Kappa - poprawa akustyki przednich głośników - wygłuszenie drzwi
- matis1906
- Moderator Globalny
- Posty: 580
- Rejestracja: 14 kwie 2014, 21:15
- Imię: Mateusz
- Lokalizacja: Lublin
Kappa - poprawa akustyki przednich głośników - wygłuszenie drzwi
Witajcie, poniżej przesyłam krótki "how to" dotyczący demontażu obicia drzwi wraz z wygłuszeniem.
Za kilka dni wrzucę krótki film z porównaniem dźwięku przed i po.
W następnej części przystąpię do wygłuszenia głośników na tylnej półce.
Pozdrawiam
Otwieramy drzwi i opuszczamy szybę. Zaczynamy demontaż od „ drewnianej” listwy.
Na listwie znajduje się tylko jedna śruba imbus 2mm. Wykręcamy ją.
Po wykręceniu śruby odciągamy listwę do siebie, powinna lekko zejść (zamontowana jest na zatrzaski).
Widzimy drzwi bez listwy.
Wyjmujemy panel sterowania szybą. Wystarczy delikatnie podważyć z kilku stron. Odpinamy kostkę od panelu i odkładamy go na bok.
Teraz możemy zdjąć osłonę rygla drzwi, podważamy delikatnie z lewej strony i pociągamy do siebie, osłona zamocowana jest na 2 zatrzaski po prawej stronie.
Otrzymujemy taki widok.
Teraz możemy zacząć demontaż uchwytu drzwi. Odkręcamy wszystkie 3 śruby imbus 5mm (na środkowej zamocowany jest uchwyt drzwi, zewnętrze trzymają boczek przykręcony do drzwi).
Odkręcamy górne mocowanie uchwytu i wyciągamy uchwyt, odkładamy na bok.
Odkręcamy śrubę krzyżakową trzymającą narożnik i wyciągamy go jak zaznaczono na zdjęciu.
Za kilka dni wrzucę krótki film z porównaniem dźwięku przed i po.
W następnej części przystąpię do wygłuszenia głośników na tylnej półce.
Pozdrawiam
Otwieramy drzwi i opuszczamy szybę. Zaczynamy demontaż od „ drewnianej” listwy.
Na listwie znajduje się tylko jedna śruba imbus 2mm. Wykręcamy ją.
Po wykręceniu śruby odciągamy listwę do siebie, powinna lekko zejść (zamontowana jest na zatrzaski).
Widzimy drzwi bez listwy.
Wyjmujemy panel sterowania szybą. Wystarczy delikatnie podważyć z kilku stron. Odpinamy kostkę od panelu i odkładamy go na bok.
Teraz możemy zdjąć osłonę rygla drzwi, podważamy delikatnie z lewej strony i pociągamy do siebie, osłona zamocowana jest na 2 zatrzaski po prawej stronie.
Otrzymujemy taki widok.
Teraz możemy zacząć demontaż uchwytu drzwi. Odkręcamy wszystkie 3 śruby imbus 5mm (na środkowej zamocowany jest uchwyt drzwi, zewnętrze trzymają boczek przykręcony do drzwi).
Odkręcamy górne mocowanie uchwytu i wyciągamy uchwyt, odkładamy na bok.
Odkręcamy śrubę krzyżakową trzymającą narożnik i wyciągamy go jak zaznaczono na zdjęciu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 14 sty 2017, 12:02 przez matis1906, łącznie zmieniany 1 raz.
Lancia k Coupe 20VT 99'
Fiat Linea 1.4 T-jet 08' 206KM 310Nm
[W przeszłości]Lancia k Sedan 2.4 20V 00'
Fiat Linea 1.4 T-jet 08' 206KM 310Nm
[W przeszłości]Lancia k Sedan 2.4 20V 00'
- matis1906
- Moderator Globalny
- Posty: 580
- Rejestracja: 14 kwie 2014, 21:15
- Imię: Mateusz
- Lokalizacja: Lublin
Re: Poprawa akustyki przednich głośników - wygłuszenie drzwi
Podważamy czerwony odblask drzwi aby dostać się do śruby, wykręcamy śruby zaznaczone na zdjęciu.
