągnąć" źródełko przepalając ocynk i tworząc zgorzelinę na blasze - będzie blaszysko gnić!
Migomat póki nie zarysuje ocynku drutem do blachy właściwej nie zrobi poprawnego połączenia spawanego - zgorzelina powstanie jak wyżej.
Ale przecież kolega facio dobrze o tym wie!
Poza tym kolega facio - jak sądzę po fachowej i rzeczowej odpowiedzi w wątku - wie też jaki kształt i umiejscowienie muszą mieć połączenia spawane, aby charakterystyka pracy na skręcanie, wyciąganie i rozrywanie poprzeczne elementu naprawionego nie odbiegała znacznie od elementu oryginalnego - zgrzewanego!
Można wykonać prawidłowe połączenie za pomocą spawarek - nawet elektrodowej - i dobrze wiem jak to zrobić bo już takie coś robiłem.
I uprzedzam twoje kolejne pytanie z cyklu "czy sobie poradzisz..." dotyczące położenia powłoki ocynkowanej w miejscach ingerencji? Odpowiadam, że tak - tyle tylko, że będzie to ocynk nakładany metodą termiczną, a nie galwaniczną jak w fabryce (oczywiście mówimy o elementach dostępnych z zewnątrz.
Jeśli chodzi o prostowanie za pomocą młotka, jak to sugerujesz, to umiejętności tutaj nie wystarczą - ale przecież kolega facio wie o tym doskonale!

Tak więc jeśli już kolega facio i inni chcący zdławić wątek domysłami i pytaniami, dostał/dostali odpowiedzi na niedające spokoju pytania, może powrócimy do wątku, który ma na celu próbę wyprostowania blachy, a nie jej wymienienia!
Ponieważ zależy mi na zachowaniu elementu oryginalnego i nie ingerowanie termiczne w blachy samochodu.

Z niecierpliwością czekam na rady, sugestie i pytania wnoszące użyteczną wiedzę do wątku.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Dedra - FOTKI - Jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Post autor: bassman » 15 cze 2011, 14:56

W końcu prace trochę ruszyły z miejsca.
Wymontowałem wszystko co uważałem za przeszkadzające przy naprawie podłużnicy.
Oto nowe zdjęcia, mam jeden problem - nie wiem czy lepiej przednią belkę poprzeczną odcinać przed prostowaniem, czy prostować z nią?

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
mac1us
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1321
Rejestracja: 01 wrz 2009, 20:10
Imię: Maciek
Lokalizacja: Radziszów Kraków

Re: Dedra - FOTKI - Jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Post autor: mac1us » 15 cze 2011, 20:23

Skombinuj sobie stary pas bezpieczeństwa, załóż, zaplącz go w rogu, między przednią belką, a podłużnicą i szarpnij innym autem.
Przy takiej naprawie nikt by nie używał ramy. Możesz też rozwiercić na zgrzewach belkę przednia, kupić nową, bo są tanie lub prostą używaną, a podłużnicę wyklepać bez belki i przymierzać nową jak dużo jeszcze brakuje.

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Dedra - FOTKI - Jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Post autor: bassman » 16 cze 2011, 20:33

Witam Ponownie!

Po wstępnym prostowaniu, podłużnica wygląda jak na zdjęciach.
Prostowanie zostało zrealizowane za pomocą dwóch lewarków hydraulicznych o udźwigu 3000 kg, stalowego kształtownika, oraz dwóch pasów z naciągami (do mocowania ładunków na pace) o sile 4000 kg.
Podłużnice zostały ze sobą spięte pasem, aby się nie rozlazły.
Kształtownik wsunięty został między wahacz a półoś i opart o podłoże, tuż za zagięciem spiąłem kształtownik z podłużnicą, aby nie odkształcało jej do góry tam gdzie jest prosta.
Jeden z lewarków poszedł na kształtownik i pod koniec podłużnicy (na rogu) - rozpierał podłużnicę do góry.
Drugi lewarek poszedł na obudowę poduszki silnika (na dobrej podłużnicy) w poziomie i przedłużony rurką stalową napierał w róg wewnętrzny wygiętej podłużnicy.
Praca lewarkami szła na zmianę, raz jeden, raz drugi.
Efekt jest następujący.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oczekuję na sugestie i rady jak to dalej wyprowadzić.
Z góry dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Dedra - FOTKI - Jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Post autor: bassman » 09 lip 2011, 23:09

Witam!
Nie miałem za dużo czasu i na bieżąco nie uzupełniałem fotorelacji z prac.
W ruch poszła myjka ciśnieniowa i wymyty został przód z piachu, kurzu, liści, pajęczyn, robali itd.
Oto fotki po myciu:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Dedra - FOTKI - Jak wyprostować zakrzywioną podłużnicę?

Post autor: bassman » 09 lip 2011, 23:18

Dziś była wstępna przymiarka belki przedniej (latanie z miarą i takie tam), aktualnie jest przymocowana do podłużnic dwiema śrubami M6. Różnice w wymiarach między lewą, a prawą stroną przy mocowaniach podłużnic są na poziomie 1,5 mm.
Dokładniejsze spasowanie wiązałoby się z nacinaniem blach podłużnic i belki poprzecznej, dlatego zaniechałem tego kroku.
Efekt jest następujący:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 09 lip 2011, 23:41 przez bassman, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nadwozie i wnętrze”