Teraz przystępujemy do zdjęcia boczku z drzwi. Cały boczek powinien już luźno ruszać się na drzwiach, trzyma go jedynie górna listwa (zaznaczono na czerwono) która założona jest na drzwi.
(Niestety nie zrobiłem zdjęcia drzwi ze zdemontowanymi wszystkimi elementami, więc posłużyłem się zdjęciem nr.1).
Ja podniosłem boczek rękoma od spodu w miejscach gdzie narysowałem strzałki i dość gładko zszedł z drzwi.
Trzymając boczek w jednej dłoni uważamy aby nie zerwać przewodu zasilającego lampkę w drzwiach, odpinamy kostkę i odkładamy boczek na bok.
Tak wygląda boczek od wewnętrznej strony.
W najgorszym wypadku naszym oczom ukazuje się taka chałtura, zrywamy to czym prędzej. Nie wiem jak wygląda zewnętrzna strona drzwi w oryginale, czy było tu coś zamiast tej pianki czy po prostu gołe drzwi.
Naszym oczom ukazuje się zewnętrza strona drzwi włącznie ze wszystkimi otworami. Aby poprawić akustykę w aucie należy przede wszystkim zamknąć głośnik, tj. możliwie jak najlepiej odizolować przednią część głośnika od tyłu. Inaczej mówiąc przestrzeń w drzwiach po zamknięciu wszystkich otworów powinna być dla głośnika jak tuba.
Demontujemy głośnik z kosza do którego był przykręcony. W Kappie (we wszystkich wersjach nadwoziowych) za głośnikiem jest blacha, co po pierwsze uniemożliwia zamocowanie w koszu głośników wyższych niż 50mm a po drugie tak zamocowany głośnik seryjny czy inny nawet wysokiej jakości nie zagra choćby poprawnie. Przytoczę krótki tekst dotyczący podstaw budowy car audio:
„Głośnik, w czasie odtwarzania muzyki, wytwarza dwie fale akustyczne: jedną z przodu membrany, drugą (o przeciwnym znaku) z tyłu. Dla głośników zamocowanych w drzwiach, fala akustyczna generowana tyłem membrany rozchodzi się po wnętrzu drzwi - wielokrotnie odbija się i rozprasza wprawiając jednocześnie w drgania blachę stanowiącą obudowę "kolumny". Część energii zostaje pochłonięta przez samą blachę (powodując jej nagrzewanie), część wydostaje się na zewnątrz drzwi (trafiając do wewnątrz i na zewnątrz samochodu). Dodatkowo, pobudzana blacha zaczyna wytwarzać drgania własne (rezonować) które nakładają się na falę akustyczną z głośników. Wszystkie te zjawiska powodują znaczące zniekształcanie dźwięku docierającego do słuchaczy w aucie.
By wyeliminować źródła zakłóceń opisanych powyżej należy:
o usztywnić (wygłuszyć) konstrukcję drzwi dążąc do stworzenia sztywnej komory;
o wypełnić komorę materiałem pochłaniającym dźwięk (wytłumić).
Te dwa zabiegi niczym nie różnią się od "filozofii" stosowanej przy budowie kolumn domowego użytku (czy też estradowych) - zawsze dąży się do stworzenia sztywnej obudowy wypełnionej przynajmniej częściowo materiałem tłumiącym dźwięki.”
Aby umożliwić granie głośnika do tyłu, w głąb drzwi, należy wyciąć za nim otwór, uważając jednocześnie aby nie uszkodzić elementów znajdujących się bezpośrednio za blachą. U mnie otwór za głośnikiem był już wycięty. Do tego zadania polecam dremela.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Lancia k Coupe 20VT 99'
Fiat Linea 1.4 T-jet 08' 206KM 310Nm
[W przeszłości]Lancia k Sedan 2.4 20V 00'
Fiat Linea 1.4 T-jet 08' 206KM 310Nm
[W przeszłości]Lancia k Sedan 2.4 20V 00'
- matis1906
- Moderator Globalny
- Posty: 580
- Rejestracja: 14 kwie 2014, 21:15
- Imię: Mateusz
- Lokalizacja: Lublin
Re: Poprawa akustyki przednich głośników - wygłuszenie drzwi
Tak wyglądają drzwi po zaizolowaniu wszystkich otworów. Oczywiście jeśli to możliwe, starajmy się pokryć możliwie jak największy obszar drzwi matami wygłuszającymi (przykład przedstawiam na zdjęciu poniżej). Na parę drzwi wystarczyły w moim przypadku 4 maty wygłuszające STP o wymiarach 75x50cm, koszt 4 mat to około 130złotych.
Tak wyglądają dobrze zaizolowane drzwi.
Po wykonaniu prac związanych z wygłuszeniem drzwi możemy przystąpić do wygłuszenia obicia drzwi.
W tym celu użyłem pianki kauczukowej wygłuszającej samoprzylepnej o grubości 6mm.
Oklejamy wewnętrzną część drzwi pamiętając o pozostawieniu otworu na rygiel drzwi, śruby, otwór na głośniki i temu podobnych.
Tak wygląda boczek po wyłożeniu pianką jego wewnętrznej części.
Możemy przystąpić do montażu obicia na drzwi, zaczynając od osadzenia listwy na rancie drzwi (przedstawiono na zdjęciu nr. 13). Po założeniu boczka pozostaje nam przymocować go do drzwi w odwrotnej kolejności przedstawionej powyżej.
Uwagi:
Prace wykonane były na Kappie w coupe, jednak demontaż obicia drzwi w innych wersjach nadwoziowych jest bardzo zbliżony do przedstawionego.
Czas pracy – około 3,5 godziny na stronę.
Trudność - 3/10
Koszt wygłuszenia pary drzwi – maty STP 130 złotych, pianka 50 złotych.
Efekt 10/10
Spostrzeżenia:
Z wykonaniem prac polegających na wygłuszeniu drzwi poradzi sobie każdy posiadający chęci. Koszt wykonania zabiegu jest nie wielki. A poprawa jest właściwie nie do opisania. Drzwi zamykają się z bardzo przyjemnym kliknięciem, bez trzasków. Muzyka wydobywająca się z głośników po wygłuszeniu jest na bardzo wysokim poziomie. Dawne „charczenie” przy ustawionej głośności na ¾ zamieniło się na mocny bas.
Jedyne co bym zmienił to grubość pianki kauczukowej z 6 na 3 mm, 6mm pianka powoduje że boczek na drzwi wchodzi „na wcisk”, być może dzięki temu nie słychać żadnych trzasków z okolic boczków, jednak myślę że pianka o mniejszej grubości również zdała by egzamin a montaż/demontaż wygłuszonego boczku byłby łatwiejszy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 14 sty 2017, 13:26 przez matis1906, łącznie zmieniany 1 raz.
Lancia k Coupe 20VT 99'
Fiat Linea 1.4 T-jet 08' 206KM 310Nm
[W przeszłości]Lancia k Sedan 2.4 20V 00'
Fiat Linea 1.4 T-jet 08' 206KM 310Nm
[W przeszłości]Lancia k Sedan 2.4 20V 00'
Re: Kappa - poprawa akustyki przednich głośników - wygłuszenie drzwi
Ta pianka to może i w coupe jest oryginalnie, cholera wie. W sedanie pod boczkiem tez jest pianka na całej powierzchni, tylko jest ona pokryta warstwą jakiejś metalowej folii - po zdjęciu boczku widok jest podobny do twoich "dobrze zaizolowanych drzwi", tylko wokół głośnika jest bajzel. No i oczywiście pokazałeś zdjęcie bez zamontowanej klamki i tego pałąka, do którego przykręca się boczek na środku. No i nie wiem czemu wydawało mi się, że wygłuszenie powinno być np. właśnie razem z tą metaliczną matą, a nie na boczku. Jaka filozofia za tym siedzi?
Poza tym świetny poradnik, będzie pomalowane to sobie tez zrobię.
Poza tym świetny poradnik, będzie pomalowane to sobie tez zrobię.
Drop a gear and disappear!
- matis1906
- Moderator Globalny
- Posty: 580
- Rejestracja: 14 kwie 2014, 21:15
- Imię: Mateusz
- Lokalizacja: Lublin
Re: Kappa - poprawa akustyki przednich głośników - wygłuszenie drzwi
Właściwie w punkcie gdzie opisuję demontaż uchwytu drzwi można by po odkręceniu go, jeszcze przed wykręceniem tych zewnętrznych śrub trzymających boczek do drzwi, z powrotem przykręcić uchwyt na dolne mocowanie, wtedy pałąk zostanie w boczku.
W większości poradników sugeruje się aby pianką wyłożyć boczek, sądzę że efekt akustyczny byłby podobny gdyby piankę wyłożyć na drzwi.
Gdybym w przyszłości chciał jeszcze zaglądać do drzwi, zerwę tylko matę, a pianka pozostanie na boczku.
Pozdrawiam
W większości poradników sugeruje się aby pianką wyłożyć boczek, sądzę że efekt akustyczny byłby podobny gdyby piankę wyłożyć na drzwi.
Gdybym w przyszłości chciał jeszcze zaglądać do drzwi, zerwę tylko matę, a pianka pozostanie na boczku.
Pozdrawiam
Lancia k Coupe 20VT 99'
Fiat Linea 1.4 T-jet 08' 206KM 310Nm
[W przeszłości]Lancia k Sedan 2.4 20V 00'
Fiat Linea 1.4 T-jet 08' 206KM 310Nm
[W przeszłości]Lancia k Sedan 2.4 20V 00'
Re: Kappa - poprawa akustyki przednich głośników - wygłuszenie drzwi
No tak, zapomniałem że zaglądanie do wnętrza drzwi to nie jest jednorazowa wycieczka.
Drop a gear and disappear!
- marceli
- Klubowicz
- Posty: 2091
- Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
- Skype: marcin.kasinski82
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
- Kontakt:
Re: Kappa - poprawa akustyki przednich głośników - wygłuszenie drzwi
Mati kosz na głośnik albo mnie się zdaje albo dałeś inny??Zdjęcie "dobrze zaizolowanych drzwi"?
Odnośnie zaklejania otworów,zakleiłeś je po czym na całość dałeś raz jeszcze matę jednolitą??
I jeszcze jedno czy nie powinno się także nakleić czyli wygłuszyć blachy drzwi tej wewnątrz poszycia??
Odnośnie zaklejania otworów,zakleiłeś je po czym na całość dałeś raz jeszcze matę jednolitą??
I jeszcze jedno czy nie powinno się także nakleić czyli wygłuszyć blachy drzwi tej wewnątrz poszycia??
- matis1906
- Moderator Globalny
- Posty: 580
- Rejestracja: 14 kwie 2014, 21:15
- Imię: Mateusz
- Lokalizacja: Lublin
Re: Kappa - poprawa akustyki przednich głośników - wygłuszenie drzwi
Kosz faktycznie chyba nieoryginalny, musiałem go trochę odchudzić żeby zamocować głośnik.
Maty kupiłem żeby wyłożyć nimi bagażnik, zostało mi trochę więc wykorzystałem je na drzwi właśnie.
Ograniczyłem się jedynie do zaklejenia dziur, poradnik przedstawia głównie jak zdemontować i dostać się do blachy.
Oczywiście jest kilka sposobów wygłuszania drzwi, można wyłożyć maty na zewnętrznej części blachy (czyli tej za szybą, dodatkowo na wewnętrznej od środka i jeszcze na koniec na wewnętrznej jak przedstawiłem+ boczek.
Na taki zabieg trzeba było by liczyć około 5-6 mat na jedne drzwi, czyli około 10kg jeżeli mówimy o lekkiej macie STP 1,5mm.
Tańsze maty o grubości 2-2.5mm to co najmniej 15kg na drzwi.
Nie wiem jak w sedanie/kombi ale w coupe na zewnętrznej części są oryginalne maty.
Widać je na zdjęciach gdzie pokazuję obklejony matami kosz, za szybą widać czarne maty.
Maty kupiłem żeby wyłożyć nimi bagażnik, zostało mi trochę więc wykorzystałem je na drzwi właśnie.
Ograniczyłem się jedynie do zaklejenia dziur, poradnik przedstawia głównie jak zdemontować i dostać się do blachy.
Oczywiście jest kilka sposobów wygłuszania drzwi, można wyłożyć maty na zewnętrznej części blachy (czyli tej za szybą, dodatkowo na wewnętrznej od środka i jeszcze na koniec na wewnętrznej jak przedstawiłem+ boczek.
Na taki zabieg trzeba było by liczyć około 5-6 mat na jedne drzwi, czyli około 10kg jeżeli mówimy o lekkiej macie STP 1,5mm.
Tańsze maty o grubości 2-2.5mm to co najmniej 15kg na drzwi.
Nie wiem jak w sedanie/kombi ale w coupe na zewnętrznej części są oryginalne maty.
Widać je na zdjęciach gdzie pokazuję obklejony matami kosz, za szybą widać czarne maty.
Lancia k Coupe 20VT 99'
Fiat Linea 1.4 T-jet 08' 206KM 310Nm
[W przeszłości]Lancia k Sedan 2.4 20V 00'
Fiat Linea 1.4 T-jet 08' 206KM 310Nm
[W przeszłości]Lancia k Sedan 2.4 20V 00'
Re: Kappa - poprawa akustyki przednich głośników - wygłuszenie drzwi
EEE. Tam jest taka piękna opcja na zrobienie komór... Nie doczekała moja kappa się tego.
Boczek można wykorzystać i zrobić zamknięte komory na 13 i będzie cacy.
Z resztą- ja miałem odcięte woofery na 80 czy nawet 100hz? (Nie pamiętam) i wcale problemu nie było.
Uważam że kluczowym elementem jest dobry sub który ogarnie i zapomnienie o basie z drzwi.
Uczciwie traktowanie tych 13 jako średnio nisko tonowych.
Wysłane z mojego Nexus 5 przy użyciu Tapatalka
Boczek można wykorzystać i zrobić zamknięte komory na 13 i będzie cacy.
Z resztą- ja miałem odcięte woofery na 80 czy nawet 100hz? (Nie pamiętam) i wcale problemu nie było.
Uważam że kluczowym elementem jest dobry sub który ogarnie i zapomnienie o basie z drzwi.
Uczciwie traktowanie tych 13 jako średnio nisko tonowych.
Wysłane z mojego Nexus 5 przy użyciu Tapatalka
BMW E39 Touring - 4,4 V8
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 203
- Rejestracja: 27 sie 2015, 11:38
- Imię: Tomek
- Lokalizacja: Lublin
Re: Kappa - poprawa akustyki przednich głośników - wygłuszenie drzwi
Z technicznego punktu widzenia, odpowiednie wygłuszenie czy kolumn, czy drzwi ma na celu tylko i wyłącznie pozbycie się z pasma basu rezonansów. Natomiast poprawa dźwięku następuje tylko i wyłącznie w paśmie ~ 500-5000Hz - pi razy drzwi - czyli wokale, gitary - to co ucho ludzkie najlepiej słyszy. Popieram zatem Michora - w drzwiach midwoofery odcięte dołem do ok 100-150Hz, W bagażniku Sub odcięty górą do 100-150Hz - tak by się uzupełniały - i odseparowane gwizdki z przodu.
Lancia Lybra 2,4JTD 150KM
Re: Kappa - poprawa akustyki przednich głośników - wygłuszenie drzwi
I tak to gra w mojej ex Kappie.
Tylko jest problem "na wsi" bo sub jest zamknięty i ma ładnego szybkiego kopa- i zagra wysoko, tylko no na rapie kolegom brzeczaca rejestracja nie przyszpanisz. kilku userow może się wypowiedziec jak audio brzmi w tym aucie:)
Wysłane z mojego Nexus 5 przy użyciu Tapatalka
Tylko jest problem "na wsi" bo sub jest zamknięty i ma ładnego szybkiego kopa- i zagra wysoko, tylko no na rapie kolegom brzeczaca rejestracja nie przyszpanisz. kilku userow może się wypowiedziec jak audio brzmi w tym aucie:)
Wysłane z mojego Nexus 5 przy użyciu Tapatalka
BMW E39 Touring - 4,4 V8